Skribenten_ Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 (endret) Muligens feil plassert emne, men gir det et forsøk. Hvordan fungerer styrespakene i et fly? I samtlige filmer jeg noen gang har sett hvor piloten må hurtig manøvrere et fly, enten fordi den er på vei mot bakken eller et eller annet objekt, vil piloten alltid trekke flyspaken til seg med all sin kraft. Piloten trekker så svetten renner og det er så vidt vedkommende holder ut! Det jeg lurer på, er det mekanisk styring i fly? Jeg mener, er det ikke noe form for servo styring. Har det egentlig noe å si hvor hardt piloten drar i spaken? Hilsen en som lurer. Endret 19. april 2023 av Skribenten_ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Det finnes flere typer. Småfly, og eldre fly, har rent mekanisk overføring. Vanlige passasjerfly har hydraulisk servo. Noen har fly-by-wire, dvs ingen mekanisk forbindelse mellom stikke og rorflater. https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_flight_control_system 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå