Gå til innhold

Telenor tar betalt for epost - bytte?


Anbefalte innlegg

14 hours ago, Markiii said:

Når er det meningen at man skal flyttes over til den nye tjenesten med bedre spamfilter? Jeg har fortsatt det gamle grensesnittet på epost.telenor.no.

Som Telenor selv skriver:
Vi startet i slutten av januar med å flytte alle med en @online e-postadresse gradvis over til ny løsning. Vi forventer å ha flyttet over alle før juni 2023.

Jeg ble oppmerksom på det nye grensesnittet for et par uker siden, da det ikke lenger ble videresendt email fra online.no til min gmail-konto. På søndag sjekket jeg om jeg fortsatt hadde noen logons som brukte online.no-adressen min, og etter å ha konvertert et par stykker som kunne være greie å beholde, stengte jeg email-kontoen min hos Telenor.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også opplevd mer spam den siste tiden, men har ikke epost hos Telenor.

Det er veldig mye "du har vunnet <ditt og datt>", "du venter pakke vi trenger <whatever>", "din konto har nå <kryptobeløp ####>", osv. osv. Og det fanges ofte ikke opp av spamfilteret, så tydeligvis bedre teknikker.

Lenke til kommentar

Dette var nevnte tidligere: for noen som ønsker fri konto som ikke spandere reklamer/lese epost er Protonmail og iCloud fornuftig alternativer. For noen andre (spesielt i familie som bruker Office) er Microsoft 365 mulighet. Med 1 lisens får man Word, Excel osv. samt med Outlook Premium uten reklamer.

For alle andre som tror det er OK å betale, så vil jeg hjertelig anbefale Runbox. Det er norsk selskap (veldig kjent internasjonalt gjennom epost "geeks" som er på markedet mange år og som KAN e-post (og kan håndtere SPAM) med serverer i Oslo. De er diskutert her: https://emaildiscussions.com/forumdisplay.php?f=18 med Runbox folk som lese denne forum. Mulighet de kan spandere noen bedre tilbud for alle som avvikler online.no adresse.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ventet på at dette ville skje. Enten at det ble betalt tjeneste eller lagt ned. Derfor har jeg heldigvis faset ut online.no adressene for lenge siden, men har beholdt kontoene med videresending om det skulle komme noe e-post til dem.

Telenor har sin fulle rett til å ta betalt, men synes måten det gjøres på med så kort varsel er veldig utspekulert. Hadde de varslet det f.eks. ett år i forveien, så hadde hvertfall folk hatt bedre tid til å bytte leverandør og fase ut online.no adressene.

Jeg opprettet forøvrig min først online.no e-post for over 25 år siden under noe som het "Epost for alle" og der står det i vilkårene at det kan endres til betalt tjeneste med 3 måneders varsel. Og så vidt jeg vet har jeg ikke fått noe varsel om endring i disse betingelsene.

Se https://web.archive.org/web/19991012163101/http://nextel.no/efa/907004195.16827.html

Jeg har forøvrig heller ikke fått noen e-post med varsel om prisendringene, har bare lest om det i mediene.

Telenor kunne med fordel ha løst dette på en mye bedre måte. For det første lenger varslingsfrist, som nevnt. Men også valgt å beholde ett gratis alternativ med begrensninger (f.eks. uten spamfilter og mindre lagringsplass).

Jeg forstår at Telenor har behov for å gjøre endringer av og til, men det er måten det gjøres på som blir feil. Dette er jo oppskriften på hvordan man skal skape flest mulig misfornøyde kunder på kortest mulig tid.

Så til slutt, for de som ser etter en annen løsning så kan ett tips være å opprette ett eget domenenavn og e-post hos Domeneshop. Har selv benyttet dem i snart 20 år, og er godt fornøyd med løsningen de har. Ett .com domene og 20 e-post kontoer koster ca 270kr per år, som er nesten halve prisen av hva man må ut med for kun en konto hos Telenor.

En annen veldig positiv ting med det å ha e-post på eget domene, er at man da står fritt til å bytte leverandør og beholde adressen hvis man ønsker det.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg opprettet min epost ifm det som da kaltes mobilt bredbånd. En liten dings med sim kort og som ble koblet til usb (så vidt jeg husker)

Det var vel på slutten av 90 tallet. Da var det sikkert samme type avtale som du hadde.

torob skrev (3 timer siden):

Har ventet på at dette ville skje. Enten at det ble betalt tjeneste eller lagt ned. Derfor har jeg heldigvis faset ut online.no adressene for lenge siden, men har beholdt kontoene med videresending om det skulle komme noe e-post til dem.

Telenor har sin fulle rett til å ta betalt, men synes måten det gjøres på med så kort varsel er veldig utspekulert. Hadde de varslet det f.eks. ett år i forveien, så hadde hvertfall folk hatt bedre tid til å bytte leverandør og fase ut online.no adressene.

Jeg opprettet forøvrig min først online.no e-post for over 25 år siden under noe som het "Epost for alle" og der står det i vilkårene at det kan endres til betalt tjeneste med 3 måneders varsel. Og så vidt jeg vet har jeg ikke fått noe varsel om endring i disse betingelsene.

Se https://web.archive.org/web/19991012163101/http://nextel.no/efa/907004195.16827.html

Jeg har forøvrig heller ikke fått noen e-post med varsel om prisendringene, har bare lest om det i mediene.

Telenor kunne med fordel ha løst dette på en mye bedre måte. For det første lenger varslingsfrist, som nevnt. Men også valgt å beholde ett gratis alternativ med begrensninger (f.eks. uten spamfilter og mindre lagringsplass).

Jeg forstår at Telenor har behov for å gjøre endringer av og til, men det er måten det gjøres på som blir feil. Dette er jo oppskriften på hvordan man skal skape flest mulig misfornøyde kunder på kortest mulig tid.

Så til slutt, for de som ser etter en annen løsning så kan ett tips være å opprette ett eget domenenavn og e-post hos Domeneshop. Har selv benyttet dem i snart 20 år, og er godt fornøyd med løsningen de har. Ett .com domene og 20 e-post kontoer koster ca 270kr per år, som er nesten halve prisen av hva man må ut med for kun en konto hos Telenor.

En annen veldig positiv ting med det å ha e-post på eget domene, er at man da står fritt til å bytte leverandør og beholde adressen hvis man ønsker det.

 

Endret av Hjelperytter
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 16.4.2023 den 14.18):

Er det derfor jeg har begynt å få enorme mengder spam inn på min Telenor e-postkonto de siste ukene/månedene? Det kommer spam som aldri før

Er dette et forsøk på å være morsom eller er du bare kunnskapsløs?

Det stenges og opprettes spam-nettverk i stor skala over hele verden til enhver tid. Teknikkene endrer seg hele tiden å dette krever enormt med kompetanse og gjennomgang av store mengder data. I tillegg er det ikke gitt at du selv har beskyttet din e-postadresse også som bidrar til å øke mengden med spam som sendes til nettopp deg. I tillegg har det vært flere store datalekkasjer, både kjente og ukjente som har dukket opp gjennom de siste årene. 
 

Jeg får selv et 30-talls e-poster med spam hver tredje dag. Det er relativt vanlig fordi jeg ikke har fått benyttet meg av enkelte nyere teknikker for å unngå dette i senere tid som alias hos de større tjenestene. 
 

Du kan selv sjekke hvor utsatt nettopp din adresse er her: https://haveibeenpwned.com/

Det er på høy tid at Telenor tar betalt for e-post. De har tilbudt dette gratis i tiår. Det er et privilegium. Ikke noe man kan forvente skal være gratis i årtier. Prisen er også rimelig sammenlignet med hva man får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Det er nå billigere å kjøpe et eget domene og ha epostadressen sin der, enn å bruke @online.no sin.

Det kan stemme, men for de fleste er det enklere med et av de andre alternativene som fortsatt er gratis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tilleg til å ta betalt så har de forandret tittelen på nesten alle eposter til "ingen emne" så det er litt vanskelig å finne noe.

På mobil ser jeg ikke lenger noen mulighet for å endre rangering eller noen funksjonalitet over hodet.

Lenke til kommentar
On 5/1/2023 at 6:58 PM, SpecialForce said:

 

Det er på høy tid at Telenor tar betalt for e-post. De har tilbudt dette gratis i tiår. Det er et privilegium. Ikke noe man kan forvente skal være gratis i årtier. Prisen er også rimelig sammenlignet med hva man får.

Jobber du hos Telenor eller? Har prøvd online.no konto selv for noen år siden, men den var allerede dårlig når man sammenligne med andre som var gratis. Og nå sa du prisen er rimelig? Morsomt.

Flere andre som er privacy orientert og tilby mer til sammen pris (med forbehold at kroner beholde noen verdi) eller fri. 

 

 

Endret av P_R
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (5 timer siden):

I tilleg til å ta betalt så har de forandret tittelen på nesten alle eposter til "ingen emne" så det er litt vanskelig å finne noe.

På mobil ser jeg ikke lenger noen mulighet for å endre rangering eller noen funksjonalitet over hodet.

Høres ut som en bug og er neppe permanent.

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (På 1.5.2023 den 18.58):

Jeg får selv et 30-talls e-poster med spam hver tredje dag. Det er relativt vanlig fordi jeg ikke har fått benyttet meg av enkelte nyere teknikker for å unngå dette i senere tid som alias hos de større tjenestene. 
 

Du kan selv sjekke hvor utsatt nettopp din adresse er her: https://haveibeenpwned.com/

Sjekka min hotmail, som har vært brukt da jeg registrerte meg de fleste steder, og som jeg har hatt siden ungdomsskolen for over 20 år siden.

Fra 2012 og til nå har Dropbox, MGM, MyHeritage og Twitter blitt hacka, og min epost har vært en av i størrelsesorden en halv milliard som har blitt spredd for alle nettets slibrige avkroker.

Får noen hundre drittmail hver uke.

Det er fristende å kutte tvert over til en ny konto, men tanken på hvor omstendelig og langsiktig et slikt bytte vil være gjør at jeg utsetter det hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 16.4.2023 den 14.14):

Telenor driver å legger ekstrakostnader på folk hele tiden da de oppgraderer internett-hastighet over kabelnett og fiber uten at du har bedt om det. Eneste måten du merker det på er om du følger med på faktura eller har satt begrensning på autogiro-trekk slik at de slutter å få betalt sånn at de tar kontakt p.g.a det.

Det at de nå tar betalt for epost også føyer seg bare pent inn i strategien om at nordmenn skal betale for de store tapene de har hatt i utlandet.

Har alltid fått varsel på forhånd om både hastighets økning og pris økning. Det har vært hastighetsøkning uten pris økning, så har prisøkningen kommet senere, nå sist for 1-2 måneder siden så har kom begge ting samtidig, forrige hastighetsøkning så kunne jeg enkelt sette ned hastigheten inn, da jeg ikke trengte så mye, og dermed spare litt, at de nå kun har 50,- i forskjell på 250MB og 500MB viser jo at det egentlig ikke koster de noe med hastighetene, og da at de fleste betaler de ekstra 50,- siden forskjellen er så liten.

Å ta betalt for epost har de nok lært av Get, og sett at folk godtar det, og da lett kan tjene noen kroner selv.

 

Det beste for de fleste er Gmail, selv om Google kikker i den. Da får man også med office pakke, og slipper å betale mye for den også i måneden slik som Microsoft nå prøver å tvinge på alle. Kjøpte selv Office 2019 for å slippe det, og måtte nettopp re aktivisere den plutselig, da det var noen maskinvare endinger de så. Og det var selvfølgelig ikke mulig å få gjort. Ugyldig kode. Da lastet jeg ned Libre office i stedet for min egen del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Sosialist57 skrev (På 19.4.2023 den 14.20):

Møkka Norge fornekter seg ikke. Alt skal være dyrt i Norge. Lenge siden jeg sluttet med Telenor. Det direkte tåpelige det norske bedrifter  bedriver.  Se på TV2 og all den reklamer som er der. Sykt. Jeg kuttet ut Telenor mailen av den enkle grunn at norske myndigheter trolig overvåker den og den vil koste penger etterhvert. Jeg har  2 gmail kontoer og en hotmail. Faktisk hotmail. Som jeg har hatt siden starten. Livet i Norge ser ut til å bli mer og mer bedriten og dårlig. Snart må man betale for å komme inn i butikker. Mens det i Danmark popper opp selvbetjeningsbutikker. Se på fotballsendingene i Norge. I Danmark får jeg se gratis Champions League og Premier League.  

Greit å tro seg rik men Norge er en ekte møkkastat. 

... og Gmail og Hotmail er det altså ingen som "overvakar"?

Lenke til kommentar

Her er ei litt morosam sak som kan vere ein slags epilog til denne månadgamle debatten. Avisa Klassekampen intervjua nokre eldre kulturfolk om deira forhold til online.no og det at Telenor no skal ta betalt for tenesta:

http://web.archive.org/web/20230603130347/https://klassekampen.no/artikkel/2023-06-03/online-i-urtida

I denne samanhengen klarte avisa å ringe "feil" Anne Holt. Den "rette" Anne Holt vart fly forbanna. Og den Anne Holt som vart intervjua oppfatta heller aldri at det var snakk om eit intervju, men trudde at det var snakk om ei spørjeundersøking.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQEoKj/klassekampen-intervjuet-feil-anne-holt-dritflaut

https://www.dagbladet.no/nyheter/den-andre-anne-holt-ingen-som-spurte/79439615

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men det er alternative leverandører som inkluderer epost-tjenesten i leveransen. Som også Telenor gjorde. Den var ikke gratis før heller, den var inkludert. Completely different. Hvis vi nå sammenlikner prisen for Telenor inklusive epost før og Telenor eksklusive epost nå, kan vi konkludere med at dette er en ren ny inntektsku som tidligere var dekket av marginen i primærabonnementet. Hvis prisen på primærabonnementet ikke er senket tilsvarende, så betaler dere nå på en måte to ganger for eposttjenesten. Sort of. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (På 1.5.2023 den 18.58):

Er dette et forsøk på å være morsom eller er du bare kunnskapsløs?

Det stenges og opprettes spam-nettverk i stor skala over hele verden til enhver tid. Teknikkene endrer seg hele tiden å dette krever enormt med kompetanse og gjennomgang av store mengder data. I tillegg er det ikke gitt at du selv har beskyttet din e-postadresse også som bidrar til å øke mengden med spam som sendes til nettopp deg. I tillegg har det vært flere store datalekkasjer, både kjente og ukjente som har dukket opp gjennom de siste årene. 
 

Jeg får selv et 30-talls e-poster med spam hver tredje dag. Det er relativt vanlig fordi jeg ikke har fått benyttet meg av enkelte nyere teknikker for å unngå dette i senere tid som alias hos de større tjenestene. 
 

Du kan selv sjekke hvor utsatt nettopp din adresse er her: https://haveibeenpwned.com/

Det er på høy tid at Telenor tar betalt for e-post. De har tilbudt dette gratis i tiår. Det er et privilegium. Ikke noe man kan forvente skal være gratis i årtier. Prisen er også rimelig sammenlignet med hva man får.

Jeg har ikke brukt denne e-postadressen noe sted på noen år. Derfor er det rart at det plutselig blir veldig mye mer spam akkurat nå. Jeg har bare beholdt den av gammel vane, og i tilfelle noen skulle finne på å sende noe legitimt. Men jeg har altså ikke brukt den, gitt den ut til noen, eller noe slikt, på minst et par-tre år.

Ikke at jeg egentlig har noe problem med at de tar seg betalt. Jeg bare syntes det var merkelig at all spammen begynte å fosse inn nå.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 4.6.2023 den 20.49):

Nei, men det er alternative leverandører som inkluderer epost-tjenesten i leveransen. Som også Telenor gjorde. Den var ikke gratis før heller, den var inkludert. Completely different. Hvis vi nå sammenlikner prisen for Telenor inklusive epost før og Telenor eksklusive epost nå, kan vi konkludere med at dette er en ren ny inntektsku som tidligere var dekket av marginen i primærabonnementet. Hvis prisen på primærabonnementet ikke er senket tilsvarende, så betaler dere nå på en måte to ganger for eposttjenesten. Sort of. 

Hva snakker du egentlig om? Du kunne da tidligere ha online e-post UTEN å ha noe annet fra Telenor. Dette var da selvsagt en gratis tjeneste, men som det når skal betales en litt sum for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...