svein123 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 Hei Jeg har hatt firmabil i 3 år, men har nå blitt fratatt bilen fra arbeidsgiver. Det startet med at alle fikk tilbud om firmabil, der det var bare jeg som valgte dette. De andre synes det ble for dyrt. Har ikke noe skriftlig avtale, men så lenge jeg har fått informasjon om firmabilpolitikk og trekk på lønnsslipp anser jeg det som god nok avtale. Det har vært en del misunnelse internt vedrørende dette at jeg kan bruke bilen privat. Jeg skattet av bilen og fulgte avtalen som fulgte firmabilen. Ut av det blå, etter en fellesmøte jeg ikke kunne delta på pga sykdom ble det bestemt at jeg ikke skulle ha firmabil lengre. Det er flere andre som har firmabilavtale i firmaet og de fikk beholde sin bil. Vi er 4 arbeidere og vi har 4 biler, så det er ikke der problemet ligger. Jeg har spurt og sendt Mail til mine ledere om hva kriteriene for avgjørelsen er. Men får bare svar at det ble slik denne gangen. mer det noen som har erfaringer/tips på hva jeg kan/bør gjøre ? Hilsen frustrert ansatt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 Hvor mye bruker du firmabilen i jobben? Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 (endret) Den brukes vel 300-400 km i uka avhengig hvor man skal på jobb. kjøring privat er ca 60km i uka Endret 25. april 2023 av svein aak Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 Har du fast oppmøtested på arbeidsgiverens adresse? Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 Vi har et verksted der vi som oftest møter opp, Men vi kjører også rett ut til andre lokasjoner. Kveldsutkall og på helg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 svein123 skrev (20 minutter siden): Men vi kjører også rett ut til andre lokasjoner. Kveldsutkall og på helg. OK. Regner arbeidsgiveren med at du skal dra innom jobben for å hente firmaets bil i disse tilfellene? Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 (endret) Vi ble alle tilbudt firmabil, men bare jeg valgte det. Så vi ble da 2 som har firmabil. Bere jeg som ble fratatt bil. Vi er flere avdelinger der flere har valgt å ha firmabil, men bare jeg ble fratatt bil. Når jeg spurte om grunn til dette, var svaret «det ble slik denne gangen» har forstått det slik at det er misunnelse fra en av de som ikke ville ha firmabil. Min sjef sier han ikke skjønner hvorfor løsningen ble som den ble, og er enig i at jeg bør ha firmabilavtale Endret 25. april 2023 av svein123 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 Den er grei. Men hva skal ordningen være nå? Skal du ha med deg bilen hjem når du vet at du skal rett ut på lokasjon dagen etter og når du har vakt? Har firmabilen elektronisk kjørebok? Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 Løsningen nå er at bilen skal stå på jobb, vaktordning har vi ikke. Vi drar ut når de trenger oss. (Service mekaniker) Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 Det som er rart er at det er bare jeg som mistet bilen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 Du kan argumentere for at fratatt firmabil er endringer av lønnsbetingelsene som krever ditt samtykke (noe du ikke kommer til å gi). 1 Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 Kan jeg det når jeg ikke fikk noe skriftlig avtale, har bare bevis for at jeg har skattet av bilen på lønnsslipp og har fått oversendt firmabilpolitikk for firmaet Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2023 Del Skrevet 25. april 2023 (endret) Sannsynligvis. Uansett blir det vel dyrere for arbeidgiveren at du ikke kan kjøre direkte til lokasjon på vanlige dager, kveld og helg(?). Endret 25. april 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
svein123 Skrevet 25. april 2023 Forfatter Del Skrevet 25. april 2023 Takk for svar 👍 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 26. april 2023 Del Skrevet 26. april 2023 svein123 skrev (23 timer siden): Den brukes vel 300-400 km i uka avhengig hvor man skal på jobb. kjøring privat er ca 60km i uka Da må vel jobben være nære der du bor og du må kjøre veldig lite annet privat enn til og fra jobb. Er f eks jobben 5 km fra hjemstedet ditt så kjører du vel kun 30 km privat i uken ellers. Kan ikke forstå at firmabil kan være lønnsomt for deg, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2023 Del Skrevet 29. april 2023 Hvis firmabil er en del av din arbeidsavtale kan ikke arbeidsgiver si opp firmabilordningen uten å si opp arbeidsavtalen din, med krav om saklig grunn osv. som ved andre oppsigelser av en arbeidsavtale. Dette gjelder også hvis firmabil er så vesentlig for arbeidsforholdet ditt at det skulle ha vært regulert i arbeidsavtalen din. Hvis firmabil ikke er en del av din arbeidsavtale kan arbeidsgiver si opp firmabilavtalen på samme måte som arbeidsgiver kan endre på andre frynsegoder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå