Gå til innhold

Storstreik fra i dag, blir det verre enn antatt?


Anbefalte innlegg

Høyere lønn og tap grunnet streik fører bare til at bedriftene må øke prisene for å betale mer lønn og tapt produksjon/inntekt, som gjør at varene blir dyrere - og sånn var inflasjonsspiralen igang...

Blir det "lønnsfest"  må trolig lånerenten økes også.

Alle skjønner motivet om omfordeling, men vi har heldigvis ikke et diktatur hvor staten via utplasserte partisekretærer i hvert firma kan diktere betingelser (og berike seg selv via korrupsjon).

Verktøyene for omfordeling ligger hos regjeringen og de har da altså gitt "vanlige folk" skattelette.  Ble det ikke nok ??? 

Streik, når det dreier seg om brøkdeler av prosent mellom tilbud og krav er kun en ego-tripp av fagforbund med markeringsbehov.

Dette står det mer respekt av:

https://e24.no/naeringsliv/i/y6GAer/her-brygger-aass-sjefen-oelet-selv-virker-som-lo-oensket-aa-gaa-til-streik

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (4 minutter siden):

Høyere lønn og tap grunnet streik fører bare til at bedriftene må øke prisene for å betale mer lønn og tapt produksjon/inntekt, som gjør at varene blir dyrere - og sånn var inflasjonsspiralen igang...

Blir det "lønnsfest"  må trolig lånerenten økes også.

Alle skjønner motivet om omfordeling, men vi har heldigvis ikke et diktatur hvor staten via utplasserte partisekretærer i hvert firma kan diktere betingelser (og berike seg selv via korrupsjon).

Verktøyene for omfordeling ligger hos regjeringen og de har da altså gitt "vanlige folk" skattelette.  Ble det ikke nok ??? 

Streik, når det dreier seg om brøkdeler av prosent mellom tilbud og krav er kun en ego-tripp av fagforbund med markeringsbehov.

Dette står det mer respekt av:

https://e24.no/naeringsliv/i/y6GAer/her-brygger-aass-sjefen-oelet-selv-virker-som-lo-oensket-aa-gaa-til-streik

 

 

 

Det er slik det alltid har vært i Norge, dessverre. Staten skrur opp skattetrykket, folk streiker. Folk får høyere lønn. Staten skrur opp igjen, inflasjonen går opp, renten går opp, folk streiker. Folk får igjen høyere lønn, og nå vil også inflasjon og renter nok en gang stige.

Nylig strammet også staten inn på lånebetingelsene til bankene, noe som gjør at vi snart ender opp med at bare millionærer får kjøpe seg helt ny bil. Vi blir rett og slett et så dyrt land å leve i at vi visker bort middelklassen. Men med norsk pengepolitikk så er gjør vel snart inflasjonen slik at vi alle blir millionærer 😉

Lenke til kommentar

Noen som begynner å svette litt hvertfall.

Quote

Streiken trappes kraftig opp på fredag. NHO-leder Ole Erik Almlid er bekymret for konsekvensene, og vil tilbake til forhandlingsbordet med LO så raskt som mulig

Lokalbutikken melder om 5-doblet salg av øl. Jeg stod noen timer utenfor en større butikk i dag. Ganske mange som kjøpte 2-3 sixpack med øl og 4-5 bigpack pepsi max. Utrolig hvilke mengder folk drikker, at de ikke blir lei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei takk. 

Ok, da kan du betale mer skatt mens vi andre slipper. Man kan betale mer skatt frivillig til skatteetaten:

https://www.nettavisen.no/mener/na-kan-du-betale-mer-skatt-hvis-du-absolutt-vil/s/12-95-3423353288

-

https://www.nrk.no/norge/staten-har-bare-fatt-inn-154.000-i-frivillig-skatt-1.14669108

Det ser ut til at få deler din vilje il å betale mye skatt, bare rundt et dusin mennesker i hele Norge. Vær så god!

Lenke til kommentar

Avisoverskriftene spår mangel på øl. Artiklene illustreres med bilder av paller med øl.

Men går man tom for øl?! Eller bare spesifikke merker? Kan butikker og barer kjøpe inn andre merker, så du får pils uansett, selv om det er et annet merke?

I så fall ikke rare nyhetssaken. 

Avisene fokuserer alltid på øl. Fergestreik er mye mer alvorlig enn at øltørste må drikke Aass i stedet for Ringnes. Ved forrige streik dukket Mack opp i Sør-Norge, og ble så populær at den ikke forsvant da streiken var over.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det er slik det alltid har vært i Norge, dessverre. Staten skrur opp skattetrykket, folk streiker. Folk får høyere lønn. Staten skrur opp igjen, inflasjonen går opp, renten går opp, folk streiker. Folk får igjen høyere lønn, og nå vil også inflasjon og renter nok en gang stige.

Nylig strammet også staten inn på lånebetingelsene til bankene, noe som gjør at vi snart ender opp med at bare millionærer får kjøpe seg helt ny bil. Vi blir rett og slett et så dyrt land å leve i at vi visker bort middelklassen. Men med norsk pengepolitikk så er gjør vel snart inflasjonen slik at vi alle blir millionærer 😉

Hvis du synes det er så fælt i Norge, hvorfor prøver du ikke lykken i et av de mange landene som du mener har bedre vilkår enn Norge? Å bli her må jo være selvpining av verste sort. Eller har du fotlenke og kan ikke forlate huset?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Jeg liker tanken på små mat- og drikkeprodusenter som ikke er en del av NorgesGruppen, Reitan, Mondelez, Nestlé eller liknende. Like greit at de får litt kunder.

Ja, og blir det mangel så kommer de til å få mye gratisreklame som kan hjelpe de etter streiken også.

Lenke til kommentar

Økt forbrukerperspektiv og fokus på ubetydeligheter i journalistikk om streiken:

Streiken handlar ikkje om seigmenn, Stratos eller pils
https://www.vl.no/meninger/kommentar/2023/04/17/streiken-handlar-ikkje-om-seigmenn-stratos-eller-pils/

Sitat

Det er lett å la seg lure av kreftene i bakgrunnen av årets streik. Vi bør møte den heftige informasjonskrigen med eit skeptisk blikk.

Sitat

(…) Vi kjem nok til å høyre meir om desse og større utfordringar i dagane som kjem.

Journalistikk om streik er sjeldan nøytral. Sjølv om journalisten oppfattar seg som objektiv, har det ofte meir å sei kva perspektiv ein legg seg på i dekninga.

I stadig større grad har journalistikk om streik i Norge dei siste åra tatt eit forbrukarperspektiv. Det er eit klart og aktivt verdival redaksjonane har gjort, som går på kostnad av andre interesser. Til dømes vanlege folk sine arbeidsvilkår.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (31 minutter siden):

Ok, da kan du betale mer skatt mens vi andre slipper. Man kan betale mer skatt frivillig til skatteetaten:

https://www.nettavisen.no/mener/na-kan-du-betale-mer-skatt-hvis-du-absolutt-vil/s/12-95-3423353288

-

https://www.nrk.no/norge/staten-har-bare-fatt-inn-154.000-i-frivillig-skatt-1.14669108

Det ser ut til at få deler din vilje il å betale mye skatt, bare rundt et dusin mennesker i hele Norge. Vær så god!

Du elsker å putte ord i munnen på menn! Lurer på hva annet... Men nei, jeg er fornøyd med nivået. Ønsker ikke å betale mer eller mindre, men om jeg skulle velge mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (15 minutter siden):

Hvis du synes det er så fælt i Norge, hvorfor prøver du ikke lykken i et av de mange landene som du mener har bedre vilkår enn Norge? Å bli her må jo være selvpining av verste sort. Eller har du fotlenke og kan ikke forlate huset?

Jeg har tenkt tanken selv flere ganger. Og når jeg leser om alle de som reiser til andre land som Sveits, så har jeg stor forståelse for dem.

Disse reiste til Dubai med samme jobb, men betaler ingen skatt. Hvem er idiotene; vi som bor her og betaler halvparten av lønna i skatt, avgifter og moms eller de som reiser ned til Sveits og Dubai og betaler lav eller ingen skatt og lever livet? Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut en trang Oslo leilighet med en stor villa med svømmebasseng i hagen og hushjelp slik disse gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Så om vi senker skattene til feks flat 10%, så vil du fortsette å betale dagens skattesats? Det tviler jeg sterkt på.

Igjen, du elsker å putte ord i munnen på folk. Nei det var ikke det jeg sa. Jeg er for mer skatt, om alternativet er mindre. 

Hvorfor gidder du å bo i dette landet lengre egentlig, du hater det jo åpenbart? Det er bare til å se på historien din her inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Hvorfor gidder du å bo i dette landet lengre egentlig, du hater det jo åpenbart? Det er bare til å se på historien din her inne.

Jeg elsker Norge, jeg liker bare ikke idiotene som styrer det, som AP og LO. Disse streikende er et eksempel på slike egoistiske fjols som ødelegger for alle andre. Hadde det ikke vært for olje og gass hadde Norge vært et uland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...