Gå til innhold

Hadde dette fungert for utfordrende ungdommer i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Videoen er bare et bruddstykke av et opplegg jeg ikke kjenner til. Det er helt klart en utfordring med yngre og hardere ungdomskriminelle i Norge. Staten bruker flere millioner årlig på enkeltungdommer, uten å se at det har gitt noe resultat. Vi må nok ha mer bredde i tilbudet for rehabilitering.

Aftenposten har belyst dette noe i senere tid. To utenlandske brødre med brutal kriminalitet i Norge har staten brukt 44 millioner på over 4 år, uten noen som helt resultatoppnpelse (dvs endring i brødrene kriminelle løpebane). Dette viser utfordringer med barn under 15 år og unge under 18 år.

I forlengelse av dette, kommer også tema om foreldre som ikke oppdrar sine barn, men slenger de ut på gata, foreldre som ikke er en del av samfunnet de bor i. De bidrar aktivt med å se en annen vei på barna sin utviklin. Her er spørsmålet også om man i framtiden må se på foreldre som oppdrar barn inn i kriminalitet. 

Det er også en utvikling at unge kriminelle er veldig bevisst på at de kan utøve grov kriminalitet uten konsekvens. Dette utnyttes av de kriminelle og gir økt status hus de unge.

Videoen blir for mangelfull å si mye om, men vi trenger ulike tilbud til unge kriminelle. Slik som de to kriminelle brødrene som er til fare for alle. 

Norge ser nok mer til Sverige og den negative utviklingen det. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, plankeby said:

kommer også tema om foreldre som ikke oppdrar sine barn, men slenger de ut på gata og ikke er en del av samfunnet de bor i. Så her er spørsmålet også om man i framtiden må se på foreldre som oppdrar barn inn i kriminalitet. 

Barn som ikke ser at de har noen verdi i familie, og samfunn, vil nok prøve å søke seg til noe annet der man kan tenkes å bli verdsatt. Ser det poenget.

Jeg er skeptisk til ordet "oppdra", for meg klinger det litt som om det er foreldres oppgave å på en måte trene opp barnet som en hund eller noe sånt. Jeg vil heller fokusere på gjensidig respekt, åpenhet, være en venn, og sette pris på barnet.

 

Jeg hadde litt kunnskap fra før om slike leirer (video i første post). Det finnes mange typer av det der borte. Jeg har hørt om at noen barn har faktisk mistet livet der. Og noe mishandling som skjer. Hele opplegget er fundamentert på den sterkestes rett. De sterke kan kjefte på de svake, og det er de sterke som bestemmer. Noe som ikke er særlig gode moralske standpunkt å vise fram til sine barn.

Disse leirene kan selvfølgelig ha litt effekt på noen, selv om det er vanlig at barn bare går tilbake til gamle vaner kort tid etterpå. Ett slikt opplegg for seg selv vil ikke fungere. Men det er heller ikke poenget med disse leirene. Kan godt hende leirene så gjerne vil hjelpe foreldre, men da er de egentlig bare ignorante. Hele poenget er at dette er en stor pengemaskin for å lokke foreldre som ikke har tatt det å ha barn på alvor. Mye penger å tjene på foreldre som ikke så for seg at når de ikke tok det å ha barn på alvor, så kunne familien få en mye verre situasjon når barna ble tenåringer.

Det blir feil å fokusere på barna, slik som plankeby er inne på. Det er foreldre og miljø/samfunn som sådan som bør få god veiledning, og kunnskap. Tidlig!  Det å ha barn er ett ansvar. Ett ansvar for å vise barn hvordan man bør være, ved å være det selv. Ikke prøve å presse moralske verdier på dem ved å bruke metoder du aldri i verden ville brukt mot en sjef, venn, kollega, servitør, politi, etc...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 23.4.2023 den 19.10):

Jeg er skeptisk til ordet "oppdra", for meg klinger det litt som om det er foreldres oppgave å på en måte trene opp barnet som en hund eller noe sånt. Jeg vil heller fokusere på gjensidig respekt, åpenhet, være en venn, og sette pris på barnet.

Både barn og hunder må oppdras til de normer og regler som gjelder i samfunnet. Det meste av tiden gjøres det best ved å vise kjærlighet og interesse.

Hvis det ikke finnes konsekvenser så vil dog mange barn (og hunder) gjøre det som oppfattes som mest fordelaktig for dem selv der og da. Det er en uansvarlig ting å gjøre.

Jeg har inntrykk av at samfunnet vårt knirker i sammenføyningene nå bl.a. fordi vi har blitt så innmari "liberale" at lærere ikke tør reagere når elever utfordrer dem eller truer dem. Det synes som misforstått å skulle oppdra flokkdyr ved å bare "være venner med dem".

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ForTheEmperor skrev (På 23.4.2023 den 0.55):

Vi ser økende ungdomskriminalitet over hele landet. Kunne en løsning som dette ha fungert i Norge?


Det er inne på noe.

Integrering er ikke noe bare innvandrere gjør -- alle nye mennesker i samfunnet integreres i det, det er bare at integreringen for dem som har foreldre som allerede er del av samfunnet har en betydelig mye lettere vei.

Hva kriminelle ungdommer mangler kan være en familie som de føler seg trygg i (omsorg) -- økonomisk sikkerhet og inkludering i samfunnet de lever i, som krever økonomisk sikkerhet for aktiv deltagelse og respekt -- og tilhørighet til et miljø de kan vokse og føle tilhørighet, respekt (vennskap) og mestring i.

...idrett er dette miljøet for svært mange ungdommer, arbeidsplasser for andre, skole for andre.
Mange har funksjonelle familier hvor foreldrene ligner nok på samfunnet rundt dem til at de er en del av samfunnet, som gjør at barna også kan oppleve seg som en del av det, gjennom å bli integrert i det via sine foreldre og dem som kjenner dem.

...så... disse leirene er bare en rar form for idrett, åpenbart med intensjon om å rekruttere vanskeligstilt ungdom til militæret når de blir gamle nok, som i og for seg er en grei vei til et normalt liv om man var utenfor samfunnet før.

Vi har allerede verneplikten i så måte, som jeg liker nettopp fordi ungdom som ikke er integrert -- etnisk norske eller ikke -- får en mulighet til å knytte seg til andre mennesker i et nytt miljø, og oppleve hvordan gjennomsnittet av ungdommen faktisk er

Men ut over det, så er det langt bedre å bare sørge for at kriminalitet ikke lønner seg, og at ungdom ikke sliter økonomisk, og har noe meningsfullt å drive med om dagene -- spesielt dem uten en integrert samfunnsdeltagende familie.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Vi ser en ganske stor nedgang i ungdomskriminalitet i det største politidistriktet - Oslo politidistrikt (Oslo, Asker, Bærum). Både før og etter pandemien. Fra 2021 til 2022 var nedgangen på 5%.

Ungdomskriminaliteten øker kraftig. Anmeldelser der gjerningsmann allerede er funnet er ikke representativt for nivået av kriminalitet. Langt færre folk anmelder slik type kriminalitet nå enn før fordi de vet at politiet ikke etterforsker slike saker. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, debattklovn said:

Ungdomskriminaliteten øker kraftig. Anmeldelser der gjerningsmann allerede er funnet er ikke representativt for nivået av kriminalitet. Langt færre folk anmelder slik type kriminalitet nå enn før fordi de vet at politiet ikke etterforsker slike saker. 

En eller annen referanse til noe statistikk hadde vært fint, ellers blir det jo bare synsing og anekdoter.

Jeg har ikke merket noen økning her hvor jeg bor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...