SteinarN Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg har blitt donert en gammel W2003 server. Den kan neppe brukes til noe som helst, men bare for å "leke" meg litt så prøver jeg å få liv i den. Etter en god del om og men for i det hele tatt å få den startet så har jeg omsider kommet meg inn i os. Da kommer jeg til et påloggingsvindu hvor en bruker er ferdig utfylt, men passordet mangler selvsagt. Videre er det et tredje felt "Log on to:" Dette feltet er også ferdig utfylt. Er det dette som er et "Domene"? Jeg har startet opp serveren med en passord recovery cd. Da finner jeg en bruker, "Administrator". Men det er en helt annen bruker som er ferdig utfylt i påloggingsvinduet. Denne brukeren finner ikke recovery programmet. Jeg har fått satt nytt passord på "Administrator" brukeren, men jeg får ikke logget på med denne heller. Jeg er ikke 100% sikker på om recovery programmet kan gjøre noe med "Domene", så det kan kanskje være ei begrensning der, i det programmet altså. Det sto at det skulle kunne behandle domene og, men ikke legge til nye brukere. Men programmet kan faktisk legge til nye brukere så jeg lurer på om beskrivelsen av hva programmet kan og ikke kan er feil... Hvordan kommer jeg videre, hva annet kan jeg prøve? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Glemte å si at server versjonen er "Windows Server 2003, for Small Business Server", hvis det har betydning Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 (endret) Hvis du bare skal leke deg med serveren så er det vel bare å reinstallere så lenge du har lisensen og har / får tak i installasjonsmedia. Du kan jo ta vare på OS-disken som står i og prøve en nyinstallasjon på en ny disk hvis du vil ha muligheten til å prøve og redde det nåværende systemet senere. Husker jeg la inn Windows NT Server en gang og la inn ekstra passordbeskyttelse som en patch til den, og da var det ikke så enkelt å fikse et glemt adminpassord. Nå vet jeg ikke noe inngående om 2003-modellen, men den har vel gått bort i fra den patetisk dårlige LAN-manager 2-hash splitt passord greia som USA fikk banket igjennom for å ikke gjøre det for vanskelig å komme seg inn i beslaglagte servere. Endret 12. april 2023 av vidor Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Jeg har ikke installasjonsmediet, så kan neppe installere på nytt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 (endret) I min ungdom slettet jeg SAM-filen(e) med linux-CD men vet ikke om det funker på W2003? The Security Accounts Manager (SAM) is a database file in the Microsoft Windows operating system (OS) that contains usernames and passwords. Edit.. Endret 12. april 2023 av Jarmo Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 En tanke bare, aner ikke om det er helt på jordet... Os ligger på et HW raid med 4 stk SCSI disker. Om jeg koblet til en ny gammel snurredisk på en av sata portene, installere en gammel xp som jeg har medie til og på den måten kunne navigere frem til registeret og lete seg fram til hvor passordene er lagret? Nå har jeg kun 32 bit xp medie og vet ikke om server os er 32 eller 64 bit. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Så lenge det er standard Intel/Xeon så funker 64 bit prosessorer med 32 bit software. Prøv heller å finn passord-vertøy designet for Win 2003 Server SBS. SBS er vel såpass basic at den neppe kommer standard med noe fancy greier for sikkerhet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Mulig du finner det du trenger til ny installasjon her. Lisensnøkkel pleier å følge med på serveren. https://archive.org/search?query=windows+2003+Small+business+server Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Jeg har allerede prøv med to varianter av Spower, men de finner kun standard "Administrator" bruker, og den funker det ikke å logge på med. Spower finner ingen bruker med navnet som kommer ferdig utfylt i påloggingsboksen. Nå finnes det selvsagt mange andre verktøy, men vil ikke kjøpe programmer for flere tusen kroner heller 😀 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Det er Windows 2003! Det er eit operativsystem som kan handle sprit på polet for pokker. Det er fullstendig verdilaust i dag, og maskinvaren er sannsynligvis søppel, med ytelse på linje med en RPi 4. Etterlat boksen bak elkjøp. Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Sjekk ut Hirens Boot CD, ikke prøvd det på 2003, men mener å huske det funka på 2000 server, funka på win10 også, når jeg prøvde for et par år sidam Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Mulig du finner noe fornuftig her; https://community.spiceworks.com/topic/395027-recovering-domain-admin-password-on-2003-sbs-server Lenke til kommentar
process Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 Etter du har resatt passordet på lokal admin, forsøker du da å logge på local admin/pc ved å endre domeneinnloggingen? (Siste feltet) Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 process skrev (1 minutt siden): Etter du har resatt passordet på lokal admin, forsøker du da å logge på local admin/pc ved å endre domeneinnloggingen? (Siste feltet) Jeg har prøvd å logge inn med lokal admin (Administrator) og det nye passordet det så ut som jeg fikk satt på den brukeren. Jeg har prøvd både med utfylt domenefelt (det tredje feltet nederst) og med det feltet blankt. Kommer ikke inn i noen av tilfellene. Lenke til kommentar
process Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 5 minutes ago, SteinarN said: Jeg har prøvd å logge inn med lokal admin (Administrator) og det nye passordet det så ut som jeg fikk satt på den brukeren. Jeg har prøvd både med utfylt domenefelt (det tredje feltet nederst) og med det feltet blankt. Kommer ikke inn i noen av tilfellene. Har du forsøkt .\Administrator som brukernavn? Alternativt This Computer som domene, i motsetning til blankt Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Ja, prøvde med Administrator som bruker, med nytt (resatt) passord, med eksisterende domene og med blankt domenefelt. Jeg kan ikke skrive det skråtegnet du har foran "A" i Administrator... Aner ikke hvorfor Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Brukte feil tast/tegn. Ser jeg har to skråtegn som heller den veien, ett sammen med "+" tegnet og "?" tegnet. Det andre på samme tast som flere andre små tegn/korte streker. Er det det siste skråtegnet du mener, dette "\"? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Nå har jeg prøvd med skråtegn og med skråtegn og punktum foran Administrator. Ikke noe innlogging enda. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. april 2023 Forfatter Del Skrevet 12. april 2023 Jeg startet opp i sikkermodus/Directory Services Restore Mode. Nå er domenefeltet borte, men kan fortsatt ikke logge inn med Administrator bruker Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. april 2023 Del Skrevet 12. april 2023 SteinarN skrev (2 timer siden): Windows Server 2003, for Small Business Server Serveren har mest sannsynlig rolle som domenekontroller (‘DC’) og da har man ikke mulighet til å logge på med brukerkonto fra lokal SAM (som er den du ser i recovery-programmet ditt). Du kan prøve trikset som er beskrevet her: How to reset forgotten Active Directory Domain Administrator password Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå