Morromann Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Jeg har fått med meg at det har kommet til Norge gjennom EU-direktiver og har derfor bestemt meg for å være obs på at produkter jeg kjøper ikke inneholder dette. Er det noen som vet hvilke tilsetningsstoffer som er merket på produktene som kommer fra innsekter slik at jeg unngår å kjøpe det? Merk: dette er ikke ment som en tråd om det er bra eller dårlig å spise insekter, det er kun et spørsmål om råd, jeg har forøvrig bestemt meg for lengst i dette spørsmålet. For alle svar takker jeg på forhånd. Endret 20. april 2023 av Morromann Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Lykke til med det. Du er klar over at en stor mengde tilsetningstoffer basert på insekter allerede er blitt brukt i lang lang tid? Hvis du har spist noe som er farget rødt så har du allerede "spist insekter", for å presisere så er fargen hentet fra en type lus. Så du spiser ikke lus ved å spise mat som er farget med E120 f.eks. Endret 20. april 2023 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Det skal være tydelig merket. https://www.matportalen.no/merking/tema/merking_av_mat/insekter_i_mat_er_trygt_og_skal_merkes Sitat Hvis man for eksempel kjøper en matvare som inneholder tørkede larver av gul melorm, så skal det i ingredienslisten stå «tørkede larver av Tenebrio molitor (gul melorm)». Så spørs det jo hvor dypt du skal gå i materien. Rødfarget godteri får fargen sin fra lus (karminrød E120). Jeg vet ikke om det er noen fullstendig oversikt over slikt, altså opphavet til hvert "E-stoff". 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 20. april 2023 Forfatter Del Skrevet 20. april 2023 Jeg har ikke vært så obs som jeg burde på E-tilsetningsstoffer men kommer til å være mer obs på det i fremtiden ja. Forøvrig takk for rådene så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå