Gå til innhold

Gir manglende 4G-tale rett til heving av kjøp på mobiltelefon?


Anbefalte innlegg

Mange telefoner som selges i dag støtter ikke 4G-tale og blir ubrukelige i 2025 når 2G-nettet skal stenges. Om man spør de ansatte i butikken vet de ikke svaret på om mobilen støttes eller ikke. Det er også forskjell på forskjellige nettene (Telia, Telenor, ICE) om hvilke telefoner som støttes eller ikke.

Gir denne mangelen rett til å heve kjøpet for de som ønsker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det konkret er vist til at dette støttes, men ikke gjør dette så er det en mangel som kan reklameres på.

 

Om betjeningen er usikker og man likevel velger å kjøpe så gjør man det på egen risiko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Paxy skrev (1 time siden):

Om det konkret er vist til at dette støttes, men ikke gjør dette så er det en mangel som kan reklameres på.

 

Om betjeningen er usikker og man likevel velger å kjøpe så gjør man det på egen risiko.

Men man har fem års reklamasjonsrett og telefonen vil stoppe fungere om to år.

Lenke til kommentar
Quote

Har du grunn til å klage?

Er det en fabrikasjonsfeil eller du har ikke fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

 

Kan ikke se at det er fabrikasjonsfeil at Telenor plukker ned 2G-antennene sine

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke stole på de som jobber der. De har begrenset med kunnskap og sier ofte ja til spørsmål om egenskapene på produktet for å selge det.

Trulss skrev (4 timer siden):

Mange telefoner som selges i dag støtter ikke 4G-tale

Dette kan undersøkes ved å ta et Google søk eller besøke nettsiden til mobilprodusentetn og teleoperatøren. Både mobiltelefon og operatør må støtte tale over 4G for at det skal fungere. Min mobiltelefon støtter 4G tale og Wifi tale, men ikke hos alle operatører, der den virker med feks Chili mobil men ikke ICE.

Om du har rett på heving av kjøpet er jeg litt mindre sikker på da dette er informasjon man kan gjøre på forhånd selv.

Trulss skrev (4 timer siden):

og blir ubrukelige i 2025 når 2G-nettet skal stenges

Om den ikke støtter tale over data så vil den bli det ja. Men det er vel ytterst få nye telefoner som ikke har det i dag. I dag er det så vidt jeg vet ikke støtte for tale over 5G enda, men det kommer nok etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Svein M skrev (På 28.4.2023 den 18.07):

De virker vel med tale med dårligere lyd (2G-nett) om de ikke har 4G tale. Ellers så har jeg sett at mobiloperatørene ikke er så flink å oppdatere listene med mobiler som de støtter 4G tale på.

De virker vel på 2G frem til nettet stenger i 2025. En telefon er jo ment å vare lenger enn dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Trulss skrev (På 28.4.2023 den 13.15):

Gir denne mangelen rett til å heve kjøpet for de som ønsker?

Nei, det er en mangel som vil gi rett til å reklamere. Så lenge telefonen er solgt som en, vel, telefon uten at selger har gitt kjøper informasjon om at telefonfunksjonen ikke vil fungere på kort sikt.

Du vil ikke ha rett til å heve kjøpet. Selger har rett til å tilby tilsvarende eller bedre vare som erstatning.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kron skrev (På 27.5.2023 den 18.34):

Nei, det er en mangel som vil gi rett til å reklamere. Så lenge telefonen er solgt som en, vel, telefon uten at selger har gitt kjøper informasjon om at telefonfunksjonen ikke vil fungere på kort sikt.

Du vil ikke ha rett til å heve kjøpet. Selger har rett til å tilby tilsvarende eller bedre vare som erstatning.

Dette stemmer ikke.

Man kan reklamere på feil på produktet man kjøpte dersom det oppstår. Men her er det ingen feil på produktet. Derfor heller ingen grunn til reklamasjon.

Det er kun hvis selgeren har gitt spesifikk informasjon om at produktet skal fungere på 4G nettet når 2G nettet legges ned at det finnes en mangel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Omnist skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke.

Man kan reklamere på feil på produktet man kjøpte dersom det oppstår. Men her er det ingen feil på produktet. Derfor heller ingen grunn til reklamasjon.

Det er kun hvis selgeren har gitt spesifikk informasjon om at produktet skal fungere på 4G nettet når 2G nettet legges ned at det finnes en mangel.

 

Nokså sikker på at du tar feil her. En sammenlignbar sak var når DAB+ kom, og gjorde første utgave av DAB radioer utdaterte. Da mente forbrukermyndighetene at dette kunne man reklamere på. https://dinside.dagbladet.no/bolig/du-kan-ha-krav-pa-ny-hvis-den-gamle-dab-radioen-ikke-virker/68717113

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Omnist skrev (På 6.6.2023 den 16.04):

Dette stemmer ikke.

Man kan reklamere på feil på produktet man kjøpte dersom det oppstår. Men her er det ingen feil på produktet. Derfor heller ingen grunn til reklamasjon.

Det er kun hvis selgeren har gitt spesifikk informasjon om at produktet skal fungere på 4G nettet når 2G nettet legges ned at det finnes en mangel.

 

Man kan vel kalle det en feil på produktet når produsent har glemt å gi støtte for 4G slik at telefonen mister sin funksjon før reklamasjonsfristen er ute? En annen ting er at forretningen i Norge har valgt å selge et produkt som ikke holder stikk.

Mobiltelefoner har en forventet levetid til lenger enn 2025.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (18 timer siden):

Man kan vel kalle det en feil på produktet når produsent har glemt å gi støtte for 4G slik at telefonen mister sin funksjon før reklamasjonsfristen er ute? En annen ting er at forretningen i Norge har valgt å selge et produkt som ikke holder stikk.

Mobiltelefoner har en forventet levetid til lenger enn 2025.

Det mest relevante (hvis vi antar at selger ikke har gitt feilaktige opplysninger), er Forbrukerkjøpslovens §15, a-c:

Sitat

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b. svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c. passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Så er jo spørsmålet om forbrukeren har grunn til å forvente at telefonen skal være brukbar når 4G-tale blir krav. Hvis det skjer allerede i 2025, vil jeg absolutt mene det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...