Gå til innhold

Gikk på en smell: 600kr å leve for på 20 dager - trenger råd!

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jeg gikk på en ordentlig smell og jeg har nå 600kr å bruke frem til lønning som er den 20. mai. Jeg er en 28 år gammel gutt som heldigvis ikke har barn, kjæreste eller dyr så det er bare meg selv som skal forsørges. Alt av regninger osv. er betalt heldigivs, men jeg må ha matpakke på jobb og diverse å spise hjemme frem til den 20. Jeg har ris og knekkebrød i skapet, og leverpostei og en snart tom brunost i kjølespaket.

Hva burde jeg kjøpe? Finnes det noen plasser som gir ut mat?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier ikke noe hvor du bor men ja er steder som gir ut mat men syns det blir feil at du tar maten til en sulten barnefamilie fordi du gikk på en smell. Sjekk lokale butikkene om de har en seksjon med mat som går ut, de pleier å være halv pris.

Du kan f.eks lage en stor bønnegrytte og leve på den en uke, nudler er et annet rimelig alternativ.

Stor pakke med first price egg er ganske rimelig og.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 35 kr dagen til mat, ganske vanskelig, men faktisk fullt mulig. Jeg ville laget en svær gryterett med kjøttdeig, bønner, grønnsaker osv som du deretter deler opp i passelige porsjoner og fryser ned. Så tiner du disse og har feks poteter eller pasta til. Blir kjedelig i lengden, men det funker og har endel næring. 

Havregryn er allsidig, mye man kan lage av dette, som grøt, overnight oats eller bare spise det med melk. 

Brød og pålegg er faktisk ganske dyrt, så sant du ikke kjøper billigste kneipp og noe dårlig syltetøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

First Price-brød og First Price gulost er kanskje rimeligste mat du kan få i deg sånn bare for å bli mett hvertfall. 

Ellers kan du prøve deg på noe dumpster diving, eventuelt matsentralen som nevnt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 minutt siden):

Prøvd too good to go?

Jeg har brukt det mye og vil ikke anbefale det i denne situasjonen. Du får mat til en rimelig pris, men kun rimelig i forhold til hva det egentlig koster. Her gjelder det å finne mat som generelt er billig, ikke å få dyrt kjøttpålegg til halv pris som uansett koster 2-3 ganger så mye som ost f.eks.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Her i byen er det i alle fall kirkens bymisjon som har en plass som deler ut mat.

Tror de deler ut max en butikkbærepose med mat pr person en gang i uken.

Ellers er det jo en god del butikker som har -40% og -50% datovarer, men det er vel mye av det som er temmelig ugunstig for noen i din situasjon. Jeg hadde nok basert dette på ris, bønner, linser og billige grønnsaker (fryst)

Student-tips er også verdt det;

https://flerepenger.com/student-middag/

https://www.reddit.com/r/norge/comments/nmcnr2/mat_som_student/

Lenke til kommentar

Egg er overkommelig priset, og svært allsidig. Et par egg per dag i 20 dager er omkring 100 kroner, og noe jeg i hvert fall elsker. Omelett, hardkokt, bløtkokt, eggedosis, osv.

Potet er ganske bra. Stek det i panne, lag en bakt potet eller kokte poteter som tilbehør. Frossne pommes frites bør også være innenfor budsjettmessig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har holdbart butikk i nærheten, så kan du gjøre greie middagskjøp der , Blant annet toro ferdigmiddager til 30kr, eller veganer mat til en veldig veldig  billig pris ( vegan "burger"" osv). Så om du kan holde ut uten kjøtt og har en slik butikk i nærheten så kan du nok klare deg 3 uker på budsjettet ditt, men med veldig kjedelig og ensidig mat da. Men hvis du har Holdbart butikk i nærheten ville jeg tatt en tur dit. Mye for pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Billige gryter jeg lagde som student når jeg hadde brukt opp studiepengene var å koke en stor gryte på finkuttet hodekål, gulrot, og ris. Kjøp det billigste du finner, ofte på tilbud. Ha i en del margarin fra en billig pakke.

Smakssett som du liker - jeg pleide å kjøre chili tomat, dvs litt tørket piri piri krydder, first price ketchup og kanskje en buljongterning.

Gryten kan du dele opp og ha i kjøleskapet. Så tilsetter du dagens protein når du varmer tilbereder. Gode kilder er firkantet fryst pakke med first price sei, tunfisk om du finner billig, hel grillet kylling fra ferskvaredisken på tilbud på slutten av dagen.

Til frukost / lønsj blir det billigste kneipen med margarin og sukker på, kan varme / riste.

Lenke til kommentar

Søk på youtube, "living on X dollars/pounds/etc a week" og lignende. Sykt mange tips her, og utrolig facinerende. Har sett flere slike prosjekt bare for at det er utrolig kult å se på alle de kreative løsningene. Alt vill ikke stemme overens med det som selges i Norge såklart, men det bør være en del som overlapper.

Og ikke minst, masse lykke til! Dette klarer du. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Jeg har brukt det mye og vil ikke anbefale det i denne situasjonen. Du får mat til en rimelig pris, men kun rimelig i forhold til hva det egentlig koster. Her gjelder det å finne mat som generelt er billig, ikke å få dyrt kjøttpålegg til halv pris som uansett koster 2-3 ganger så mye som ost f.eks.

Kjøttpålegg som koster 2 til 3 ganger så mye som ost, hva er det du snakker om? Jeg bruker ofte too good to go for moro skyld og får mat tilsvarende 200-400 kr hver eneste gang. Har fylt opp to frysere pga dette nå, da jeg rett å slett ikke får spist opp alt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde bare brukt mastercard. Det er uproblematisk om dette er engangstilfelle og du likevel kjører på med så mye sparing du kan. Bikker du en 1000 lapp over så har du 45 dager på å betale det ned som bør være overkommelig. Forutsetter selvsagt at du betaler dette ved første lønning og ikke tyr til det som en varig løsning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg levde mye godt på stekt ris (ris, amerikansk blanding og egg) og kålrabi-stappe som student. Det er rimelig og mettende.

Løksuppe er nesten gratis (løk, buljongterning, 1 skive lyst brød og ost).

Generelt er «Norske grønnsaker» rimelig mat, mens kjøtt, fisk, avocado og ferdigmat er dyr mat.

Å lage en stor porsjon suppe eller gryte anbefales. Da kan du bruke tid og krefter på den, og hente ut næringen i flere dager. Chili con carne med mye bønner og en nakkekotelett av svin er overkommelig hvis du ikke har for mye fordyrende chipotle eller fersk koriander på.

Jeg handler mye 50% varer som går ut på dato, men det blir mye eksklusiv ost og kjøtt som uansett koster endel, men som jeg ellers ikke ville ha tatt meg råd til. Det er verdt en titt.

Også avskjær av kveite/torsk er en mulighet til fersk fisk for 99,- pr kg. 200g til 20,- burde rekke til en person selv med avskjær.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

17 dager og 600,- gir 35,- pr dag. Det går men jeg ville være «streng» og holde budsjettet hver dag (med mindre du lager mat for flere dager) og selvsagt unngå å gå på enda en «smell» med en dyr kaffekopp, en øl eller noe annet fristende.

-k

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...