Hollabaloo Skrevet 16. april 2023 Del Skrevet 16. april 2023 Spørsmål til dere med god motorkunnskap: Gitt en 4sylindret bensinmotor uten pustehjelp der det står følgende i service-manual: - Kompresjon slitasjegrense: 7 bar - Kompresjon ny motor: 14...21 bar - Maks tillatt forskjell mellom alle sylindre: 3 bar Man måler så følgende på en konkret motor: Sylinder 1 (nærmest registerreim): 16 bar Sylinder 2: 12 bar Sylinder 3: 14 bar Sylinder 4: 17 bar Her er samtlige sylindere over slitasjegrensen, men maks forskjell er (17-12) = 5 bar, som er mer enn maks tillatt (3 bar). Hvordan forventer dere at denne motoren vil oppføre seg under bruk, hva slags eventuelle "skavanker" vil man oppleve? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Aller først ville jeg sjekket hvor mye slagg det er innvendig i motoren, sjekket historikk på oljebytte opp mot type kjøring og kjørelengde, og vurdert innvendig motorvask med kjemikalier. Mange, ikke alle, maskiner med redusert kompresjon på 1 eller flere sylindre bør får sjekket og utbedret dette før man gjør noe mer. Redusert kompresjon kan tilskrives for lav belastning / temperatur, evt også i kombinasjon med for lange intervaller på oljeservice. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Lavere kompresjon på de to midterste sylindrene kan tyde på lekk toppakning. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Du vil ikke merke noe som helst. Dette blir å skape et problem rundt noe som er i orden. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 (endret) Du kan muligens merke redusert effekt og økt forbruk siden drivstoffblandinga ikke vil bli nøyaktig. Av skavanker så kommer det helt an på hvorfor kompresjonen er lav. Endret 18. april 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Brake Skrevet 20. april 2023 Del Skrevet 20. april 2023 En leakdown test forteller mere om tilstand om hvorfor en får ulikt resultat , bare en tar av toppdeksel og turne motor og påse om ventiler stenger ventiler for hver sylinder en tester Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå