Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb-spørsmål

ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en 78% stilling i en timelønns jobb. Jeg har faste arbeidsdager.

Noen spørsmål:

1. Hvis arbeidsgiver ringer og spør meg om jeg f.eks kan jobbe en ekstra dag den uka fordi noen andre ikke kan. Kan jeg nekte å arbeide? Og hvis jeg sier ja, kan jeg spørre om å bli kompensert med en høyere timelønn? F.eks dobbelt timelønn?

2. Vil dette være annerledes i forhold til spm 1 om f.eks arbeidsgiver ringer meg på morgenen og vekker meg og spør om jeg kan komme på jobb umiddelbart?

3. Finnes det en offisiell frist om når sommerferien skal være avklart eller innvilget? Arbeidsgiver har en frist på 1 april for meg å søke. Da bør vel fristen være 1 mai for dem å innvilge?

4. Hvis jeg sier ja til ekstravakter og timene mine den uka overstiger 37.5 vil jeg kunne kreve overtidsbetaling for de timene som overstiger 37.5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (12 minutter siden):

4. Hvis jeg sier ja til ekstravakter og timene mine den uka overstiger 37.5 vil jeg kunne kreve overtidsbetaling for de timene som overstiger 37.5?

Etter loven har du krav på overtidsbetaling ut over 9 timer per dag eller 40 timer i uken. Da med minst 40% tillegg. Men hvis du er innenfor en tariffavtale kan det være andre regler, som f.eks. at det gjelder utover 37,5 timer. Det er ingen forskjell der om du har deltidsstilling eller fulltidsstilling.

Lenke til kommentar

1) Innenfor rammene av arbeidsavtalen og stillingen din kan arbeidsgiver kreve at du arbeider mertid (altså differansen mellom din arbeidstid og lovens/tariffavtalens grenser for alminnelig arbeidstid) og overtid (arbeid ut over alminnelig arbeidstid) på samme vilkår som i din arbeidstid (eventuelt med overtidstillegg for overtid). For at du skal ha noen forhandlingsposisjon må arbeidsgiver be om noe som er helt utenfor stillingen/arbeidsavtalen din. 

2) Nei. 

3) Arbeidstaker kan kreve å få beskjed om når han/hun får ferie senest 2 måneder før ferien skal avvikles, med mindre særlige grunner hindrer det, ferieloven § 7 (2) (1). For ferie fra 1. juli vil dette være senest 1. mai. Det er ingen automatikk i at arbeidsgiver plikter å gi slik beskjed, arbeidstaker må kreve det. 

4) Hvis du tar ekstravakter som går over 9 timer per dag eller 40 timer per uke er det overskytende overtid (lavere grenser kan gjelde i tariffavtaler). 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (6 minutter siden):

Innenfor rammene av arbeidsavtalen og stillingen din kan arbeidsgiver kreve at du arbeider mertid (altså differansen mellom din arbeidstid og lovens/tariffavtalens grenser for alminnelig arbeidstid)

"Innenfor rammene av arbeidsavtalen og stillingen din" sier du. Hva betyr det egentlig? Kan man avtale at 78% er maks uansett og dermed ha retten på sin side til å si nei til ekstravakter?

En litt annen sak, men er nysgjerrig siden det gjelder meg. Jeg har rett på ihht personalhåndboken å jobbe redusert(80%) til full lønn i en måned etter fødselspermisjon. Skal jeg tolke det som at jeg da fører overtid for alt over 80% dersom jeg blir pålagt å jobbe mer?

Lenke til kommentar

Det betyr at i motsetning til alle andre kontraktstyper er arbeidsavtalen unik fordi arbeidsgiver normalt kan kreve mer enn kontraktsoppfyllelse. 

I et leieforhold kan ikke leietaker pålegge utleier å stille med mer enn det som er utleiers avtalte innsats (husrommet som leies ut). I et arbeidsforhold kan arbeidsgiver kreve mer enn den innsatsen som arbeidsavtalen normalt tilsier. Selv om du har arbeidsavtale på 37,5t pr uke i 100 % stilling, så kan arbeidsgiver likevel kreve at du arbeider overtid, dvs. at du leverer mer enn det som er avtalt at du skal levere. 

Man kan avtale at 78 % er maks og at arbeidsgiver ikke kan kreve mertid eller overtid. Men det er da noe som må eksplisitt inn i arbeidsavtalen. 

Hvis du har rett til å jobbe redusert (80 %) etter personalhåndboken så er det en permisjonsrettighet - du har rett til full lønn for mindre arbeid, du har ikke gått over i en 80 % stilling med samme lønn. Velger du å arbeide like mye, så har du bare gitt avkall på permisjonsrettigheten din. Du arbeider ikke overtid -- da må du over 9t/40t (eller tilsvarende tariff, vanligvis 7,5t/37,5t). Du kan avtale at hvis du skal arbeide mer enn 80 % så skal du timelønnes for mertiden i tillegg til full lønn for 80 % arbeid, men det er et initiativ du må ta. 

ltdata skrev (17 timer siden):

1. Hva hvis jeg sier at jeg rett og slett ikke kan? De kan ikke kreve at jeg skal være tilgjengelig og arbeide?

Arbeidsgiver kan kreve at man skal arbeide mertid og overtid, forutsetningen for begge deler er at det foreligger et "særlig og tidsavgrenset behov" (arbeidsmiljøloven § 10-6 første ledd). En arbeidstaker kan ikke pålegges mertid eller overtid (arbeidsmiljøloven § 10-6 tiende ledd) hvis vedkommende har vektige helsemessige eller sosiale grunner for å slippe, eller hvis "arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre". 

Hvis du ikke har vektige helsemessige eller sosiale grunner, og arbeidet ikke kan utsettes eller utføres av andre, så er ikke "jeg kan ikke" en grunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vidor skrev (2 timer siden):

Dette er arbeidsgiver sitt ansvar. Vedkommende vet du skal ha ferie, og så lenge ferietiden er planlagt og arbeidsgiver er klar over dette innen rimelig tid kan du ta ferie med god samvittighet.

Takk. Men kan arbeidsgiver finne på å f.eks flytte ferien min fordi de ikke klarer å skaffe folk til å erstatte meg? F.eks at de flytter ferien 1 måned frem?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ltdata said:

Takk. Men kan arbeidsgiver finne på å f.eks flytte ferien min fordi de ikke klarer å skaffe folk til å erstatte meg? F.eks at de flytter ferien 1 måned frem?

Hvis du har fått innvilget ferie og banket datoen så vil jeg si at arbeidsgiver viser dårlig planlegging om du må gjøre om på dine ferieplaner. Som regel planlegger folk hva de skal gjøre i ferien og bestiller gjerne ting i forveien / planlegger med andre personer, så arbeidsgiver virker veldig uprofesjonell om de begynner å rote med slikt etter at de har godkjent ferien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Avtalt ferie kan berre endrast om det er særskilt gode grunnar for det. Slike grunnar skal være uforutsette hendingar som både fører til vesentlege driftsproblem, og at det ikkje er mogleg å få tak i stedfortreder som det står i ferielova. 

Om ferien må endrast av arbeidsgivar i slike tilfeller så er det også verdt å merke at arbeidsgivar må dekke eventuelle økonomiske tap, typisk kostnaden ved å endre fly og hotellreservasjon. Det er viktig å informere arbeidsgivar om at endring av ferien vil utløyse slikt erstatningskrav. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...