Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fortsatt svært stiv i kneet 2,5 mnd etter skade

Gjest 64783...d54

Anbefalte innlegg

Gjest 64783...d54

Begynner å bli veldig fortvilet.

Det nærmer seg 3 mnd siden jeg fikk kneskålen ut av ledd.

I følge MR og røntgen så er ikke menisk, leddband eller noe skadet. Det var kun funn av væske, smårifter i brusk og bone bruise på lateral femurkondyl.

Kan fortsatt ikke flektere kneet mer enn 90 grader, og har fortsatt ikke full strekk, slik at jeg etter råd fra fysio enda må bruke krykker til jeg kan gå uten bøy.

Har gått til fysio 2 ganger i uken i over en måned. Jobbet mye med tøying og strekking, og fått masse forskjellige øvelser som er gjort hjemme. Vi har prøvd mye forskjellige og fysioen har blant annet massert mye musklene rundt og jobbet med å strekke ut kneet. Det har vært småtortur, så vi har virkelig prøvd. Problemet er at det begynner å gjøre ganske så vondt når en prøver å komme seg forbi 90 grader. 

Jeg har fortsatt vondt ved lett press medialt ved siden av kneskålen. Jeg må sove med pute mellom knærne om natten, og kan overhodet ikke ligge med press på kneskålen på den siden smertene er. Er ofte ekstra stiv og vond når jeg står opp om morningen, men det kommer seg litt utover dagen selv om jeg enda ikke har full strekk.

Fysio tror i likhet med ortoped på sykehuset at det virker som det er musklene rundt som stopper meg fra å rette ut kneet, og at de beskytter veldig etter skaden, da det merkes at jeg er meget anspent i musklene. Dette sa de også på sykehuset sist. Men fysio kan selvfølgelig ikke være sikker på at det ikk galt  og er veldig spent på hva de har å si på kontroll. Fysio sier jeg har lite progresjon, men at vi må ta med det som er positivt, og blant annet har jeg jobbet mye med muskelen over låret  og det er mye bedre kontakt med den til kneskålen enn da jeg kom til fysio. Fysio mener at jeg har gått fra 85 grader til 90 grader, mens sykehuset sist mente at jeg allerede var på 90 grader, så det er så og si ingen eller minimal bedring der.

Nå skal jeg på kontroll hos ortoped til uken og jeg gruer meg og ser litt mørkt på timen. Er redd de skal fortsette å avfeie stivheten med at det er musklene rundt og at de ikke kommer til å foreta seg noe. Frykter også at de vil prøve å være mer hardhendt enn fysioen for å prøve å stive meg opp. Har litt skrekken etter jeg var inne første gangen da ene LIS legen presset ganske hardt på og det var rene torturen og jeg fikk mer smerter i dagene etterpå. Fysio mener kanskje det kan være en idé å sette lokalbedøvelse for å prøve å rette ut kneet. Jeg er redd at det kan føre til grusomme smerter etterpå.

Lurer på om noen har vært ut for det samme med langvarig stivhet og har noen erfaringer å dele om ting som fungerte, hvor lang tid det tok osv., og om det er eventuelt noe jeg burde forlange ved kontroll vedrørende behandling videre.

Anonymous poster hash: 64783...d54

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 64783...d54

Hei, takk for svar!

Var du like stiv som meg like lenge? Synest det er veldig kjedelig at jeg ikke en gang får til å trø helt rundt en sykkel.... og at fremgangen er så treg. 

Jeg kan dessverre ikke ta NSAID pga. UC og dette har jeg sagt til ortopeden. Det er mulig ting går tregere pga. dette.

Jeg lurer på om kortisonsprøyte kan være en idé i mitt tilfelle siden jeg ikke kan ta NSAID.

Jeg jobber også på på kontor og sitter hele arbeidsdagen. Merker at jeg stivner godt til i løpet av arbeidsdagen, er det noen tips rundt dette. Vil det kunne hjelpe å prøve å sitte og strekke ut kneet med en krakk, evt. annen tilrettelegging hos arbeidsgiver?

Lenke til kommentar

Husk på at kneskader er ganske alvorlig, det tar lang tid for brusk og sener å komme seg igjen etter en heisatur. Ta det rolig, du har hele resten av livet ditt du gjerne vil at det kneet skal fungere optimalt. La kroppen din gjøre jobben sin med å komme seg, 3 måneder er langt ifra lang tid og progresjonen du beskriver høres for meg ut som normal etter en slik skade. Synes behandlerene dine er utålmodige  rett og slett. 

Når man belaster et skadet område så skal du ikke ha det så vondt at du vegrer deg, ubehag og medium smerte er greit, men etter egen erfaring så lønner det seg å høre etter når kroppen skriker ut i smerte og sier "STOPP da for fanden". 

Ville venta med kortison eller andre ting og heller la kroppen gjøre det den trenger uten at du (etter min mening) overbelaster det såpass som du gjør nå under behandling. Ikke vær redd for å si noe, det er din kropp og du burde høre på hva den sier. 

Lenke til kommentar
Gjest 64783...d54 skrev (9 timer siden):

Hei, takk for svar!

Var du like stiv som meg like lenge? Synest det er veldig kjedelig at jeg ikke en gang får til å trø helt rundt en sykkel.... og at fremgangen er så treg. 

Jeg kan dessverre ikke ta NSAID pga. UC og dette har jeg sagt til ortopeden. Det er mulig ting går tregere pga. dette.

Jeg lurer på om kortisonsprøyte kan være en idé i mitt tilfelle siden jeg ikke kan ta NSAID.

Jeg jobber også på på kontor og sitter hele arbeidsdagen. Merker at jeg stivner godt til i løpet av arbeidsdagen, er det noen tips rundt dette. Vil det kunne hjelpe å prøve å sitte og strekke ut kneet med en krakk, evt. annen tilrettelegging hos arbeidsgiver?

Ja var nok det men problemet mitt var litt motsatt at jeg hadde problemer med bøying innover. Jeg har dessverre erfart litt for mange ganger at fysioterapauter ikke tar problemstillingen med betennelse alvorlig nok. Strekker du betent vev for mye vil det forverre betennelsen. Det kan virke som all den strekkingen er litt for mye litt for tidlig,noe som forverrer irritasjon og betennelse og dermed også smertetilstand og mobilitet. Jeg tror bevegelsestrening innenfor smertegrensen vil være smart men noe mer enn det ville jeg vært forsiktig med. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Ja var nok det men problemet mitt var litt motsatt at jeg hadde problemer med bøying innover. Jeg har dessverre erfart litt for mange ganger at fysioterapauter ikke tar problemstillingen med betennelse alvorlig nok. Strekker du betent vev for mye vil det forverre betennelsen. Det kan virke som all den strekkingen er litt for mye litt for tidlig,noe som forverrer irritasjon og betennelse og dermed også smertetilstand og mobilitet. Jeg tror bevegelsestrening innenfor smertegrensen vil være smart men noe mer enn det ville jeg vært avventende til sånn som du beskriver det nå.  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 64783...d54

Hei.

Da har jeg tatt ny MR ettersom det ble bestemt på forrige kontroll at man ville sjekke om benødemen hadde gått tilbake. Har fått prøvesvaret nå på Helse Norge.

Etter planen er det 4 uker til jeg skal inn til ortoped (timen ble satt opp før MR) og det er selvsagt masse ting her jeg ikke forstår.

For det første står det at jeg det er små overfladiske rifter i leddband som er tilkommet etter forrige undersøkelse. medial kollateral ligament.  Hva kan det komme av? Er det mulig de faktisk har oppstått i ettertid eller kan det være de ikke var synlige i forrige MR?

Minimalt øket væskesignal i subcutane fettet infrapatellart, uttrykk for lett irritasjon. - Er det dette som er fettas hoffpute?

Litt økt væske bakom bakhorn av lateral menisk som ved meniskokapsular separasjon.
Aldri hørt om dette før, er dette å tolke som en meniskskade eller er det noe ganske uskyldig? De mistenkte meniskskade første gangen jeg var der, men da tror jeg det var snakk om bøttehankruptur.

Som tidligere er det også skråttgående plica og uskarpe synoviale konturer. 

Delvis dårlig definert patellar retinaculum i festeregion på patella medialt, status etter ruptur.

Jeg har faktisk hatt en ruptur? Dette stod det ikke noe om i forrige MR. 

Benødemet ser ut som det stort sett har gått i regress intraossøst.

--

Virker som det er mye rusk i kneet utifra denne beskrivelsen, men under det som står som R, så er det kun regressen i benødemet som nevnes. Betyr det egentlig at alt det andre er ubetydelige funn?

Status i kneet er som før, har veldig lite progresjon. Fortsatt like stiv. Det er fremdeles stopp på 90 grader og når det gjelder flektering så er det 20% grader igjen til nullstilling.

Har fått ny fysio nå og hun er mye mer forsiktig enn forrige og passer på at det ikke gjør vondt, så det virker som det er positivt iallfall.

Takknemmelig for alle som tar seg tid til å svar. Skjønner at det egentlige svaret får jeg bare av ortopeden, men man blir desperat etter å finne svar når det fortsatt er 4 uker til kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...