Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kvalitet på motorolje, vanlig vs premium. Serviceoppfølging av bil.


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (20 minutter siden):

Merkelig, får ikke opp Edge varianten som fyller Ford wss-m2c950-a.

Ser Mobil Super 3000 fyller Ford kravet. Hvordan stiller den seg opp mot Castrol sin Magnatec eller Edge? 🤔 At jeg har brukt Castrol på nåværende og forrige Ford er litt tilfeldig. Castrol er mer hyllevare i butikker og virker mer troverdig for meg enn Biltema og mer ukjente navn på oljer.

Mobil olje forbinder jeg med lavpris, Europris og lignende som selger.... 

Mobil 3000 er mye likt Magnatec. Base er mineralsk, ymse tilsetninger. En nokså "rimelig" olje som du trygt kan stole på. Om du finner en Mobil 1 som tilfredsstiller Ford kravene så vil du ha den. Det er noe med det beste å få tak i til ordinær bruk, om en ser bort fra sære oljer basert på ester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (5 timer siden):

Når du antyder at bilprodusenter driver med planned obsolence, motorer varer ut garantitiden og ikke mer, og du går motsatt vei av rådene jeg har hørt fra kyndige folk i industrien så er du virkelig på tynn is når du ikke har noen form for dokumentasjon.

Jeg er ikke irritert, bare satt ut.

 

Er en grunn til at vag motorer er kjent for å bruke olje, ha blow-by eller registerhavari på de med kjede, en del av forklaringen er åpenbart de lange serviceintervallene.

Snakker av erfaring her da jeg har hatt mange vag biler, fra touran til a4. Alle mellom 3 til 10 år gamle. De samme problemene på alle sammen.

f.eks en 2010 b8 a4  2.0 tdi quattro som jeg kjøpte i 2014 som hadde gått 100 000 så måtte jeg faktisk etterfylle olje tre ganger i året.

Syntes også at det er litt finurlig at når man bytter olje på disse vag tdi motorene så blir den nye oljen kullsvart omtrent før den har nådd bunnpannen, ikke at det har noen betydning(muligens). Men jo være ekstremt med blow by eller noe annet rart som gjør motorene så ekstremt skitten innvendig.

Aldri behøvd å etterfylle olje på noen av de japanske bilene jeg har eid å det sier litt.

 

Edit, å de lifetime oljene som dem bruker på girkassen er egentlig laget for å vare i 8 år. Det sier litt om forventet levetid på bilen ifra produsentens side, da gjør det ikke noe om man bytter oljen på motren hvert andre eller tredje år.

Endret av Musefella
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Merkelig, får ikke opp Edge varianten som fyller Ford wss-m2c950-a.

Ser Mobil Super 3000 fyller Ford kravet. Hvordan stiller den seg opp mot Castrol sin Magnatec eller Edge? 🤔 At jeg har brukt Castrol på nåværende og forrige Ford er litt tilfeldig. Castrol er mer hyllevare i butikker og virker mer troverdig for meg enn Biltema og mer ukjente navn på oljer.

Mobil olje forbinder jeg med lavpris, Europris og lignende som selger.... 

Mobil er store på olje og har vært med mye på motorsport blant annet Formel 1 og om jeg ikke tar helt feil så har de vel vært eller er hovedleverandør for Mercedes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (11 timer siden):

Er en grunn til at vag motorer er kjent for å bruke olje, ha blow-by eller registerhavari på de med kjede, en del av forklaringen er åpenbart de lange serviceintervallene.

Jeg tror desverre ytterst få, inkludert en del serviceteknikkere og selgere, egentlig har satt seg inn i kriteriene til å ha lange serviceintervaller. 

 

Hos vw, ihvertfall tidligere, så strøk man på minst 3 av kriteriene bare ved å bo i Norge. Derfor ble det oljeskift pr 15kkm og ikke 30kkm på min. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 26.4.2023 den 20.27):

Når du antyder at bilprodusenter driver med planned obsolence, motorer varer ut garantitiden og ikke mer, og du går motsatt vei av rådene jeg har hørt fra kyndige folk i industrien så er du virkelig på tynn is når du ikke har noen form for dokumentasjon.

