Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting i bil


Anbefalte innlegg

Heisann. 

 

Kjøpte i 2020 April ish en Ford Mondeo Turnier. 2008 mod, manuell 2 L diesel 140 hk. 

Har i det siste begynt å oppleve risting som et problem. Kan ikke si jeg husker at dette har vært et problem når jeg kjørt på 17¨orignal felger (sommer) eller 16¨ vinter. Satte på 18¨i fjor sommer, 2022. Når disse kom på merket jeg endel risting i ratt muligens også hele bilen, husker ikke helt. Jeg avbalanserer disse og det bedrer seg litt, men ikke mye så tenker at det er kun et problem med dekkene, virket litt suspekt han jeg kjøpte de av. Satte på 16¨ vinterfelgene og har kjørt med dette i vinter i forhåpning at ristingen skulle bli borte. Det gjorde den ikke. 

 

Ristingen ble riktignok bedre, men den er der fortsatt. Ristingen kommer ikke før jeg når typisk 80 Km/t og oppover. Det kan komme å gå litt i forhold til hvor mye risting det er, men den er der konstant. Bilen drar også endel til høyre side.

Satte på så å si nye 20¨ med nye dekk, ikke kvalitets dekk. Risting forverret seg naturligvis nok, så avbalanserte de idag, uten noen nevneverdig forbedring. 

Må si meg veldig usikker på hva som kan forårsake ristingen. Ristingen blir noe minsket ved harde pådrag og endel verre ved nedbremsing. Ved hard nedbremsing drar den også veldig mye til høyre. Virker ikke som at den triller i høy fart eller at jeg drar på i høy fart (110+) har noe å si for intensiteten av ristingen. 

Ved harde pådrag er den veldig sensitiv på rattet, og selv den minste hump/ujevnhet eller lignende påvirker ratting. 

 

Setter pris på enhver kommentar/tanke om hva som kan være feil, har slått litt fra meg at det er dekk og felg mtp at alle felgene oppfører seg ganske likt men er ikke 100% sikker, kan hende jeg tar feil. Skal ut med en mekaniker på tirsdag 25.04.2023, men hadde håpet å bli litt klokere så jeg kanskje kan "lede" han litt på rett vei,

Takk på forhånd for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo ut som du har prøvd det meste, og tenkt de fleste tanker. Og siden du har prøvd både forskjellige dekk, og felger, så tenker jeg at problemet må ligge i neste steg: Bremseskiver, klosser, skitt, rust og slike ting.
Hvis f.eks der er noe skitt eller rust eller sand som hindrer deg i å få felgen helt inntil anleggsflaten der felgen skal hvile inntil bremseskiven, så vil hjulet bli stående en millimeter presset ut i en ende. Da står hjulet skjevt. Ikke eksentrisk, men i vinkel. Da vil du få et kast fra side til side når hjulet roterer. Sjekk det du, og evt. rengjør grundig med pusseskive der felgen skal ligge inntil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, og takk for svar. Dette skal jeg prøve imorra etter jobb, så skal jeg se om det blir bedre. Er klar over at det er noe kast i skivene foran, så at det blir noe verre ved nedbrems er nok forklaringen der, men kast skal vel ikke ha noe å si når du triller eller ved pådrag?

Glemte å nevne det, men felgen som sitter på nå er 73,1 mm navhull. Bruker senterringer ned til 63,4 mm som er det bilen min har. 

 

Lenke til kommentar

Hvis du har uoriginale felger kan det være feil senterring, eller det står igjen en gammel senterring som du ikke ser. Er du sikker på at det er originale bolter og av rett type på felgen? Slike ting kan skape mye problemer. Ikke fall for fristelsen "å bytte deler til det blir bra". Du kommer aldri til å finne ut av det og bare kaste bort titusener av kroner.

Kast i skiver kan du merke hele tiden. Det er jo en ganske gammel bil så det er ikke usannsynlig at det er noe slakke i styring, oppheng, foringer etc. Lenge siden sist EU kontroll f.eks?

Lenke til kommentar

Helt sant. Maaange ting dette kan bunne i. En annen ting er også hvis der er en gammel skjevhet etter en kollisjonskade eller kjørt på en fortauskant osv... Da vil jo kastet være der hele tiden uansett hva du bytter av deler! Bortsett fra det "riktige" bøyde staget da...

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Hvis du har uoriginale felger kan det være feil senterring, eller det står igjen en gammel senterring som du ikke ser. Er du sikker på at det er originale bolter og av rett type på felgen? Slike ting kan skape mye problemer. Ikke fall for fristelsen "å bytte deler til det blir bra". Du kommer aldri til å finne ut av det og bare kaste bort titusener av kroner.

Kast i skiver kan du merke hele tiden. Det er jo en ganske gammel bil så det er ikke usannsynlig at det er noe slakke i styring, oppheng, foringer etc. Lenge siden sist EU kontroll f.eks?

Hadde eu kontroll i Juni 2022, han nevnte ingenting der på det da. 

Bruker originale bolter som fulgte original felgen, sjekket og de så like ut med de som fulgte med felgen. De som fulgte felgen passet ikke min bil da jeg har mutter og ikke bolt (som fulgte 20¨).

Bolt "problemet" var ikke et problem på 18¨ da disse passet/brukte samme muttere som jeg allerede hadde. 


Skjønner at det også kan være dekk/felg ja, men som du også nevner så kan det vare noe slakk pga alder. Av min kunnskap har det ikke vært skiftet noe slikt de siste 50.000-70.000 km. 

 

Legger også til info om bilen, den har gått ca 172.000 km

ozone skrev (2 minutter siden):

Helt sant. Maaange ting dette kan bunne i. En annen ting er også hvis der er en gammel skjevhet etter en kollisjonskade eller kjørt på en fortauskant osv... Da vil jo kastet være der hele tiden uansett hva du bytter av deler! Bortsett fra det "riktige" bøyde staget da...

Av min kunnskap er den ikke vært i kollisjon, fortauskant er jo noe helt annet. Vært tidligere familiebil frem til ca 133.000. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 minutter siden):

Snap Drive bl.a. har vel en ganske prisgunstig forstillingsanalyse:

 https://www.snapdrive.no/verkstedtjenester/forstillingsanalyse/

Skal ikke være noe som vibrerer i 80...

Helt enig i at det ikke skal riste nei, hadde tenkt å teste firehjulskontroll men tror kanskje jeg tester forstillingsanalyse først for å sjekke om det er noe å gjøre med.

At den trekker til høyre kan vel også ha noe med hjulstilling??

Lenke til kommentar

Har nå vært i kontakt med han som brukte 20¨ dekk og felger før meg ( i ca 2 mnd, nesten ubrukt.). Han har ikke opplevd risting i sin bil eller at rattet ristet. Han kjørte Volvo V70 2015 mod (så ganske like biler) og har altså ikke opplevd ristingen så føler meg ganske trygg på at dette både stemmer og at det ikke er felgene/dekkene, men er ikke 100% sikker. 

Lenke til kommentar

Vibrasjoner i bil kan være et mareritt å finne ut av, da nesten samtlige komponenter KAN forårsake det.
Og hvis ikke vibrasjonene er ille nok, ikke lett å diagnostisere.
Det vanlige er dog slitasje i hjullager, lager/oppheng på mellomaksel, slitte kryss, endeledd/styreledd, bærekuler eller foringer.

Hvis bilen drar til høyre ville jeg vurdert å koste på meg en 4-hjulskontroll.

Lenke til kommentar
1 minute ago, iknutis said:

Vibrasjoner i bil kan være et mareritt å finne ut av, da nesten samtlige komponenter KAN forårsake det.
Og hvis ikke vibrasjonene er ille nok, ikke lett å diagnostisere.
Det vanlige er dog slitasje i hjullager, lager/oppheng på mellomaksel, slitte kryss, endeledd/styreledd, bærekuler eller foringer.

Legg til motorfester, girkassefester etc. også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Vibrasjoner i bil kan være et mareritt å finne ut av, da nesten samtlige komponenter KAN forårsake det.
Og hvis ikke vibrasjonene er ille nok, ikke lett å diagnostisere.
Det vanlige er dog slitasje i hjullager, lager/oppheng på mellomaksel, slitte kryss, endeledd/styreledd, bærekuler eller foringer.

Hvis bilen drar til høyre ville jeg vurdert å koste på meg en 4-hjulskontroll.

Har vurdert 4-hjulskontroll ja. 
Takk for noen gode tips, dette skal jeg ta med meg videre:) 

4-hjulskontroll må nok til uansett, skal på senkesett på bilen etterhvert, men vil gjerne ha en så smooth kjøreopplevelse som mulig før det skjer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...