Gjest c1b80...66c Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 Heisann! Jeg bor i ei liten bygd ut på landet (~350 befolkning) og har bodd i en leilighet i to og et halvt år. Leiligheten er på 100 m2, har to soverom, fullt møblert (inkl. hvitevarer), og fiber (300/300) inkludert. Utleier har økt leieprisen hvert år iforhold til konsumindeks og nå er den komt på 9500 kr i måneden (eks. strøm). Selv mener jeg at dette begynner å bli voldsomt mye for en leilighet i en liten bygd å være, da selv frittstående hus her i området med fem soverom ikke går for mer enn 7500 kr. Dessverre er alt opptatt her i bygda, og av det som står tomt er 90% feriehus som ikke står til utleie, så mitt eneste håp, foruten om å flytte til en annen plass, er å prøve å inngå gjengs leie for å bringe husleien til et mer normalt nivå. Spørsmålet mitt er da; 1. Kan jeg, som leietaker kreve/har krav på gjengs leie, eller er det kun utleier som kan kreve dette? 2. Kan utleier kaste meg ut uten at er det begått kontraktbrudd? Feks. at han ikke sier seg enig, vil fortsette å drive opp husleien og vil ha noen andre inn som ikke setter seg mot det? Anonymous poster hash: c1b80...66c Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 Har du kontrakt på 3 år, eller kontrakt som løper til oppsigelse? I utgangspunktet så skal du kunne kreve gjengs leie hvis du har en kontrakt som ikke løper til oppsigelse. Hvis du har en kontrakt som løper til oppsigelse så kan ikke utleier si deg opp på bakgrunn av at han ønsker å endre leieprisen. Men utleier kan velge å si deg opp på annet grunnlag, f.eks at utleier ønsker å benytte leiligheten selv. Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 langt fra ekspert på området, men det ser ut som at det er innafor med en årlig justering ihht kpi. Quote Kan huseier endre husleien? Når husleien er satt og avtalen inngått, kan ikke utleier øke husleien som han ønsker. I et løpende leieforhold er det kun to lovlige måter å øke husleien på. 1. Indeksregulering av husleien Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel. Konsumprisindeksen settes av Statistisk sentralbyrå og viser prisutviklingen på varer og tjenester som forbrukere etterspør. https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/#:~:text=Utleier kan kun kreve husleieøkning,og tjenester som forbrukere etterspør. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 (endret) https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ "Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie. Samtidig kan endringen i husleien tidligst skje seks måneder etter at utleier har sendt skriftlig krav. Leieren må altså ha bodd i boligen i minst tre år før husleien tilpasses gjengs leie. Skulle gjengs leie være lavere enn husleien leieren betaler, kan du på samme vilkår kreve husleien satt ned til gjengs leie." Spørsmålet blir da hvor lang leiekontrakt du har? 3 år eller som løper til den sies opp? Har du sistnevnte kan du kreve gjengs leie, etter reglene ovenfor. Men dersom det ikke finnes noe annet til leie i området, tviler jeg på at du kommer særlig langt med dette. Endret 21. april 2023 av ITtraktor 1 1 Lenke til kommentar
Gjest c1b80...66c Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 19 minutes ago, HW1 said: Har du kontrakt på 3 år, eller kontrakt som løper til oppsigelse? I utgangspunktet så skal du kunne kreve gjengs leie hvis du har en kontrakt som ikke løper til oppsigelse. Hvis du har en kontrakt som løper til oppsigelse så kan ikke utleier si deg opp på bakgrunn av at han ønsker å endre leieprisen. Men utleier kan velge å si deg opp på annet grunnlag, f.eks at utleier ønsker å benytte leiligheten selv. Jeg har kontrakt som løper til oppsigelse, ingen dato for avslutning. Det vil altså si at han feks. si at jeg må ut fordi han vil bruke leiligheten selv, for å så legge den ut på markedet på nytt rett etterpå? Værstefall får jeg bare bite i det sure eple og finne meg en hybel eller noe. Litt synd, fordi både boligstandard og omgivelsene er jeg fornøyd med, det er bare husleien som stadig blir vanskeligere å ha med å gjøre. Jeg er 100% ufør, så økonomien min er begrenset. Etter at alt av månedtlige avgifter, husleien og mat er betalt sitter jeg igjen med ~2000 kr i snitt. Anonymous poster hash: c1b80...66c Lenke til kommentar
Gjest d76ca...3be Skrevet 23. april 2023 Del Skrevet 23. april 2023 Gjest c1b80...66c skrev (På 21.4.2023 den 17.19): Jeg har kontrakt som løper til oppsigelse, ingen dato for avslutning. Det vil altså si at han feks. si at jeg må ut fordi han vil bruke leiligheten selv, for å så legge den ut på markedet på nytt rett etterpå? Værstefall får jeg bare bite i det sure eple og finne meg en hybel eller noe. Litt synd, fordi både boligstandard og omgivelsene er jeg fornøyd med, det er bare husleien som stadig blir vanskeligere å ha med å gjøre. Jeg er 100% ufør, så økonomien min er begrenset. Etter at alt av månedtlige avgifter, husleien og mat er betalt sitter jeg igjen med ~2000 kr i snitt. Anonymous poster hash: c1b80...66c Om utleier sier deg opp på grunn av eget bruk, og så relativt rett etterpå legger leiligheten ut for leie har han foretatt en usaklig oppsigelse og du kan, slik jeg har forstått det, kreve flytteutgifter og evt ny høyere leie annet sted dekket. Det bør være et sterkt vern mot slike fordekte usaklige oppsigelser. Anonymous poster hash: d76ca...3be Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2023 Del Skrevet 24. april 2023 Det bør være, men det er ikke. Bevisbyrden ligger på leietaker for å bevise at utleier ikke hadde som formål å benytte leiligheten selv på oppsigelsestidspunktet. Hvis utleier endrer planer i løpet av oppsigelsestiden så endrer ikke det oppsigelsens lovlighet. Det er bare hvis utleier løy om planen at oppsigelsen kan bli usaklig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå