Gå til innhold

Nytt bompengegebyr godkjent


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, ozone said:

De har innsett at brikkene ikke alltid kan leses, så derfor har de skiltgjenkjenning i tillegg. Men det koster dem "litt ekstra arbeid" har de sagt. Det betyr at man trygt kan legge brikken igjen hjemme! Da må selskapet lese skiltet hver gang, og de gangene det er uleselig pga snø, kamerafeil eller gjenskinn/reflekser, kjører du gratis.
Det er ikke brikken som er den viktige tingen her, det er avtalen!
Klarer de å lese skiltet, og dermed finner ut hvem du er, så finner de også ut at du har en avtale, og du får rabatt. Finner de ikke ut hvem du er, så kan de heller ikke belaste kontoen din. Det eneste brikken gjør er å gjøre det lettere for selskapet å finne ut at det er deg! Min brikke har lagt hjemme siden dag 1 😊

Noen som vet om dette gjelder el-bil også? 

For jeg har alltid trodd man måtte ha fungerede brikke for å få el-bil rabatt, feks. autopass selv sier: https://www.autopass.no/no/kunde/rabatt-med-brikke/

Quote

Med brukervtale og innstallert brikke i kjøretøyet får du rabatt i alle automatiske bomstasjoner i landet merket med AutoPASS.


Og ex. vegfinans sier følgende https://www.vegfinans.no/ofte-stilte-spørsmål:

Quote

For å få rabatt med elbil forutsetter dette at du har en gyldig AutoPASS-avtale og en brikke montert i kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vil jo aldri fortelle publikum hvordan de finner ut hvem som passerer! De bruker alle lovlige midler, og det er pr. nå brikke og skilt. Brikken går rett i databasen til selskapet, men skilt må gå via vegvesenets database. Må de bruke skilt fordi brikken ikke ble lest (som skjer oftere enn mange tror), så sjekkes det mot vegvesen.no, og der får de også vite om dette er nullutslipp-bil. Bare slapp helt av: Jeg kjører el-bil, og alle mine passeringer har blitt korrekt rabattert på både vei og ferger fullstendig uten brikke i bilen (og noen har jeg sluppet unna). Men selvfølgelig har jeg opprettet avtale og betalt for brikke! Det er en forutsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, ozone said:

De vil jo aldri fortelle publikum hvordan de finner ut hvem som passerer! De bruker alle lovlige midler, og det er pr. nå brikke og skilt. Brikken går rett i databasen til selskapet, men skilt må gå via vegvesenets database. Må de bruke skilt fordi brikken ikke ble lest (som skjer oftere enn mange tror), så sjekkes det mot vegvesen.no, og der får de også vite om dette er nullutslipp-bil. Bare slapp helt av: Jeg kjører el-bil, og alle mine passeringer har blitt korrekt rabattert på både vei og ferger fullstendig uten brikke i bilen (og noen har jeg sluppet unna). Men selvfølgelig har jeg opprettet avtale og betalt for brikke! Det er en forutsetning.

El-bil her og med avtale og brikke. Takk! Da skal nok min brikke relativt fort ut av bilen her og.

Jeg vet at her i byen så blir brikken også brukt andre plasser (ikke bomstasjoner, men "målepunkter", man ser det på antennene) for måling av "trafikk-data", noe jeg ikke liker fra et personvern-perspektiv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

noen som vet hvor mye selskapene tar/får beholde av hver passering? eller er inntektene deres basert på forhandlet avtale med staten?

uansett virker det å være god butikk med null risiko, i forhold til mye annet her i verden.

spørs om ikke en femkrone bare er begynnelsen, og så blir det liksom "regulert" i takt med prisstigning hvert år etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremtind Service er visst eid av SpareBank 1 og DNB og inngår i Fremtind konsernet.

I 2021 hadde det et årsresultat på over 3 milliarder kroner før skatt, året før 1,5 milliard. osv.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/rekordresultat-for-fremtind?publisherId=17846913&releaseId=17925543

det er klart slike aktører trenger en 5 kroning ekstra i måneden fra oss, sånn at de ikke havner i matkø hos Frelsesarmeen. [/sarkasme]

Endret av Mr.M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Staten eier 40 % av dnb. Det er klart staten godkjenner gebyrer som går inn til dem. Som en annen tråd her inne viste, staten er ekstremt grådige og gir blaffen i folket. Hvem er det de samler inn alle disse pengene til? Forsvinner nok mye til EU, Nato, FN, WHO osv osv.

Lenke til kommentar

Det ville er at ingen gjør opprør mot at andel bompenger går til å berike enkeltpersoner i ulike selskap.

Man kan mene mye om at noe skal driftes av staten, men her burde det være non profit. Kun reel selvkost. 

Nei, fete bonuser og masse penger inn i ulike AS er ikke reel selvkost. 

Bonuser, honorarer og annen intern premiering og avkastning, innen ledelsen av de ulike selskapene som drifter bompenger, solid bomskudd. 

Bomselskapene får vise sine strategier og harde innsats om hvordan de har kapret kunder og bidratt til noe ekstra for staten.

F.eks. Fjellinjen tjener titall millioner på "payback" avtaler med inkassoselskaper. Altså at Fjellinjen får en provisjon for hver inkassosak.

Det er omtrent 500.000 inkassokrav på bompenger hvert år!!!

Bompenger har gått til etterlønn av styres ansatt. Bomselskapene har hatt oppe i 40% av innkreving til driftskostnader. Så titalls millioner havner i privatpersoner lommer. 

Bompenger er en ting, at dette skal være big business er tragisk. 

Både Forbrukerrådet og Samferdselsdepartementet har ropt kritisk ut om dette her. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Terje2k skrev (52 minutter siden):

...Da skal nok min brikke relativt fort ut av bilen her og.

Jeg fulgte veldig nøye med på "mine sider" til å begynne med uten brikke! Og det bør du også gjøre.
Men alle passeringer kom enten med alle el-bil fordeler og avtalerabatt, eller ikke i det hele tatt😊
Så i det siste har jeg ikke giddet å sjekke på skyttelpass, for jeg ser på e-fakturaen at summen uansett er der jeg føler den skal være👍

Lenke til kommentar
plankeby skrev (44 minutter siden):

Det ville er at ingen gjør opprør mot at andel bompenger går til å berike enkeltpersoner i ulike selskap.Man kan mene mye om at noe skal driftes av staten, men her burde det være non profit. Kun reel selvkost. 

Dette er et veldig viktig poeng!
Når Staten bestemmer at bilisten skal være med å finansiere veiene via bompenger, men setter innkrevingen bort til private firma, så er det intet mindre enn et svik mot dem de skal tjene.
Staten må selv skaffe seg kompetansen på innkreving når de vedtar innkreving!
Dette kan fullt ut sammenlignes med skattleggingen av lønnsinntekt: Hadde vi akseptert at skatten ble satt bort til privat firma, og skatten vår dermed ble høyere? Nei. Men vi aksepterer at prisen på veien, broen, tunnelen osv. blir høyere fordi staten ikke gidder/klarer å kreve in "skatten" selv... For ikke å snakke om rotet det blir med 3 "firma" som "konkurrerer" om "kundene"...🙄

Lenke til kommentar
19 hours ago, Kajac said:

Veldig dårlig strategi om de vil beholde kunder

Men dersom alle selskapene begynner med denne praksisen har det ingenting å si hvorvidt bileierne er fornøyd eller ikke. Dette er jo et statlig bestemt oligopol. Kundetilfredshet for disse er hvorvidt staten er fornøyd med tjenesten. Det er de som er kunden, ikke vi.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (1 time siden):

Men dersom alle selskapene begynner med denne praksisen har det ingenting å si hvorvidt bileierne er fornøyd eller ikke. Dette er jo et statlig bestemt oligopol. Kundetilfredshet for disse er hvorvidt staten er fornøyd med tjenesten. Det er de som er kunden, ikke vi.

Nei, ingen av disse selskapene ligger under staten. De konkurrerer om kunder på samme måte som alle andre. Dersom kundene rømmer til konkurrenten som ikke tar gebyr spiller det ingen rolle for staten.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Kajac said:

Nei, ingen av disse selskapene ligger under staten.

Det var ikke det jeg sa. Derimot er antall og hvilke selskap som skal håndtere dette bestemt av staten gjennom løyve.

Det er riktig at det er likegyldig for staten om du eller jeg velger det ene eller det andre selskapet - og nettopp derfor sitter vi som forbrukere/bileiere i saksa. For så fort én aktør begynner med dette, kan de få andre følge etter - og det er fint lite vi får gjort med det ettersom dette er et marked hvor det er begrenset med reell konkurransekraft.

Før vi vet ordet av det betaler vi "Netflix-priser" for å få bompengerabatter, med fare for å være litt konspiratorisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...