Gå til innhold

Kronekurs-skadelig "ryk og reis"-politikk?...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er liten sak om dette:

https://www.nettavisen.no/nyheter/hilde-bjornland-forklarer-hvorfor-den-norske-kronen-er-sa-svak/v/5-95-1916408

Nordmenn er for lite effektive

For stor offentlig sektor

Og for egen del er skattereglene slik at jeg har lite eller ingen intensiver for å jobbe mer da skatten på merinntekten sett opp mot egen oppbygging av formue og skatt på den i sum gjør det lite interessant å stå på mer .Jeg kan ta opp mer gjeld og kjøpe masse jeg ikke vil ha fordi jeg kan betjene mye gjeld (har null gjeld,men stor inntekt),men ønsker ikke jobbe ekstra og spare da skatten blir for hard..og i valget mellom å jobbe mer,spare og skatte hardere,eller å ta opp gjeld å kjøpe f.eks større bolig,hytte,bil osv er min 3 løsning å jobbe mindre fordi jeg ikke ser noen glede i økt forbruk da jeg ikke blir mer lykkelig av det,og jeg vil ikke arbeide mer å skatte så stor andel av inntekt som det faktisk blir med null gjeld,formue og høy inntekt..så jeg gjør meg selv heller mindre produktiv..Så skatteregler virker negativt på min produktivitet 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Sjørøver said:

Hvordan tenker du vi best gjør det? 

Hvis du gir meg innsyn i vilkårene i avtalen vår med EU med energiutveksling og gass, så blir det litt lettere for meg.

Men noe sånt som dette hadde jeg begynt å jobbe med hvis Norge skulle bli et opplyst enevelde med meg som sjef:

• Fikse så vi kan selge energi til Norske bedrifter uavhengig av eksportpris
  • Fikse så vi står friere til å sette prisen på gass
  • Stoppe elektrifisering av sokkelen og vindmøllefjaset
  • Sette formuesskatten til 0
  • Kutte 98% av u-hjelps budsjettet
  • Øke grunnrente skatten på eksportert energi 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Minner om to ting som påvirker og slår negativt ut her hjemme med lav kronekurs: 

Råolje og ferdigraffinert bensin og diesel noteres på ulike børser, og handelen med råolje og drivstoffprodukter foregår i dollar.

Strøm selges i Euro. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, FriskLuft said:

Jeg har mine tanker, men
"jobbe mer"
Er veldig representativt for Nordmenn. Det er ikke "å ta ut pant/lån så man kan prøve å gründe noe", eller "ta noen år til på skolebenken", men "jobbe mer".
Det er veldig "Medelsvensons" som svenskene kanskje ville ha sagt. Og det er representativt. 
Og kronekursen vil nok gå lavere så lenge moralen er sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Fikse så vi kan selge energi til Norske bedrifter uavhengig av eksportpris

Det er vell ingenting som hindrer dette i dag? En kan inngå langsiktige avtaler på strøm. Men prisen er gått opp ganske mye de siste årene. 

bzzlink skrev (4 timer siden):

Kutte 98% av u-hjelps budsjettet

Kutt samtidig budsjettet til kultur. Fjern moms på alt som har med kultur å gjøre. Gi fortsatt stønad til kunstnere som fortjener dette, malere diktere osv. 

Jeg vill forslått a. Du kutter alle avgifter på bensin og diesel det ville påvirket inflasjonen enormt. Overgang til Euro burde en også sett på. 

Lenke til kommentar
On 16.7.2024 at 10:18 PM, kremt said:

Kronekursen går nok en gang i dass

Må Norges Bank heve renta enda mer å stagge dette? Inflasjon er nok mye høyere enn de sier offisielt, er det ikke ca 3 % de hevder det er nå? Samtidig steg matvareprisene 2 % bare i juni måned......

2,6% offisielt visstnok, mot forventa 3%. De 0,4% har altså medført flere prosent dyrere utenlandske valutaer. Det er jo et idiotisk system, der det tilsynelatende vil være praktisk talt umulig å unngå kontinuerlig høyere prisstigning enn i utlandet. Basert på mitt forbruk er også den offisielle inflasjonen mye lavere enn de faktiske utgiftsøkningene. Det blir ingen reallønnsøkning i år heller, for utgiftene mine øker fortsatt mer enn 5,2% selv om staten opererer med mye lavere tall.

