Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bussbransjen, og tilgang på toalett/pause

9na

Anbefalte innlegg

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg i riktig retning med dette spørsmålet.

Finnes det noen dommer, retningslinjer jeg har oversett?

Jeg er bussjåfør, tillitsvalgt og skal i forhandlingsmøte, ettersom vi mener at tiden vi får under veis i ruta til personlige behov, er for liten (3 min.) Det tar også litt tid for oss å gå fra der vi parkerer bussen og ned til dit det er toalett (offentlig).

Vi får beskjed av ledelsen at vi bare må ta den tiden vi trenger. gjør vi det blir vi forsinket i rute, stressede for å forsøke å ta inn tiden, kommer for seint til den neste sjåføren som skal ta over bussen, så han for forsinkelsen vår å dra med seg på sin rute. Vi har skiftettapper på inntil 4 t 17 min (dersom alt går fint i trafikken og vi ikke har fått noen forsinkelser.)

Lurer derfor på om det finnes noen dommer, retningslinjer ol. på hva som er  beregnet tid til personlig behov/menneskelige behov, om det er noe regler på om man har rett til/krav på å få en pause i løpet av 4 timer for å kunne strekke litt på ryggen og beina (man stivner til relativt greit når man sitter stille så lenge).

Om det finnes noen retningslinjer på det å tilrettelegge arbeidsdagen for å unngå unødig stress, som jo igjen kan føre til uønskede situasjoner/eller at man blir ukonsentrert ved å ikke få "klarnet" hodet med jevne mellomrom.

Har gått gjennom å lett i Arbeidsplassforskriften 2-1, 3-1, 3-2, 3-7. på Arbeidstilsynets sider, sett i arbeidsmiljøloven 4-1 første og fjerde ledd, 4-4 første ledd, og 10-9 (om pauser) men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på.

Veldig glad for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen konkrete lover å vise til (rekker ikke grave), men det å ikke kunne gå på do (enten i det hele tatt eller fordi man blir påført stress), er ikke ihht arbeidsmiljøloven. Det er relativt lett å tilpasse dette for et busselskap i motsetning til noen andre yrker der du ikke kan forlate en situasjon.

Hva står i tariffavtalen eller hovedavtalen? Det kan også hende at forbundet sentralt som du er medlem av har noe å komme med.

Dersom dette ikke står i avtalen, er dette mat for neste års forhandlinger siden dette året er mellomoppgjør (kun lønn). Da kan dere få inn bestemmelser som dette, og vær gjerne forberedt på å gå til streik om det da ikke fører fram. Er ikke sikkert busselskapet synes det er så kult å stå fram i media som selskapet hvis ansatte streiker for å få lov til å gå på do ;)

Lenke til kommentar

Så vist eg kan forstå så er nok dette innafor arbeidsmiljøloven når det blir presisert at sjåføren kan bruke den tids som trengs til dobesøk. 

Det som gjer ordninga uleveleg er at pliktoppfyllande sjåførar tek på seg eit ansvar som dei ikkje har, og dermed treng ikkje arbeidsgivar å berekne meir enn 3 min dopause ettersom sjåførane enten brukar berre denne tida eller held seg til slutten av dagen. At bussen blir forsinka fordi leiarane ikkje har kalkulert nok tid til dopausar, fartsgrenser og passasjerar som skal av og på bussen er strengt tatt ikkje sjåførens problem sjølv om det kjennes slik. 

Det du spør om angåande objektive tider for ulike kroppslege funksjonar finnes ikkje, i alle fall ikkje på ein brukandes måte. For kor lang tid ein treng til dopause kjem meir ann på alt det praktiske som avstand til toalettet frå der ein parkerer, om det er dokø, osv. 

Så då kokar det litt ned til om det er behov for meir tid eller betre tilrettelagte fasilitetar. 

I tillegg så må du sjølvsagt argumentere med sikkerheitsomsyn for alt det er verdt, busskøyring er konsentrasjonsarbeid der ein må ha kontroll på både buss, trafikk og passasjerar til ei kvar tid så hyppige korte pausar er også ulykkessreduserande. 

Lenke til kommentar

Tanken er vel at toalett-behov dekkes i forkant og etter skiftet på rundt 4 timer.

Hvis dette ikke er mulig ser jeg mer på dette som et problem at dere ikke får lange nok pauser. Det blir jo helt feil at dere straffes av å ha helt grunnleggende behov som må tilfredsstilles for å kunne gjøre jobben på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar

Realiteten i en del yrker er at de har flaske på sida som de tar fram og tisser i, men det er vel ikke mulig å gjøre som buss-sjåfør. I tilfelle må en kunne lukke seg inn i et lite skap der ingen ser det. Bør ikke bli anklaget for uanstendig oppførsel. Men bruk våtserviett på hendene etterpå.. Har hørt dette om grønnsakpakkere, at de bruker tisseflasker men at de ikke bruker våtservietter eller håndvask etterpå. Som dere sier tar det mye tid med dopauser hvis det er kaffedrikking gjennom halve arbeidsdagen. 

Lenke til kommentar
9na skrev (På 27.4.2023 den 15.11):

Jeg er bussjåfør, tillitsvalgt og skal i forhandlingsmøte, ettersom vi mener at tiden vi får under veis i ruta til personlige behov, er for liten (3 min.) Det tar også litt tid for oss å gå fra der vi parkerer bussen og ned til dit det er toalett (offentlig).

Hvor lenge kan man bli sittende og kjøre i strekk? Mange timer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...