Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet på motorolje, vanlig vs premium. Serviceoppfølging av bil.


Anbefalte innlegg

Endret overskrift da jeg besvarte  meg selv.. Nå er det om det er klar forskjell på vanlig kontra premium utgave av olje. 

Har en bil som er 6 år gammel. Fikk varsel om oljeskift april i fjor, byttet da olje 28. April.

Nå kom varsel om oljeskift igjen i dag 25. April. Husker ikke hvor mye jeg har kjørt, men er nok ikke over 10.000.

Min undring er: Hvor intelligent er varsel om oljeskift (IKKE oljelampe)? Teller den kun antall mil, kun antall dager, eller er det en kombo av kjørelengde og kjøremønster. Jeg kjører veldig mye småturer der motor ikke rekker å bli varm. 

Sjekket litt og besvarer vel meg selv allerede... 

I servicehefte står det kun serviceintervall hver 12. måned eller 20.000, det dom inntreffer først). 

Så da er det muligens bare telling av dager?? 

Jeg bytter alt av ulike filter og olje på bilen selv. Unntatt bremsevæske (ikke prøvd før). Har det å ta bilen til Ford service noe for seg da? Når garanti er over... Uklart hva man betaler for utenom olje og ulike filter. 

Slenger på: Er det særlig forskjell på motorolje når man kjøper en av de kjente merkene. Castrol har to typer olje "vanlig og premium"..

Endret av plankeby
Endret overskrift
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • plankeby endret tittelen til Hvor intelligent er varsel om oljeskift? Kvalitet på olje.

Det varierer veldig fra bil til bil. Noen er "dumme", men noen tar og hensyn til antall starter, temperatur, kjørelengde per tur, m.m.

Felles for de alle er at de er for slappe etter mitt syn. Ønsker man å ha en problemfri motor trenger man oftere oljebytte og service enn 1 gang årlig, spesielt på biler som går på småkjøring i byen.

Lenke til kommentar

Besvarte meg selv, var litt rask med innlegget. Ja, småkjøring med diesel er ikke optimalt. Skal slenge på dieselfilter også (ikke byttet det før på tidligere diesel, men er lett å bytte på bilen jeg har nå i følge en video) .

Olje og alle filter bytter jeg alltid årlig på de biler jeg har hatt... 

Castrololjen jeg kjøpte i fjor (bilde over) ser jeg bare i butikker for andre land nå... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Besvarte meg selv, var litt rask med innlegget. Ja, småkjøring med diesel er ikke optimalt. Skal slenge på dieselfilter også (ikke byttet det før på tidligere diesel, men er lett å bytte på bilen jeg har nå i følge en video) .

Olje og alle filter bytter jeg alltid årlig på de biler jeg har hatt... 

Castrololjen jeg kjøpte i fjor (bilde over) ser jeg bare i butikker for andre land nå... 

Du må ikke nødvendigvis kjøpe den Castrol Oljen, men du bør bruke Ford sin Standard som heter 

Ford WSS-M2C950-A og en viskositet på 0W-30.

Ett søk på ovennevnte gir mange alternativer :) 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Du må ikke nødvendigvis kjøpe den Castrol Oljen, men du bør bruke Ford sin Standard som heter 

Ford WSS-M2C950-A og en viskositet på 0W-30.

Ett søk på ovennevnte gir mange alternativer :) 

Trenger vel heller ikke bry seg så altfor mye om Ford sin merkelapp /godkjenning. Mer på hvilken spec oljen faktisk skal ha.

Så kan man velge og vrake.

Et tips kan være å se om Mobil 1 har en variant som dekker kravene. I så fall er det noe med det bedre å kjøpe i Norge. Og handler man i litt større kvanta er man fort nede i halvparten av hva Ford skal ha for sine flasker...

EDIT: Ser i etterkant at denne motoren er Euro6 uten adblue, så Ford sin merkelapp kan være smart å følge lell..

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Ford har sikkert egne krav til oljen. Du bør bruke en olje som har den Ford spesifikasjonen bilen skal ha.

Tipper at bilene ikke tester oljen, men teller på ting som dager, antall mil og andre ting.

Så lenge motoren er varm av og til (i 30 minutter) så vil oljen nok holde minst et år, når du kjører 10000km per år.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Du må ikke nødvendigvis kjøpe den Castrol Oljen, men du bør bruke Ford sin Standard som heter 

Ford WSS-M2C950-A og en viskositet på 0W-30.

Ett søk på ovennevnte gir mange alternativer :) 

Jeg var nok litt uklar. F.eks castrol tilbyr en "vanlig standard" variant og en dyrere variant av olje. Der begge har viskose og Ford krav.

Første gang i år jeg ikke har sett castrol sin i nettbutikker for Norge... Prisdifferansen har bare vært ca 150 kr på 4 liter. På vanlig og premium... 

Får slenge inn en bestilling på olje alle filter (olje, luft, kupé, diesel) slik jeg gjør hver år. Dieselfilter blir ny erfaring å bytte. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (11 timer siden):

Ønsker man å ha en problemfri motor trenger man oftere oljebytte og service enn 1 gang årlig

Næh. Det var kanskje sant den gangen man brukte mineralolje, men moderne helsyntetiske oljer har empirisk sett mye lenger levetid enn 1 år. Faktisk vil jeg si at de fleste bytter olje for ofte.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Næh. Det var kanskje sant den gangen man brukte mineralolje, men moderne helsyntetiske oljer har empirisk sett mye lenger levetid enn 1 år. Faktisk vil jeg si at de fleste bytter olje for ofte.

Næh. Fremdeles blir oljen godt møkkete og mister en hel del smøreegenskaper før de når 1 år på en diesel som bedriver småkjøring (som er aktuelt i dette tilfellet).

Men for all del. Motorene pleier å holde ut garantitiden med å følge 1 år, etter det er man prisgitt et nøye oljeskift og service-regime.

Faktisk vil jeg si det er et problem at altfor mange har for stor tiltro til oljens evne til å gjøre en perrfekt jobb over lengre tid.

Endret av Habla Møberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg søker bare etter spesifikasjon, som vist til i innlegg med bilde og lenke på oljen jeg har brukt. 

Ow-30 Ford WSS-M2C950-A

Ford Duratorq 1.5 TDCI (2015) 

Jeg bytter olje årlig av prinsipp... Med mye småkjøring tenkte jeg at premium variant av olje er bedre? Prisene svinger jo veldig på olje. Alltid holdt meg til merkevare. Unntaket på det var vel min Fiesta fra 80-tallet....

Castrol har vært pga pris og kvalitet.

Holdt meg til Bosch på de ulike filter, tror det ligger sånn midt i mellom på kvalitet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Kvalitet på motorolje, vanlig og premium?

De smørehåndokene er ikke helt til å stole på virker det som. F.eks på casterol sin side og min pajero 3.2 di-d så anbefales jo omtrent alt det de har av olje. Fra a3/b4, c2,c3,c4, b5 osv osv

Edite, det samme med valvoline😂

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 minutter siden):

De smørehåndokene er ikke helt til å stole på virker det som. F.eks på casteol sin side og min pajero 3.2 di-d så anbefales jo omtrent alt de har av olje. Fra a3/b4, c2,c3,c4, b5 osv osv

Det betyr at castrol mener den kan bruke de oljene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (27 minutter siden):

De smørehåndokene er ikke helt til å stole på virker det som. F.eks på casterol sin side og min pajero 3.2 di-d så anbefales jo omtrent alt det de har av olje. Fra a3/b4, c2,c3,c4, b5 osv osv

Edite, det samme med valvoline😂

Det har vel mer med at Mitsubishi sin 3.2 diesel fint tåler å kjøres med en rekke varianter olje.

Det gjør forsåvidt trådstarter sin motor også. 1.5 TDCI er en avart av 1.6TDCI som er en PSA-Ford-BMW-konstruksjon, en av verdens mest brukte dieselmotorer i nyere tid.

EDIT: Ser nå det er Euro6, derav viskositeten.. Så selvom det er en velbrukt konstruksjon som egentlig tåler det meste av oljer så bør man holde seg til olje for Euro6-motorer.

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Oljeskift kostet 2.800 hos Ford... Gleden med å gjøre det selv er ikke lengre like stor som før, men fortsatt greit. De 1300-1500 kr jeg sparer er viktige penger her.

Spurte Ford mer om hva km service på bilen innebærer fikk vage svar, det var så store forskjeller på bilmodeller. Noe om at det sjekket frontruten, vindusviskere 

Ford Økonomiservice (rohneselmer.no)

Kjølevæske og bremsevæske har jeg ikke byttet på bil selv siste 10 år....

Ford skal ha for at man lett kan nullstille beskjed om oljeskift selv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Kvalitet på motorolje, vanlig vs premium. Serviceoppfølging av bil.
plankeby skrev (20 minutter siden):

Jeg søker bare etter spesifikasjon, som vist til i innlegg med bilde og lenke på oljen jeg har brukt. 

Ow-30 Ford WSS-M2C950-A

Ford Duratorq 1.5 TDCI (2015) 

Jeg bytter olje årlig av prinsipp... Med mye småkjøring tenkte jeg at premium variant av olje er bedre? Prisene svinger jo veldig på olje. Alltid holdt meg til merkevare. Unntaket på det var vel min Fiesta fra 80-tallet....

Castrol har vært pga pris og kvalitet.

Holdt meg til Bosch på de ulike filter, tror det ligger sånn midt i mellom på kvalitet. 

Den motoren du har der er igrunn litt småvanskelig på oljespec, fordi det er Euro6 og Adblue. Men Ford sin merkelapp/krav gjøre utvalget unødig snevert. Motoren i seg selv vil nok helst ha en noe tykkere olje, men pga utslippskrav sier Ford at du skal bruke en olje som "er tynn som vann". Det er egentlig ikke så bra for motoren, men alt i miljøets navn for tiden.

Hold deg til kjent merkevare når det kommer til olje til denne. Det vil lønne seg. Olje er en billig fornøyelse ift motorproblemer. Personlig ville jeg holdt meg til å bytte olje 2 ganger årlig, men det er mest fordi jeg har sett hva som skjer med oljen når man kjører smått over ett helt år.
Se gjerne på Eurodel.no. Der finner du f.eks merker som Liqui Moly og Motul, begge meget godt anerkjente merker, og det kan være noen kroner å spare på å handle der. Merk at du får rundt 9% i rabatt om du har trumf på den siden. De har og kvalitetsfiltre der.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (8 minutter siden):

Den motoren du har der er igrunn litt småvanskelig på oljespec, fordi det er Euro6 og Adblue. Men Ford sin merkelapp/krav gjøre utvalget unødig snevert. Motoren i seg selv vil nok helst ha en noe tykkere olje, men pga utslippskrav sier Ford at du skal bruke en olje som "er tynn som vann". Det er egentlig ikke så bra for motoren, men alt i miljøets navn for tiden.

Er Euro6 uten Adblue... Forrige bil med diesel og Euro 4 hadde 5w-30...

Så det er miljøgreie på så lav viskose. Ser det brukes 0w-20 på nyere biler!!

Om man er litt nerd så skulle man vel hatt ulik viskose vinter og sommer....?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...