stamkunde Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 Det er utrolig mye teknologi i en bil. Det tenker nok ikke vanlig folk over. Stor hylles til mekanikere og ingeniører med kunnskap bil. Jeg har akkurat et dilemma med orange lys i dashbordet. Og youtube klipp formidler utrolig avansert teknologi å få vekk lyset. Dessuten alle feil som kan oppstå i en bil kan man finne ut ved å koble seg til datamaskin. Da forteller datamaskinen hva som er galt. Det er kun å bøye seg i ydmykhet. Og stor takknemlighet at jeg kan kjøre bil her jeg bor som jeg definerer som et instrument og synkonorkester, personer som har jobbet knallhardt på en fabrikk at bilen ble en realitet. 1 Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 Vent, de kan være lagd av utenomjordiske.. Samme med internett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 On 4/19/2023 at 10:04 AM, stamkunde said: Dessuten alle feil som kan oppstå i en bil kan man finne ut ved å koble seg til datamaskin. Da forteller datamaskinen hva som er galt. Liten misforståelse det der. Diagnosesystemene forteller ikke nødvendigvis hva som er galt. Bare symptomene. F.eks. "crank sensor 1 bank 1; open or short circuit". Så må mekaniker finne ut om det er sensoren som er gåen, ledningen til sensoren eller ECU ("hjernen") som er gåen. Dårlige verksteder vil bare kaste deler på problemet og satse på å treffe riktig. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 27 minutes ago, sedsberg said: Dårlige verksteder vil bare kaste deler på problemet og satse på å treffe riktig. Jeg hadde en Audi på service for mange herrens år siden, og ble oppringt fra verkstedet fordi de hadde avlest en feilkode som tydet på at temperatursensoren i motorblokka ikke målte riktig. Jeg hadde merket at varmeapparatet nok ikke var like effektivt som før, men jeg mistenkte at det kunne være termostaten (i radiatortoppen) som ikke lukket seg ordentlig. Så jeg ba dem om å skifte termostaten (billig) istedenfor å bytte sensoren (dyrt), og jammen trur du ikke at feilkodene forsvant, gitt. Noen ganger er det en fordel med litt erfaring fra gamle biler. 2 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 20 minutes ago, nebrewfoz said: Jeg hadde en Audi på service for mange herrens år siden, og ble oppringt fra verkstedet fordi de hadde avlest en feilkode som tydet på at temperatursensoren i motorblokka ikke målte riktig. Jeg hadde merket at varmeapparatet nok ikke var like effektivt som før, men jeg mistenkte at det kunne være termostaten (i radiatortoppen) som ikke lukket seg ordentlig. Så jeg ba dem om å skifte termostaten (billig) istedenfor å bytte sensoren (dyrt), og jammen trur du ikke at feilkodene forsvant, gitt. Noen ganger er det en fordel med litt erfaring fra gamle biler. Klassisk eksempel! En sensor leser av "unplausible value" og så må mekaniker finne ut hvorfor verdien er "unplausible". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå