Salvesen. Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Er det en vits? 5.2? Gi meg 5.2 og jeg svarer med oppsigelse.. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Medianlønn i Norge var i følge SSB på kr 572 000 i fjor. Gitt 1950 timer pr år, tilsvarer det en timelønn på ca 293,33 kroner. Såvidt jeg har forstått, vil absolutt alle LO/YS-medlemmer få et tillegg på 7,50. Uansett dagens lønn. Har man lav lønn, kommer det ytterligere lønnsøkning på toppen for å kompensere. Andre tillegg finnes også, samt mulighet for (noe) lokal justering. Så det dårligste utfallet man kan få, er altså skarve 7,50. I prosent tilsier det en økning på 7,50/293,33 = 2,55%. Jeg syntes egentlig dette virker lavt for median-lønnsmottakere. Er det noe jeg har gått glipp av? Vil folk flest oppleve enda dårlige kjøpekraft neste år, sånn egentlig!?? PS: jeg har ikke brukt mye tid på å prøve å forstå dagens utfall. Jeg kan ha misset noe vesentlig. Eller jeg kan ha blingset katastrofalt på utregningen. Ta mine tall med en dæsj salt, og etterprøv meg gjerne! 2 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Salvesen. skrev (11 minutter siden): Er det en vits? 5.2? Gi meg 5.2 og jeg svarer med oppsigelse.. Ta deg jobb som f.eks vaskedame og prøv det samme. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Hva med å øke bunnfradraget med 25-30K? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Opsat500 skrev (2 minutter siden): Ta deg jobb som f.eks vaskedame og prøv det samme. Men jeg jobber ikke som vaskedame og sitter på spesial kompetanse og kan bare starte for meg selv om bedriften ikke ønsker å investere mer i meg. Derav min påstand/setning. Men jeg er helt klar over at dette ikke fungerer for alle og noen må svelge disse forferdelige kamelene. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Men jeg jobber ikke som vaskedame og sitter på spesial kompetanse og kan bare starte for meg selv om bedriften ikke ønsker å investere mer i meg. Derav min påstand/setning. Men jeg er helt klar over at dette ikke fungerer for alle og noen må svelge disse forferdelige kamelene. Streiken er ikke myntet på deg. Konflikten handler virkelig ikke om folk som sitter i en slik situasjon. Og det vet du. Derfor forstår jeg ikke helt relevansen av hvorvidt du personlig aksepterer 5,2% eller ei. Hadde din jobb/lønn vært litt mer representativ for folk flest, ville jeg vært langt mer interessert! Og derfor mitt forrige innlegg; hvordan slår dette ut for folk flest? De med helt vanlige inntekter, og uten reell mulighet til å bare si opp på dagen. 3 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 qualbeen skrev (Akkurat nå): Streiken er ikke myntet på deg. Konflikten handler virkelig ikke om folk som sitter i en slik situasjon. Og det vet du. Derfor forstår jeg ikke helt relevansen av hvorvidt du personlig aksepterer 5,2% eller ei. Hadde din jobb/lønn vært litt mer representativ for folk flest, ville jeg vært langt mer interessert! Og derfor mitt forrige innlegg; hvordan slår dette ut for folk flest? De med helt vanlige inntekter, og uten reell mulighet til å bare si opp på dagen. Prøver ikke å si det heller, jeg bare sier det som det er. Det er ikke godt nok. Verken for meg eller folk flest. Og folk bør gi beskjed, slik jeg gjør. Å gi folk 7.5 kroner mer i lønn i år er bananas. Det hjelper ingenting. Anbefaler alle som ender der å møte opp på NAV på mandag å søke trygd eller hva en kan få. Kanskje det går opp noen lys da. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 On 4/18/2023 at 11:48 AM, Gavekort said: Fra et makroøkonomisk perspektiv så er det ingen reell forskjell. Sant, vi taper uansett(jepp streiken er over) Er uføre så skal bli spennende å se hva som skjer. Manglet ca 10000 før de hadde trekt meg igjen på uføretrygden i 2022. Men klager ikke på det jeg får ut pr md, men jobber litt så må ikke ha mere en 1G(116000) om jeg husker rett. Med alt var det 530k inn og 132K i skatt. 1 Lenke til kommentar
ParadiseCity Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 1.9% i lønns"økning" ja. Tviler sterkt på at jeg får noe mer enn det der jeg jobber nå. Hadde faktisk et håp om at de kom til å kjøre på med 5% men vet det var urealistisk. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 1,9% pluss lokale forhandlinger (som blir 0%)? Lederne må vel nesten feire med en real lønnsøkning og noen bonuser da. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. april 2023 Forfatter Del Skrevet 20. april 2023 Sitat Alle LO-medlemmer får 7,5 kroner i timen, de lavtlønte får tre eller fire kroner ekstra, avhengig av om de har lokal forhandlingsrett eller ikke (se listen nedenfor). Fakta om oppgjøret: • Generelt tillegg: 7,50 kr pr. time, dvs. 14 625,- kroner i året. • Lavlønnstillegg: 3 kr pr. time, dvs. 5850,- kroner i året. • Lavlønnstillegg for tariffavtaler uten lokal forhandlingsrett: 4 kr pr. time, dvs. 7800 kroner. Dette tillegget gis som et kronetillegg til alle. Årslønna er regnet ut fra et årsverk på 1950 timer. https://frifagbevegelse.no/nyheter/storstreiken-er-over-dette-ble-lo-og-nho-enige-om-6.158.953091.442c9f8d07 for lavlønnsyrker kan det bety 20-22.000 mer i året. Det er vel ganske bra, i historisk perspektiv, så vidt jeg har skjønt. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. april 2023 Forfatter Del Skrevet 20. april 2023 Hvilke lavlønte får ekstra tillegg? Se lista her https://frifagbevegelse.no/nyheter/hvilke-lavlonte-far-ekstra-tillegg-se-lista-her-6.158.953141.cfa1636602 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Så hvor mye man får ekstra er altså avhengig av hvilken bransje man er i. Ikke hva man faktisk tjener. Det visste jeg ikke. Og selvsagt er bransjen jeg jobber i tydeligvis ikke regnet som lavtlønnet selv om jeg ligger på omtrent minstelønn. 😛 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 16 minutes ago, ParadiseCity said: 1.9% i lønns"økning" ja. Tviler sterkt på at jeg får noe mer enn det der jeg jobber nå. Hadde faktisk et håp om at de kom til å kjøre på med 5% men vet det var urealistisk. Skal bli artig å se hva vi uføre/pensjonister får i år. ca 3,7% i fjor. Du får 7.50. Sentralt, men hva er din jobb? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 sedsberg skrev (1 minutt siden): Så hvor mye man får ekstra er altså avhengig av hvilken bransje man er i. Ikke hva man faktisk tjener. Det visste jeg ikke. Og selvsagt er bransjen jeg jobber i tydeligvis ikke regnet som lavtlønnet selv om jeg ligger på omtrent minstelønn. 😛 Nå finnes det jo ikke minstelønn i Norge, kun minstesats for noen yrker. Lenke til kommentar
ParadiseCity Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Kjetil Lura skrev (7 minutter siden): Skal bli artig å se hva vi uføre/pensjonister får i år. ca 3,7% i fjor. Du får 7.50. Sentralt, men hva er din jobb? Jeg jobber i produksjon/logistikk. Arbeidsoppgavene er jo i begge steder men er ufaglært så ligger på 440k i året. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Er du lo medlem? Om ikke vet jeg ikke hva du får? Men dette er ett forslaget som skal stemmes på, så blir det nei er det nye streik. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 Det som er irriterende, og frustrerende, når man snakker med folk, er denne "Ramme på 5.2%" Hvor kommer denne "rammen" fra, og hvem fant på dette? Alle vil jo tro man har økt 5 % i lønn men reelt har nok mange økt knapt halvparten. Da syns jeg man har lov å være litt misfornøyd fortsatt. LO fremstår jo som noen nikkedukker, dessverre forventet. Når de gikk ut og sa at "Vi kan streike lenge!" men så gir de seg etter 4 dager og går med på (basicly) det forslaget de gikk til streik på, kan man jo begynne å lure. Er det peggy som sikret seg ny toppjobb om et par år kanskje? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Bør man ikke ta med kontigenten i regnestykket og at man kompromitterer verdien til pengene. Hvis man krever mer penger blir verdien av de pengene man allerede har mindre. Det går ikke å trylle frem en verdi som ikke eksisterer. Man skal vanskelig komme i pluss samme hvordan man setter opp regnestykket. Verdi skapes av å gjøre en bedre jobb, ikke ved å kreve mer for den jobben man allerede gjør. Disse arbeiderne vet ikke hva verdi er. Det er derfor de er dårlig betalte arbeidere, betaler kontigent og tror at streik er bra. En arbeider som gjør en god jobb blir for verdifull til ikke å gi bedre betalt. Gode arbeidere kommer ikke rekende på ei fjøl og får de ikke betalt så forsvinner de til grønnere gress. Hvis man jobber etter tariff og tanken om at en arbeider er en arbeider og en time er en time så er man ikke mye verdt. Dette blir en evig ond sirkel. I praksis saboterer arbeideren den muligheten han har til å bli mere verdt ved å spille dette spillet. Quote Tarifflønnen stipulerer hvor mye arbeidstakerne skal tjene i henhold til tariffavtalen. Tariffavtaler gjelder kun på arbeidsplasser hvor en gruppe arbeidstakere er organisert i en fagforening, og bedriften har gått med på å skrive under på en tariffavtale. Man har liten eller ingen mulighet til å bli mere verdt som arbeider annet enn hvis man ramler inn på grønnere gress et annet sted enn der man er i dag. Hvis man ser for seg et skolesystem hvor alle får karakteren 3 eller 4 etter tariff så nytter det ikke å streike for å øke snittkarakteren med 0,2 poeng. Karakteren øker, men man er like langt for karakteren er fremdeles lav og alle andre har økt også. Hvis man øker egeninnsatsen (verdien) og får 5,6 i snitt så åpner det seg muligheter som aldri kommer hvis man står og breker som en sau midtfelts blant alle andre sauer. Det lønner seg selvsagt for folk som er under snittet og får mer enn de egentlig er verdt. På NRK intervjuet de 20-åringer som skulle streike for første gang. En 20-åring har umulig makset sitt potensiale for verdi på markedsplassen. Hvorfor skal han da lures til å spille dette streikespillet? Det blir annerledes for en 40-50-åring som ikke kommer noe lenger enn han allerede er og ikke ser andre muligheter enn å kreve mer for det han allerede gjør. Vel, disse gamlingene kan også komme lenger hvis de iverksetter andre tanker og handlinger enn det som har brakt de der de er i dag. Dog har de allerede brukt opp mange av sine arbeidsår og har kortere tid igjen. Streik og tarifflønn er og blir en dårlig og lite effektiv strategi for å få mer. Naturlig fordeling eksisterer og tarifflønn blir en alt for stor bås å putte arbeidere i. Kurven er som ei bjelle, ikke en flat strek hvor alle er like gode. Det blir veldig mange arbeidere som enten får for mye eller for lite betalt. Det gir ikke mening i det hele tatt. De som har vært på en arbeidsplass eller i et klasserom vet at folk ikke er like gode og effektive selv om de gjør de samme oppgavene. Endret 20. april 2023 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. april 2023 Del Skrevet 21. april 2023 Det fine er jo at de som jobber for Petter Stordalen og de øvrige hotelbaronene får et godt løft. En ufaglært med 10 års fartstid i hotell og restaurant øker lønna fra 187.94 til 198.44 eller 199.44. Det er over 7%. Det vil dem merke. For min egen del var resultatet tragisk dårlig. Jeg har en arbeidsgiver som har systematisk gitt mindre enn KPI i lokale forhandlinger siden 2016. Det vil skje i år også. Så jævlig synd vi ikke har sanksjonsmuligheter i lokale forhandlinger. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå