Gå til innhold

Kronekurs-skadelig "ryk og reis"-politikk?...


Anbefalte innlegg

38 minutes ago, Uderzo said:

Ja, det er en svært vanskelig balansekunst som NB må gjøre ved hver eneste korsvei i disse dager.

Enig. "Dammed if you do, damned if you don't" beskriver vel det meste de gjør.

38 minutes ago, Uderzo said:

Dette vil nok ramme de som har aller minst i fra før, først og fremst, de som har lånt over pipa har flere muligheter, de eier i det minste noe de kan selge (dog trolig med tap).
De som blir rammet hardest eier ofte ikke egen bolig en gang, de vil slite med økte leiepriser.

Der hjelper nok ikke nåværende regjerings "jakt" på utleiere akkurat på situasjonen heller.

38 minutes ago, Uderzo said:

Ja, man kan kanskje på sett og vis se på det slik, men jeg er usikker på hvor lett det er å gi noen "skylden" for det når vi snakker om så kompliserte temaer som valuta og inflasjon 😅

Oljeprisen og eventuell valutaspekulasjon er nok totalt utenfor vår kontroll. Men mye av det andre kan nok spores tilbake til uansvarlig pengebruk/lån både av våre folkevalgte og folk flest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Smule8o said:

I følge bla SSB og veldig mange økonomer

Det sies at man har tre typer løgner: Løgn, forbannet løgn, og statistikk.

De såkalte "Sjefsøkonomene" som uttaler seg i E24 hele tiden har tydeligvis null peiling. Man kan like godt spørre en apekatt og få et bedre svar. Det interessante, eller skremmende alt etter hvordan man ser det, er valutakursen sett opp mot oljepris. Fortsatt har vi en relativt høy oljepris rundt 80 dollar. Hva skjer hvis denne stuper ned til 30-40 igjen pga svikt i etterspørselen og stor produksjon. Mange land har kuttet produksjon for å holde prisen oppe, karteller som Opec+ osv. Med et fremtidig stup til 30-40 $ ser vi nok fort NOK-USD på 15 og NOK-EUR på 16-17. Da kan man begynne å snakke om at folk flest får lite igjen for det de tjener. 

Hvis myndighetene fortalte sannheten om økonomien og inflasjonen ville nok folk flest vært langt mer negative til landets styre. De kan rett og slett ikke fortelle den hele og fulle sannhet men må forsøke å begrave det på et vis og si at "Det går da tross alt ganske bra i dette landet, bare jobbl itt mer og kjøp litt mindre!". Men jeg ser jo varer som har steget alt fra 40-50, via 70, opp mot 100 % på rundt en 4-års periode. Helt vanlige varer som alle kjøper, type byggematerialer og slike ting. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Der hjelper nok ikke nåværende regjerings "jakt" på utleiere akkurat på situasjonen heller.

Jeg synes virkelig synd på de som leier, de får det i begge ender om dagen.

Smule8o skrev (4 minutter siden):

Oljeprisen og eventuell valutaspekulasjon er nok totalt utenfor vår kontroll. Men mye av det andre kan nok spores tilbake til uansvarlig pengebruk/lån både av våre folkevalgte og folk flest.

Ja, enig i det.
For min egen del så er det rart å tenke på at jeg hadde bedre råd da jeg tjente mindre men jeg hadde samtidig et mye mindre boliglån (og lavere renter, men før covid tiden) 😅
Jeg synes dog at jeg ikke lånte over evne, da jeg baserte min beslutning på pre-covid renter og forventet ikke at rentene ville gå så langt tilbake som til 2006/2007 nivået.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Dellers said:

Kjøpekraften min har falt med anslagsvis 30% siden kronefallet begynte i 2013. Det er ganske nærme å gå til helvete i min bok.

Ikkje så halvgale anslag; 100,- i 2013 tilsvarer 135 i 2023 ifølge kpi. Men i samme periode har stortsett dei fleste hatt om ikkje reallønnsauke så i det minste lønnsauke som har helde følgje med kpi. Denne kalkulatoren anslår 0.4% reallønnsvekst i perioden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Ikkje så halvgale anslag; 100,- i 2013 tilsvarer 135 i 2023 ifølge kpi. Men i samme periode har stortsett dei fleste hatt om ikkje reallønnsauke så i det minste lønnsauke som har helde følgje med kpi. Denne kalkulatoren anslår 0.4% reallønnsvekst i perioden.

Reallønnsvekst i den perioden er umulig om man ikke har steget mye i gradene. Amerikanerne har hatt omtrent like stor prosentvis lønnsvekst i dollar som vi har i kroner, men krona har bokstavelig talt mista halvparten av verdien mot dollar underveis. I et land der det meste importeres og valutaen kollapser er det umulig å beholde kjøpekraften når lønnsøkning i prosent av egen valuta er lik som i utlandet.

Jeg opplever også at tall det opereres med er for lave. For et par år siden var det snakk om rundt 6% inflasjon, mens jeg opplevde 15% økte kostnader – og da hadde jeg fastrente på lånet som trakk mye ned. Offisielt øker matprisene bare moderat, mens jeg ser at handlekurven har blitt 15% dyrere på kun to måneder nå. Normalt skulle det tatt flere år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dellers said:

Reallønnsvekst i den perioden er umulig om man ikke har steget mye i gradene.

SSB sine tal er altså ueinige med deg. Om du ser på sjukepleiarar så har dei hatt reallønnsvekst i samme periode og, om ein tar minstelønna som utgangspunkt.

Så SSB og tilfeldig tariffområde påeikar på reallønnsvekst. Du har anekdoter og eiga erfaring å skilte med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En økning i renten i norske kroner vil ikke nødvendigvis føre til en styrkning av NOK mot andre valutaer på sikt. Interest rate parity tilsier at valutaer med relativt høy rente svekker seg mot valutaer med relativt lav rente. Dette skyldes av det oppstår en risikofri mulighet for gevinst ved renteforskjeller mellom valutaer, som investorer vil utnytte ved å blant annet selge valutaen med høyest rente i fremtiden for å realisere arbitrasjehandelen.

 

La oss si du er en investor og har 4 % rente på EUR i en tysk bank, og at du ser at renten er høyere i Norge.

Dag 1:

Du kjøper 100 NOK for 10 EUR, og setter de inn i en bank i Norge med 5 % rente.

Dag 366:

Etter et år er 100 NOK blitt til 105 NOK. Hadde du hatt pengene dine i en tysk bank hadde du hatt en verdi tilsvarende 10 x 1,04 = 10,4 EUR, så du har tjent 1 NOK risikofritt om du kan veksle til samme kurs som du hadde ved dag 1 (100 NOK for 10 EUR = 10). Den nye kursen må være 105 NOK for 10,4 EUR = 10,096 for å nulle ut arbitrasjeeffekten.

Kursen på EUR/NOK går fra 10 til 10,096 på grunn av press på NOK fra arbitrasjehandler.

 

Det er ingen naturlov at det er slik, men i praksis vil investorer utnytte alle slike situasjoner, arbitrasjemuligheter, til de bli borte. I tillegg er det en rekke andre faktorer som kan påvirke i forskjellige retninger.

 

Lenke til kommentar
Dellers skrev (43 minutter siden):

Reallønnsvekst i den perioden er umulig om man ikke har steget mye i gradene. Amerikanerne har hatt omtrent like stor prosentvis lønnsvekst i dollar som vi har i kroner, men krona har bokstavelig talt mista halvparten av verdien mot dollar underveis. I et land der det meste importeres og valutaen kollapser er det umulig å beholde kjøpekraften når lønnsøkning i prosent av egen valuta er lik som i utlandet.

Jeg opplever også at tall det opereres med er for lave. For et par år siden var det snakk om rundt 6% inflasjon, mens jeg opplevde 15% økte kostnader – og da hadde jeg fastrente på lånet som trakk mye ned. Offisielt øker matprisene bare moderat, mens jeg ser at handlekurven har blitt 15% dyrere på kun to måneder nå. Normalt skulle det tatt flere år.

To betraktninger:

 

En reduksjon i nominelle priser på importvarer vil begrense valutatapeffekten. 

 

KPI er basert på et snitt, og det vil aldri stemme med det man individuelt opplever. F.eks. legger KPI til grunn et snitt på matvarer, men om 90 % av dine kjøp er poteter, så vil ikke KPI stemme for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

SSB sine tal er altså ueinige med deg. Om du ser på sjukepleiarar så har dei hatt reallønnsvekst i samme periode og, om ein tar minstelønna som utgangspunkt.

Så SSB og tilfeldig tariffområde påeikar på reallønnsvekst. Du har anekdoter og eiga erfaring å skilte med...

Jeg stiller spørsmålstegn ved relevansen av det de måler. Prisveksten som måles er konsekvent ekstremt mye lavere enn det min bankkonto tilsier, og det er ingenting spesielt med mitt forbruk utover at det er ganske nøkternt. Kjøpekraften min har falt 30% mens lønnsøkningene har fulgt ordinært lønnsoppgjør hvert år. Om noe har jeg kutta ut enkelte produkter som har økt mest i pris, men likevel opplever jeg at målt prisvekst gjerne er under halvparten i de fleste kategorier der jeg har et visst forbruk.

Endret av Dellers
La til litt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Dellers said:

Jeg stiller spørsmålstegn ved relevansen av det de måler. Prisveksten som måles er konsekvent ekstremt mye lavere enn det min bankkonto tilsier, og det er ingenting spesielt med mitt forbruk utover at det er ganske nøkternt.

Det er som nevnt legitimt nok; har du eit forbruk som ligg langt unna KPI så vil ikkje KPI stemme med di erfaring - men så er heller ikkje di erfaring representativ for så veldig mange andre. KPI er eit snitt, ei handlekorg om du vil.

Forøvrig så er det lett å ha store blindflekker i eige forbruk, så eigenrapportering på slikt basert på det som står igjen på konto er ikkje veldig godt utgangspunkt for debatt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, barfoo said:

Det er som nevnt legitimt nok; har du eit forbruk som ligg langt unna KPI så vil ikkje KPI stemme med di erfaring - men så er heller ikkje di erfaring representativ for så veldig mange andre. KPI er eit snitt, ei handlekorg om du vil.

Forøvrig så er det lett å ha store blindflekker i eige forbruk, så eigenrapportering på slikt basert på det som står igjen på konto er ikkje veldig godt utgangspunkt for debatt.

Jeg skjønner hva KPI er, men det er ikke særlig relevant for forbruk hos faktiske forbrukere. Det er et tall som egentlig ikke kan brukes til noe nyttig. Alle jeg har snakka med "fysisk" kan fortelle om dramatisk kjøpekraftnedgang. Man får ikke på langt nær like mye igjen for lønna si som tidligere. Det er ikke imaginære problemer som gjør at mange sliter i dag, men at kostnadene øker utrolig mye mer enn inntektene. Hadde kjøpekraften vært like høy som før hadde økonomi og priser knapt nok vært diskutert i dag, men slik er det jo ikke. Med 50-100% valutajustert økning i importpriser sier det seg selv at kjøpekraften går ned så lenge lønnsøkningene over tid tilsvarer den i andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er teknisk umulig at man har økt kjøpekraft de siste 10 åra. Hvis lønna har gått fra 500 tusen til 750 tusen på de 10 åra, tjener man fortsatt mindre dollar enn for 10 år siden. Det hjelper ikke hva en "Sjeføkonom" eller obskure tall "SSB" kommer med, eller den såkalte "Teknisk Beregningsutvalg", disse presenterer bare tallene de får betalt for og beskjed om å utgi. Det er alltid en agenda, hvis folk føler seg fattige vil de bruke mindre penger. Banker vil at folk bruker mest mulig penger så de kan låne ut ennå mer penger og samle inn renter fra. Derfor vil de ha økte lånerammer, refinansiering, verdivurdering for å fortelle dem at eiendommen nå er verdt veldig mye og at du kan øke lånet. 

Det var noe som kaltes Sykepleierindeksen en gang i tiden. Det er mulig man kan finne noe statistikk på dette og hva den ligger på i forhold til noen år tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dellers said:

Jeg skjønner hva KPI er, men det er ikke særlig relevant for forbruk hos faktiske forbrukere.

Du er klar over at utvalet er basert på faktisk omsetning i m.a. dagligvarehandelen? Har du forslag til betre metodikk?

1 hour ago, Dellers said:

Det er et tall som egentlig ikke kan brukes til noe nyttig

Har du forslag til betre talgrunnlag for å sei noko om prisendringar? Og nei, beklager, "har snakka med..." utgår med skyhøge kneløft.

1 hour ago, Dellers said:

fysisk" kan fortelle om dramatisk kjøpekraftnedgang. Man får ikke på langt nær like mye igjen for lønna si som tidligere. Det er ikke imaginære problemer som gjør at mange sliter i dag, men at kostnadene øker utrolig mye mer enn inntektene. Hadde kjøpekraften vært like høy som før hadde økonomi og priser knapt nok vært diskutert i dag, men slik er det jo ikke.

Før er relativt. Eg tipper mange sliter fordi dei tilpassa seg rentenivå og utgiftsnivå anno 2020. Du veit, vi brukte ikkje pengar på reiser, ferie, resturanter eller renter.

Forøvrig er diskusjonen totalt idiotisk og ufruktbar gitt at einaste du har greid er å repetere at du ikkje er einig med KPI.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

Jeg følger nøye med på den nåværende situasjonen med den norske kronen som svekkes uten sidestykke. Jeg synes det er vanskelig å finne pålitelig informasjon om dette emnet, og jeg lurer på hva dere vet om hvilke tiltak regjeringen planlegger å iverksette for å håndtere dette problemet. Jeg har hørt at de vurderer å øke rentene, men er det andre tiltak de også vurderer?

For å gi litt bakgrunn, er jeg spansk og min kone og jeg bor i Norge. Hun er spesialistsykepleier innen psykiatri, og jeg jobber i KIWI. Vi har mistet mye av kjøpekraften vår på grunn av denne situasjonen, og vi er bekymret for at vi i fremtiden må vurdere å flytte tilbake til Spania.

Jeg setter stor pris på all informasjon eller innsikt dere kan dele om dette emnet.

Takk på forhånd!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Uderzo said:

Økonomene sier motstridende ting hver eneste dag.

 

Ingen er uenige om at styringsrenten påvirker kronekursen og at høyere rente gir en sterkere krone enn hva som ville vært tilfelle med en lavere rente. Følg med på økonominyhetene. At styringsrenten påvirker valutakurser er opplagt, land som har fastkurspolitikk bruker sentralbankrenten som et av flere virkemidler for å holde kursen slik de vil. Hver gang det har vært rentemøte har NRK sine egne økonomer som uttaler seg, og de snakker med ledere i diverse banker.

Norge hadde fastkurspolitikk for 30 år siden, og om du husker lavkonjunkturen og bankkrisen på slutten av 80-tallet, husker du kanskje at Norges Bank i korte perioder satte styringsrenten (da kalt døgnlånsrenten) opp til ca 19% for å forsvare kronekursen.

 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wggzro/en-euro-har-blitt-50-oere-dyrere-paa-tre-uker-saa-mye-mer-koster-ferien

 

Det hevdes altså at kronen ikke kan svekke seg stort mer - samtidig som man forbereder renteheving.

Altså... hvordan kan man si at kronen ikke vil svekke seg ytterligere når man ikke har noen kontroll på årsaken til at den svekkes i utgangspunktet?

Hvis du viser til dette: "– Kronen kan ikke svekke seg stort mer før Norges Bank setter opp renten, sier han til E24." Så mener han nok at om kursen svekker seg mer nå, så settes renten opp av Norges Bank. Altså mener han ikke noe om hva kursen kan gjøre, men hva Norges Bank må gjøre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 timer siden):

Det som forundrer meg mest er alle sjølvutnemde eksperter som deklarerer at det her går til helvete, på grunn av kronekursen - når omlag ingen økonomiske fagmiljøer ser ut til å meine det. Kvifor er det ingen ved NHH som skriv kronikker i avisene?

I tillegg har jo ganske mange innlegg i tråden lett lada retorikk, med standard altright-spiel om politikere som kun er ute etter å sikre seg sjølv også viare... For meg gjer det i sum framstår tråden som sirkelrunk for altrightere, framfor reell opplyst diskusjon om temaet.

Har forundret meg over dette lenge jeg også. Tilsynelatende ingen med økonomisk bakgrunn eller utdanning ser på dette som et spesielt stort problem. Samme med politikerne; saker som fører til økte kostnader pleier vanligvis å skape opprør blant minst én av de politiske sidene, med tilhørende "lettvinte" løsninger på problemet. Men når det gjelder kronekursen er det helt stille, helt fra ytterste venstre til ytterste høyre. Med andre ord er det ingen politikere som ser på dette som et stort problem heller.

De eneste som ser ut til å bry seg, er den gruppen mennesker som ALLTID mener at Norge går til helvete, enten det er snakk om innvandring, avgifter, forbud, påbud, skatter, kriminalitet, og så videre. De har egentlig bare funnet noe nytt å klage over.

Og det er nettopp disse menneskene som jeg tror utgjør majoriteten av denne tråden. Når folk, i all seriøsitet, tror at norske politikere har som mål å gjøre det mest mulig jævlig for oss, eller at dette er et plot for å snikinnføre EU-medlemskap, så klarer jeg ikke å ta det seriøst. Er det én ting vi ikke trenger å kopiere fra USA så er det alle konspirasjonsteoriene og den typen tankegang. Alle er enig i at kronekursen ikke er idéell for tiden, men det er langt fra "ikke idéell" til at "norge går til helvete".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norges Bank har uttalt at de ikke har noe mål for kronekursen. De lar den flyte og store markedsaktører pusher den dit de ønsker med stor profitt. Hvis noen setter seg ned og venter på at noen bankfolk eller politikere skal redde dette vil de ta skammelig feil. Selv med dollar på 15 tviler jeg på noe skjer. Det blir vel det vanlige fra Avgiftspartiet: "Vi følger situasjonen tett", ren bullshit.

Faktum er at de fleste land som ligner på Norge, stor leverandør av råvarer til utlandet, det har gått dårlig i lengden med omtrent alle. De har brukt penger totalt feil og sløst bort enorme summer verden over når de har vært opptatt av at de skal redde verden og leke rikmenn rundt omkring. Rentene er nok fortsatt alt for lave historisk sett, situasjonen man ser nå er egentlig litt lik som man så på 80-tallet med galopperende priser og stagflasjon. Da kom vel renten opp mot 20 % på et tidspunkt. Den burde trolig vært på minst 10 % her og nå hvis de skulle løst problemet. Historisk sett har vi lave renter nå. 

Spoiler

renter.thumb.JPG.93e2fc79d174b7ce26b242b8e1d03593.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Har forundret meg over dette lenge jeg også. Tilsynelatende ingen med økonomisk bakgrunn eller utdanning ser på dette som et spesielt stort problem. Samme med politikerne; saker som fører til økte kostnader pleier vanligvis å skape opprør blant minst én av de politiske sidene, med tilhørende "lettvinte" løsninger på problemet. Men når det gjelder kronekursen er det helt stille, helt fra ytterste venstre til ytterste høyre. Med andre ord er det ingen politikere som ser på dette som et stort problem heller.

De eneste som ser ut til å bry seg, er den gruppen mennesker som ALLTID mener at Norge går til helvete, enten det er snakk om innvandring, avgifter, forbud, påbud, skatter, kriminalitet, og så videre. De har egentlig bare funnet noe nytt å klage over.

Og det er nettopp disse menneskene som jeg tror utgjør majoriteten av denne tråden. Når folk, i all seriøsitet, tror at norske politikere har som mål å gjøre det mest mulig jævlig for oss, eller at dette er et plot for å snikinnføre EU-medlemskap, så klarer jeg ikke å ta det seriøst. Er det én ting vi ikke trenger å kopiere fra USA så er det alle konspirasjonsteoriene og den typen tankegang. Alle er enig i at kronekursen ikke er idéell for tiden, men det er langt fra "ikke idéell" til at "norge går til helvete".

Alle vet at det er innvandrerne sin skyld. De sender penger tilbake til hjemlandet i så store kvantum at krona kollapser. Svenskene er verst. I tillegg presser de opp boligprisene i Norge og får gratis toppleilighet på Tjuvholmen av kommunen. Alt dette betaler jeg for med skatt av dagpengene mine, som gjør at jeg blir tvunget til å jobbe svart for å ha råd til mat(som er dyr på grunn av EU), som heller ikke er lett lenger siden det er så mange utlendinger som jobber gratis i Norge og ødelegger landet med billig arbeidskraft der det produserer masse verdi for lav lønn. Bare drit. Ikke får jeg meg noe heller, for damene her i bygda er bare interessert i menn fra Ghana.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...