Gå til innhold

Kongsberg Politivold

Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (2 minutter siden):

Det var ikke uprovosert. Foranledningen var aggresjon, trusler, og fysisk og verbal motstand og aggresjon mot politiet. Dette har ingen rettsinstans stilt spørsmålstegn ved.

Trusler mot vekteren er ikke bevist og vekteren fikk sparken etterpå, hva forteller det deg? Ingen fysisk motstand, han stod med hendene i lommene og tok et steg bakover i det politimannen kastet han i bakken. Kan det godt hende han slang med leppa, men det er ikke grunn nok til å gå til det steget.

Markiii skrev (5 minutter siden):

Det at vi i ettertid har fått bekreftet at han er en kriminell pøbel er bare en bekreftelse på at politimannens vurderinger om trusselen han sto overfor var korrekte.

Det er ikke sånn Politiet bør eller skal oppføre seg, hva om han tok feil? Whoopsie. Uansett om han hadde rett, volden vi ser på videoen er ikke berettiget.

Han ble dømt i to rettsinstanser og frikjent i Høyesterett under dissens. Flere dommere som er enig i dette enn uenig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (6 timer siden):

Når retten også har forstått at disse slaga var potensielt dødelege, så synes eg at det går alt for langt i å legitimere vold.

Kan du sitere konkret hvor Høyesterett snakker om at slagene var potensielt dødelige?

Sitat

Slik fleirtalet i høgsteretten har argumentert, så kan eg ikkje sjå at det hadde utgjort ein einaste forskjell i skuldspørsmålet om politimannen hadde gått rett til tenestepistolen og gitt gjentatte skot mot hovudet, i staden for å gå via knyttneve, pepperspray og batong. Høgsterett seier rett ut at dødeleg vold er straffefritt i ein slik situasjon. Slik kan vi ikkje ha det, når det bryt såpass klart med politilovens forutsetning om at ein har ei maktpyramide der ein så langt som råd skal klatre steg for steg, og ikkje hoppe rett til toppen fordi det er bekvemt. 

Kan du sitere hvor Høyesterett sier rett ut at dødelig vold er straffefritt i en slik situasjon?

Og mener du virkelig at et slag og et pistolskudd er nøyaktig det samme?!

Sitat

Så kan det godt være at det i akkurat denne saka vart vurdert som nødvendig voldsbruk, og at dette ligg godt innafor politiets tabbekvote som dei ikkje skal risikere straff for. Men måten dommen er formulert på er særdeles farleg, og særleg at det er slått fast at maktbruken under ei kvar omstendigheit ikkje er straffbar fordi det ligg innanfor den feilmarginen som politiet skal ha ved tolking av politiloven. Det er ikkje sikkert det blir eit problem, men no har vi ein høgsterettsdom på at politiet er gitt fullmakt til å ikkje følge politilovens bestemmelsar om maktbruk. 

Det er feil. Høyesterett har ikke gitt noen slik fullmakt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 timer siden):

Tror det er snakk om gjentatte slag mot hodet?

Påstanden var at volden var uprovosert. Slagene mot hodet var ikke uprovosert. De kom som følge av at den potensielle drapsmannen gjorde voldsom motstand da politiet prøvde å ta kontroll på ham.

Lenke til kommentar
engavif skrev (18 minutter siden):

Vi er alle potensielle drapsmenn, får bare godta at jeg blir slengt i bakken av en fra politiet, få mange slag mot hodet. Tydeligvis helt greit. 

Du risikerer nok ikke det med mindre du er en ruset, aggressiv potensiell drapsmann som går rundt og drapstruer folk og gjør fysisk motstand mot politiet:

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (22 minutter siden):

Trusler mot vekteren er ikke bevist og vekteren fikk sparken etterpå, hva forteller det deg? Ingen fysisk motstand, han stod med hendene i lommene og tok et steg bakover i det politimannen kastet han i bakken. Kan det godt hende han slang med leppa, men det er ikke grunn nok til å gå til det steget.

Truslene trenger ikke å være bevist der og da. Derimot gjorde det at politiet ønsket å undersøke situasjonen. Hvor mange ganger skal vi danse denne runddansen?

Og jo, han gjorde fysisk motstand. Han gikk bakover og røsket til seg armen, som vi kan lese i tingrettens dom, og som vi kan se på videoen. Dette har vi også snakket om et uendelig antall ganger nå, så hvorfor fortsetter du å utelate fakta på denne måten?

Sitat

Det er ikke sånn Politiet bør eller skal oppføre seg, hva om han tok feil? Whoopsie. Uansett om han hadde rett, volden vi ser på videoen er ikke berettiget.

Ja, hva om han tok feil? Politimannen hadde fortsatt all grunn til å ta kontakt med vedkommende, og han hadde all grunn til å bruke makt når vedkommende satte seg fysisk og verbalt til motverge, etter å ha vært aggressiv, og drapstruet folk.

Sitat

Han ble dømt i to rettsinstanser og frikjent i Høyesterett under dissens. Flere dommere som er enig i dette enn uenig.

Rettelse: Han ble frikjent i to rettsinstanser.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (11 minutter siden):

Du risikerer nok ikke det med mindre du er en ruset, aggressiv potensiell drapsmann som går rundt og drapstruer folk og gjør fysisk motstand mot politiet:

Uansett om man er ruset eller hva man er så trenger ikke politiet å slå såpass mange ganger. Totalt unødvendig. Sier ikke at personen som ble slengt i bakken, kanskje ikke oppførte seg bra, men virkelig, dette er vold uansett. 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Markiii said:

Si ikke det. Det vil tiden vise. Terskelen som nå er satt, spesielt kombinert med den ekstreme korpsånden der samkjøring av forklaringer og sletting av bevis ikke er så farlig, er en alvorlig trussel mot rettssikkerheten.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kevin er bekymret:
https://www.dagbladet.no/nyheter/skuffet-og-redd/82402564

Sitat

Jeg er redd for å gå ut, og er bekymret. Hva skjer neste gang jeg møter politiet? Etter slagene på Kongsberg har jeg opplevd å bli trakassert av politiet.

