SteinarN Skrevet 28. april 2023 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg vedlikeholder noen desktop pc-er for et lite kontor. Hadde inne et par av de for diverser oppdatering/vedlikehold etc nettopp. Oppdaterte til W11, oppdaterte bios, alt ok. Neste dag så skulle jeg sjekke noe på en av de. Da oppdaget jeg at alt gikk i sirup nesten umiddelbart etter oppstart. Oppgavebehandling viste lav prosessorbruk, men nesten 100% aktiv tid på OS SSD, Samsung NVMe. Les/skriv på NVMe var dog veldig lav, kun kB eller noen titalls kB i sekundet. Sjekket SSD status via Samsung Magician uten å finne noe der. Etter flere restarter og venting så roet SSD aktiv tid seg og maskinen ble brukende igjen. Jeg noterte at NVMe driver var Microsoft sin standard driver. Gjør man ikke noe konkret så er det denne driveren som alltid er installert i Windows med NVMe lagring. Jeg installerte Samsung sin NVMe driver på denne maskinen etter dette. Kjørte deretter full scan og test av NVMe via Magician uten å finne noe, ok disk. Asus hovedkort, Ryzen prosessor om det skulle ha betydning. Oppdatert bios, oppdatert W11. Noen som har noe forslag til hva som foregikk her? Jeg har aldri vært borti akkurat dette problemet før. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. april 2023 Del Skrevet 28. april 2023 Hender innimellom. Pleier å bruke Resource Monitor for å finne ut evt. hva som blir leset/skrevet til disken samt hvilken prosess som er ansvarlig. 1 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 28. april 2023 Forfatter Del Skrevet 28. april 2023 sedsberg skrev (25 minutter siden): Hender innimellom. Pleier å bruke Resource Monitor for å finne ut evt. hva som blir leset/skrevet til disken samt hvilken prosess som er ansvarlig. Jeg var ikke helt klar over Resmon. Ser den viser mye mer detaljert data enn oppgavebehandling. Neste gang vet jeg hva jeg skal åpne 🙂 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2023 Del Skrevet 28. april 2023 Sett power settings til High Performance og sannsynligvis restart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå