Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mange kilo tåler en benkeplate?


Anbefalte innlegg

zorry skrev (22 minutter siden):

Men maskinen får vel fremdeles ikke plass oppe på en vanlig bred benkeplate?

Nå tok jeg frem målebåndet for å sjekke og maskinen er som du sier for bred. Gulspon-platen du nevner har not og fjær og ved å legge et par lag kan jeg kanskje få den sterk nok?
 
Kanskje jeg bare skal la maskinen stå på gulvet og la den ta opp litt plass under bordflaten på den ene siden? Eller bare ha smalere benkeplate? Da slipper jeg å tenke på vibrasjoner i bordflaten på grunn av maskinen også. Tar den opp 87 cm gulvplass på den ene siden av bordet / blir bordflaten litt smalere har ikke det noe å si i det store og hele. 

 

zorry skrev (3 minutter siden):

På skissen din ser det også ut til at 2x4-ene ligger flatt.

Skissen var fort laget i Word og jeg hadde ikke noe særlig tanke på om stenderne skulle være stående eller liggende. Som du sier blir det sterkest om de er stående. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

ilpostino skrev (5 minutter siden):

Nå tok jeg frem målebåndet for å sjekke og maskinen er som du sier for bred. Gulspon-platen du nevner har not og fjær og ved å legge et par lag kan jeg kanskje få den sterk nok?
 ...

Det holder fint med bare et lag gulvspon om du setter sargen rett under de punktene som maskinen hviler på.

 

ilpostino skrev (6 minutter siden):

...
 
Kanskje jeg bare skal la maskinen stå på gulvet og la den ta opp litt plass under bordflaten på den ene siden? Eller bare ha smalere benkeplate? Da slipper jeg å tenke på vibrasjoner i bordflaten på grunn av maskinen også. Tar den opp 87 cm gulvplass på den ene siden av bordet / blir bordflaten litt smalere har ikke det noe å si i det store og hele. 

...

Dette avhenger jo litt av hvordan du ser for deg å bruke den. Jo hyppigere den er i bruk jo bedre bør den plasseres. Hvis du må krype rundt på gulvet for å bruke den er det ikke sikkert at den blir så populær i lengden. Å ha noe stikkende ut på utsiden av en slik benkeplate hadde nok irritert meg endel. Hvis plassen tillot ville jeg ha brukt sponplate og laget benken 900mm bred. Om du regner med å drive på med litt grovjobbing på benken kan du legge på et lag huntonitt hard trefiberplate på toppen eller vanlig veggspon som offerplate. Sidekantene kan du slå lister på hvis det er din stil. 

Tror jeg hadde laget en kasse av gulvspon med bunn, 3 sidevegger og topp. Under kassen hadde jeg enten satt maskinsko med gummi, eller hjul slik at maskinen kunne flyttes på ved rengjøring/vedlikehold/bruk. I hjørner mellom sponplatene hadde jeg satt 36x36mm  og skrudd/limt. Sideveggene ville jeg latt gå helt ned og satt 36x36mm mellom bunn og sidevegger på undersiden av bunnen. Dermed ville bunnen være en praktisk hylle. Jeg ville satt en 36x76 som avstiver under bunnen der det ikke var sidevegg. Under bordplaten der det ikke er vegg ville jeg plassert f.eks en 123x36mm. Maskinen står antagelig på de fire hjørnene og med sponplater rett ned under disse hjørnene ville maskinene ha god understøttelse.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (35 minutter siden):

...

Skissen var fort laget i Word og jeg hadde ikke noe særlig tanke på om stenderne skulle være stående eller liggende. Som du sier blir det sterkest om de er stående. 

Forøvrig er vel stendere bestandig stående og de befinner seg inne i en vegg og holder kledningen på plass. 🙂 

Under en bordplate er det en sarg 🙂

Angående bein på en benk så kan det være ok å bruke f.eks. 2 stk 36x76mm til ett bein. Da kan den ene delen stoppe oppe under sargen mens den andre delen går på innsiden av sargen og helt opp til bordplaten. På den måten får man både en nokså stiv forbindelse og direkte understøttelse under både sarg og bordplate.

Men nå må jeg til køys. Ha en god natt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...