Gå til innhold

Krig og Fred

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som i praksis ville forandret seg i en krigssituasjon her i Norge, hovedsaklig så lurer jeg på om mitt hus fortsatt ville vært "forsikret" om det ble bombet i stykker og om jeg ville ha "fått igjen" dette på forsikringen eller om man i en krigssituasjon bare kan glemme alt av de ordningene vi er vant til under fred og frihet. Også alt av penger/innskudd i banker, hvor lett/vanskelig det ville vært å få fatt i disse midlene og til slutt,hva ville skjedd med alle de økonomiske ytelsene folk får fra Nav?

Dette med "Force Majeure" kan kanskje virke inn her og hva er egentlig en krigsøkonomi?

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (På 27.4.2023 den 5.24):

Lurer på hva som i praksis ville forandret seg i en krigssituasjon her i Norge, hovedsaklig så lurer jeg på om mitt hus fortsatt ville vært "forsikret" om det ble bombet i stykker og om jeg ville ha "fått igjen" dette på forsikringen eller om man i en krigssituasjon bare kan glemme alt av de ordningene vi er vant til under fred og frihet.

"Krigsforsikring er forsikring mot skade på forsikrede personer eller ting, oppstått direkte eller indirekte som følge av krig, enten den er erklært eller ikke.

I vanlig skadeforsikring er krigsrisikoen unntatt, men behovet for krigsforsikring har ført til opprettelse av ordninger til dekning av krigsrisiko både i privat og offentlig regi.

...

Nye regler om krigsskadetrygd for bygninger og løsøre ble vedtatt som en del av lov om erstatning for krigsskade på eiendom og interesse av 17. juli 1953. Erstatningsordningen bygger delvis på statlig finansiering, dels på frivillig forsikring gjennom utvidelse av eksisterende brannforsikring."

https://snl.no/krigsforsikring

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-07-17-2

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikring er vel bare så sikker som samfunnet selskapet opererer i, og soliditeten i selskapets finansiering?

Hvis du hadde forsikret huset ditt mot slutten av Romertiden så hadde vel neppe forsikringsselskapet hatt kapital til å dekke skadene når hordene inntok byene og sivilisasjonen gikk til skogen.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...