Gå til innhold

Enermaxviftene støyer!

Anbefalte innlegg

Regner med at det er mange av dere som også sitter med et par Enermax kabinettvifter som dere trodde skulle gå på 14-32 dB. Har fått med meg at støyen egentlig er mye høyere enn som så - noe jeg selv også har opplevd... Har bl.a. to Papstvifter, og disse blåser mer luft på samme støynivå! Dessuten har Papstviftene en mye mer behagelig(!) støy. Skulle ønske jeg BARE hadde kjøpt Papstvifter!!!

Mens det før var cpu-vifta og strømforsyninga som konkurrerte om å lage mest lyd i pc-en, er det nå disse Enermaxviftene som bråker mest! (og IBM-harddisken selvfølgelig...)

Så til poenget; er det noen lure måter å dempe støyen på disse viftene (uten å kjøre dem på 7V)? Eller må jeg investere i Papstvifter hvis jeg virkelig ønsker å få det stillere?

Setter pris på alle mulige tips på hvordan jeg skal få maskinen litt roligere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte også 5 stk av de viftene i håp om å få en roligere maskin..men den gang ei.. De hele endte med at jeg kjøpte PCmod`s rheobus, med den kan jeg stille viftene fra helt av til full guffe :grin:

Lenke til kommentar

Med min 12V til 7V modifikasjon kan jeg faktisk skru viftene ned til "lydløs" tilstand, men da kjøler de jo en del mindre.

Når det gjelder enermax vs. papst leste jeg i en annen post at enermax hadde kulelager og papst hadde glidelager. Det var da grunnen til forskjellen i støy...

Jaja, jeg beholder kanskje enermaxviftene mine. De har i hvert fall gjennomsiktige blader..!:)

Lenke til kommentar

En ting jeg kan tenke meg vil hjelpe litt, er å montere gummiskiver rundt skruene for å hindre vibrasjonsstøy fra viften. Hvis man holder en vifte i hånden mens den er i gang, bråker den jo som kjent mye mindre enn etter den er skrudd fast i kabinettet. Dette fordi

vibrasjon/resonans forplanter seg i kabinettet. En annen ting (som jeg har gjort med mine Enermax), er å bruke Biltema støydempingsmatte, skjære av tynne strimler og legge de imellom vifte og kabinett ved montering. Samme matte kan også brukes rundt viften etterpå. Dette hjalp endel hos meg.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 19:20, Lord_E skrev:

Har ikke prøvd men i teorien og med litt kunnskap kan alltids prøve og se om du får skvettet litt tynn olje rundt lagerene (hvis du kommer til da).

Kulelagerne er jo oljet fra før da.

Lenke til kommentar

Kjøp zalman reostat fra microplex eller netconnectio.no

Koster bare ca 40/45kr og gjør at du kan regulere vifta fra 0-100%.Har faktisk kjøpt 3 stk,og nå er d bare den ***** ibm harddisken som bråker.Kjøpte også enermax i håp om ett lykkelig lydløst liv,men ente opp med papst til slutt.En helt "annerledes"lyd!

good luck

Lenke til kommentar

Til folk som hater støy:

Ikke kjøp IBM hardisker!

Kjøp Papst vifter.

Jeg har selv tre enermax vifter, 120mmen og 80mmeren er noe av de mest irriterende viftene jeg har opplevd å kjøpe. En, ikke høy, men veldig irriterene lyd. Jeg Støydemper mitt kabinett fullstendig. Jeg hadde tenkt å kjøpe enermax, men neida. Enermax viftene skuffer meg, men ikke 92mmeren. Den har ikke den samme irriterene lyden som 80mm og 120mm har. Den har oljelager og et helt annet Rheostat. Jeg har baybus, så for meg gjorde det ikke mye. Men for folk som ikke har viftestyring skuffer de gamle enermax viftene stort!

Lenke til kommentar

Enermax-viftene jeg har (2stk. 120mm og 1stk. 80mm) syntes jeg er noe av de beste kjøpene jeg har gjort (med litt modifisering av 120mm). De ser jo utrolig tøffe ut i tillegg til at de er effektive. Med hjemmelaget viftestyring kan jeg regulere spenningen fra 5v - 11,5. 120mm-viftene er så og si lydløse på 5v.

Papst er utrolig bra vifter, men mangler det lille ekstra i utseendet. Flytter nok også mer luft i forhold til støynivået enn det Enermax gjør. Men, til en nogenlunde lik pris syntes jeg Enermax gir mest for penga, men det er nok smak og behag..

Vil tro de fleste casemoddere går for Enermax, mens de som vil ha bra og stille kjøling uten noe jobb, kjøper Papst.

--

Tommy H.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...