Salvesen. Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 FrihetensRegn skrev (Akkurat nå): Jeg elsker Norge, jeg liker bare ikke idiotene som styrer det, som AP og LO. Disse streikende er et eksempel på slike egoistiske fjols som ødelegger for alle andre. Hadde det ikke vært for olje og gass hadde Norge vært et uland. Nå streiker jo den sektoren også😂 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Nå streiker jo den sektoren også😂 Nettopp, selv med de lønningene de har der streiker de, snakk om å være bortskjemt. Det virker som om ingenting er godt nok. Vi kan gi alle arbeidstakere i Norge en årslønn på 10 millioner kroner og de vil streike året etterpå. Bunnløs griskhet. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Poenget er vel heller å ikke havne så langt bakpå med lønn at det blir som steder i f.eks. USA hvor man må ha 2 eller 3 jobber for å i det hele tatt ha råd til et sted å bo. Men der er det jo helt ekstremt. Mange mener jo at jobber som servitører, burgerflippere etc. ikke skal ha en lønn det går an å leve av. 4 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Jeg må sannsynligvis streike fra fredag og det gjør jeg med glede. 3 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 I USA, der de ikke har skikkelige lover for arbeidernes rettigheter, forventes servitører å leve av tips; en "frivillig" gave gjesten "kan" gi servitøren som takk for god service, altså at han flyttet maten 20 meter. Vi vil ikke dit. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 13 minutes ago, FrihetensRegn said: Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut en trang Oslo leilighet med en stor villa med svømmebasseng i hagen og hushjelp slik disse gjorde. Og jeg synes det all in all er greit å bo i Norge nå, selv om jeg betalte mindre skatt med Erna. De jeg ikke skjønner meg på er de som åpenbart hater å bo her og som har muligheter til å dra andre steder, men ikke gjør det. Det ligger jo ikke an til at den neste regjeringen kommer til å bli så vesensforskjellig fra den sittende regjeringen, akkurat, så der ikke så mye håp å hente der heller. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 nebrewfoz skrev (3 minutter siden): Og jeg synes det all in all er greit å bo i Norge nå, selv om jeg betalte mindre skatt med Erna. De jeg ikke skjønner meg på er de som åpenbart hater å bo her og som har muligheter til å dra andre steder, men ikke gjør det. Det ligger jo ikke an til at den neste regjeringen kommer til å bli så vesensforskjellig fra den sittende regjeringen, akkurat, så der ikke så mye håp å hente der heller. Og det er mange som kan flytte og har gjort det allerede. Dessverre er det ikke alle som har råd til å flytte, for de betaler så mye skatt at de aldri greier å spare opp nok til å dra. Mange som i dag er i full jobb må gå til Frelsesarmeen for å få mat for seg og sine. Skattenivået, moms og avgifter, prisnivået og alle gebyrer og kostnader gjør at selv folk som tjener godt over en halv million i året lever fra lønning til lønning. Man skulle jo trodd at alle disse streikene opp gjennom årene og alle lønnsøkningene gjør at alle nordmenn kan leve et anstendig liv men slik er det altså ikke. Og hva skal de eldre gjør nå som griske lønnsmottakere får høyere lønn mens de selv knapt får noen økning? Det er det ingen i LO som bryr seg om. Den inflasjonen som kommer når alle lønnsmottakere skal få mer lønn, som igjen gir høyere renter. Den er det besteforeldrene det går ut over. LO og AP hater pensjonister så mye at de er for underregulering av pensjon. De burde skamme seg. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 (endret) Mr.M skrev (På 17.4.2023 den 17.21): når du skriver "forbruksvaner" så kan det gi inntrykk av at det er noe som enkelt kan velges bort, men faktum er jo at det er "blitt drittdyrt å leve" selv når helt basale livsnødvendigheter legges til grunn. Ja, det stemmer. Men problemet er at med økt kjøpekraft så risikerer man en oppadgående lønns-inflasjonsspiral. Jeg er sikker på at mange har mye å gå på når det gjelder å bruke mindre penger. bshagen skrev (19 timer siden): @tigerdyr Så løsningen er å gi lederne ville lønnsøkninger istedet, slik de har gjort? Nei, de bør ikke det. Men problemet er at om de gjør det, så har det vel mye mindre å si på inflasjonen enn om vanlige arbeidere får det. Dessverre. Verden er ikke alltid rettferdig. Endret 18. april 2023 av Markiii 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 2 minutes ago, Markiii said: Ja, det stemmer. Men problemet er at med økt kjøpekraft så risikerer man en oppadgående inflasjonsspiral. Jeg er sikker på at mange har mye å gå på når det gjelder å bruke mindre penger. De fleste klarer seg helt greit. Problemet er de på bunnlinjen, meg inkludert, som sliter som pokker med å i det hele tatt få seg et sted å bo pga. prisene. 4 1 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Salvesen. skrev (42 minutter siden): Du elsker å putte ord i munnen på menn! Lurer på hva annet... Men nei, jeg er fornøyd med nivået. Ønsker ikke å betale mer eller mindre, men om jeg skulle velge mer. Hva med kvinner? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 3 minutes ago, FrihetensRegn said: Og det er mange som kan flytte og har gjort det allerede. Dessverre er det ikke alle som har råd til å flytte, for de betaler så mye skatt at de aldri greier å spare opp nok til å dra. Mange som i dag er i full jobb må gå til Frelsesarmeen for å få mat for seg og sine. Skattenivået, moms og avgifter, prisnivået og alle gebyrer og kostnader gjør at selv folk som tjener godt over en halv million i året lever fra lønning til lønning. Man skulle jo trodd at alle disse streikene opp gjennom årene og alle lønnsøkningene gjør at alle nordmenn kan leve et anstendig liv men slik er det altså ikke. Og hva skal de eldre gjør nå som griske lønnsmottakere får høyere lønn mens de selv knapt får noen økning? Det er det ingen i LO som bryr seg om. Den inflasjonen som kommer når alle lønnsmottakere skal få mer lønn, som igjen gir høyere renter. Den er det besteforeldrene det går ut over. LO og AP hater pensjonister så mye at de er for underregulering av pensjon. De burde skamme seg. Jeg tror kanskje ikke du tør å flytte, jeg. Når det gjelder det øvrige du ramser opp, så er jeg ikke så sikker på at det er så mye bedre i de fleste andre land, dessverre. Jeg er heller ikke så overbevist om at du har andre enn deg selv i tankene når du klager over skattenivå, moms og avgifter. 4 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 (endret) FrihetensRegn skrev (4 timer siden): Mange land har mye mer frihet enn det vi har Hva slags frihet snakker du om her? FrihetensRegn skrev (1 time siden): I USA har jeg flere familiemedlemmer. Han ene reiste fra Norge til USA (Texas) og jobber i samme industri med samme utdanning. Forskjellen er at han i USA fikk bedre lønn, lavere skatt, bensinen koster 6 kr literen, billigere mat, billigere bolig, gratis helseforsikring, gratis tannlege og optiker og mange andre goder via jobben som han ikke fikk i Norge, til tross for å være fagorganisert her men ikke i USA. Han har også egne private forsikringer som dekker det samme som folketrygden her hjemme med mer, bare at de er mer dekkende. Allikevel sitter han igjen med mer utbetalt etter skatt og forsikringer enn i Norge etter skatt. Så heldig han er da. Men det er jo litt ekstremt å være låst til arbeidsgiver for å kunne få helsehjelp. Hva om han får sparken og så blir syk rett etterpå? Da blir det dyrt! Du har ikke svart på hva man skal gjøre hvis man har en jobb der det er enkelt å finne nye ansatte. Ikke alle sitter med spisskompetanse og kan forhandle om lønn og goder. De fleste er prisgitt arbeidsgiverens velvillighet. De har ingen reell frihet. Endret 18. april 2023 av Markiii 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2023 Forfatter Del Skrevet 18. april 2023 Thor. skrev (2 timer siden): NRK: LO planlegger et tredje streikeuttak Samtidig skal det utformes slik at det ikke skal skape fare for liv og helse og dermed gi regjeringen en anledning til å gripe inn med tvungen lønnsnemnd https://www.nrk.no/nyheter/lo-planlegger-et-tredje-streikeuttak-1.16378473 jeg mener å huske det har blitt brukt tvungen lønnsnemnd også der liv og helse ikke er i fare, og loven i seg åpner for det: Sitat Tvungen lønnsnemnd er først og fremst brukt som et virkemiddel for myndighetene til å hindre samfunnsskadelige konflikter. Tvungen lønnsnemnd må vedtas av Stortinget som egen lov, og betyr at myndighetene griper inn og beslutter at tvisten skal avgjøres ved lønnsnemnd, normalt Rikslønnsnemnda. Tvungen lønnsnemnd skjer hvis regjeringen vurderer at en streik eller lockout vil føre til fare for liv, helse eller sikkerhet eller truer helt vitale samfunnsinteresser. formuleringene "samfunnsskadelig" eller "vitale samfunnsinteresser" kan vel tolkes vidt? så er litt risikosport å utvide streik, man vet aldri hvornår regjering mener "nå er det nok". men også evt. lock-out er selvsagt medvirkende, den brukes gjerne nettopp for å tvinge frem lønnsnemnd (selv om NHO ikke vedgår det) Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 nebrewfoz skrev (7 minutter siden): Jeg tror kanskje ikke du tør å flytte, jeg. Når det gjelder det øvrige du ramser opp, så er jeg ikke så sikker på at det er så mye bedre i de fleste andre land, dessverre. Jeg er heller ikke så overbevist om at du har andre enn deg selv i tankene når du klager over skattenivå, moms og avgifter. For enkelte, slik som de som streiker nå, så er penger det eneste som betyr noe. For andre, er det å satse i dette landet, investere, ha fokus på familie og venner viktigere. Da er ikke flytting det første man tenker på, selv om det er fristende. Da er det bedre å endre systemet innenfra. Markiii skrev (5 minutter siden): Hva slags frihet snakker du om her? Alle friheter. Feks frihet fra skatt, reguleringer etc. Vi har feks mindre bevegelsesfrihet her i Norge pga de høye bensinprisene og bompenger. Mr.M skrev (3 minutter siden): jeg mener å huske det har blitt brukt tvungen lønnsnemnd også der liv og helse ikke er i fare, og loven i seg åpner for det: formuleringene "samfunnsskadelig" eller "vitale samfunnsinteresser" kan vel tolkes vidt? så er litt risikosport å utvide streik, man vet aldri hvornår regjering mener "nå er det nok". men også evt. lock-out er selvsagt medvirkende, den brukes gjerne nettopp for å tvinge frem lønnsnemnd (selv om NHO ikke vedgår det) Det beste hadde vært tvungen lønnsnemnd eller lockout der alle som streiker blir sperret fra å jobbe i bedriften de streiker mot i ti år. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2023 Forfatter Del Skrevet 18. april 2023 Markiii skrev (5 minutter siden): Hva slags frihet snakker du om her? det er lett å forveksler frihet med lovløshet. det er byer og steder i verden der du er "fri" men i et miljø det lovløse tilstander råder. Ulempen er at du risikerer å ikke bli spesielt gammel.. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 FrihetensRegn skrev (5 minutter siden): Alle friheter. Feks frihet fra skatt, reguleringer etc. Vi har feks mindre bevegelsesfrihet her i Norge pga de høye bensinprisene og bompenger. Men skatt gjør jo at vi får gratis helsehjelp slik at vi slipper å gå konkurs hvis vi blir syke, og reguleringer beskytter oss så vi ikke bor i farlige boliger eller utsettes for farlige ting. For de som for eksempel har kronisk sykdom så er det langt større frihet i Norge enn i mange andre land. Så som du kan se, "frihet" er litt mer komplisert enn du gjør det til. Og igjen, til det som ikke er besvart enda: Hva man skal gjøre hvis man har en jobb der det er enkelt å finne nye ansatte? Ikke alle sitter med spisskompetanse og kan forhandle om lønn og goder. De fleste er prisgitt arbeidsgiverens velvillighet. Hva slags frihet har de? Er det frihet å være bundet til arbeidsgiver for å kunne få helsehjelp? For hvis man får sparken så står man uten helseforsikring og vil gå personlig konkurs dersom man blir syk? 5 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 FrihetensRegn skrev (49 minutter siden): Nettopp, selv med de lønningene de har der streiker de, snakk om å være bortskjemt. Det virker som om ingenting er godt nok. Vi kan gi alle arbeidstakere i Norge en årslønn på 10 millioner kroner og de vil streike året etterpå. Bunnløs griskhet. Var der ikke du som snakket om at nordmenn tjente så dårlig? 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 (endret) ITtraktor skrev (12 minutter siden): Var der ikke du som snakket om at nordmenn tjente så dårlig? Nei, nordmenn tjener helt greit. Problemet er de høye skattene, avgiftene og moms som gjør at man selv med en halv million i inntekt må gå med lua i hånda og be Frelsesarmeen om mat. Markiii skrev (14 minutter siden): Hva man skal gjøre hvis man har en jobb der det er enkelt å finne nye ansatte? Ikke alle sitter med spisskompetanse og kan forhandle om lønn og goder. De fleste er prisgitt arbeidsgiverens velvillighet. Hva slags frihet har de? Det skal være forskjeller på lønn. En lege med syv års utdanning skal selvfølgelig tjene mer enn en nyansatt på McDonalds. Om han nyansatte på McDonalds ikke er fornøyd med lønna, kan han gå til Burger King og spørre hva de tilbyr i lønn. Kan de ikke tilby bedre lønn, så har han kanskje en grei lønn fra før da? Da kan han jobbe seg opp erfaring, kompetanse og klatre i systemet i bedriften. Min første jobb var på Elkjøp og selv om jeg tjente elendig i begynnelsen, klatret jeg i bedriften og fikk bedre lønn og gikk videre til andre yrker. Helt uten å streike. Endret 18. april 2023 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Jeg har alltid lurt fælt på hvordan alle andre bare kan gå og TA seg en bedre jobb sånn akkurat når de vil. Og hvorfor gjør ikke alle nettopp det? 6 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 2 hours ago, sedsberg said: Edit: Pepsi Max kan være et unntak. Der vet jeg at mange drikker som om livet deres var avhengig av det. Bare for å dokumentere påstanden min. 😛 https://e24.no/naeringsliv/i/kEe20L/kathrine-kjoepte-nesten-100-liter-med-pepsi-max-jeg-er-helt-avhengig 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå