Bjerknez Skrevet 13. april 2023 Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Jeg har grei kjennskap til bygging av batteripakker og hvordan dette funker. Jeg har også grei grunnleggende forståelse av elektronikk. Jeg har sett en drøss av videoer på Youtube hvor dem bygger batteripakker til mopeder og motorsykler etc. ved hjelp av 18650 celler og ser jo at det funker, men føler de fleste av videoene jeg har sett er litt "cowboy" og det viser ikke langtidsvirkningene og evt. bakdeler over tid. Det jeg tenkte vi kunne diskutere oss frem til her, er hvordan man kan gjøre dette på best mulig måte. Jeg er klar over at dette kan gjøres med andre batterityper som Li-Po og LifePo4 etc. som skal fungere bedre enn 18650. Men jeg vil gjerne se om dette lar seg gjøre og få til skikkelig med 18650 celler da sistnevnte er veldig lett og få tak i. Jeg har lest at det "smarteste" trolig er å gå for en 4S løsning. Nominell spenning på et 18650 batteri er typisk 3.7V. 3.7V x 4 = 14.8V. Helt i grenseland spør du meg. men 3S får man da 11.1V nominell spenning som er noe lavt. Men fulladet så holder disse batteriene 4.2V, men da ikke under last. Jeg har planer om å trolig bruke en aktiv BMS som er koblet til batteripakken og balanserer batteriene konstant. Jeg er usikker på om dette er den beste måten å gjøre det på, men så langt er det disse tankene jeg har. Jeg vet selvsagt også at man må ha en BMS i tillegg til dette for å beskytte batteriene mot over/underlading. Men hovedproblemet her blir egentlig å treffe riktig på spenningen med tanke på 3 eller 4 batterier i serie. 4 batterier i serie inkludert en voltregulator hadde jo vært det beste, men da begynner ting å ta litt plass og dessuten må voltregulatoren takle ganske høy last til tider, noe jeg ikke helt klarer å se blir spesielt vellykket da man må ha en ganske heftig regulator. Så spørsmålet blir vel egentlig hvor lite eller mye spenning er for lite eller for mye? Noen som har bygget noe lignende her inne som kan komme med litt innputt? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2023 Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Hva slags effekt sikter du på? Med bare 4S blir det fort veldig mye strøm. Selv radiostyrte biler på 4S kan trekke rundt 200A og har selv hatt en som kunne trekke 500A peak. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. april 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Jeg tenker rundt 18 ampre. Hver celle er på rundt 2.500Ah så det bli da ca. 7 batterier i parallel og 3 eller 4 i serie. Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. april 2023 Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Bjerknez skrev (1 minutt siden): Jeg tenker rundt 18 ampre. Hver celle er på rundt 2.500Ah så det bli da ca. 7 batterier i parallel og 3 eller 4 i serie. Det er 250watt som er omtrent hva elsykler har nominelt. De fleste elsykler har også pakker mellom 36 og 48V nettopp for å få ned strømtrekk. Er det elsykkel eller motorsykkel du skal bygge? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. april 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Jeg skal ikke bygge noe som helst annet enn batteripakken som skal sitte i motorsykkelen. Altså jeg snakker kun om å bytte ut det gamle blysyrebatteriet med et hjemmelaget Lithium batteri. Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. april 2023 Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Bjerknez skrev (8 minutter siden): Jeg skal ikke bygge noe som helst annet enn batteripakken som skal sitte i motorsykkelen. Altså jeg snakker kun om å bytte ut det gamle blysyrebatteriet med et hjemmelaget Lithium batteri. Da må du se på startstrømmen den trenger. En liten 18650 pakke er neppe egnet som startbatteri. Igrunnen meningsløst prosjekt spør du meg. Hvorfor ikke bruke et egnet batteri? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2023 Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 Er det startbatteri så får du flere utfordringer. Du må ha 16,8V for å få ladet batteripakka mens vanlig ladespenning på bly/syre er ca. 14,5V maks. I tillegg til at du som du selv nevnte trenger regulator for å få spenningen ned fra batteripakka. Kan hende det finnes noen ferdige løsninger på Ali/Ebay e.l. LiFePo4 er det de som regel bruker for å erstatte bly/syre da disse er direkte spenningskompatible. Eneste man trenger er en enkel BMS. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. april 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. april 2023 sedsberg skrev (2 minutter siden): Er det startbatteri så får du flere utfordringer. Du må ha 16,8V for å få ladet batteripakka mens vanlig ladespenning på bly/syre er ca. 14,5V maks. I tillegg til at du som du selv nevnte trenger regulator for å få spenningen ned fra batteripakka. Kan hende det finnes noen ferdige løsninger på Ali/Ebay e.l. LiFePo4 er det de som regel bruker for å erstatte bly/syre da disse er direkte spenningskompatible. Eneste man trenger er en enkel BMS. Jada, jeg ser utfordringene her. Men med 3S batteripakke vil det funke. Da trenger jeg kun 12.6V ladespenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå