Gå til innhold

Har jeg bruk for en "airfryer"?


Anbefalte innlegg

Vaske hver gang?
Kriker og kroker?

Går like fort å vaske kurven til airfryer som det tar å vaske stekepannen. 

Jeg vasker etter behov, og jeg synes ikke det er behov å vaske hver gang, men stekepannen må vaskes hver gang, så den har jeg sluttet å bruke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner stekeovner å komme med integrert Air Fryer
https://www.elkjop.no/brand/bosch/bosch-carbon-accentline-carbon-black/bosch-ovn-med-airfryer

https://www.elon.no/genialt-elon-er-dette-tidenes-smarteste-stekeovn

Samsung, Bosch
Tror også Electrolux har en slik.

Dessverre er disse ekstremt dyre. Billigste jeg kunne finne var Bosch til 11000kr og Samsung til 12000kr.
De fra Bosch koster mellom 11000kr til 50000kr.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Vaske hver gang?
Kriker og kroker?

Går like fort å vaske kurven til airfryer som det tar å vaske stekepannen. 

Jeg vasker etter behov, og jeg synes ikke det er behov å vaske hver gang, men stekepannen må vaskes hver gang, så den har jeg sluttet å bruke. 

Man bør vaske kurven og beholderen den står i hver gang ja. Med mindre du bare varmet opp en tørr brødskive eller noe som ikke skitner til. Det er umulig å vaske en airfryer like kjapt som en vanlig non-stick stekepanne som folk flest bruker. Enten har du da en rar stekepanne eller så rengjøres ikke airfryeren ordentlig. Det er like mye behov å vaske en airfryer som en stekepanne, selv om det som regel er mer fett i en stekepanne fordi det typisk brukes olje eller smør. Men begge må vaskes.

Og så har du en typisk "deep clean" der du rengjør varmeapparatet og området rundt inni som er et helvete å få til ordentlig.

Vil tippe de fleste som har en airfryer som har blitt brukt jevnlig har noe som ligner på dette på innsiden:

Spoiler

 

image.thumb.png.988cc1bc7780943c44261472e5fb6119.png

 

image.png.dda1f5396ab8d2508be77ffc975480ee.png

image.png.68eaf0e9e3869f34b1cc7d587fc4e181.png

Hvor mange ganger har du rengjort der oppe på din? Sånn skikkelig rengjort så det blir like rent som det du får til med en stekepanne eller en ovn? Vil tippe aldri. Jeg har faktisk aldri sett noen som har klart å rengjøre en airfryer så den blir ren nok. De fleste bare gidder ikke se opp dit og ignorere hele greia.

Jeg har forsøkt å vaske min skikkelig, men det blir aldri godt nok. Ja det hjelper mye å ta en skikkelig rengjøring, men ikke i nærheten av så rent som alt det andre jeg har på kjøkkenet.

onkel_jon skrev (3 timer siden):

Bruker sjøl bakepapir innlegg på airfryer, slipper vask da bare kaste innlegget etterpå.

Det hjelper nok en del på rengjøring av kurven ja, men forsvinner ikke mye av effekten av en airfryer siden bakepapiret stopper luftgjennomstrømmingen rundt det du varmer opp, som er hele poenget med en airfryer? Og uansett så stopper det nok ikke det problemet på de bildene jeg la til i spoileren over som er det største problemet. Å vaske kurven tar tid, men det går. Å vaske oppe med varmelementet er vanskelig.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 22.6.2024 den 11:46 PM):

Å vaske kurven tar tid, men det går. Å vaske oppe med varmelementet er vanskelig.

Kurven til min airfryer kan jeg bare slenge i oppvaskmaskinen. Den er laget for å tåle det (vet ikke om det er vanlig, eller noe spesielt med min). Når det er sagt så er også kurven i min airfryer non-stick, og det er veldig enkelt og raskt å få den ren for hånd også.

Ellers bruker jeg som en annen også sier bakepapir-innlegg når det er hensiktsmessig. Bruker du en rist som står litt opp fra bunnen, og bakepapir under, så får du fortsatt god luftgjennomstrømming.

Å vaske varme-elementet er litt mer jobb. Men det er samme greia med en varmluftsovn, det er mye fastbrent som må vaskes innimellom der også. Og en varmluftsovn er mye mer som må vaskes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...