Gå til innhold

Skjule alkohol fra foreldre


Bolle277

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (4 timer siden):

Vel, personlig hadde jeg samtaler med mine foreldre angående drikking ganske tidlig, ikke drikk for mye, kjenn etter formen, lær av dine feil. Det ble endel spying i starten men etterhvert så hadde jeg lært meg å drikke ansvarlig som 16-17 åring. Smuglersprit og hjemmebrent ble jeg bedt om å holde meg unna pga farene ved det. Da var det enklere å få en av byens langere til å kjøpe en flaske sprit på polet, eller øl fra foreldre.

Det gjelder å ta samtalen med ungdommen sin ganske tidlig angående alkohol mener nå jeg.

Når jeg begynte på VGS så var det mange som aldri hadde drukket før som startet å drikke, de gjorde nybegynnerfeilene jeg og gjengen gjorde som 15 åringer, drakk seg overstadig eller enda verre, havnet på pumping.

De oppførte seg på en måte som vi i gjengen var ferdig med for mange år siden. Så vi holdt oss for oss selv på VGS fester for å unngå dramaet de skapte med dårlige drikkeferdigheter, spying å grining

Da er du nok en litt enestående person, jeg tror ikke det er trygg praksis å gi barna sine alkohol, da det på festen alltid vil være mer tilgjengelig og det man får med hjemme fra ikke vurderes til å være nok, slik at man drikker det man får tak i, i tillegg. Selv kjenner jeg at det til tider er vanskelig å si nei til en shot når noen byr, selvom jeg burde visst bedre etter mange år med "erfaring". For 16 åringer er denne vurderingen enda vanskeligere, selv med gode samtaler hjemme. De gode samtalene, bør uansett gjennomføres, det er naivt å tro at barna ikke får tak i eller konsumerer alkohol før de har lov til det, og da er det greit at de er opplyst om farene ved det. 

Så er det nok også noe riktig i det du skriver, vi har en merkelig drikkekultur i Norge, der alkohol ikke skal nytes, men bælmes nedpå før man drar ut. Alkohol er også ganske tabu før man blir akkurat 18 og kan kjøpe inn så mye man orker å bære. 

Folk er forskjellige, enkelte lærer aldri uansett, selvom det blir spying og grining hver gang, jeg vil ikke anbefale å supplere barn med alkohol hjemmefra, ihvertfall ikke hvis begrunnelsen er at man tror de ikke kommer til å drikke mer enn det, eller få tak i alkohol fra andre kilder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så jævlig lei av at mange diskusjoner synker ned på et svart/hvitt nivå hvor folk mener man selv sitter på fasit, og alt annet er feil. Det kommer ikke noe godt ut av polarisering, og de som sitter på bastionene sine har uansett gjort seg opp en mening og er i utgangspunktet ikke ute etter en diskusjon, kun misjonering av egne synspunkter...

Når det kommer til alkohol så mener jeg at det beste man kan gjøre er å prøve å utstyre ungdommen med trygghet om at de uansett kan ta kontakt med oss foreldre hvis ting går over styr. De skal være klar over at det vil få konsekvenser, men vi foreldre vil alltid stille opp for de når det trengs! Selv så utstyrer jeg ikke min 16-åring med alkohol, men så har hen aldri spurt om det heller, men hen er trygg nok til å ringe meg når de er på fester hvor andre har fått for mye.

Alkohol er absolutt ikke noe som MÅ inntas for å få sosialt innpass, og avholdsbevegelsen er absolutt tilstede i urbane strøk også, men som Millhouse er inne på, så blir ofte medlemmer av avholdsbevegelsen oppfattet som ekstreme og kan virke misjonerende, så de blir nok sett på som ganske alternative. Stort sett alle voksne klarer å ha et relativt normalt forhold til alkohol, uten at vi blir ekstreme den ene aller andre veien.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Baranladion said:

Da er du nok en litt enestående person(...) For 16 åringer er denne vurderingen enda vanskeligere, selv med gode samtaler hjemme. De gode samtalene, bør uansett gjennomføres, det er naivt å tro at barna ikke får tak i eller konsumerer alkohol før de har lov til det, og da er det greit at de er opplyst om farene ved det.

Det hen sier framstår som vanlig, ikke enestående for meg.

Alkohol kommer til å, om ikke nytes, så konsumeres. Det er ikke en fordel om 16-åringen eller 18-åringen plutselig har fri tilgang til noe de ikke vet å håndtere. Det er heller ikke en fordel om hen får tilgang til alkohol som ikke burde konsumeres. Grensen på 18 år utgjør ikke en forskjell på når man er klar til å lære seg å nyte alkohol, men det utgjør en forskjell på når man får ubegrenset tilgang til alkohol. Før man fyller 18 er det ekstra høy risiko for at hen får tilgang til alkohol som ikke burde konsumeres. Hvis man, som mange ungdom da har lært at "alkohol er farlig, du har ikke lov til å drikke før du er 18", har du ikke bygget opp den forståelsen som gjør at 16-åringer velger å få tak i øl (eller rusbrus) i stedet for smuglersprit, og du har ikke bygget opp den kommunikasjonskanalen som gjør at "den gode samtalen" kommer på det tidspunktet hvor ungdommen er klar for den. Da brenner foreldrene inne med erfaringer de kunne ha overført.

Det er også vanlig.

Mange foreldre har egne erfaringer som de gjerne vil overføre. Spesielt "hvis man drikker denne typen alkohol på denne måten så går det ofte helt galt". Jeg vil tro at mange egentlig ønsker at denne erfaringen er overført før avkommet står klar i Rimi med gyldig leg, studielån på konto og har henta seg ei kasse til fredag og ei kasse til lørdag. For det gjør de. Hvert år, i begynnelsen av mai. Det er nok en av grunnene til at, såvidt jeg har sett, er det ganske mange som sjekker ungdommene sine ikke for å blokkere dem fra å gå på fest, men for å heller ha en kommunikasjon.

Så er det også mange som henter dem hjem når de oppdager at det finnes en fest, og deretter, aldri mer kan forvente å ha en ærlig dialog om temaet med tenåringen. Også ganske vanlig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (13 minutter siden):

Det hen sier framstår som vanlig, ikke enestående for meg.

Jeg mener det er ganske enestående, å være 16 år, få med 2 øl hjemmefra og deretter kun nyte disse to ølene man har fått, fordi man har fått god opplæring hjemme i hvordan alkohol fungerer.  Det finnes sikkert noen slike pliktoppfyllende ungdommer, men jeg tror de aller fleste ønsker å drikke mer enn de to ølene, og da er vi tilbake til utfordringen med å få tak i alkohol fra "utrygge" kilder. 

https://www.nrk.no/rogaland/_-ungdom-drikker-mer-nar-de-far-alkohol-fra-mamma-eller-pappa-1.13539773

Hun får støtte fra forsker i Folkehelseinstituttet, Hilde Elisabeth Pape.

Forsker i Folkehelseinstituttet, Hilde Elisabeth Pape.

 

– Her finnes det en god del forskning som i temmelig entydig retning, peker på at å sende alkohol med mindreårige på fest, øker konsumet, sier Pape.

Hun mener også at foreldrene sender uheldige signaler til ungene sine ved å sende med dem alkohol på fest når de er under 18 år.

– Det er neppe et spesielt smart trekk. Jo lettere alkoholen er tilgjengelig, jo mer blir det drukket. Når foreldre gir ungdommene alkohol, sender de tydelige signaler på at det er greit å drikke alkohol til tross for at de er mindreårige, sier Pape.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Baranladion said:

Jeg mener det er ganske enestående, å være 16 år, få med 2 øl hjemmefra og deretter kun nyte disse to ølene man har fått, fordi man har fått god opplæring hjemme i hvordan alkohol fungerer.  Det finnes sikkert noen slike pliktoppfyllende ungdommer, men jeg tror de aller fleste ønsker å drikke mer enn de to ølene, og da er vi tilbake til utfordringen med å få tak i alkohol fra "utrygge" kilder. 

https://www.nrk.no/rogaland/_-ungdom-drikker-mer-nar-de-far-alkohol-fra-mamma-eller-pappa-1.13539773

Hun får støtte fra forsker i Folkehelseinstituttet, Hilde Elisabeth Pape.

Forsker i Folkehelseinstituttet, Hilde Elisabeth Pape.

 

– Her finnes det en god del forskning som i temmelig entydig retning, peker på at å sende alkohol med mindreårige på fest, øker konsumet, sier Pape.

Hun mener også at foreldrene sender uheldige signaler til ungene sine ved å sende med dem alkohol på fest når de er under 18 år.

– Det er neppe et spesielt smart trekk. Jo lettere alkoholen er tilgjengelig, jo mer blir det drukket. Når foreldre gir ungdommene alkohol, sender de tydelige signaler på at det er greit å drikke alkohol til tross for at de er mindreårige, sier Pape.

 

Okay, da misforsto jeg hva du mente var enestående.

Min erfaring var at man drakk de ølene som sto i kjøleskapene til folk. Var det ikke øl der, begynte folk å sjekke foreldrenes barskap. Når det var passe utvannet der, begynte folk å ringe rundt, og da kom det opp samtaler som "men er den nesten ferdig, da?". Jeg mener det er bedre om det står en rasjonell mengde øl i kjøleskapet slik at de aldri kommer til det siste steget.

Det jeg argumenterer for er uansett ikke å sende med alkohol hjemmefra. Bare å ha en dialog om hvilken alkohol som de er i ferd med å konsumere og i hvilken setting, før konsumeringa er gjennomført og den dialogen blir på litt andre premisser.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ungdommen i dag er mer forsiktige, passer bedre på hverandre - og er mer opplyste, enn det mange av oss var i den alderen. Ser det blir snakket om at foreldre kjøper alkohol for å "ha kontroll" på hva ungdommen drikker. Husker det var noen som sa dette når jeg var 16-17 år for godt over 20 år siden. Det er nok ganske individuelt ut fra hvilke miljø man vokser opp i. Denne "mitt og ditt" -greia forsvant veldig fort. Det er heller ikke like greit å holde styr på hva som er mitt & ditt på fest. Selv om du har kontroll på hva som er ditt, er det ikke uvanlig at folk forsyner seg av dine varer... så hva gjør du da? Nei, den tror jeg fungerer dårlig i praksis. 

Likte forøvrig hva @RookieNO skrev. 

Alle har nok sine erfaringer med alkohol, ut fra oppvekst, miljø, hvilket tiår man var ungdom og andre faktorer. 

@tommybhar nok rett i at ungdom på den alderen konsumerer alkohol - fremfor å nyte. Men jeg er uenig i at fri tilgang fører til at man "mister helt kontroll". Man er ikke alene, og ungdom passer på hverandre, er flinke til å gi beskjed om noen drikker for mye. Det er ikke like tøft/status å drikke seg sørpe full lenger.

Jeg tror tvert om at det er verre med godt voksne. Alle som har vært på et fuktig julebord har nok sett sin andel litt for fulle kolleger. Ikke akkurat et pent syn. 

Alkoholvanene forandrer seg også. I mer voksen alder så vil man nok nyte alkohol i større grad enn å bare konsumere for rusens del. Der gode matopplevelser og godt drikke smelter sammen og løfter opplevelsen til et nivå langt ut over en dimensjon noen 16-åring er i stand til å forstå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...