Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gammel vedovn


Anbefalte innlegg

I huset her er det en gammel etasjeovn i smijern, som ble installert rundt 1980. Jeg har på ovnssverte iblant, og den er like fin.

Jeg har registrert at etter 1. januar i 1998 ble det forbudt å installere vedovner som ikke er rentbrennende, - både nye og brukte.

Er det noen som vet om det er/blir et forbud mot å bruke gamle ovner som ikke er rentbrennende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (14 timer siden):

Jeg tror så lenge du ikke bor i en by som sliter med luftkvalitet så blir det nok ikke et generelt forbud med det første.

Nei, håper det. 👍 De satser vel på at folk bytter ut ovnene sine etterhvert, og da blir det stadig flere mer miljøvennlige. Jeg så at Bergen hadde innført forbud, men så ble det opphevet igjen. Noen kommuner gir støtte til bytte av ovn, men slik er det ikke her.

Lenke til kommentar

https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/ovn-og-pipe/artikler/droemmen-om-gammel-vedovn

Det finnes et unntak. Gamle ovner kan nemlig tillates der det er nødvendig å ta hensyn til interiøret i kulturhistorisk, antikvarisk eller verneverdig bygning. Fortsatt bruk av verneverdig ildsted og nyinstallering av stilriktig ildsted i verneverdig interiør kan tillates (TEK § 9-10, pkt. 2). 

I følge Riksantikvaren er "antikvariske ovner", ovner som er eldre enn 1940. Disse vedovnene omfattes ikke av loven som sier at ovnene ikke kan reinstalleres. Slike installasjoner godkjennes når de passer inn i husløsningen, altså når interiøret er verneverdig.

 

Vedovner produsert mellom 1940 og frem til 1998 kan beholdes, men man kan ikke installere nye.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/ovn-og-pipe/artikler/droemmen-om-gammel-vedovn

Det finnes et unntak. Gamle ovner kan nemlig tillates der det er nødvendig å ta hensyn til interiøret i kulturhistorisk, antikvarisk eller verneverdig bygning. Fortsatt bruk av verneverdig ildsted og nyinstallering av stilriktig ildsted i verneverdig interiør kan tillates (TEK § 9-10, pkt. 2). 

I følge Riksantikvaren er "antikvariske ovner", ovner som er eldre enn 1940. Disse vedovnene omfattes ikke av loven som sier at ovnene ikke kan reinstalleres. Slike installasjoner godkjennes når de passer inn i husløsningen, altså når interiøret er verneverdig.

 

Vedovner produsert mellom 1940 og frem til 1998 kan beholdes, men man kan ikke installere nye.

Takk, - dette var interessant! Mye bra info der! 👏

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...