Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. april 2023 Del Skrevet 14. april 2023 (endret) Jeg har brukt Here WeGo for navigering fra mobil (iPhone) men prøver nå Google Maps. Here WeGo kan vise både fartsgrense (der dette finnes i kartdata) og aktuell hastighet (med valgfritt varsel dersom man kjører for fort). Jeg får ikke aktivert dette i GM, menyvalgene vises ikke. Noen tips? Jeg er i USA, telefonspråk og region er satt til USA. Endret 19. april 2023 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 14. april 2023 Del Skrevet 14. april 2023 (endret) Bruk Waze. Eid av Google, men er uavhengig. Endret 14. april 2023 av Kjell Olaf Winther Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. april 2023 Del Skrevet 14. april 2023 Kjell Olaf Winther skrev (9 timer siden): Bruk Waze. Eid av Google, men er uavhengig. Poenget var å bruke naviapp med nedlastbare kart, så jeg ikke bruker mobildata til navigasjon. Waze har ikke denne muligheten. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2023 Del Skrevet 16. april 2023 Du kan ikke se hastighet uten å være live. En navigasjonsapp bruker ikke mye mobildata, som i 2023 heller ikke koster mye. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 16. april 2023 Del Skrevet 16. april 2023 Kjell Olaf Winther skrev (21 minutter siden): Du kan ikke se hastighet uten å være live. En navigasjonsapp bruker ikke mye mobildata, som i 2023 heller ikke koster mye. Mener du at det er teknisk umulig å vise hastighet uten mobildata? GPS er da ikke basert på internett? Jeg vet at Google kan vise hastighet men jeg har bare fått det opp når jeg faktisk har lagt inn en rute og startet navigering. altså det å se på kartet i seg selv er ikke nok til å vise hastighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Kjell Olaf Winther skrev (6 timer siden): Du kan ikke se hastighet uten å være live. Feil! Du trenger kun GPS-signal for å vise hastighet. Dette funker fint i Here WeGo og flere andre navi-apper jeg har brukt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (På 14.4.2023 den 6.49): Jeg har brukt Here WeGo for navigering fra mobil (iPhone) men prøver nå Google Maps. Here WeGo kan vise både fartsgrense (der dette finnes i kartdata) og aktuell hastighet (med valgfritt varsel dersom man kjører for fort). Jeg får ikke aktivert dette i GM, menyvalgene vises ikke. Edit: Det er valget for å vise fartsgrense som ikke er der. Det som er litt merkelig er på noen turer viser den fartsgrensen, mens den ikke gjør det på andre turer. iOS-appen av Google Maps kan ikke vise hastighet. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 14 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said: Feil! Du trenger kun GPS-signal for å vise hastighet. Dette funker fint i Here WeGo og flere andre navi-apper jeg har brukt. Ok. Har aldri bukt noen av navigasjonsappene mine uten å være live på nett. Har aldri skjønt vitsen med ikke å være live. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 On 4/14/2023 at 3:49 PM, Slettet-fsaSP0zV said: Noen tips? Jeg kjøpte engang en TomTom GPS-enhet i USA og brukte den deretter alle gangene jeg har vært i USA. De tilbyr en app til telefon også og er ganske sikker på de støtter offline maps - det er dog sikkert en tjeneste som det må betales for. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 30 minutes ago, Kjell Olaf Winther said: Ok. Har aldri bukt noen av navigasjonsappene mine uten å være live på nett. Har aldri skjønt vitsen med ikke å være live. Store deler av USA er uten mobildekning. Det er ikke som i Norge hvor Telenor er forpliktet til å dekke områder som aldri går i pluss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 tigerdyr skrev (19 timer siden): Jeg kjøpte engang en TomTom GPS-enhet i USA og brukte den deretter alle gangene jeg har vært i USA. De tilbyr en app til telefon også og er ganske sikker på de støtter offline maps - det er dog sikkert en tjeneste som det må betales for. Det finnes mange alternativer med nedlastbare kart og offlinefunksjon, både gratis (som Here WeGo) og betalte (som TomTom og Sygic). Spørsmålet mitt var hvorfor valget for å vise fartsgrense ikke er tilgjengelig i min Google Maps (gjelder både min iPhone og iPad). Det som er merkelig er at den av og til viser fartsgrensen. De siste dagene har den vist riktig fartsgrense på et par turer, på en tur viste den fartsgrense 5 MPH hele turen, selv om mye av turen var på motorvei med 65/70 MPH. På de fleste turene viser den ikke fartsgrensen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Kjell Olaf Winther skrev (19 timer siden): Ok. Har aldri bukt noen av navigasjonsappene mine uten å være live på nett. Har aldri skjønt vitsen med ikke å være live. Ikke vært mye i utlandet? Ofte har du ikke dekning, og dermed ikke mulighet til å være online. Da vil en navi-app bare vise en grå sky uten veier, og veibeskrivelse vil ikke være mulig. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Har ikke kjørt så mye i det store utland, men lurer på hvor jeg ikke ville hatt dekning med mitt Telenor abb. i 2023. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Kjell Olaf Winther skrev (3 timer siden): Har ikke kjørt så mye i det store utland, men lurer på hvor jeg ikke ville hatt dekning med mitt Telenor abb. i 2023. Omtrent på de samme stedene som jeg ikke har dekning med mitt Telenorabonnement i 2023, tenker jeg 😀 Hvilken operatør man har i Norge har lite å si, det kommer an på hvilke operatører i utlandet de har roamingavtale med. I Norden er det god dekning, men i grisgrendte strøk av Europa er det ofte dårlig. I USA er det bra i byene, men i utkantene stopper det ofte. På roadtrip kan man kjøre nesten i timevis uten dekning, dersom man kjører veier utenom byer. Da funker det dårlig med navi uten nedlastede kart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (7 timer siden): Det som er merkelig er at den av og til viser fartsgrensen. De siste dagene har den vist riktig fartsgrense på et par turer, på en tur viste den fartsgrense 5 MPH hele turen, selv om mye av turen var på motorvei med 65/70 MPH. På de fleste turene viser den ikke fartsgrensen i det hele tatt. Kjørte noen turer i dag. På første tur viste GM både fartsgrenser og kjørefeltanbefalinger. På de to neste turene manglet begge deler, fikk kun naviveiledning. Gjorde ingen endringer i oppsettet. Vurderer å kjøpe en Androidmobil for å se om det er like ustabilt der. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Hvis du driver og kjører rundt i USA ett eller annet sted, så er det ikke noe rart du ikke har dekning over alt. Det er et stort land, og umulig med dekning over alt. Det er derfor de har digital satelittradio. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Kjell Olaf Winther skrev (27 minutter siden): Hvis du driver og kjører rundt i USA ett eller annet sted, så er det ikke noe rart du ikke har dekning over alt. Det er et stort land, og umulig med dekning over alt. Det er derfor de har digital satelittradio. Jeg har ikke spurt om dekning på radio eller mobilnett. Jeg har spurt om noen har tips til å få vist fartsgrenser i Google Maps på iPhone. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 12 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said: Jeg har ikke spurt om dekning på radio eller mobilnett. Jeg har spurt om noen har tips til å få vist fartsgrenser i Google Maps på iPhone. Ettersom Google står bak Androidplattformen, så har Google Maps på Androidplattformen hatt dette lenge, men har ennå ikke sluppet denne funksjonen for oss med iPhone. Har tetstet AmiGo og Petal, men de er altfor dårlige med hensyn til å vise tillatt fart. Der er Waze mye, mye bedre. Det skal ikke være lett å være Google bruker på iPhone. Noen ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå