Gå til innhold

PKK og rust på bremseskiver – synsing, fakta eller svindel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KjellHatt skrev (På 29.4.2023 den 21.34):

Takk for god og nyttig input! Jeg var forberedt på at bruk av IR-kamera ville bli litt vel komplisert og ta for lang tid som del av en PKK for personbiler. Jeg har opp gjennom årene hatt en del problemer med smårust spesielt på bremseskivene bak grunnet fastsittende glidebolter og at bilene har vært lite i bruk. Det har derfor nesten vært standard å kjøre ned noen bratte bakker med harde oppbremsinger rett før bilene skal inn til PKK. Jeg har akseptert at slik er det bare, samtidig som jeg nå mer hyppig tester at glideboltene er i orden. Det er en meget enkel og rask test hver gang man skifter hjul. Jeg hadde foretrukket at festekloa/bøylen for caliperen og glideboltene hadde vært produsert  rustfritt/syrefast stål. Da hadde man neppe fått fastsittende glidebolter og bremseklossene hadde ikke kunnet ruste mer eller mindre fast ved anleggspunktene. Alternativt at anleggspunktene for bremseklossene shimmes opp med et rustfritt clips og at glideboltene er av rustfritt stål. 

Bremseklaver og bremseklossbaser i rustfritt hadde vært knall, dessverre hadde det vistes på prisen også. Det kunne sikkert vært et "nordic-tillegg" men det hadde kostet siden resten av verden ikke vil være interessert.

Mens jeg jobbet med Subaru fikk vi det inn som servicepunkt at bremseklossene skulle demonteres, renslipes og smøres ved samtlige servicer, det hadde stor effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (På 2.5.2023 den 8.38):

Bremseklaver og bremseklossbaser i rustfritt hadde vært knall, dessverre hadde det vistes på prisen også. Det kunne sikkert vært et "nordic-tillegg" men det hadde kostet siden resten av verden ikke vil være interessert.

Mens jeg jobbet med Subaru fikk vi det inn som servicepunkt at bremseklossene skulle demonteres, renslipes og smøres ved samtlige servicer, det hadde stor effekt. 

Rustfritt stål har rundt 1/4 av varmeledningsevnen sammenlignet med vanlig 'svart-stål'. Det kan fort bli for dårlig og vanskelig å kompensere for rent konstruksjonsmessig for bremseskiver generelt, så det må nok andre og mer 'smarte' legeringer til her. Tror man hadde kommet veldig mye lenger med bare å erstatte klaven som holder caliperen og glideboltene med en av rustfri legering. Hadde gladelig betalt tre ganger prisen for dette! Bremseklosser med rustfri bakplate, og anleggspunkter for bremseklossene som er av rustfritt metall (clips, shimming?) ville sikkert også gjort susen. Jeg antar (men vet ikke!) at varmeledningevnen i selve bremsebelegget er begrenset, det er neppe der friksjonsvarmen ledes bort.

Lenke til kommentar
14 hours ago, KjellHatt said:

 Jeg antar (men vet ikke!) at varmeledningevnen i selve bremsebelegget er begrenset, det er neppe der friksjonsvarmen ledes bort.

Det stemmer. Bremsebelegget skal være isolerende. Du vil ikke ha varmen overført til bremsestemplene, og så til væska.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husker det ble påpekt av Snap Drive (som jeg alltid har opplevd som ryddige) at skivene mine hadde noe rust på forrige PKK, men ikke nødvendige å bytte ennå.  Mulig det blir aktuelt på neste PKK som er om kort tid. 

Ad bremseklosser er det ca 3 hoved-typer.

1) Sintrede = med metallpartikler for godt "bitt". Ulempen med disse er at de kan "hyle".  Passer for den som bremser mye og ofte.

2) Organiske = med kevlar el andre materialer. Litt mindre "bitt" men mindre lyd også. Mer gradvis bremsevirkning.  Historisk veldig vanlig med asbestfibre - men asbest er jo nå forbudt.  Godt valg for vanlig kjøring.

3) Keramiske = veldig godt bitt og tåler ekstrem varme uten tap av bremsekraft og kjølner raskt.  Racerbiler bruker ofte dette (men da gjerne i kombo med eksotiske materialer i både skive og klosser).  Ulempen er at det koster mye og evt mer slitasje på både klosser og skive. "Det koster å være kar" 😄 https://www.tv2.no/broom/denne-lille-delen-kan-koste-like-mye-som-en-fin-bruktbil/14156697/ 

Så er det varianter som "semi-sintrede" som prøver å gi best mulig bitt uten lyd i både vått og tørt.  Også et godt valg for vanlig kjøring.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...