stamkunde Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 Prøver å lese om mikrobølgeovnen som er nylig er kjøpt inn om det skal brukes kun 16A kurs på det, men klarte ikke å finne i farta noe svar på det. Eller kan man bruke 10A som er stort sett vanlig i norsk kjøkken. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 En mikrobølgeovn har skjelden mer strømtrekk enn 5-6A under drift. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 (endret) Jepp 10a holder lenge. Ca 2200w Da er vi på elskap fra 60 tallet eller eldre... 15/16a er normalen siste 50 år. Er ofte etikett bak eller under som viser krav om sikring ampere... Endret 16. april 2023 av plankeby Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 Kommer an på ovnen og kommer an på sikringa. Store og billige mikroer kan ha høy startstrøm, noe jeg fikk erfare med mitt siste kjøp. (Kan begynne å lure på om den er defekt ..) Den tok sikringa (type A) hele tiden. Måtte til slutt bytte, da ble det type C. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. april 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 har noen erfart gnister inne i mikrobølgeovn ved benyttelse av 10A? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 Da jeg flyttet inn i leiligheten jeg bor i nå prøvde jeg å bruke mikroen på 10A kursen i gangen for å varme mat før alt var på plass på kjøkkenet. Det gikk dårlig. Sannsynligvis mulig hvis sikringen er treg nok, men vær forberedt på at sikringen går. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 Mat rik på mineraler er visst en forklaring på små gnister, ved oppvarming. Vet ikke om det stemmer, men har erfart gnister selv. Sikringen har ingenting med dette å gjøre, såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. april 2023 Rapporter Del Skrevet 16. april 2023 (endret) Som nevnt kan billige Microovnerfra billigmerker være voldsomme på startstrøm (gjelder annet utstyr også). Å bytte til treg sikring er nok nødvendig. Selvsagt ikke bruke kursen til noe annet. 10a sikringer er fra en tid før kaffetraktere og lignende. Da hadde man kanskje en brødrister eller vaffeljern.. Kjøkkenet kunne ha flere såkalte komfyr kontakter. Da større maskiner hadde slik kontakt. Bodde i en blokk hvor det var tre slike komfyrkontakter rundt på kjøkkenet (25a)... Endret 16. april 2023 av plankeby Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. april 2023 Rapporter Del Skrevet 18. april 2023 Viktig å sjekke strømforbruket på kursen før man eventuellt bytter til en sikring med tregere utløserkarakteristikk. Kan hende det er andre strømforbrukere som får begeret til å renne over og ikke startstrømmen alene. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. april 2023 Rapporter Del Skrevet 18. april 2023 + Kortslutningsstrømmen må være høy nok. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 18. april 2023 Rapporter Del Skrevet 18. april 2023 2 minutes ago, nightowl said: + Kortslutningsstrømmen må være høy nok. Kortslutningsvernet oppfører seg likt på ulike karakteristikker av automatsikringer. Det er det termiske vernet som er tregare. Alle løyser ut momentant på ~10x In. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. april 2023 Rapporter Del Skrevet 18. april 2023 De nevner nok 16A for å slippe å få problemer med startstrøm på 10A B sikringer. Man må i hvertfall ikke finne på å bytte fra B til C sikringer uten å ta riktige målinger for å se at kursen fungerer som den skal ved kortsluttninger. B sikring tåler 5x merkestrømmen i en kort stund, mens C tåler 10x merkestrømmen i samme periode. Problemet er når man er langt fra trafo, så er det ikke sikkert en C sikring vil slå ut ved kortsluttning, da strømmen som går er blir for liten for at sikringen tar den. Det kan resultere hvis det er folk som har kommet borti strømmen, at de blir stående med strøm på. Det hender at unger finner en strikkepinne og stikker de inn i stikkontaktene. Var hos en kunde hvor vi skulle bytte hele det elektriskeanlegget. Der kunne vi bruke C sikring rett ved sikringsskapet, men lengst unna i stuen, så måtte vi benytte B sikring for å være innenfor de riktige verdiene. Det gjør at kunden ikke kan bruke enkelte støvsugere i stuen. De har heldigvis sentralstøvsuger som er koblet rett ved sikringsskapet. Dessverre så er det altfor mange som bare slenger inn en C sikring uten å måle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå