Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jumpers knee som ikke blir bra

Gjest 7df91...a21

Anbefalte innlegg

Gjest 7df91...a21

Hei! 

Da jeg var 14 år hadde jeg schlatters i høyre kne, slik som mange andre. Etter en periode uten fotball og mye sykling gikk dette over, men kulen under kneskålen har jeg fortsatt. 

Jeg er nå 30 år og spiller fortsatt aktivt fotball, men på lavere nivå. Jeg er nok godt over snittet aktiv og driver med toppturer (rando og til fots), løping på asfalt og i fjell, sykling og styrketrening - dette i tillegg til fotball. Den totale belastningen er nok stor, men har aldri hatt problem med det tidligere. Sommeren 2022 merket jeg små tendenser til knesmerter som minnet om Jumpers Knee, men ikke noe som plaget meg. Som med mange andre ting i et aktivt liv tenkte jeg at dette går over etter hvert, men det skjedde jo selvfølgelig ikke - det ble verre og verre. 

I desember toppet det seg og jeg tok en pause fra fotball og løping generelt, dette fordi det var der jeg merket det mest, spesielt dagene etter. I januar startet jeg eksentrisk trening og jeg har hatt tre trykkbølgebehandlinger. Det skal sies at jeg ikke er verdens mest tålmodige person, så jeg har tatt på meg både fotballsko og løpesko i perioden frem til nå, men kun korte økter. 

Problemet mitt er at det ikke skjer noe som helst. Det blir ikke bedre. Jeg kunne selvfølgelig stoppet 100 % med all trening, men leser også at det ikke er anbefalt. Jeg skal til naprapat om få dager og er litt desperat etter tips. Burde jeg be om røntgen av kneet for å sjekke at det faktisk er Jumpers Knee? Noen med erfaring av kortison? Operasjon? Jeg er desperat etter en løsning... 

Anonymous poster hash: 7df91...a21

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde få MR røntgen for å utelukke artrose. Ofte krever første fase av rehabiliteringen lengre total hvile enn man får opplyst fra lege og sykehus. Du må nok belage deg på å holde deg mest mulig i ro i et par uker og ta NSAID's som for eksempel diklofenak før du går videre i rehabiliteringen. Fase to innebærer som regel bevegelsestrening og lette strekkøvelser.

Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21

Takk for tips.

Har tatt 2-3 uker med liten til ingen belastning av kneet og samtidig bruk av voltaren to ganger daglig. Etter dette startet jeg eksentrisk trening, fortsatt veldig rolig. Dette var etter tredje trykkbølgebehandling. Inne i fjerde mnd. med å «ta de rolig» nå - nesten uten fremgang… 

Får satse på flere gode råd i morgen hos naprapaten. 

Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21 skrev (5 timer siden):

Hei! 

Da jeg var 14 år hadde jeg schlatters i høyre kne, slik som mange andre. Etter en periode uten fotball og mye sykling gikk dette over, men kulen under kneskålen har jeg fortsatt. 

Jeg er nå 30 år og spiller fortsatt aktivt fotball, men på lavere nivå. Jeg er nok godt over snittet aktiv og driver med toppturer (rando og til fots), løping på asfalt og i fjell, sykling og styrketrening - dette i tillegg til fotball. Den totale belastningen er nok stor, men har aldri hatt problem med det tidligere. Sommeren 2022 merket jeg små tendenser til knesmerter som minnet om Jumpers Knee, men ikke noe som plaget meg. Som med mange andre ting i et aktivt liv tenkte jeg at dette går over etter hvert, men det skjedde jo selvfølgelig ikke - det ble verre og verre. 

I desember toppet det seg og jeg tok en pause fra fotball og løping generelt, dette fordi det var der jeg merket det mest, spesielt dagene etter. I januar startet jeg eksentrisk trening og jeg har hatt tre trykkbølgebehandlinger. Det skal sies at jeg ikke er verdens mest tålmodige person, så jeg har tatt på meg både fotballsko og løpesko i perioden frem til nå, men kun korte økter. 

Problemet mitt er at det ikke skjer noe som helst. Det blir ikke bedre. Jeg kunne selvfølgelig stoppet 100 % med all trening, men leser også at det ikke er anbefalt. Jeg skal til naprapat om få dager og er litt desperat etter tips. Burde jeg be om røntgen av kneet for å sjekke at det faktisk er Jumpers Knee? Noen med erfaring av kortison? Operasjon? Jeg er desperat etter en løsning... 

Tror det er det samme problemkneet jeg har.

Brysk under kneskaalen, haltet av gammel vane, naar det var smertefritt, inni mellom

Kjoerte tunge beinpressoevelser, paa et treningstudio, for en 20 aar siden og har vaert smertefri siden.

3 x 10 oevelser i et beinpressapparat, kjente virkningen, etter et par omganger.

Gikk vel tre dager i uka.

Har ikke hatt smerter siden. ( bank i bordet. )

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21

Takk for flere tips. Har trent litt styrke, men rolig med moderat vekt. Skal prøve med tyngre og samtidig forhøre meg med fysio. 

Ja, bruker knestøtte med skinner i for å støtte undersiden av kneet opp. 

Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21 skrev (11 timer siden):

Takk for tips.

Har tatt 2-3 uker med liten til ingen belastning av kneet og samtidig bruk av voltaren to ganger daglig. Etter dette startet jeg eksentrisk trening, fortsatt veldig rolig. Dette var etter tredje trykkbølgebehandling. Inne i fjerde mnd. med å «ta de rolig» nå - nesten uten fremgang… 

Får satse på flere gode råd i morgen hos naprapaten. 

Betennelse kan være vanskelig å få bukt på og kan også være en mer invalidiserende følgefeil enn selve skaden. Kan høres ut som en standhaftig slimposebetennelse i senene til knestrekkerne men å komme seg på MR røntgen ville jeg vurdert høyt som førsteprioritet. Å bli offer for synsing unner jeg ingen. Fagpersonell liker det for da kan de eksprementere og samtidig tjene gode penger, men det går utover din lommebok.

Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21 skrev (7 timer siden):

Takk for flere tips. Har trent litt styrke, men rolig med moderat vekt. Skal prøve med tyngre og samtidig forhøre meg med fysio. 

Ja, bruker knestøtte med skinner i for å støtte undersiden av kneet opp. 

Hvis betennelse er en del av problemstillingen noe det ofte er, så vil total hvile og bevegelsestrening komme foran styrkertrening i forløpet. Grad av betennelse bestemmer hvor mye belastning man tåler før man gjør vondt værre. Fysioterapauter undervurderer ofte denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21

Tilbake fra røntgen. Har en KRAFTIG betennelse og små rifter i senen. De var egentlig litt sjokkert på hvordan jeg hadde fått det til. Betennelsen er på ca. 30-40 % av senen og var godt synlig. Full stopp på løping og fotball, og 6-8 mnd. med opptrening. 

Skal fortsette med eksentrisk styrketrening og kan heldigvis fortsatt sykle. Fotballsesongen for 2023 er nok over før den har startet, og rando, topptur, løping er bare å legge til sides. Knallhard beskjed å få, men dette var nok mye mer alvorlig enn jeg hadde trodd. 

Lenke til kommentar
Gjest 7df91...a21 skrev (4 timer siden):

Tilbake fra røntgen. Har en KRAFTIG betennelse og små rifter i senen. De var egentlig litt sjokkert på hvordan jeg hadde fått det til. Betennelsen er på ca. 30-40 % av senen og var godt synlig. Full stopp på løping og fotball, og 6-8 mnd. med opptrening. 

Skal fortsette med eksentrisk styrketrening og kan heldigvis fortsatt sykle. Fotballsesongen for 2023 er nok over før den har startet, og rando, topptur, løping er bare å legge til sides. Knallhard beskjed å få, men dette var nok mye mer alvorlig enn jeg hadde trodd. 

Bra at du fikk en utredning, da er det bare å bite i det sure eplet å begynne rehabiliteringen. Ønsker deg lykke til å god bedring.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest 7df91...a21

Hei igjen, 

Noen som har erfaring med akupunktur? 

Opptreningen går greit, men ikke mer enn det. Var innom fysio igjen for litt siden og ny runde med trykkbølge. Han var positiv om mente jeg kunne gå i gang med fotball igjen så smått. Forsøkte en liten økt, men merker at det blir sårt dagen etterpå. Nå er det "sommerferie" uansett så da har jeg to mnd. på å bli enda bedre. Føler jeg burde prøve mer enn å sykle, strekke ut og gjøre øvelser. Har noen erfaring med akupunktur eller kortisonsprøyte? 

Lenke til kommentar

Den store fordelen med trykkbølge er først å fremst på feilgrodd vev, men det er en ganske aggressiv behandlingsform som i noen tilfeller kan irritere såpass at en betennelse vedvarer unødig lenge. En kortisonsprøyte er avhengig av å treffe rett i og med at den også har evnen til å bryte ned bindevev som skal beskytte mot overbelastning. Den har også en smertestillende effekt som fordrer til at man bør holde seg i ro noen uker før man begynner med noen form for motstandstrening, det for man ikke skal skade seg noe ytterligere eller forverre den skaden man har.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...