Samtidig:
https://www.dt.no/fem-personer-pagrepet-i-massiv-politiaksjon-na-kan-det-ga-mot-loslatelse/s/5-57-2469625

Sitat

Denne uken ble Simensen pågrepet i Vestfossen og er siktet for skytingen på Tveita den 30. august. Skuddene ble avfyrt mot en bil. Ingen ble skadd.

https://www.dt.no/hevdet-seg-utsatt-for-politivold-na-er-kevin-simensen-27-siktet-for-vapenproduksjon/s/5-57-2316591

Sitat

Kevin Simensen, er siktet for både oppbevaring og produksjon av det 3D-printede våpenet

https://www.politiforum.no/etterforskes-for-bedrageri-og-ulovlig-vapenbesittelse/248467

Sitat

Forrige politiaksjon mot kameratenes bolig i Vestfossen, som fant sted 31. august, ble utløst av en større bedragerisak der banken Nordea er blitt svindlet for et beløp på nærmere tre millioner kroner. Minst seks patruljer deltok i aksjonen, blant annet flere sivile patruljer, som startet ved 09-tiden om morgenen. Minst en patruljebil fra Oslo politidistrikt var på gården, skrev Drammens Tidende, som ikke brakte detaljer om bedragerisaken eller at deler av miljøet politiet slo til mot var blant de fornærmede i Kongsberg-saken.

I bedragerisaken har 27-åringen fra Vestfossen og åtte andre i samme miljø fått status som siktet. Også da ble det funnet våpen på samme adresse.

Jeg tror Kevin er i feil bransje hvis han er redd for politiet.
Kanskje han skulle få seg en utdanning som blomsterdekoratør eller noe isteden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Selvsagt kan man reflektere i etterkant, men det er ikke det mange her tar til orde for. De tar til orde for å straffe politifolk for å gjøre jobben sin.

Du har ikke sett videoen, for du har åpenbart ikke fått med deg hva som skjedde før den potensielle drapsmannen ble lagt i bakken.

Jeg stusser fortsatt på hvorfor du velger å lyve så mye om noe der det både er video og dokumentasjon som viser at du åpenbart tar feil. Men etter at både jeg og andre har påpekt det, og du fortsetter på samme måte skjønner jeg at du lever i din egen virkelighet. 

Edit:

Dette er ikke en kommentar ment direkte mot det siterte innlegget, men alle dine innlegg generelt. 

Endret av Poelse
  • Liker 3
Lenke til kommentar
simalarion skrev (17 timer siden):

Forstår dere prøver å "velte Big Brother" her nå altså, men Kevin sin person her gjør ikke dette til det beste eksempelet på u-provosert Politivold

Ja det er akkurat simensen sin person man må se bort fra forstår du vel ? Og volden var uprovosert uansett, tar vi med slettinga av bevis så har vi her en politiskandale, og det er ingen som prøver å velte big brother, så hva du forstår må du nesten ta med egen evne for forståelse, dette har du ikke forstått. Det jeg vil ha er et politi som greier å kontrollere sine impulser, jeg vil ikke ha et feilfritt politi, det blir umulig, men jeg vil ha betjenter som har baller nok til å erkjenne når de har tatt/gjort feil, ikke snut som sletter bevis etter at de har dælja en fyr fjorten ganger i hodet med batong, jeg vil ikke ha et korrupt politi som lyver for å beskytte seg selv når de etterforsker min hypotetiske sak. Det bør egentlig ikke være så vanskelig å forstå at et korrupt politi ikke er ønskelig, det har det ikke noe å si om simensen var et rasshøl som enkelte mener at fortjente det, det er ikke hva emnet handler om i det hele tatt. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 timer siden):

Bare hvis du samme kveld

• ruser deg
  • er aggressiv og truende
  • drapstruer folk
  • blir aggressiv mot politiet når de undersøker din aggressive og truende atferd, og drapstrusler
  • gjør fysisk og verbal motstand mot politiet når de prøver å ta kontakt med deg
  • gjør voldsom fysisk motstand som viser at du er farlig når politiet prøver å få kontroll på deg etter at du først ahr gjort fysisk og verbal motstand

Det er lov å ruse seg, han ruset seg lovlig.

At han var aggresiv og truende er en påstand med lite bevis, og den som kom med påstanden har mistet jobb blant annet pga det han gjorde den dagen.

kan du bevise at han har drapstruet noen ? 

Bli aggressiv mot politiet, vi vet ikke hvem som ble aggressiv mot hvem, for gjett hvem som slettet bevisene ? Politiet slettet bevisene, at du fremdeles beskytter politiets avskyelige adferd her er merkelig, ingen her sier at simensen er så jævla kul som du tror at vi tror, men simensen er egentlig ikke poenget, det er det kriminelle politiet gjorde som er problemet. 

Det er lov å gjøre verbal motstand, det er lov å forsvare seg mot blind vold. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Jeg tror Kevin er i feil bransje hvis han er redd for politiet.
Kanskje han skulle få seg en utdanning som blomsterdekoratør eller noe isteden?

Kan starte opp sammen med den navnløse politimannen.

"Politi og røvere, blomster og knokejern"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...