Kim14 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 hei! Er litt njuuub når det angår harddisker og det greiene der! Hvordan får jeg kjørt 3 Hd'er sammen med samme system elle noe sånt...? Har bare kjørt 2 Hd'er sammen og skjønner ikke noe av det greiene...... Plz! alle meldinger ville vært til extremt stor hjelp..... Lenke til kommentar
Musty Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 du kobler 2 harddisker på en ata port, og en sammen med en cdrom på den andre. Evt. kan du bruke Sata hvis du har det, men det har jeg null peil på... Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Se på hardware.no's RAID guide. Edit: Hvis det var RAID du tenkte på. Endret 13. januar 2004 av Umbra Lenke til kommentar
enl Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Antar at både den primære og sekundære IDE-kontrolleren er fullsatt med enheter, og da står det bare noen få muligheter igjen. Er ganske sikker på at hovedkortet ditt har en Promise S-ATA raid-kontroller. Denne kan du kjøre to S-ATA disker på, pluss en P-ATA disk. Lenke til kommentar
Kim14 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 hva vis jeg har en cd brenner og en dvd brenner.. Og har satt inn en 40gb+120gb og skal ha inn en 120gb til....... Da kan jeg vel ikke koble til en extra uten å bruke RAID? Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Du må enten kjøpe s-ata disker, eller kjøpe et ide kort.. Dvs et pci-kort med ide utganger. EDIT: Det er vel mulig å koble hdd til raid portene uten å sette de i raid er det vel? Endret 13. januar 2004 av OgnOmm Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Det må da gå an å lese inlegget til trådstarter før man svarer i hytt og pine. Med Blå skrift nederst står det: Amd xp2100+ Asus A7N8x deluxe Sapphire Radeon 9800xt 40gb samsung 5400rpm ---------> 1 hardisk 120gb maxtor 7200rpm x2--------> 2 hardisker 512mb corsair 3200 ddr Da er det vel sånn å forstå at han HAR tre hardisker? Er det desse du vil kjøre? og hvilke er i bruk? Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Les resten han skriver så ser du at han har kobla til 40G og 120G og vil koble til den andre 120G'eren.. Mener det på en del hk med raid er mulig å legge til bare en disk og kjøre den uten raid, men hvordan dette funker i praksis vet jeg ikke... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 De fulgte med to S-ATA ledninger med kortet, og hvis der ikke fulgte med en "Abit-plugg" så er det en slik som trengs for å koble P-ATA - disk til S-ATA. I tillegg må man ha en strømledning - overgang ... kanskje. Lenke til kommentar
Kim14 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) jeg har nemlig ikke no raid på mitt hk tror jeg da? Men jeg har en blå ide port lignenes, på kanten av hk'et vet ikke helt hva dette er til da? Noen som har peil på dette..... foresten har jeg byttet hk har ikke a7n8x men et .... A7v8x.... Noe som kanskje er litt dårligere ikke vet jeg? Så vis jeg har forstått det riktig nok nå så trenger jeg et pci kort med ide port eller porter! Eller? Endret 13. januar 2004 av Kim14 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) 1: Kva type harddisk er den nye du vil sette inn? S-ATA eller P-ATA\IDE. Det er første steget. IDE har ein bred kontakt som på alle CD-Rom, DVD-Rom og sikkert på den 40GB harddisken du har. Er det ein slik som passer i den nye harddisken din: Eg tipper at du har ein IDE disk. Det du trenger da er eit PCI kort som gir deg fleire IDE innganger. Kan du forresten bruke den DVD-brenneren til å brenne vanlige CD-R plater? Dersom du kan det så er det aller enklaste å ta ut CD-brenneren og bruke den kontakten som stod i CD-brenneren og sette den i den nye Harddisken. Så vis jeg har forstått det riktig nok nå så trenger jeg et pci kort med ide port eller porter! Dersom den nye harddisken er IDE og du ikkje kan ta ut CD-Brenneren så må du det ja. Du kan også vurdere å ta ut den på 40GB og bare bruke de 2 på 120, du har sikkert nok plass Men dersom den er systemdisk så blir det formatering og slikt da som alltid er irriterande. Endret 13. januar 2004 av zeph Lenke til kommentar
Kim14 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Ok, så jeg har skjønt det! endelig! ja dvd-brenneren brenner cd-r så jeg kan bare putte inn hd der, men hva skal den da stå som primary slave eller hva? OK... setter den bare det brenneren stod på jeg.... Vis jeg skal ha meg en xttra hd er det noen som kan komme med et forslag til pci kort til ide porter som er billig og bra!! Endret 13. januar 2004 av Kim14 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå