Gå til innhold

Telenor tar betalt for epost - bytte?


Anbefalte innlegg

37 minutes ago, Markiii said:

Jeg har ikke brukt denne e-postadressen noe sted på noen år. Derfor er det rart at det plutselig blir veldig mye mer spam akkurat nå. Jeg har bare beholdt den av gammel vane, og i tilfelle noen skulle finne på å sende noe legitimt. Men jeg har altså ikke brukt den, gitt den ut til noen, eller noe slikt, på minst et par-tre år.

Ikke at jeg egentlig har noe problem med at de tar seg betalt. Jeg bare syntes det var merkelig at all spammen begynte å fosse inn nå.

Selv om du ikke har brukt denne email-adressen på mange år, så kan den fortsatt ligge i kunderegistre osv. i nettbutikker og andre websider der du en gang i tiden har opprettet en konto eller på annen måte oppgitt email-adressen din.

Og hvis uvedkommende nylig har fått tilgang til disse kunderegisterne, enten ved hacking eller ved at et firma har gått konkurs og noen har "funnet" en server med data, så har de nå fått tilgang til flere email-adresser å sende spam til, inkludert din gamle Telenor-emailadresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Markiii skrev (På 6.6.2023 den 16.26):

Jeg har ikke brukt denne e-postadressen noe sted på noen år. Derfor er det rart at det plutselig blir veldig mye mer spam akkurat nå.

Omtrent like rart som at det har vært sol og fint i 4 dager, og at det bøtter ned den 5. dagen. Spam er enda mer uforutsigbart enn værmeldingen.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 6.6.2023 den 16.26):

Jeg har ikke brukt denne e-postadressen noe sted på noen år. Derfor er det rart at det plutselig blir veldig mye mer spam akkurat nå. Jeg har bare beholdt den av gammel vane, og i tilfelle noen skulle finne på å sende noe legitimt. Men jeg har altså ikke brukt den, gitt den ut til noen, eller noe slikt, på minst et par-tre år.

Ikke at jeg egentlig har noe problem med at de tar seg betalt. Jeg bare syntes det var merkelig at all spammen begynte å fosse inn nå.

Som nevnt: nettverk som sender spam går i bølger. Men så har det også de senere årene kommet langt mer alvorlige trusler og angrepsteknikker som igjen påvirker tilgjengelig mengde med brukerinformasjon på avveie. 

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (39 minutter siden):

Som nevnt: nettverk som sender spam går i bølger. Men så har det også de senere årene kommet langt mer alvorlige trusler og angrepsteknikker som igjen påvirker tilgjengelig mengde med brukerinformasjon på avveie. 

Jeg merker at det kommer en del mer spam nå og jeg vet at det samme gjelder for flere andre. Antar det vil avta igjen på mystisk vis snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
torbjornen skrev (På 16.4.2023 den 12.45):

Når same teneste er gratis "alle" andre stader har eg problem med å forstå forretningsmodellen med å ta betalt for dette. Det einaste Telenor oppnår er potensielt færre kundar og redusert omdømme.

«Alle» andre er vel stort sett finansiert av reklame og/eller brukerdata? Ingenting er gratis!

Endret av Kron
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kron said:

«Alle» andre er vel stort sett finansiert av reklame og/eller brukerdata? Ingenting er gratis!

Slett ikke. De fleste epostleverandørene er innternettleverandører, og tar seg betalt gjennom abonnementet. Så er det mange av dem som har tillatt videre bruk på livstid - jeg tror ingen av de jeg har brukt stengte epostkontoer. Det er nok delvis for å slippe jobben med å sette opp et system for å lukke eposten etter en gitt tid, og delvis for å holde døren åpen for at kunden kommer tilbake.

Siden Telenor også inntil nå har dekket kostnadene gjennom abonnementsinntekter, og nå ikke satte ned abonnementsprisen tilsvarende det nye gebyret, betyr det rett fram at de tar seg betalt to ganger for tjenesten.

Det er nok en rasjonell avgjørelse for Telenor å legge dette ut som en betalt tjeneste. Som dyr leverandør med lokale monopol (på fiber eller kabel) er nok goodwill for å få kundene tilbake ingenting verd, mens de har relativt store mengder epost å drifte.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
tommyb skrev (2 timer siden):

Slett ikke. De fleste epostleverandørene er innternettleverandører, og tar seg betalt gjennom abonnementet. Så er det mange av dem som har tillatt videre bruk på livstid - jeg tror ingen av de jeg har brukt stengte epostkontoer. Det er nok delvis for å slippe jobben med å sette opp et system for å lukke eposten etter en gitt tid, og delvis for å holde døren åpen for at kunden kommer tilbake.

Siden Telenor også inntil nå har dekket kostnadene gjennom abonnementsinntekter, og nå ikke satte ned abonnementsprisen tilsvarende det nye gebyret, betyr det rett fram at de tar seg betalt to ganger for tjenesten.

Det er nok en rasjonell avgjørelse for Telenor å legge dette ut som en betalt tjeneste. Som dyr leverandør med lokale monopol (på fiber eller kabel) er nok goodwill for å få kundene tilbake ingenting verd, mens de har relativt store mengder epost å drifte.

De fleste epostleverandører er internettleverandører? Du kan finne tusenvis av epostleverandører, hvor mange av dem er internettleverandører? Den påstanden faller på sin egen urimelighet. Og når det gjelder markedsandel på epost er det bare verdt å nevne Apple, Google, og Microsoft. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
On 7/17/2023 at 1:39 AM, Kron said:

De fleste epostleverandører er internettleverandører? Du kan finne tusenvis av epostleverandører, hvor mange av dem er internettleverandører? Den påstanden faller på sin egen urimelighet. Og når det gjelder markedsandel på epost er det bare verdt å nevne Apple, Google, og Microsoft. 

Hadde det vært snakk om markedsandel, så hadde du et poeng. Men vi snakker om hvor mange firma som leverer tjenesten inkludert i et annet abonnement. Og de titusenvis av internettleverandører som finnes, er de samme titusenvis også er epostleverandører. I tillegg kommer alle de domeneleverandørene som også inkluderer en minimumstjeneste for epost i standardabonnementet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er ikke så mye mindre spam enn før. Nå er det et mer jevnt innsig, som begrenser seg til Telenor "Info" og Norton...
Men har i det minste enda ikke fått noen faktura.

Kan snart telle på en hånd de sidene som jeg fortsatt bruker Online-kontoen på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Telenor gir seg ikke! Vi har betalt purregebyr på kr. 460 siden tidenes morgen fordi vi kun mottar purringer og ikke selve fakturaene. Telenor ignorerer henvendelser om problemet og fremstår som svært lite hjelpesomme og viser enorm motvillige. Tipper de er så frekke å ha satt opp spam-filteret til å filtere bort sine egne fakturaer. Finner heller ingen fakturakopier på Mine Sider. Må virkelig si at Telenor er et sorgens kapittel på mer enn dette ene området også. I mine øyne kan det hele virke som organisert kriminalitet. Telenor er nok svært fornøyde med at vi betaler det hvite ut av øyet for denne ene e-postadressen. Må virkelig beklage, men jeg har ikke noe godt å si om Telenor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lagte meg en Outlook epost adresse som alternativ, det fungerer ok. Men har nå den hos Telenor enda, har ikke giddet bytte email ørten steder nok en gang De fakturane på for epost(eneste jeg betaler hos Telenor) sendes samlet hver 3 mnd eller noe sånt. Har ikke hatt problemer med det enda.
Syns det høres merkelig ut det problemet ditt @Trulss vet ikke om jeg forsto helt det der..
Men jo spamfilteret der har vært litt møye. Tok en stund før jeg så hvordan man kan justere det bedre selv. Men spam ligger uansett i spamfolderen på webmail. bare at de kommer ikke gjennom til Thunderbird, så det har gått uker noen ganger før jeg oppdaget meldinger jeg skulle hatt som har havnet i spamfolderen

Lenke til kommentar

Det beste er å benytte eFaktura og eventuelt avtalegiro, da kommer faktura frem og blir betalt automatisk om en ønsker.

Har over mange år regelmessig sendt ut faktura i borettslag. Det er ikke uvanlig at e-post med PDF vedlegg havner i spam filter. Etter min erfaring hender det også at mottaker som har oversett e-posten.

Etter vi startet med mulighet for eFaktura går det mye raskere å få inn betaling.

Før ble faktura skrevet på papir, og lagt i postkasser. De ble gjerne oversett noen ganger da også... 

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå at det ikke kan være rot i vår administrasjon, men gebyret er skyhøyt i forhold til den egentlige fakturasummen og Telenor er svært lite behjelpelige og imøtekommende når vi spør om hjelp, fakturakopier etc. De fremstår kun som grådigheten selv. På toppen av det hele har vi vært svært gode kunder i mange år og blitt lurt til mobilabonnement vi ikke trenger, TV og nettløsnnger som langt overgår vårt behov. Feilen er selvsagt vår egen, men frekkheten har ingen grenser i det selskapet.

Lenke til kommentar

Måtte leite litt her, men prisen for epost hos Online.no er kr 39 pr mnd, og de fakturerer som jeg trodde kr117 hver 3 mnd.

Efaktura er en selvfølge. Er det sånn at du har papirfaktura Trulss? Da er det sikkert et helt rått gebyr på det, kan tenke meg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...