Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dagpenger samtidig som AS'et mitt tjener penger

Anbefalte innlegg

Usikker på regelverket, men magefølelsen sier at NAV vil vurdere at så lenge man er eneeier i et AS som går med overskudd bør dette (i hvertfall delvis) finansiere livsoppholdet, slik at dapengene avkortes eller faller bort. Hvis man hadde vært passiv minoritetseier i et eller flere selskaper ville det nok forholdt seg annerledes.

Edit: Ser at tråden er bumpet. Synd at trådstarter ikke fulgte opp med hva som ble konklusjonen.

Endret av Johan Kontant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Borger___ skrev (På 14.11.2024 den 8:35 AM):

Interessant tråd, som jeg ønsker å blåse liv i (da min case er litt i samme kategori). Aller først,  @Tomre91 , hva hadde NAV å si om dette og hva valgte du å gjøre? 

Min sak er litt annerledes, da jeg ikke tjener penger enda men forventer inntekt fra AS i 2025. Saken er at jeg har vært arbeidsøker en stund og har jobbet en del som vikar, som til slutt oversteg 50% og dagpengene ble stoppet. Nå har jeg søkt om gjennopptak av dagpengener. Planen er etablering av en nettbutikk etter nyttår, og jeg ønsker å importere vareparti nå i November, som vil være på plass i Januar. Jeg har allerede et ENK i bunn som tidligere har drevet med salg av grafisk ol.) men har ikke vært noe drift i selskapet på en god stund. Dilemmaet nå er i hvordan org.form jeg skal ta inn varepartiet, privat (og bare føre opp eventuelle timer på meldekort) eller få etablert AS med en gang. Jeg ønsker helst ikke søke om "beholde dagpenger ved oppstart av bedrift" da jeg allerede har en søknad inne om gjennopptak + at jeg er ganske langt unna å begynne å jobbe fulltid med dette så ønsker heller evt. se på en slik søknad etter nyttår en gang. 

Vil det bli noe kluss med dagpenge-søknaden om jeg etablerer ASet i dag? Eller er det mest hensiktmessig å bare ta inn dette varepartiet privat, og etablere ASet over nyttår? (men da er jeg litt usikker på hvordan jeg skal håndtere mva/fradrag..)

Det har ikke noe å si om du tjener penger på dette nå. Alt arbeid du gjør skal føres på meldekortet uavhengig av om det er lønnet eller ulønnet. Hvis du importerer varer for å starte opp selskap så skal det føres på meldekortet. Poenget med å få godkjent dagpenger under etablering er at man skal slippe å dette, men du må føre på meldekortet frem til dagen det er godkjent.

En potensiell utfordring er at for å få godkjent dagpenger under etablering så må bedriften være i en etableringsfase. Hvis du har kommet for langt med etableringen så kan du risikere at du ikke får godkjent dette. Det står ikke mye i regelverket om dette punktet og det er få saker som er behandlet i Trygderetten, så det er mye skjønn som brukes i disse sakene. Jeg kan vise til det som står i rundskrivet til folketrygdloven § 4-6 på dette punktet:

"I vurderingen av om den konkrete etableringen gjelder ny virksomhet, vil kriteriene forberedelses-, innarbeidings- og investeringsbehov gi veiledning."

"

7. Nærmere om aktiviteter som kan finne sted i etableringsperioden

Utarbeidelse av ideen, oppfinnelsen eller tjenesten som er grunnlaget for virksomheten, er aktiviteter som naturlig hører inn under etableringsperioden. Det samme gjelder praktisk forberedende arbeid, som markedsundersøkelser, ordning av formaliteter, anskaffelse av startkapital, kjøp/leie av lokaler og driftsmidler, og annet.

Det må også forventes at den vare- eller tjenesteyting som etableringsprosjektet gjelder, kommer i gang i løpet av etableringsperioden. Se også avsnitt 9.1. nedenfor.

Mer spesielle aktiviteter kan også høre under etableringsperioden, dersom dette er aktiviteter som anses relevante for etableringsprosjektet. Dette kan for eksempel være skolering som er nødvendig for å kunne drive virksomheten."

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest c461f...c89

En kamerat av gjorde dette når vi studerte.
6 år senere fikk han en smell på 680k nok å tilbakebetale NAV:

Usikker på detaljene rundt det hele selvfølgelig.

Men utgangspunktet hans var likt.. Han fikk dagpenger under studie og hadde et AS som igjen hadde leieinntekter på rundt 200k i året. Alt han tjente reinvesterte han bare i mer eiendom uten å være verken ansatt eller ta ut lønn.

Anonymous poster hash: c461f...c89

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...