Gå til innhold

Storbritannia stopper Microsofts oppkjøp av Activision Blizzard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev:
Grimbeorn skrev (1 time siden):

Jøss, visste virkelig ikke at man kan strømme PS-spill på Xbox og Switch. Kult :)

Var ikke klar over at Microsoft hadde sluttet å produsere windows. Tror jeg må lese meg litt opp.

He he, joda de gjør nok det. Men MS tjener nok ikke så mange dollar på PS-appen du må installere for å strømme PS-spill til en windows-pc. Men det hadde faktisk vært kult om det gikk å strømme PS-spill til nettbrett, mobil eller TV-app uten å gjøre det via en Playstation du eier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (8 timer siden):

Ja, jeg har heller ikke fått med meg at Sony og Nintendo ønsker å tilby deres egne titler via spillstrømming utenfor deres økosystem. Det er jo forståelig på sin måte det. Alle konsoller trenger sine egne eksklusive.

Har ikke noe problem med å skjønne det. Poenget mitt var at Storbritannia mente at Microsoft allerede var store innen spillstrømming, mens jeg argumenterer at de er store fordi de to andre spill gigantene (som har større deler av konsoll kaka enn Microsoft btw) tilsynelatende ikke ønsker å gå for mye utenfor sitt eget økosystem.

Det er ikke sånn at Microsoft hindrer dem, de har bare ikke et ønske om det selv.

Skal Microsoft straffes for Storbritannias frykt for et potensielt monopol bare fordi andre ikke gidder å konkurrere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (24 minutter siden):

"Veslemyk" =D Jeg smiler og takk for det! Er så rart det med Xbox i dag. Har alltid hatt lyst på alle konsoller. Er jo en samler og alt, men XsX er den eneste hittil jeg bare ikke ahr lyst på. Veslemyk =D

Vel Skryrim fan som jeg er så er Series X verdt å ha for Starfield akkurat nå . Men det er ikke alle som gidder å bruke så mye penger kun for det tenker jeg.  Playstation har en bråte med kjempebra eksklusive titler, Xbox har til nå..... Halo(som er middelmådlig til de grader) ? Playstation har alltid vært et hakk eller to foran. Veslemyk trenger  Starfield sårt men tror ikke det vil redde de på sikt. Elder Scrolls 6 er så langt unna at jeg er redd det blir for neste generasjon igjen. Men jeg kjøper den også for å spille Elder Scrolls 6 om jeg må :) Til alt annet, PS5 ❤️

 

Synes Veslemyyk gjorde det bra i 360 æraen. Det var toppen av Xbox, men etter det gikk det nedover. Kjøpte en XO, men etter Switch og PS4 kom i hus samlet den bare støv. Men Veslemyk (jeg kommer til å rappe den der forresten) i dag vil ha flest aktive aboer til GP og tror neppe Hi-Fi Rush eller RedFall trekker mange kunder, men Starfield kommer garantert til å trekke en del. Men for at de skal bli der må de nok ha en bedre flyt av spilll, ja.
Lenke til kommentar
Cappo skrev:
Colin. skrev (8 timer siden):

Ja, jeg har heller ikke fått med meg at Sony og Nintendo ønsker å tilby deres egne titler via spillstrømming utenfor deres økosystem. Det er jo forståelig på sin måte det. Alle konsoller trenger sine egne eksklusive.

Har ikke noe problem med å skjønne det. Poenget mitt var at Storbritannia mente at Microsoft allerede var store innen spillstrømming, mens jeg argumenterer at de er store fordi de to andre spill gigantene (som har større deler av konsoll kaka enn Microsoft btw) tilsynelatende ikke ønsker å gå for mye utenfor sitt eget økosystem.

Det er ikke sånn at Microsoft hindrer dem, de har bare ikke et ønske om det selv.

Skal Microsoft straffes for Storbritannias frykt for et potensielt monopol bare fordi andre ikke gidder å konkurrere?

Lurer på om det hadde blitt anderledes om Stadia ikke hadde floppet. Asure (MS servere) sin eneste virkelig store konkurent er nok Google serverene av det jeg ser.
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Chaos_Niddhogg said:

Synes Veslemyyk gjorde det bra i 360 æraen. Det var toppen av Xbox, men etter det gikk det nedover. Kjøpte en XO, men etter Switch og PS4 kom i hus samlet den bare støv. Men Veslemyk (jeg kommer til å rappe den der forresten) i dag vil ha flest aktive aboer til GP og tror neppe Hi-Fi Rush eller RedFall trekker mange kunder, men Starfield kommer garantert til å trekke en del. Men for at de skal bli der må de nok ha en bedre flyt av spilll, ja.

Jo gikk bra under 360, for da var MS på hugget og Sony dreit på draget med sen lansering (sannsynligvis fordi de var blitt for arrogante basert på PS2 suksessen). Og så gikk det motsatt vei neste gang gitt, MS var blitt alt for høye på seg selv og skulle gjøre masse som ganget dem med ikke gamerne, mens Sony var jekket ned et hakk og litt mer ydmyke. Og sånn går nå dagan...

Min egen mening er at pendelen svingte over til PC-siden etter 360, siden både PS4 og Xbox-whatever er PC-baserte og man fikk bedre ytelse og mer frihet med PC. Har slitt med å finne noen spill jeg virkelig har hatt lyst til å spille på konsoll de siste årene. Men nå gjør jo Nvidia det de kan for å sabotere PC-gaming med grådigheten sin, så kanskje en ny gullalder for konsoll er rundt hjørnet?

Sliter med å se noe særlig oppside med alle disse oppkjøpene for oss forbrukere; jo større spillutviklerne blir, jo mer tenker de på spillserier som rene melkekuer og jo mindre sjanser er de villige til å ta. Da blir det FIFA xxx og CoD yyy, lootboxer og råtten DLC herfra til evigheten. Trist å se hva EA og Activision er nå kontra hva de var når de startet opp. Trenger noen små og sultne spillutviklere. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (22 minutter siden):

Sliter med å se noe særlig oppside med alle disse oppkjøpene for oss forbrukere; jo større spillutviklerne blir, jo mer tenker de på spillserier som rene melkekuer og jo mindre sjanser er de villige til å ta. Da blir det FIFA xxx og CoD yyy, lootboxer og råtten DLC herfra til evigheten. Trist å se hva EA og Activision er nå kontra hva de var når de startet opp. Trenger noen små og sultne spillutviklere. 

Eller kanskje nettopp motsatt? Activision-Blizzard sitter på flere IPer som fortjener et nytt spill og som Microsoft er interessert i å gjøre noe med, men som Activision-Blizzard ikke ser ut til å ha noen planer for.
Så i mange tilfeller kan slike oppkjøpe blåse liv i nettopp andre ting enn Fifa xxx og CoD yyy.

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev:
Cappo skrev:
Colin. skrev (8 timer siden):

Ja, jeg har heller ikke fått med meg at Sony og Nintendo ønsker å tilby deres egne titler via spillstrømming utenfor deres økosystem. Det er jo forståelig på sin måte det. Alle konsoller trenger sine egne eksklusive.

Har ikke noe problem med å skjønne det. Poenget mitt var at Storbritannia mente at Microsoft allerede var store innen spillstrømming, mens jeg argumenterer at de er store fordi de to andre spill gigantene (som har større deler av konsoll kaka enn Microsoft btw) tilsynelatende ikke ønsker å gå for mye utenfor sitt eget økosystem.

Det er ikke sånn at Microsoft hindrer dem, de har bare ikke et ønske om det selv.

Skal Microsoft straffes for Storbritannias frykt for et potensielt monopol bare fordi andre ikke gidder å konkurrere?

Lurer på om det hadde blitt anderledes om Stadia ikke hadde floppet. Asure (MS servere) sin eneste virkelig store konkurent er nok Google serverene av det jeg ser.
Stadia floppet nok på grunn av forretningsmodellen sin, at du måte kjøpe spillene på plattformen og at de kun funket der. Jeg gadd i hvert fall ikke investere i spill der, siden jeg anså det som veldig sannsynlig at Google ville legge ned Stadia før eller siden. Spillstrømming synes jeg så langt fungere best som supplement til andre plattformer, slik som Steam-spill fungerer på Gforce Now og Xbox sin løsning via Game Pass.
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cappo said:

Eller kanskje nettopp motsatt? Activision-Blizzard sitter på flere IPer som fortjener et nytt spill og som Microsoft er interessert i å gjøre noe med, men som Activision-Blizzard ikke ser ut til å ha noen planer for.
Så i mange tilfeller kan slike oppkjøpe blåse liv i nettopp andre ting enn Fifa xxx og CoD yyy.

Da har du mer tro på Microsoft enn det jeg har. I Xbox-æraen så kjøpte Microsoft FASA (Battletech, Earthdawn, Shadowrun og masse andre bra greier) og lot de gå nedenom og hjem etter noen få spill der corporate overlords gjorde hakkemat av spillunivers som hadde eksistert siden 1980-tallet. Det ble ikke orden på sakene igjen før de opprinnelige utviklerene kjøpte IPene tilbake igjen og fikk reddet noen av dem. Morsomt nok så var Activision utgiver for FASA i den gode perioden før Microsoft tok over. Er det noen som virkelig har dårlig track record på å ta vare på ting langsiktig, så er det Microsoft. De drepte jo til og med Flight Simulator før de fant ut at det var en elendig ide og fikk det igang igjen nå nylig. Av en eller annen grunn er Halo hellig (selv om Bungie ikke var det), ellers er alt up for grabs. 

Microsoft hadde noen sjeldent geniale øyeblikk i 360-æraen, tenker spesielt på bullet-hell shooters (port av Ikaruga, Triggerheart Exelica, Radiant Silvergun mm), de hadde en flott retro-satsning med Game Room, de hadde et nyskapende bil-spill studio i Bizarre Creations (OK, Microsoft solgte dem til Activision, og det var faktisk Activision som la de ned). Mistenker at denne storhetstiden kom av at de hadde enkeltpersoner høyt oppe i Microsoft Game Studios som faktisk brydde seg om spill og ikke bare om hvor mye penger de kunne dra inn, og så fort de forsvant så kom bean-counterene inn og ødela alt. 

Summa summarum; Activision, EA og Microsoft er alle grusomme i sin nåværende form, og det blir ikke noe bedre å slå dem sammen i enda større enheter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev:
5 minutes ago, Chaos_Niddhogg said:

Synes Veslemyyk gjorde det bra i 360 æraen. Det var toppen av Xbox, men etter det gikk det nedover. Kjøpte en XO, men etter Switch og PS4 kom i hus samlet den bare støv. Men Veslemyk (jeg kommer til å rappe den der forresten) i dag vil ha flest aktive aboer til GP og tror neppe Hi-Fi Rush eller RedFall trekker mange kunder, men Starfield kommer garantert til å trekke en del. Men for at de skal bli der må de nok ha en bedre flyt av spilll, ja.

Jo gikk bra under 360, for da var MS på hugget og Sony dreit på draget med sen lansering (sannsynligvis fordi de var blitt for arrogante basert på PS2 suksessen). Og så gikk det motsatt vei neste gang gitt, MS var blitt alt for høye på seg selv og skulle gjøre masse som ganget dem med ikke gamerne, mens Sony var jekket ned et hakk og litt mer ydmyke. Og sånn går nå dagan...

Min egen mening er at pendelen svingte over til PC-siden etter 360, siden både PS4 og Xbox-whatever er PC-baserte og man fikk bedre ytelse og mer frihet med PC. Har slitt med å finne noen spill jeg virkelig har hatt lyst til å spille på konsoll de siste årene. Men nå gjør jo Nvidia det de kan for å sabotere PC-gaming med grådigheten sin, så kanskje en ny gullalder for konsoll er rundt hjørnet?

Sliter med å se noe særlig oppside med alle disse oppkjøpene for oss forbrukere; jo større spillutviklerne blir, jo mer tenker de på spillserier som rene melkekuer og jo mindre sjanser er de villige til å ta. Da blir det FIFA xxx og CoD yyy, lootboxer og råtten DLC herfra til evigheten. Trist å se hva EA og Activision er nå kontra hva de var når de startet opp. Trenger noen små og sultne spillutviklere. 

Sen lansering fra Sony? Tror egentlig det avr en alt for tidlig lansering fra MS med 360. Var så mange problemer med 360'en helt til Elite'en kom (den jeg har). Ikke at Sony ikke avr noen arrogante idioter med PS3, da. Skaff deg en tredje jobb lzm. Hvordan saboterer Nvidia PC gaming egenltig?
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev:
Chaos_Niddhogg skrev:
Cappo skrev:
Colin. skrev (8 timer siden):

Ja, jeg har heller ikke fått med meg at Sony og Nintendo ønsker å tilby deres egne titler via spillstrømming utenfor deres økosystem. Det er jo forståelig på sin måte det. Alle konsoller trenger sine egne eksklusive.

Har ikke noe problem med å skjønne det. Poenget mitt var at Storbritannia mente at Microsoft allerede var store innen spillstrømming, mens jeg argumenterer at de er store fordi de to andre spill gigantene (som har større deler av konsoll kaka enn Microsoft btw) tilsynelatende ikke ønsker å gå for mye utenfor sitt eget økosystem.

Det er ikke sånn at Microsoft hindrer dem, de har bare ikke et ønske om det selv.

Skal Microsoft straffes for Storbritannias frykt for et potensielt monopol bare fordi andre ikke gidder å konkurrere?

Lurer på om det hadde blitt anderledes om Stadia ikke hadde floppet. Asure (MS servere) sin eneste virkelig store konkurent er nok Google serverene av det jeg ser.
Stadia floppet nok på grunn av forretningsmodellen sin, at du måte kjøpe spillene på plattformen og at de kun funket der. Jeg gadd i hvert fall ikke investere i spill der, siden jeg anså det som veldig sannsynlig at Google ville legge ned Stadia før eller siden. Spillstrømming synes jeg så langt fungere best som supplement til andre plattformer, slik som Steam-spill fungerer på Gforce Now og Xbox sin løsning via Game Pass.
Vi alle vet hvorfor Stadia floppet, men var mer en "what if" tanke her. Hadde MS fått problemer som dette OM Stadia ennå var en ting, er tanken. Men det finner vi vel aldri ut av =P
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Chaos_Niddhogg said:

Sen lansering fra Sony? Tror egentlig det avr en alt for tidlig lansering fra MS med 360. Var så mange problemer med 360'en helt til Elite'en kom (den jeg har). Ikke at Sony ikke avr noen arrogante idioter med PS3, da. Skaff deg en tredje jobb lzm. Hvordan saboterer Nvidia PC gaming egenltig?

Heh, var ikke timingen som var problemet med 360'en, det var at Microsoft ikke hadde peiling på HW internt og satte ut dette til lowest bidder. De sluskene som gjorde dette lagde verdens største/styggeste eksterne power supply (hadde en hos Sony gjort noe sånt, hadde det blitt seppuku umiddelbart) og en idiotisk kjøleløsning, som førte til red ring of death. 

De hadde litt få spill på lanseringsdato, men de som de hadde var bra (Call of Duty 2 og Project Gotham Racing 3, bla) og så fikk de fart på Xbox live og live arcade litt senere, og da fikk de masse forsprang på Sony spillmessig. 

Sony, derimot, hadde røyka sokka sine og gikk for full Cell prosessor, som var vanskelig å programmere for, mens Microsoft valgte en variant som var mye mer tilsvarende vanlige prosessorer. Når Xbox360 i tillegg fikk et år forsprang, var det ingen andre enn 1st party utviklerene som orket å skrive om all softwaren sin for å bruke Cell fullt ut, med den følge at mange PS3 ports hadde dårligere ytelse enn Xbox360 ports. 

Nvidias bidrag til PC-gaming om dagen er å lage "entry-level" GPUer som koster like mye som en ny konsoll. Det er greit at det koster noe mer å game på PC, men fortsetter de slik, så forsvinner massene tilbake til konsoll og spillutviklerne kommer til å nedprioritere PC som platform igjen. AMD er happy, for de lager CPU+GPU til både Sony og Microsoft. Nvidia driter sannsynligvis også i PC gaming, da de tjener masse penger på AI-datasentre om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gringorilla said:

"With a PlayStation Plus Premium membership, you can choose to stream a wide selection of titles from the Classics Catalog and many PS4 games from the Game Catalog direct to your PS4 or PS5 console or PC without the waiting time or HDD space needed to download games."

https://www.playstation.com/en-us/ps-plus/getting-started/

Sånn, nå har du fått det med deg.

Ikke akkurat imponerende for å si det mildt. Virker som man bare tilbyr gårsdagens spill og ikke de nyeste PS5 titlene? Men uansett positivt at man i det minste kan streame spillene til PC uten å måtte eie en konsoll. Gamepass leverer jo det helt nyeste med en eneste gang, problemet har bare vært at det går lenge mellom det som det virkelig er noe å rope hurra for, for min del ihvertfall. Derfor håper jeg denne saken ordner seg.

5 hours ago, Cappo said:

Har ikke noe problem med å skjønne det. Poenget mitt var at Storbritannia mente at Microsoft allerede var store innen spillstrømming, mens jeg argumenterer at de er store fordi de to andre spill gigantene (som har større deler av konsoll kaka enn Microsoft btw) tilsynelatende ikke ønsker å gå for mye utenfor sitt eget økosystem.

Det er ikke sånn at Microsoft hindrer dem, de har bare ikke et ønske om det selv.

Skal Microsoft straffes for Storbritannias frykt for et potensielt monopol bare fordi andre ikke gidder å konkurrere?

Ja, skjønner hva du mener, og jeg synes også det er rart.

2 hours ago, Kalle Klo said:

De hadde litt få spill på lanseringsdato, men de som de hadde var bra (Call of Duty 2 og Project Gotham Racing 3, bla) og så fikk de fart på Xbox live og live arcade litt senere, og da fikk de masse forsprang på Sony spillmessig. 

Riktig. COD2 er nok det beste COD-spillet jeg har spilt mtp single-player. Tror jeg til og med spilte igjennom det på høyeste vanskelighetsgrad. Nostalgi🥰 XBLA på sin side var jo banebrytende mtp å levere noe slikt til konsoller, og det man fikk servert av spill på XBLA under 360-æraen var magisk.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (3 timer siden):

Da har du mer tro på Microsoft enn det jeg har. I Xbox-æraen så kjøpte Microsoft FASA (Battletech, Earthdawn, Shadowrun og masse andre bra greier) og lot de gå nedenom og hjem etter noen få spill der corporate overlords gjorde hakkemat av spillunivers som hadde eksistert siden 1980-tallet. Det ble ikke orden på sakene igjen før de opprinnelige utviklerene kjøpte IPene tilbake igjen og fikk reddet noen av dem. Morsomt nok så var Activision utgiver for FASA i den gode perioden før Microsoft tok over. Er det noen som virkelig har dårlig track record på å ta vare på ting langsiktig, så er det Microsoft. De drepte jo til og med Flight Simulator før de fant ut at det var en elendig ide og fikk det igang igjen nå nylig. Av en eller annen grunn er Halo hellig (selv om Bungie ikke var det), ellers er alt up for grabs. 

Microsoft hadde noen sjeldent geniale øyeblikk i 360-æraen, tenker spesielt på bullet-hell shooters (port av Ikaruga, Triggerheart Exelica, Radiant Silvergun mm), de hadde en flott retro-satsning med Game Room, de hadde et nyskapende bil-spill studio i Bizarre Creations (OK, Microsoft solgte dem til Activision, og det var faktisk Activision som la de ned). Mistenker at denne storhetstiden kom av at de hadde enkeltpersoner høyt oppe i Microsoft Game Studios som faktisk brydde seg om spill og ikke bare om hvor mye penger de kunne dra inn, og så fort de forsvant så kom bean-counterene inn og ødela alt. 

Summa summarum; Activision, EA og Microsoft er alle grusomme i sin nåværende form, og det blir ikke noe bedre å slå dem sammen i enda større enheter. 

Det er godt mulig. Men jeg prøver å være optimistisk.

Vi kan nok begge to være enig om at det finnes mange IPer der ute som fortjener et nytt spill. Om ikke en oppfølger til foregående spill, så ihvertfall et spill satt i IPens univers.

Personlig hadde jeg håpet på flere Starcraft og Warcraft spill. Ikke nødvendigvis RTS spill. Starcraft: Ghost for eksempel var jo en frisk ide. Den fungerte kanskje ikke helt den gang, men ting har forandret seg siden da, spesielt innen tech. 

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Cappo said:

Det er godt mulig. Men jeg prøver å være optimistisk.

Vi kan nok begge to være enig om at det finnes mange IPer der ute som fortjener et nytt spill. Om ikke en oppfølger til foregående spill, så ihvertfall et spill satt i IPens univers.

Personlig hadde jeg håpet på flere Starcraft og Warcraft spill. Ikke nødvendigvis RTS spill. Starcraft: Ghost for eksempel var jo en frisk ide. Den fungerte kanskje ikke helt den gang, men ting har forandret seg siden da, spesielt innen tech. 

Jo, det er klart det er smak og behag. Men jeg synes det er litt forskjeller på de IPene (er egentlig ikke glad i hverken det ordet eller franchises) der man har bygget et skikkelig univers over lang tid (Battletech startet som krigsspill og rollespill på 80-tallet, det er skrevet hundrevis av bøker satt i det universet) og de mer lettbeinte kast-sammen-en-story greiene. Halo synes jeg er en merkelig greie, for meg så virker det som om de bare har rappet forskjellige sci-fi klisjeer fra masse forskjellige steder og lappet det sammen, men virker som i hvert fall noen synes det er et dypt univers, det skjønner ikke jeg meg helt på.

Feks så ser jeg liten vits i å lage flere Doom/Quake spill; det revolusjonerende med orginalene var spillmotorene og opplevelsen, storyen var noe de kastet sammen på fem minutter fordi et spill måtte ha en story, liksom. Du kan strekke det til at du vet ca hva du får gameplaymessig basert på navnet.

Føler egentlig samme for CoD, særlig Modern Warfare, man hadde gameplay og en stemning mens storyen er syltynn og en unnskyldning for å levere masse action. Det blir som klassiske actionfilmer, man så ikke  på Jean-Claude van Damme filmer fordi storyen var så bra. Min personlige mening er at man peaket på MW2, og så får man bare akseptere at det var noe magisk med den, og move on. 

Starcraft/Warcraft fikk jeg aldri noe forhold til, så eventuelle spill må stå på egne ben. For de som spilte disse eller WoW er det sikkert annerledes. Kan i for seg funke det, jeg spilte aldri de originale Fallout-spillene, men er kjempefan av Fallout 3 og New Vegas, og så mistet jeg interessen igjen etter det. Alt trenger ikke være Mario heller, kan være greit at ting kommer og går. 

Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (20 timer siden):

Synes Veslemyyk gjorde det bra i 360 æraen. Det var toppen av Xbox, men etter det gikk det nedover. Kjøpte en XO, men etter Switch og PS4 kom i hus samlet den bare støv. Men Veslemyk (jeg kommer til å rappe den der forresten) i dag vil ha flest aktive aboer til GP og tror neppe Hi-Fi Rush eller RedFall trekker mange kunder, men Starfield kommer garantert til å trekke en del. Men for at de skal bli der må de nok ha en bedre flyt av spilll, ja.

Den første Xboxen som kom var bra,  da var det mye gode spill. Husker vi moddet de så vi kunne kjøre alt av spill piratkopiert. Det var tider. Xbox 360 bråket det så mye av(DVD-ROM) når man startet spill at jeg solgte den. Det var som et helikopter.
 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (19 timer siden):

Da har du mer tro på Microsoft enn det jeg har. I Xbox-æraen så kjøpte Microsoft FASA (Battletech, Earthdawn, Shadowrun og masse andre bra greier) og lot de gå nedenom og hjem etter noen få spill der corporate overlords gjorde hakkemat av spillunivers som hadde eksistert siden 1980-tallet. Det ble ikke orden på sakene igjen før de opprinnelige utviklerene kjøpte IPene tilbake igjen og fikk reddet noen av dem. Morsomt nok så var Activision utgiver for FASA i den gode perioden før Microsoft tok over. Er det noen som virkelig har dårlig track record på å ta vare på ting langsiktig, så er det Microsoft. De drepte jo til og med Flight Simulator før de fant ut at det var en elendig ide og fikk det igang igjen nå nylig. Av en eller annen grunn er Halo hellig (selv om Bungie ikke var det), ellers er alt up for grabs. 

Microsoft hadde noen sjeldent geniale øyeblikk i 360-æraen, tenker spesielt på bullet-hell shooters (port av Ikaruga, Triggerheart Exelica, Radiant Silvergun mm), de hadde en flott retro-satsning med Game Room, de hadde et nyskapende bil-spill studio i Bizarre Creations (OK, Microsoft solgte dem til Activision, og det var faktisk Activision som la de ned). Mistenker at denne storhetstiden kom av at de hadde enkeltpersoner høyt oppe i Microsoft Game Studios som faktisk brydde seg om spill og ikke bare om hvor mye penger de kunne dra inn, og så fort de forsvant så kom bean-counterene inn og ødela alt. 

Summa summarum; Activision, EA og Microsoft er alle grusomme i sin nåværende form, og det blir ikke noe bedre å slå dem sammen i enda større enheter. 

Noen presiseringer her. 

Microsoft eier fortsatt spillrettighetene til Shadowrun. De har bare lisensiert dem ut til andre utviklere.

Microsoft eide aldri Bizarre Creations. Det var et uavhengig studio som ble kjøpt opp av Activision. Uansett synd det som skjedde med studioet, selvfølgelig. 

Ellers så er jeg uenig i at Microsoft som spillselskap er grusomt. De har en lederstab som ser ut til å være opptatt av spill og som ser ut til å vite hva de holder på med. De blir heller ikke holdt tilbake av andre sjefer som Terry Myerson eller Stephen Elop eller evt. viktige aksjonærer. Phil Spencer har en opphøyd posisjon sammenlignet med forgjengerne og han har Satya Nadella's fulle støtte.

Med tanke på fremtiden har Xbox Game Studios aldri vært i en så god posisjon de er i nå. De har endelig funnet tilbake til røttene med WRPGs, skytespill og en hel del sære og unike opplevelser. ...and then some.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr. Pants said:

Noen presiseringer her. 

Microsoft eier fortsatt spillrettighetene til Shadowrun. De har bare lisensiert dem ut til andre utviklere.

Microsoft eide aldri Bizarre Creations. Det var et uavhengig studio som ble kjøpt opp av Activision. Uansett synd det som skjedde med studioet, selvfølgelig. 

Ellers så er jeg uenig i at Microsoft som spillselskap er grusomt. De har en lederstab som ser ut til å være opptatt av spill og som ser ut til å vite hva de holder på med. De blir heller ikke holdt tilbake av andre sjefer som Terry Myerson eller Stephen Elop eller evt. viktige aksjonærer. Phil Spencer har en opphøyd posisjon sammenlignet med forgjengerne og han har Satya Nadella's fulle støtte.

Med tanke på fremtiden har Xbox Game Studios aldri vært i en så god posisjon de er i nå. De har endelig funnet tilbake til røttene med WRPGs, skytespill og en hel del sære og unike opplevelser. ...and then some.
 

Var faktisk ikke klar over at Microsoft fortsatt eide videospillrettighetene til FASA-IPene, trodde Harebrained Schemes (utvikleren, med bla han som fant opp Battletech, Jordan Wiseman) hadde kjøpt tilbake rettighetene til Battletech. Rettighetene på papir ble solgt til WizKids (som senere ble kjøpt av Topps) da FASA ble lagt ned, de har gjort en bra jobb med å ta vare på den biten.

Battletech lå brakk fra Mechwarrior 4 Mercenaries kom ut i 2002 til MechWarrior Online kom i 2013 (også fra en tredjepartsutvilker, personlig ikke noe fan, MMO-type spill med masse pay-to-play content), og så kom Harebrained Schemes' Battletech i 2018, og det er etter min mening et av de beste Battletech-spillene som har blitt gitt ut. 

Takk for korrigering når det gjelder Bizzare, jeg ble lurt av at Microsoft Game Studios fortsatt eier IP-rettighetene til Project Gotham Racing, så disse må ha blitt gjort på oppdrag, jeg trodde Bizzare hadde funnet på PGR selv. Men, enda en bra IP som Microsoft ikke har gjort en døyt med på 16 år.

Vi får være uenige når det gjelder Microsoft Game Studios, jeg synes de hadde en gullalder i 360-tiden og så har det gått nedover siden det, annet enn Sea of Thieves og Flight Simulator er det ikke noe særlig som frister om dagen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...