Matvarer har steget mye siden slutten av mai. MYE mer enn 2% på de varene jeg kjøper. Kun en enkelt vare jeg har kjøpt siden 17. mai koster det samme som rundt da. Resten har økt 4-5% og oppover – mest det siste. Bare noe så enkelt som en leverposteiboks har økt 20%. På halvannet år har den økt 50%. Det er ikke engang det verste eksempelet. Norske varer øker til og med mer enn de utenlandske!

Lenke til kommentar
9 hours ago, Sjørøver said:

Det er vell ingenting som hindrer dette i dag? En kan inngå langsiktige avtaler på strøm. Men prisen er gått opp ganske mye de siste årene. 

Jeg mistenker at det står i avtalen at vi ikke kan kjøre et eget nasjonalt marked på strøm til bedrifter. 
Dette går vel under EØS reglene om å subsidiere egne bedrifter

Men som sagt trenger tilgang til avtalene for å lage en plan

Men som hovedlinje, så må man trekke seg unna når store allierte land fører helt høl i huet politikk, slik Tyskland har gjort. Ved å stenge ned kjernekraften sin og satse på gass fra Russland. 

Videre må vi minske innflytelsen av SP, SV sin aktivistpolitikk. Det er meget skadelig for vårt lands vekst.

To fine historiske filmer

Og en fiksjon, som visstnok har mer fakta i seg enn man skulle ønske

Faktasjekk av exitpåstandene
https://www.taxjustice.no/artikkel/exit

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, del_diablo said:

Jeg har mine tanker, men
"jobbe mer"
Er veldig representativt for Nordmenn. Det er ikke "å ta ut pant/lån så man kan prøve å gründe noe", eller "ta noen år til på skolebenken", men "jobbe mer".
Det er veldig "Medelsvensons" som svenskene kanskje ville ha sagt. Og det er representativt. 
Og kronekursen vil nok gå lavere så lenge moralen er sånn.

Enig i tankerekken din her.

Beskatning av kapital/formue har i mange tiår favorisert å putte penger i fast eiendom over det å investere i verdiskapende bedrifter. 

Det bør snu.

De har beskattet eiendom mye hardere de siste 3 årene, så man ser resultatene nå. At rikingene flytter kapital vekk fra eiendom.

Kardinalfeilen er at man også har strammet inn på utbyttebeskatning og formuebeskatning, sånn at denne kapitalen og risikovilligheten til å skape noe ikke kommer Norge til gode, den blir flyttet ut av landet. 

Hovedtapet ved at 1 seriegründer flytter til Sveits er ikke bortfallet av den skatten vedkommende ikke betaler i formuesskatt til Norge. Det er at de 10 neste selskapene vedkommende starter/investerer i, ikke er i Norge. Men i regionen vedkommende har flyttet til.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ja, ikke minst signalet det gir, som jeg tror er en av grunnene til den svake kronen. Markedet har ikke tro på Norges økonomi.
Den næringsfiendtlige politikken og sløsingen med ressursene er et kjempeproblem.  

Kan legge til at et mulig regjeringsskifte ikke vil kunne endre spesielt mye på det, siden det er såpass mye uforutsigbarhet, neste AP regjering kan snu på det igjen. Det må en varig endring i fokus og politikk over tid, hvis vi skal ha en sjans til å snu trenden.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Enig i tankerekken din her.

Beskatning av kapital/formue har i mange tiår favorisert å putte penger i fast eiendom over det å investere i verdiskapende bedrifter. 

Det bør snu.

De har beskattet eiendom mye hardere de siste 3 årene, så man ser resultatene nå. At rikingene flytter kapital vekk fra eiendom.

Kardinalfeilen er at man også har strammet inn på utbyttebeskatning og formuebeskatning, sånn at denne kapitalen og risikovilligheten til å skape noe ikke kommer Norge til gode, den blir flyttet ut av landet. 

Hovedtapet ved at 1 seriegründer flytter til Sveits er ikke bortfallet av den skatten vedkommende ikke betaler i formuesskatt til Norge. Det er at de 10 neste selskapene vedkommende starter/investerer i, ikke er i Norge. Men i regionen vedkommende har flyttet til.

Når jeg skrev jobbe mer, så mente jeg at for en vanllig lønnsmottaker med høy lønn og formue som da ikke har interesse i å investere, men spare, så vil det være slik at man kommer like greit ut av det ved å gå ned til f.eks 80% stilling. Jeg er i den kategorien at skatt på lønn + formue utgjør over 50% av relatert til inntekten jeg får på arbeid. Så hvorfor skal jeg da arbeide 100%? Det er mer lønnsomt for meg å putte kapital i aksjer eller annen passiv forvaltning enn å bidra med min arbeidsinnsats i samfunnet. Jeg kan ikke utdanne meg noe særlig høyere uten å måtte bytte beite til noe helt annet. Så i praksis så gjør skatten det til at jeg istedenfor å bruke mine evner fullt ut og arbeide 100% - så finner jeg det mer fornuftig å bli sittende med passiv inntekt isteden.  I min ideelle skatteverden skulle jeg ønske jeg kunne arbeide full ut uten at jeg følte at jeg behandles som en slave av staten - for når du betaler mer enn 50% i skatt , vel så føler du jo at du arbeider mer for staten enn for deg selv....Men jeg ønsker jo egentlig å arbeide 100% med noe jeg kan og bidra til samfunnet - men ikke når en må skatte mer enn 50 øre i skatt på hver krone man tjener - da mister man helt lysten rett og slett og legger heller inn årene..Og hadde jeg vært rik nok hadde jeg vel faktisk tatt å flyttet til Sveits jeg også. Jeg er kommet i min situasjon ved å leve en enkelt liv og spart mye - ikke forbrukt slik SV og hele venstresiden tror rike mennesker gjør - og planen var å arbeide 100% til jeg blir pensjonist og så bruke av spart kapital, men jeg ser at jeg er bedre tjent med å dytte penger i aksjer og eiendom og bare sitte passivt å forvalte det - og det liker jeg faktisk dårlig fordi jeg vil egentlig bare fortsette å jobbe og bidra med min arbeidsinnsats på området jeg er utdannet innen til samfunnets beste - jeg vil ikke være aksjespekulant eller eiendomsinvestor..og ønsker egentlig ikke bruke tid på slikt - men staten presser deg nesten til å bytte beite fordi de ellers vil forsyne seg så grovt av min inntekt. 

Endret av FriskLuft
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser vi 12 kr på euro før uken er over?

Det som er mest underlig med dette er hvorfor ikke dette tas opp av mediene?

NB og regjeringen burde daglig presses på hvorfor vi mister 10-20-30 % kjøpekraft over få år.. i stedet er det helt tyst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, kremt said:

Det er politikernes jobb å gjøre folket fattigere for hvert år, sånn at vi er mest mulig slaver under EU. I tillegg til å skaffe toppjobber innen EU, Nato, Who, Wef osv. 

Er å svekke sitt lands valuta et krav for å få jobb i EU, NATO, WHO osv?

Eller er det mer at man vinner valg på å love alskens uansvarlig økonomisk politikk, og dermed i alle fall til en viss grad må følge opp når man har blitt valgt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, scuderia said:

Ser vi 12 kr på euro før uken er over?

Det som er mest underlig med dette er hvorfor ikke dette tas opp av mediene?

NB og regjeringen burde daglig presses på hvorfor vi mister 10-20-30 % kjøpekraft over få år.. i stedet er det helt tyst.

Veldig mange artikler om brå daglige bevegelser. "Kronehopp", "kronestup" osv. Men sjeldent man leser noe særlig om den lange trenden (som forøvrig har vært nedadgående helt siden Ernas tid). Og det er når det som egentlig betyr noe 

Vakkert illustrert av meg her :

IMG_8783.thumb.jpeg.fa7da8a315232446896ed6692aa7c91d.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man må se på hvordan landet styres. Store deler av det som bestemmes her i landet styres direkte fra Brüssel og Washington. Vi bor egentlig i et lite, svakt, fattig land som er lett å styre fra utsiden. Det er bare å komme med noen EU direktiver og politikere løper føttene av seg for å få det innført snarest mulig. 

Lenke til kommentar

Rikingene flytter og tar med seg penger og risikokapital.

Oljeinvesteringene er kraftig ned siden 2014 som vil si at utenlandsk kapital ikke kjøper NOK for å investere her, akkurat som våres egne utflyttede rikinger heller ikke gjør. Dette gjør at det ikke er etterspørsel etter NOK lengre. Oljen skal jo legges ned snakkes det om på inn og utpust.

Også vanlig middelklasse folk sender sparepengene sine til utlandet hver måned i form av internasjonale indeksfond. Home bias er svakt her fordi vi vet hvordan landet styres og hvor vanskelige rammebetingelser lønnsomme bedrifter har. Er du derimot en rent-seeking kapitalist som jakter subsidier til et grønt prosjekt kan du treffe gull her.

I hvertfall hvis du er litt lur og fakturerer det norske selskapet ditt som fikk subsidier fra staten gjennom utenlandske selskaper du eier for å hente ut profitt fra statskassen. Det gjør også at NOK selges og taper verdi.

Alt som tjener penger - olje, gass, fisk - skal skattes og reguleres i hel - og dermed kvele fremtidige investeringer og kjøp av NOK.

Alt som er ulønnsomt - Bønder, grønne prosjekt, kunstnere som spruter maling fra rampen sin skal få subsidier.

Det hjelper ikke - som det også ble sagt over her - om høyresiden kommer i posisjon fordi for det første har de ikke fjernet formuesskatten eller forbedret næringslivsbetingelsene nevneverdig for å sikre fremtidige investeringer når de styrte.

Og hva enn de gjør vil det bli reversert når venstresiden kommer i posisjon om 4-8 år etterpå - slik de har gjort så lenge jeg har levd. Hvem vil investere i et sånt rot når man ikke trenger å se lengre enn til svenskene for å finne stabile konkurransedyktige skattebetingelser og et innovativt næringsliv.

Land som er velsignet av naturressurser som Norge gjør det vanligvis veldig dårlig. Tenk bloddiamanter i Afrika eller oljelandet Venezuela. Vi har heldigvis sluppet samme grad av korrupsjon og nepotisme, men problemet vårt er at staten ikke trenger det private næringsliv på samme måte som et vanlig land som Sverige. Statskassen flommer over av oljepenger så vi kan ansette tusenvis av kommunikasjonsrådgivere i det offentlige. Og vi kan kaste skattepenger etter batterifabrikker hvor vi har ingen naturlige konkurransefortrinn og hvor Kina kan gjøre alt bedre og billigere. Men vi gjør det likevel bare fordi en AP politiker mener at akkurat batterifabrikker av alle ting skal vi subsidiere.

Og det er grunnen til at jeg ikke er sikker på om siste kommunist staten Norge vil ta til fornuften i min levetid. Alt jeg vet er at jeg sender sparepengene mine ut av landet så snart jeg får lønning hver måned. Men nå er avkastningen av sparepengene - målt i NOK - høyere enn lønnen jeg får i NOK så det spørs hvor lenge jeg gidd å holde på mer. Min jobb og mange andre sine er gjennombyråkratisert. Selv om vi jobber i det "produktive" private næringsliv er det gjennomregulert med tvilsomme krav som vi klarte oss fint uten for noen tiår siden. Dokumentasjonskrav og velmente krav trekker kraftig ned effektiviteten på det vi produserer i både det offentlige og private.

Problemet er at slike krav bare vokser år for år. Og de "voksne" som styrer ting i landet har glemt at vi lever ikke av å produsere dokumentasjon eller av å søke offentlige midler. Men enn så lenge er det det vi gjør og da frister det mer å investere i et mer næringsvennlig land og med lavere lønnskostnader. Og der er det mange å velge mellom og Norge når de ikke opp til kneet en gang.

For å oppsummere ranten:

Selg NOK før alt du sitter igjen med er verdiløse shitcoins

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...