Jeg er ikke irritert, bare satt ut.

Møberg har selvsagt helt rett. Det har ikke noe med planned obsulence å gjøre, men driftsforholdene i Norge er slik at alt som heter "longlifeservice" vil korte ned levetiden til en motor ganske kraftig. En moderne dieselmotor/direkteinnsprøytet bensinmotor jobber under stor belastning, og små oljevolum, høyt forbrenningstrykk, EGR-ventil, lukket veivhusventilasjon og kondens gjør sitt til at motoroljen blir raskt forurenset. Jobbet som VAG-tekniker den tiden long-life service ble innført, og har knapt tall på hvor mange ødelagte motorer jeg har sett som følge av et sånt serviceprogram de siste 20 årene. Synes vel 2ggr i året er litt violdsomt, men 1gang i året/10.000km er nok fornuftig.

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 timer siden):

Jeg tror desverre ytterst få, inkludert en del serviceteknikkere og selgere, egentlig har satt seg inn i kriteriene til å ha lange serviceintervaller. 

 

Hos vw, ihvertfall tidligere, så strøk man på minst 3 av kriteriene bare ved å bo i Norge. Derfor ble det oljeskift pr 15kkm og ikke 30kkm på min. 

Njaa, til å begynne med fikk man hos VAG velge selv, men måtte bruke en annen olje. PSA har noe de kaller "vanskelige forhold" men om Norge er med der varierer fra år til år 🙂 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Mobile 3000

Jeg pleier å bruke Mobil olje. Det skal være bra saker, men strengt tatt trenger man sannsynligvis ikke dyr olje når man skifter etter 1/2 av distansen på intervallet.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (27 minutter siden):

Jeg pleier å bruke Mobil olje. Det skal være bra saker, men strengt tatt trenger man sannsynligvis ikke dyr olje når man skifter etter 1/2 av distansen på intervallet.

Jeg skifter årlig i hht spesifikasjon og påminnelse av bilen. Ja, her kommer årlig foran lengde. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (7 minutter siden):

Fy f, nå gikk motorolja opp i pris gitt.

Nærmest dobla på dagen

Dette blir dyrt

https://www.mekonomen.no/olje-og-vaske/motorolje/olje-til-bil

 

Takk til norske politikere som har fullstendig rasert den norske økonomien.

Forstår ikke helt hva Mekonomen sine særdeles ville priser har med norsk politikk å gjøre? Jeg forstår ikke hvordan Mekonomen klarer å overleve, når andre norske nett og fysiske butikker ligger laaangt under i pris... F.eks. Sønnak 12v batteri som kostet meg kr 1650 hos thansen og koster kr 2850 hos Mekonomen.

Mekonomen kjører av og til halv pris på olje. Fordi dem har sterk overpris ellers....

Litt avsporing. Jeg lurte på tre oljemerker....

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke helt hva Mekonomen sine særdeles ville priser har med norsk politikk å gjøre? Jeg forstår ikke hvordan Mekonomen klarer å overleve, når andre norske nett og fysiske butikker ligger laaangt under i pris... 

Thansen og bilextra har også økt prisene:(. Dvs alle norske fysiske utsalgssteder.

Jo skylder på norske politikere, er tross alt ikke i nok disse blir priset, men i euro eller usd.

Men jeg er enig i at dem mest sannsynlig har sinnssyk stor avanse på oljer og vil beholde denne.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 minutt siden):

Thansen og bilextra har også økt prisene:(. Dvs alle norske fysiske utsalgssteder.

Jo skylder på norske politikere, er tross alt ikke i nok disse blir priset, men i euro eller usd.

Men jeg er enig i at dem mest sannsynlig har sinnssyk stor avanse på oljer og vil beholde denne.

Ja Mekonomen er ekstremvarianten. Ser at olje har økt i pris. ca 40-50 kr mer literen fra i fjor.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 minutter siden):

Ja Mekonomen er ekstremvarianten. Ser at olje har økt i pris. ca 40-50 kr mer literen fra i fjor.

Jeg sa jo akkurat at bilextra også har økt prisene sine idag, nå er plutselig 900 til 1000kr for 4 liter med castrol edge en tilbudspris:

https://bilxtra.no/olje-kjemi/motorolje/helsyntetisk-olje

Det virker ikke som om thansen har økt prisene sine like mye kanskje, skal vedde på at de også i løpet av noen dager eller uker kommer til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Ikke handle på mekonomen, de har noen av de høyeste prisene i Norden på  det aller meste. Det er kun ett og annet tilbud i ny og ne som er verdt å benytte seg av…

Forskjellen mellom premium vs standard oljekvalitet er bare hva de tilsetter olja. Olja er ellers lik.

Sjekk spesifikasjoner i håndboka til bilen, da står det hvilken spesifikasjon du skal forholde deg til, oppfyller olja den, så er det godt nok. Bruk helsyntetisk der det er mulig.

Norge er for tøft for "longlife" intervaller. Bruk serviceintervall for "krevende forhold" eller tilsvarende der det er mulig. 

 

 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (7 minutter siden):

Ikke handle på mekonomen, de har noen av de høyeste prisene i Norden på  det aller meste. Det er kun ett og annet tilbud i ny og ne som er verdt å benytte seg av…

Forskjellen mellom premium vs standard oljekvalitet er bare hva de tilsetter olja. Olja er ellers lik.

Sjekk spesifikasjoner i håndboka til bilen, da står det hvilken spesifikasjon du skal forholde deg til, oppfyller olja den, så er det godt nok. Bruk helsyntetisk der det er mulig.

Norge er for tøft for "longlife" intervaller. Bruk serviceintervall for "krevende forhold" eller tilsvarende der det er mulig. 

 

 

Er igrunn enig i det meste du skriver her, bortsett fra kvalitet på oljen. Visst pokker er det forskjell, og den er betydelig. Men du ser det ikke sånn helt uten videre på den gamle oljen.
Jeg har for nysgjerrigheten sin del fått analysert oljen på bilene mine flere ganger. Og konsekvent er det mindre slitasje / mindre metallpartikler i de oljene som jeg vil karakterisere som dyre/gode. Som Mobil1 og varianter av Royal Purple, vs f.eks GM sin 5w-30 (trolig Fuchs-olje, uten at jeg kan dokumentere dette).
Ikke at det er presist nok til å ha noen reell verdi statistisk, men for meg som har kjørt disse kjøretøyene så er jeg ikke i tvil om at det er mindre slitasje på motoren når man bruker olje som er velkjent (f.eks hos bitog.com) for å være stabilt god.
Det som for meg virker å være størst forskjell er at kvalitetsoljen tåler å kjøres lenger.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (39 minutter siden):

Kan sterkt anbefale alle som kjøper oljen selv å se til f.eks eurodel.no eller autodoc.co.no. Å handle i 20 liters dunker på disse stedene kan det tidvis være svært god økonomi i.

Tenkte på det, men er litt redd for at man kan få kopi olje.

Er et gedigent problem i Øst-Europa og Russland i hvert fall 

Ser at Jula fortsatt selger Mobil 1 ESP 4l for 650kr, så det kan jo være et alternativ.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (14 timer siden):

Kan sterkt anbefale alle som kjøper oljen selv å se til f.eks eurodel.no eller autodoc.co.no. Å handle i 20 liters dunker på disse stedene kan det tidvis være svært god økonomi i.

Enig, det bruker jeg å gjøre, btw kjøpte 20l SUPER 3000 XE 5W-30 i 2019 fra motoroljer.no (Delti AG samme eier som dekkonline, men eksisterer desverre ikke nå lenger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...