Gå til innhold

Er woke bevegelsen i realiteten større enn anti-woke?


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...gender har vært oversatt til kjønn, og er regnet som synonymer på kryss av språk, i minst 100 år

Så når den finske oversettelsen ordrett betyr "del av utvidet familie", hva indikerer det egentlig? At du bare velger språk som passer med det resultatet du vil ha eller er det noe annet?

... "på tvers av språk"

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (1 time siden):

.

Norsk er ikke dårlig utviklet. Derimot kan det være vanskelig å bruke presist i enkelte situasjoner, men det ansvaret ligger hos den som bruker det. Det er alltid betegnende når noen skifter språk midt i setningen. Det finnes ingen bedre indikasjon på at man da snakker med noen som kunne hatt bedre grep om sitt eget språk.

...sier du i en tråd om det amerikanske adjektivet woke... Uten å se ironien før du poster.

Som betyr 'samfunnsbevisst og velinformert' på norsk, men som altså brukes fordi det amerikanske ordet opptrer så ofte i propaganda fra radikale høyre at vi ikke bruker de norske ordene i disse debattene.

Men la oss for all del ta et oppgjør med samfunnsbevisste og informerte mennesker, og bruken av fremmedord som finnes på norsk..?

...

Og du klager på at jeg bruker gender.

Og klager på at jeg bruker det norske ordet for gender, kjønn, fordi vi ikke har et norsk ord som er eksakt likt... (Kjønnsidentitet, gender identity, er et feministisk uttrykk nyere enn gender, og er importert.)

Og påstår at legevitenskapen og høyre, som godkjenner moderne forståelse av kjønnsbegrepet og kjønn tildelt ved fødselen, juridisk kjønn, i loven Rett til Kjønn (i 2016?) er aktivister for venstresiden...

...mens du selv har et barn som er trans som du ikke ønsker å hjelpe fordi psuedovitenskap fra den politiske siden som er kreasjonister sier at de som får behandling som bedrer livskvaliteten deres og reduserer oddsen for depresjon og selvmord kan komme til å angre og sår tvil om kompetansen til moderne forskning og legevitenskap...

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...mens du selv har et barn som er trans som du ikke ønsker å hjelpe

Forklar deg. Henvis gjerne til der du mener jeg sier noe som kan engang hinte i den retningen. For du farer vel ikke med løgn og forbannet digt får vi tro.

EDIT:
Og får jeg legge til at dette har skjedd flere ganger nå at disse pro-aktivistene beskylder meg for ting de ikke på noen måte kan inneha informasjon om. Enten er det ren ondskap fundert i total mangel av empati, eller så ... nei, jeg kan ikke komme på noen annen grunn for slikt som dette. Beskylde en forelder for å mishandle sine barn syntes jeg er langt over streken, og jeg klarer ikke engang å si at det kan være grunnet mangel av folkeskikk for selv folk uten dette sier ikke slikt til bekymrede foreldre.
Ikke rart jeg får dere aktivister langt opp i halsen.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Som betyr 'samfunnsbevisst og velinformert' på norsk, men som altså brukes fordi det amerikanske ordet opptrer så ofte i propaganda fra radikale høyre at vi ikke bruker de norske ordene i disse debattene.

Din egen artikkel var uenig med deg.

...igjen.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (34 minutter siden):

Forklar deg. Henvis gjerne til der du mener jeg sier noe som kan engang hinte i den retningen. For du farer vel ikke med løgn og forbannet digt får vi tro.

...altså.

Du selv presenter at du har et barn som er trans...
 

fokkeslasken skrev (På 14.11.2022 den 10.17):

Jeg  har vel nevnt min trans datter her i tråden

...som jeg enda ikke er sikker på om du feilkjønner eller ikke -- og jeg hadde forståelsen at du ikke ønsket hormonblokkere for barnet ditt...

...så...

 

Sitat

Din egen artikkel var uenig med deg.

"bevisst på og aktivt oppmerksom på viktige samfunnsfakta og problemstillinger" -- merriam webster.

Nærme nok.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

...altså.

Du selv presenter at du har et barn som er trans...
 

...som jeg enda ikke er sikker på om du feilkjønner eller ikke -- og jeg hadde forståelsen at du ikke ønsket hormonblokkere for barnet ditt...

...så...

Hormonblokkere er det eneste du anser som hjelp? Seriøst? Og hva mener du jeg skulle gjort? Bestilt det på dark web? Får jeg høre hva du anbefaler. For tydeligvis kjenner du min situasjon godt nok til å beskylde meg for å gjøre det feil.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Diverse klinikker utenom rikshospitalet har også tilbud som er bredere.

Akkurat. Så du kjenner ikke min situasjon godt nok da. Da kunne du holde deg for god til å skrive slikt vås og beskylde meg for å mishandle mitt barn. J**la aktivister. Prater før dem tenker.

EDIT:
Men for all del - fortell meg hvordan jeg skulle fått satt mitt barn på blokkere. Fortell meg hvordan dette egentlig fungerer siden du tydeligvis vet det så mye bedre enn meg.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

"bevisst på og aktivt oppmerksom på viktige samfunnsfakta og problemstillinger" -- merriam webster.


Nærme nok.

OED: "woke, adjective: Originally: well-informed, up-to-date. Now chiefly: alert to racial or social discrimination and injustice; frequently in stay woke."

Ikke like nærme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Forklar deg. Henvis gjerne til der du mener jeg sier noe som kan engang hinte i den retningen. For du farer vel ikke med løgn og forbannet digt får vi tro.

EDIT:
Og får jeg legge til at dette har skjedd flere ganger nå at disse pro-aktivistene beskylder meg for ting de ikke på noen måte kan inneha informasjon om. Enten er det ren ondskap fundert i total mangel av empati, eller så ... nei, jeg kan ikke komme på noen annen grunn for slikt som dette. Beskylde en forelder for å mishandle sine barn syntes jeg er langt over streken, og jeg klarer ikke engang å si at det kan være grunnet mangel av folkeskikk for selv folk uten dette sier ikke slikt til bekymrede foreldre.
Ikke rart jeg får dere aktivister langt opp i halsen.

Din egen artikkel var uenig med deg.

...igjen.

Mange av dagens aktivister gir inntrykk av å bare være et par skritt unna Rødegardister eller H-Jugend, om så langt unna som et par skritt engang.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (21 timer siden):

Kom igjen nå. Forsvar dine heller injurierende anklager om at jeg mishandler mine barn.

Du er på et forum og sprer og støtter psuedovitenskap fra anti-trans kilder, dom dette;

fokkeslasken skrev (På 17.4.2023 den 9.22):

nettopp derfor har eksplosjonen av 12-13 år gamle jenter vekket oppsikt fordi de passer ingen medisinsk mal for denne spesifikke tilstanden. Symptomene passer andre maler som tilhører den gruppen, men det er jo nærmest forbudt å si høyt i dag.

...

I følge hvilke undersøkelser av gruppen følger ikke disse den normale malen..?

Og ideene basert på psuedovitenskap fortsetter:

Sitat

 

For en liten stund siden leste jeg en artikkel som påsto at det nesten ikke finnes tomboys lengre. Til de av dere som er nedsaltet av transbasillen så var altså en tomboy ei guttete jente. Ikke fordi de ikke kunne være gutter men fordi de selv mente de var jenter men kanskje med mer gutteinteresser (og ofte klesstil) enn vanlig for jenter.

Slikt kan man ikke i dag. Nei, da skal man presses helt over i den andre enden av skalaen og bli det andre kjønnet i stedet - godt hjulpet av velmendene aktivister. Alt for saka.

 

Du har grove fordommer om mennesker du kaller aktivister, som må stamme fra en eller annen form for propaganda, da absolutt ingen mennesker du har møtt kan tenkes å faktisk støtte det å presse noen til å være noe de ikke ønsker. Om du har møtt den ene av en million så beklager jeg, men jeg har aldri sett noen på nett eller i det virkelige liv forsøke å presse lesbiske tomboys til å bli trans.

Ideene har bakgrunn i propaganda fra radikale høyre, akkurat som ROGD.

https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-news/lesbians-stand-trans-women-open-letter-dangerous-bbc-article-rcna3903

Sitat

At identiteter kan være fantasier virker bare rart at du skal motsi deg. Dersom noen mener de er en katt slik debattklovn skrev så regner jeg med du er enig i at det er en fantasi. Ergo, det er mulig å ha en fantasi som identitet. Spørsmålet er jo hvorfor du så standhaftig sier det er helt plent umulig å ha en kjønnsidentitet som fantasi. Det betyr jo tross alt ikke at det alltid må være fantasi for alle i hele verden i alle tilfeller. Fryktelig svart-hvit tankegang fra deg der når det enten må være alle eller ingen.

...det viser en patetisk dårlig forståelse av det å være trans å sammenligne det å være trans, med det å tilhøre en kultur.

Å sammenligne kulturer, hvor idealer for utseende finnes, med identitet, hvor kjønnsidentitet ikke er en ervervet kulturell identitet -- men er fundert på komponenter av bevisstheten vår, opplevelser.

Kjønnsidentitet til et individ er en opplevelse; noe hjernen skaper uavhengig av idealer og kultur, som vår legning og ideen om fargen rød.

Og oddsen for at barn leker trans og utviser symptomer for kjønnsdysfori og ønsker å være gutt, uten å ha en opplevelse er så liten at den fremdeles ikke er omtalt av seriøse publikasjoner.

Du viser en forvirring som er vanlig med dem som ikke setter seg inn i kjønnsproblematikken.

Hjernen skaper en opplevelse, som er vårt gender, sosialt kjønn.

Vi opplever at andre har lignende opplevelser, oppfører seg som oss, leker som oss, som i fellesskap danner gruppen kjønnsidentitet, gender identity, en gruppe med felles identitet. Det er her identitet kommer inn. Å identifisere med gruppen vi allerede tilhører, det er ikke en identitet fundert på en subjektiv oppfattelse.

I samfunnet søker vi å konformere til idealer for vår kjønnsidentitet, som er kultur, opplærte idealer. Det finnes mange kulturelle idealer, hvorav goth er ett, og mainstream et annet, og furries et tredje, og alle har forskjellige forventninger til kvinner og menn.

Å tro at barn med fantasier er i fare for å bli presset inn i en rolle mot sin vilje på grunn av barnas fantasi -- å tro at helsevesenet i vestlige land ikke er skikket til å sørge for at barna får hjelpen de trenger -- det er jo bokstavelig talt premisset i den kristenkonservative barneboken til Matt Walsh, som altså er propaganda rettet mot foreldre og barn.

Som tar oss til det faktum at du bruker mye tid på å forsvare fiender av transrettigheter...

...

fokkeslasken skrev (På 18.10.2022 den 15.52):

Du sier han henviser til dette. Ei heller sier han en tøddel om kjønnsidentitet der. Derimot snakker han om "gender ideology". Jeg må innrømme jeg er litt usikker på om du blander ideologi med identitet gitt den kommentaren.

I forsvar av matt Walsh etter å ha fått direkte sitater fra mannen som er utvetydig i sine uttalelser som åpenbart er feil og basert på fordommer trenger du ti sider med forklaring på å innse at mannen har fordommer mot transpersoner tilsvarende rasister sin raseteori.

Når dette blir klart, til slutt, så ser du ingen problemer med det å si og tro at transpersoner er mentalt syke.

Som også er et gjennomgående problem på forumet du ikke har noen problemer med, som sammenligningen trans og furries , ideen om at transpersoner er mentalt syke, og annen misinformasjon som ligger til grunn for hat, som ideen om at 'transaktivister' driver med grooming.

Sitat

Men frem til det blir stuerent å være litt mer moderat i denne saken vil den fremstå nettopp slik denne tråden viser, at ekstrem polarisering er det eneste akseptable, og er man ingen av disse blir man plassert i en av båsene av noen ganske kjapt.

Du fremstiller en latterlig ide om at du er moderat.

Jeg er moderat. Jeg står på konsensuset til sexologi/psykologi for ny diagnosemanual, og støtter helsedirektoratet under Høyre og KrF-regjeringen sine retningslinjer for behandling -- som du er ekstremt kritisk til.

Du virker å tro en posisjon mellom amerikanske kreasjonistener sitt anti-trans korstog og legevitenskapen er sentrum -- hvor jeg enda har til gode å se ett ord av kritikk mot kristenkonservative -- mens du selv ikke reagerer på anti-trans misinformasjon i noen tråd jeg har sett då langt, mens du er utelukkende kritisk til dem som forsøker å redusere misinformasjon og forebygge og forhindre hat.

Om forskning sier du:

 

fokkeslasken skrev (På 20.4.2023 den 20.34):

Jeg sa den hadde slagside.

Om undersøkelser som benytter standardiserte beskrivelser og definisjonen på det på det å være trans, som samsvarer med den norske definisjonen, 'å ha et kjønn som ikke samsvarer med kjønnet tildelt ved fødselen', og kaller Høyre og KrF og Venstre i Norge aktivister når du kaller meg aktivist, da jeg ikke beveger meg bort fra disse partiene eller SNL sine beskrivelser av kjønn...

Og mens Høyre og FN ser på problemer med at menneskerettighetene til transpersoner ikke er godt nok ivaretatt så ser du ingen problemer med transpersoner sine rettigheter, og spør sågar hvorfor jeg, Høyre og FN mener at deres rettigheter er truet...

https://hoyre.no/politikk/var-politikk/mangfold-og-likestilling/mangfold/

...

...du har sannelig meg frekkhetens nådegave når du anklager meg for å være for krass.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

du har sannelig meg frekkhetens nådegave når du anklager meg for å være for krass

Krass? Nei. Jeg anklager deg for å si at jeg ikke vil hjelpe mitt barn. Det er barnemishandling. Du kalte meg en barnemishandler, med andre ord.

Kanskje du skulle se på frekkhetens nådegave når du oversetter det du sa til "krass".

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg tror @Red Frostraven trenger å påminnes hva han/hun faktisk skrev:

Red Frostraven skrev (På 23.4.2023 den 15.34):

...du selv har et barn som er trans som du ikke ønsker å hjelpe...

Hvis du insinuerer at noen ikke ønsker å hjelpe eget barn så må du bare forvente reaksjoner. Dog gjør det deg ikke krass, men sylfrekk.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Du er på et forum og sprer og støtter psuedovitenskap fra anti-trans kilder, dom dette;

Hvilke kilder var det sa du?

Red Frostraven skrev (1 time siden):

I følge hvilke undersøkelser av gruppen følger ikke disse den normale malen..?

Nå har det seg slik at jeg kjenner endel leger. Møter flere forskjellige flere ganger hver uke. De vanligste av de jeg "henger" med er almennpraktiserende, indremedisinspesialist og spesialist på barn. Om det "hjelper" deg noe så har en av disse selv en 16-årig trans hjemme og denne legen følger dette veldig tett. Samme lege forøvrig som jeg spurte om dette med "kjønn tildelt ved fødselen" som han selv ba meg fortelle ham hva det var når du hadde gitt svaret. Det sa egentlig nok i seg selv.

Tro det eller ei, men jeg tar deres ord over ditt når som helst, og konsensus der er at det vanlige for transuttrykk som vil gjelde for hele livet er de som typisk gir utslag veldig tidlig, gjerne før fylte 4 år. Skal vi være enige om at 12 er mer enn 4?

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Og ideene basert på psuedovitenskap fortsetter:

Du har grove fordommer om mennesker du kaller aktivister, som må stamme fra en eller annen form for propaganda, da absolutt ingen mennesker du har møtt kan tenkes å faktisk støtte det å presse noen til å være noe de ikke ønsker. Om du har møtt den ene av en million så beklager jeg, men jeg har aldri sett noen på nett eller i det virkelige liv forsøke å presse lesbiske tomboys til å bli trans.

Om jeg husker rett kranglet vi om dette tidligere og jeg redegjorde for ordbruken av "presset". Men her ville du ikke ta med linken til kommentaren, så... Det var vel en grunn til det sikkert.

Av og til lurer jeg på hvorfor du gjør slikt, og så husker jeg hvem jeg snakker med og så gir det mening.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Ideene har bakgrunn i propaganda fra radikale høyre, akkurat som ROGD.

https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-news/lesbians-stand-trans-women-open-letter-dangerous-bbc-article-rcna3903

Aner ikke hvorfor du klistet inn denne og du forklarer jo ikke.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

...det viser en patetisk dårlig forståelse av det å være trans å sammenligne det å være trans, med det å tilhøre en kultur.

Godt jeg ikke gjorde det da.

Husk brillene når du leser. Bruk de uten farget glass.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Å sammenligne kulturer, hvor idealer for utseende finnes, med identitet, hvor kjønnsidentitet ikke er en ervervet kulturell identitet -- men er fundert på komponenter av bevisstheten vår, opplevelser.

Kjønnsidentitet til et individ er en opplevelse; noe hjernen skaper uavhengig av idealer og kultur, som vår legning og ideen om fargen rød.

Og oddsen for at barn leker trans og utviser symptomer for kjønnsdysfori og ønsker å være gutt, uten å ha en opplevelse er så liten at den fremdeles ikke er omtalt av seriøse publikasjoner.

Du viser en forvirring som er vanlig med dem som ikke setter seg inn i kjønnsproblematikken.

Hjernen skaper en opplevelse, som er vårt gender, sosialt kjønn.

Vi opplever at andre har lignende opplevelser, oppfører seg som oss, leker som oss, som i fellesskap danner gruppen kjønnsidentitet, gender identity, en gruppe med felles identitet. Det er her identitet kommer inn. Å identifisere med gruppen vi allerede tilhører, det er ikke en identitet fundert på en subjektiv oppfattelse.

I samfunnet søker vi å konformere til idealer for vår kjønnsidentitet, som er kultur, opplærte idealer. Det finnes mange kulturelle idealer, hvorav goth er ett, og mainstream et annet, og furries et tredje, og alle har forskjellige forventninger til kvinner og menn.

Å tro at barn med fantasier er i fare for å bli presset inn i en rolle mot sin vilje på grunn av barnas fantasi -- å tro at helsevesenet i vestlige land ikke er skikket til å sørge for at barna får hjelpen de trenger -- det er jo bokstavelig talt premisset i den kristenkonservative barneboken til Matt Walsh, som altså er propaganda rettet mot foreldre og barn.

Som tar oss til det faktum at du bruker mye tid på å forsvare fiender av transrettigheter...

Det var et salig oppkok av ord som ikke vedrørte noe av hva jeg skrev, men du kom jo frem til det du ville. Slik vil jo alltid skje når man har skrevet konklusjonen før prosessen.

Ta deg et stev.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

I forsvar av matt Walsh etter å ha fått direkte sitater fra mannen som er utvetydig i sine uttalelser som åpenbart er feil og basert på fordommer trenger du ti sider med forklaring på å innse at mannen har fordommer mot transpersoner tilsvarende rasister sin raseteori.

Når dette blir klart, til slutt, så ser du ingen problemer med det å si og tro at transpersoner er mentalt syke.

Som også er et gjennomgående problem på forumet du ikke har noen problemer med, som sammenligningen trans og furries , ideen om at transpersoner er mentalt syke, og annen misinformasjon som ligger til grunn for hat,

Ja du kan tro jeg tar ditt ord for det...

Red Frostraven skrev (1 time siden):

som ideen om at 'transaktivister' driver med grooming.

Si meg... Har du enda ikke forstått ordbruken "aktivist"?

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Du fremstiller en latterlig ide om at du er moderat.

Det gjør jeg da ikke. Du må helt seriøst ta av deg de fargede brillene når du leser, for du får så mye ut av teksten som ikke står der at det er mer av dét enn faktisk innhold.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg er moderat. Jeg står på konsensuset til sexologi/psykologi for ny diagnosemanual, og støtter helsedirektoratet under Høyre og KrF-regjeringen sine retningslinjer for behandling -- som du er ekstremt kritisk til.

Ok. Igjen har du lest noe jeg ikke har skrevet. Men vi blir jo vant med det etterhvert. Tross alt har du jo fått det for deg at jeg ikke vil hjelpe mitt barn, så... Hva du får med deg virker ikke overdrevent velfundert.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Du virker å tro en posisjon mellom amerikanske kreasjonistener sitt anti-trans korstog og legevitenskapen er sentrum -- hvor jeg enda har til gode å se ett ord av kritikk mot kristenkonservative -- mens du selv ikke reagerer på anti-trans misinformasjon i noen tråd jeg har sett då langt, mens du er utelukkende kritisk til dem som forsøker å redusere misinformasjon og forebygge og forhindre hat.

Vås. Etter de tiradene du har liret av deg om undersøkelser som ikke sier det du sier de sier så er du selv en solid spreder av misinformasjon. Var det den nederlandske undersøkelsen som forteller om terapitilbud..? Nei, det sto visst ikke der likevel. "Ingen" trans angrer, og du viser dokumentasjon. Dokumentasjonen viser at nesten ingen angrer gonadektomi. Altså der man fjerner testikler eller eggstokker m.m. Du presses på dette og endte opp med å si at bare de som har gjort dette er egentlig trans. Du selv definerte bort alle som er medisinert og selv de som har operert bort "bare" brystene fra trans-gruppen.

Om noen sprer misinformasjon her så er det deg.

Og selv om jeg har sagt det til deg en haug av ganger at min dokumentasjon er det du selv serverer så virker det ikke til å gå inn. Som om du ikke kan fatte at man kan finne noe rart i det du skriver eller kildene dine.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Om forskning sier du:

Nei, det sa jeg om en undersøkelse. Ikke forskning som sådan. Det har jeg fortalt deg flere ganger i ettertid, men du gir deg jo ikke.

Misinformasjon igjen.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Om undersøkelser som benytter standardiserte beskrivelser og definisjonen på det på det å være trans, som samsvarer med den norske definisjonen, 'å ha et kjønn som ikke samsvarer med kjønnet tildelt ved fødselen', og kaller Høyre og KrF og Venstre i Norge aktivister når du kaller meg aktivist, da jeg ikke beveger meg bort fra disse partiene eller SNL sine beskrivelser av kjønn...

Aner ikke hva du vil frem til her. Mangler det noe på slutten der?

...og jeg har ikke kalt noen partier aktivister. Det er meget tydelig at du sliter litt med det ordet. At jeg kaller deg aktivist kommer fra hvordan du forholder deg i trådene, hvordan du forholder deg til din egen informasjon, hvordan du forholder deg til motsvar på din egen informasjon og hvor lemfeldig omgang du fører med språket for å vinne sematisk der du ikke har fakta.

Likheten er slående med religiøse mørkemenn da du er helt inkapabel til å se på egen informasjon.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Og mens Høyre og FN ser på problemer med at menneskerettighetene til transpersoner ikke er godt nok ivaretatt så ser du ingen problemer med transpersoner sine rettigheter, og spør sågar hvorfor jeg, Høyre og FN mener at deres rettigheter er truet...

https://hoyre.no/politikk/var-politikk/mangfold-og-likestilling/mangfold/

Hvilke rettigheter er dette?

Red Frostraven skrev (1 time siden):

...du har sannelig meg frekkhetens nådegave når du anklager meg for å være for krass.

Til å være så glad i ordbøker tror jeg kanskje du skulle skaffe deg en synonymordbok, for "krass" er ikke dekkende.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 4
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

Jeg tror @Red Frostraven trenger å påminnes hva han/hun faktisk skrev:

Hvis du insinuerer at noen ikke ønsker å hjelpe eget barn så må du bare forvente reaksjoner. Dog gjør det deg ikke krass, men sylfrekk.

Vedkommende sier selv at vedkommende har et barn som er trans, sprer misinformasjon om tilstanden, ser rosenrødt på alle som sprer feilinformasjon og misinformasjon og vrangforestillinger som leder til hat om transpersoner -- er kritisk til både forskning og nyere praksis i legevitenskapen innen det faktisk relevante fagfeltet, psykologi og sexologi, men stoler umiddelbart på en psuedovitenskapelig forklaring som gir lettest mulig utvei for 'problemet' med at flere unge søker hjelp for kjønnsdysfori, en løsning som passer med transbevegelsens fiender sine forestillinger om hvordan all transtilstand fungerer:
'det er bare noe barna innbiller seg på grunn av sosial påvirkning!'



Jeg forstår at du ikke har fulgt med, men brukeren maler et bilde av å ha et barn som er biologisk jente som regner seg selv som trans, og uttrykker ekstremt mye som impliserer at vedkommende ikke tar barn, og da spesielt ikke biologiske jenter, med en transtilstand alvorlig, i perioden av livet da de faktisk kan bedre utfallet og sikre seg høyest mulig grad av tilfredshet med kroppen sin -- gjennom hormonbehandling under puberteten:
 

fokkeslasken skrev (På 11.4.2023 den 11.33):

Nei, det er ikke hva jeg gjør. Det har ingenting med trendy å gjøre. Det har å gjøre med at barn i endel år finner kroppen sin forvirrende (spesielt jenter), og de forandringer som skjer i hodet kan virke fremmede. Dette er vanlig. I dag vil altså alle komme over en mulig forklaring en eller annen gang, typisk på tiktok eller youtube, og det er trans.

 

 

fokkeslasken skrev (1 time siden):

konsensus der er at det vanlige for transuttrykk som vil gjelde for hele livet er de som typisk gir utslag veldig tidlig, gjerne før fylte 4 år. Skal vi være enige om at 12 er mer enn 4?

...bruker tilfeldige personer uten relevant spesialsering som kilde på at eldre barn som regner seg som trans har høyere odds for å 'fantasere'...
 

fokkeslasken skrev (På 29.3.2023 den 13.10):

Men dersom de ikke egentlig har tilstanden - hva da? For du sier vel ikke her at alle som påstår at de har den faktisk har den? Litt som om en vilkårlig person skulle si til en psykolog at vedkommende har splittet personlighet så skal man behandle det som sannhet..?

Impliserer at barn som har fantasier, som enda ikke er oppdaget konkrete eksempler på, risikerer noe ved å oppsøke helsevesenet...
 

fokkeslasken skrev (På 11.4.2023 den 10.45):

For når det nå skal være "ulovlig" for helsepersonell å spørsmålsette dette så blir medisinering første skanse. Man skal nikke og godta, noe som da vil kunne følges av tung medisinering som sjeldent er så reversibel som man skal ha det til. Og så slenger man på toppen av det at det kjempes for at slikt skal kunne unndras foreldrenes ettersyn uansett barnets alder samtidig som man sloss for å få lovlig medisinering så langt ned i alder som mulig. 12-13 er vanlig å ville, men jeg har hørt ønsker om 9 år også.

Er sterkt kritisk til helsevesenet...

fokkeslasken skrev (På 11.4.2023 den 13.14):

- at de tenker kortsiktig er jo åpenbart for alle som har hatt litt med barn å gjøre. Spør et barn om de vil ha en pose godteri nå eller to poser neste helg. At at de gjør er kortsiktig betyr at de ikke ser på om dette vil gjøre deres hverdag og generelle liv verre senere. De ser ikke verden slik voksne gjør, og derfor har vi myndighetsalder. At sterke krefter taler for å frata foreldre retten til å engang vite om deres barneskolebarn blir medisinert er så ufyselig stygt at jeg har ikke ord.
- at de ser etter enkle løsninger er jo ganske universelt. Enhver forklaring som fraskriver dem ansvar godtas. Mange fortsetter med dette i voksen alder, da typisk synlig med vektproblemer og alle de myriader av grunner som eksisterer som betyr at det er en annen grunn enn hva man gjør selv for vekta. Det samme her. De har det vondt av forskjellige grunner, kroppen føles feil, de andre jentene i klassen har begynt med baksnakking og sminke, guttene har begynt med for mye knuffing og sport og hierarkiet føles unødvendig og påtvungent, gamle venner er ikke venner lengre fordi man har mindre til felles nå, osv. Det er mange grunner til at prepubertale føler verden er imot dem. Så kommer en forklaring som sier at du er født feil. Derfor føler du deg ille. Hadde du vært født riktig ville du følt deg bra. Og, tro det eller ei, løsningen er en pille. Og så sier voksne at - selvfølgelig ville de ikke velge den løsningen om det ikke var tilfelle. Til det er det for mye negativt som følger. Vel - ikke som de vet om, og ikke som de trenger tenke på før de har blitt dobbelt så gamle. Dobbelt! Ingen tenker så langt frem i tid uansett alder.
 

Så, nei, det er ikke fordi det er trendy. Det er fordi det er enkelt  med en enkel løsning senere. Det er jo bare å ta en pille daglig som de blir fortalt man bare kan slutte med om de ombestemmer seg og så går alt tilbake til normalen.

Er det noen her som ikke hadde tatt en pille for å få flere venner?
Er det noen her som ikke hadde tatt en pille for å bli sosialt akseptert?
Er det noen her som ikke hadde tatt en pille for at angsten skal bli borte?

Ingenting av dette er noe som er mulig uten at man jobber med seg selv, men det selges til barn som en løsning likevel.

  ...mer av det samme...

fokkeslasken skrev (På 4.3.2023 den 15.39):

At det da vil finnes endel folk som ser på hvor triste disse barna er og da tro at det er fordi de er trans, det er jo forståelig. Men det kan altså være andre veien at de blir triste fordi de ikke er trans men forsøker være det - for å si det litt enkelt. Men Gud forby om man skulle sjekke dette. Da hadde man vel blitt hengt opp på torget etter testiklene.

...og enda mer...

---

Dersom barnet er trans, så er dette alvorlig.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (29 minutter siden):

Jeg forstår at du ikke har fulgt med....

Det er nok heller du som må begynne å følge med litt her.

Jeg skrev: «Hvis du insinuerer at noen ikke ønsker å hjelpe eget barn så må du bare forvente reaksjoner.»

Du antyder at @fokkeslasken ikke ønsker å hjelpe sitt eget barn. Dette er en særdeles grov anklage å komme med. Selv om @fokkeslasken har nevnt litt om situasjonen til barnet, så er det mye, forståelig nok, som @fokkeslasken med rette velger å holde privat. Du, og jeg, har ingen anselse om hva han/hun og barnet hans/hennes i detalj har vært igjennom av behandling eller konsultasjoner. Ingen av oss kjenner heller til barnets eget syn på saken.

 

Red Frostraven skrev (29 minutter siden):

...i perioden av livet da de faktisk kan bedre utfallet og sikre seg høyest mulig grad av tilfredshet med kroppen sin -- gjennom hormonbehandling under puberteten:

For noen så er kanskje hormonbehandling den beste løsningen. Men noen betyr ikke alle. For deg så virker det som om hormonbehandling er den eneste løsningen, noe det absolutt ikke er:

Sitat

Ønsker alle behandling?

Nei, det er en myte at alle transpersoner ønsker behandling med hormoner og kirurgi for å bekrefte kjønnsidentiteten sin. Noen ønsker kjønnsbekreftende behandling med kirurgi og hormoner, mens andre kun ønsker delvis behandling, for eksempel hormonbehandling, men ikke kirurgi. Andre ønsker ikke behandling, men vil uttrykke seg på den måten de selv ønsker og føler ikke behov for behandling. 

Hva om barnet til @fokkeslasken selv ikke ønsker hormonbehandling? Du har (såvidt jeg vet idetminste) aldri møtt barnet til @fokkeslasken og kan umulig vite hva som er best for denne personen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

La meg omformulere litt; Det fremstår som om brukeren har en hel del forestillinger som kan være mer til belastning enn hjelp, om barnet er trans.

Det er som en anti-vaxer som beskriver mistillit til forskning og kompetansen til helsevesenet og beskriver å ha en nær seg som er en utsatt person  -- beskriver meninger som vitterlig kan påvirke andre i lignende situasjoner til å ta ekstremt dårlige valg selv om vedkommende ikke faktisk følger opp meningene sine for sin utsatte person, enten fordi personen egentlig ikke er utsatt som tidligere beskrevet eller fordi vedkommende faktisk ikke følger egne råd, som fordrer spørsmål om hvorfor vedkommende sprer denne kritikken mot helsevesenet og bidrar til at andre kan ta dårlige valg. 

D
et er bare at vedkommende troller som kan forsvare oppførselen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...