Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger har tatt moms der han ikke har lov til

Anbefalte innlegg

Selger har krevd inn moms på faktura . 

Det viser seg at han ikke kan ta moms på disse varene. 

jeg har betalt fakturaene med moms i god tro, men nå får jeg ikke igjen momsen. 

Fakturaene ble betalt i 2022 og 2023.

Selger vil ikke tilbakeføre mva til meg.

Hva gjør jeg??

Endret av Uderzo
fjernet formatering av hensyn til lesere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (2 timer siden):

Du må oppgi grunnen til dette for å gi noe fornuftig svar.

Han er registrert i en bransje ( sveising, mekanikk) som tilsier at han ikke kan ta mva på varene han solgte meg. ( Landbruk forformidling). Dette var det regnskapsfører oppga var grunnen til meg.

Lenke til kommentar
Solveig Sofie skrev (34 minutter siden):

Han er registrert i en bransje ( sveising, mekanikk) som tilsier at han ikke kan ta mva på varene han solgte meg. ( Landbruk forformidling).

Det høres merkelig ut.

Er selger mva-registrert?

Står det "MVA" etter selgerens organisasjonsnummer på fakturaen?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Det høres merkelig ut.

Er selger mva-registrert?

Står det "MVA" etter selgerens organisasjonsnummer på fakturaen?

Ja han er mva registrert. Står mva på den ene faktura, den andre står både mva og orgganisjosnummer. 

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du forstår spørsmålet.

For at ditt firma skal ha rett på mva-fradrag stilles det krav til salgsdokumentet (fakturaen). Fakturaen må innholde "organisasjonsnummer MVA", f.eks. "911111111 MVA".

Oppfyller selgerens fakturaer dette formkravet?

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg stoler helt på den regnskapsføreren, eller så har det vært en misforståelse. Hadde likt å se en referanse for at sveising/mekanikk er unntatt mva. Grovt regnet er det helse, utdanning og kultur som er nokså generelt unntatt mva, og så finnes det noen andre nisjer og særtilfeller (feks om denne sveiseren/mekanikeren utfører reparasjon på et norsk fiskefartøy eller et amerikansk militærkjøretøy i Norge så er akkurat de oppdragene unntatt mva), men noe generelt mva-unntak for sveising/mekanikk kjenner jeg ikke til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Penny skrev (53 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg stoler helt på den regnskapsføreren, eller så har det vært en misforståelse. Hadde likt å se en referanse for at sveising/mekanikk er unntatt mva. Grovt regnet er det helse, utdanning og kultur som er nokså generelt unntatt mva, og så finnes det noen andre nisjer og særtilfeller (feks om denne sveiseren/mekanikeren utfører reparasjon på et norsk fiskefartøy eller et amerikansk militærkjøretøy i Norge så er akkurat de oppdragene unntatt mva), men noe generelt mva-unntak for sveising/mekanikk kjenner jeg ikke til.

Han kan ta mva innen sin bransje men ikke innen min bransje. Er ikke registrert innen landbruk.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (59 minutter siden):

Det virker ikke som du forstår spørsmålet.

For at ditt firma skal ha rett på mva-fradrag stilles det krav til salgsdokumentet (fakturaen). Fakturaen må innholde "organisasjonsnummer MVA", f.eks. "911111111 MVA".

Oppfyller selgerens fakturaer dette formkravet?

Ja det gjør han 

Lenke til kommentar
Solveig Sofie skrev (45 minutter siden):

Han kan ta mva innen sin bransje men ikke innen min bransje. Er ikke registrert innen landbruk.

Du må ha misforstått noe. Siden han er mva-registrert er han pliktig til å legge til mva på alt salg innen Norge.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Du må ha misforstått noe. Siden han er mva-registrert er han pliktig til å legge til mva på alt salg innen Norge.. 

Regnskapsfører sier akkurat det jeg har skrevet her og fikk nå ikke igjen momsen på faktura sendt i 2022.. Blir det samme på faktura betalt i år også. 

Men takk for alle svar du har gitt 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Solveig Sofie said:

Hæ? Dette gir ikkje meining. Har du kjøpt inn ei MVA-pliktig vare eller teneste og betalt MVA på det til bruk i verksemda du driv, så får du tilbake MVA uavhangig av kva bransje seljar er registrert i.

Skal du ha dekk til traktoren din kan du kjøpe dei hos dekkforhandlar. Dekkforhandlar er ikkje i samme bransje som deg, men du kan uansett trekkje ifrå MVA.

Enten misforstår du, eller så bør du kaste regneskapsføreren din på havet og skaffe deg ein ny.

• Liker 4
Lenke til kommentar

...og selv om selger/tjenesteyter leverer andre tjenester/varer enn det selgeren er registrert under i brønnøysundregisteret, så er det (åpenbart) fortsatt mva-pliktig (og fradragsberettiget) om 1) selger er mva-registrert overhodet (uansett bransjekode) og 2) varene/tjenestene som er levert er mva-pliktige etter merverdiavgiftsloven.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at alle næringsdrivende skal kreve inn merverdiavgift fra alle som kjøper varer og tjenester av dem. Dette følger av merverdiavgiftsloven § 3-1. Systemet er laget slik at det skal være enkelt for selger, og derfor er alle kriteriene for merverdiavgift knyttet til selgers forhold. Man skal heller ikke kunne slippe unna plikten til å beregne merverdiavgift ved å registrere andre bransjer i Enhetsregisteret/Foretaksregisteret enn det man faktisk gjør. 

Helt generelt sett kan man si at det er irrelevant for selger hvem som er kjøper og hva kjøperen driver med. 

Hvis en kjøper skal slippe merverdiavgift så er systemet for det organisert gjennom mval kapittel 7 (fritak ved import), 8 (fradrag på egen avgiftsoppgave for næringsdrivende), 9 (justering), og 10 (refusjon). Felles for disse ordningene er at kjøper forholder seg til skattemyndighetene (eller speditøren i kap 7-tilfellene), ikke til selger. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...