Gå til innhold

Hadde standarden på norske veier blitt bedre hvis Norge var med i EU?


Anbefalte innlegg

Bugle skrev (På 10.4.2023 den 22.07):

Standard mellom de største byene er greie. Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen.

Oslo Trondheim begynner også å ta seg opp.

Fra Trondheim er veiene "OK" Fra Trondheim til Steinkjer. Etter det begynner det å bli trasig.

Men er veg det beste å satse på for oss med så lang kystlinje? Kan det finnes et alternativ kombinert med veg?

Hvilken vei kjørte du inn til Bergen? Jeg vil veldig gjerne ha tips på denne såkalte gode veien!

Vi har jo ikke engang plass til gul midtstripe flere steder mellom Bergen og Voss (som er hovedveien fra Oslo, med alt det medfører av tungtransport). Veien er for smal til at det er tillatt med midtstripen ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/10/2023 at 11:42 PM, ForTheEmperor said:

EU allerede nå presser på Norge til å utbedre norske tunneler til å tilfredstille EU kravene. Men hvis Norge var medlem, hadde de kommet med krav om utbedring av stamveiene osv? 

Dagens krav er nå en ting, men nå kommer snart
1. bruk av store batterier for EV lastebiler og
2. bruk hydrogen som drivstoff eller transport av hydrogen.

Brann i tunneler eller ombord i ferger kan da ende opp med veldig alvorlige konsekvenser. Har myndighetene tenkt på dette når de nå presser på med det "grønne" skiftet?

Lenke til kommentar
7 hours ago, plankeby said:

Samene har mye større påvirkning på utbygging av veier (og annet) enn alle forstår... Grønt er samenes domene på reindrift, her er veier et hinder for for reindrift.

Ikke for å bare peke på reindrift, men det er en viktig faktor i hvordan veinett utbygges i hele Nord-Norge. SSB har mer om dette.

 

binary-437771-123338.png

Kanskje litt off topic dette, men mye natur ville ha blitt herpet dersom samene ikke hadde spesielle rettigheter. De er vel ikke mer "urfolk" enn meg og de fleste i Norge, men jeg ser på deres rettigheter som gull verdt.

Eksempel: Mange ville ha risikert å ha fått ødelagt miljøet rundt hytta si dersom samene i området (rundt hytta)  ikke hadde rettigheter angående reindrift. Som hytte-eier eller (fritids-)bolig-eier har du svært lite rettigheter angående hva som skjer f.eks. 1-2 km unna den aktuelle eiendommen.

 

 

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
oOF skrev (10 timer siden):

Da vi kjørte til Haugesund fra Bergen for noen år siden ble veien overraskende fort dårlig la jeg merke til. Håper det er bedre nå...

Hvor tenker du da? Før eller etter ferjen? Det er ganske god vei mellom Bergen og Haugesund, etter vestlandsk standard. Prøv deg på Haugesund-Odda. Ble ganske svett etter jeg kjørte der med tilhenger for litt siden. Har også hatt mange dødsulykker, som ingen bryr seg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (13 timer siden):

Nå lurer jeg på om du driver med satire eller sarkasme? Og det lurer jeg på om andre i denne tråden også gjør??

På hvilken måte kan du tolke det ironisk? Det burde være gul stripe på Europavei. Det er det ikke mange steder. Veiene burde også legges utenfor sentrum i by og bygd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Hvor ofte skjer det? 

Her på nordvestlandet er det i alle fall mye galskap. Senest nordøyvegen hvor det ble brukt 5,6 milliarder på fastlandsforbindelse for 2700 innbyggere. I området rundt er det mange livsfarlige veger. 

Og det er flere slike prosjekter som diskuteres 

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rimelig sikker på at EU-medlemskap ikke hadde gjort noe til eller fra. Har kjørt mye rundt i Europa og stort sett str veistandarden i stil med hvor godt nasjonale og regionale myndigheter fungerer. Om du en gang har kjørt på en flott motorvei på kontinentet er det ikke gitt at de andre motorveiene er bedre. Og er man på regionale og kommunale veier er det stor (eller større) variasjon enn i Norge. Vi må nok ordne dette selv, og sammenlignet med Europa syns jeg ikke det står veldig dårlig til. (Har kjørt både på Vestlandet og i Nord-Norge for the record.)

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (6 timer siden):

Hvor tenker du da? Før eller etter ferjen? Det er ganske god vei mellom Bergen og Haugesund, etter vestlandsk standard. Prøv deg på Haugesund-Odda. Ble ganske svett etter jeg kjørte der med tilhenger for litt siden. Har også hatt mange dødsulykker, som ingen bryr seg om. 

Ikke så langt utenfor Bergen før ferga ja. Det ble overraskende fort smal og dårlig vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Sjørøver skrev (På 13.4.2023 den 11.36):

På hvilken måte kan du tolke det ironisk? Det burde være gul stripe på Europavei. Det er det ikke mange steder. Veiene burde også legges utenfor sentrum i by og bygd. 

Enig, gul stripe på Europavei burde vært et krav.

Det jeg synes er "satire"/"ironi" er at mange i en slik diskusjon innbiller seg at man bare kan pøse penger på så får man gul stripe.

Det handler ikke bare om penger og kompetanse, som Norge har nok av, men også andre hensyn som koster like mye eller mer enn å bygge selve veien.

Edit: og i noen tilfeller kan ikke de hensyn løses med penger og kompetanse.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Sjørøver skrev (25 minutter siden):

Så da kan det løses med mer penger?

 

Bugle skrev (1 time siden):

Edit: og i noen tilfeller kan ikke de hensyn løses med penger og kompetanse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi skulle bygd vei mens det fortsatt var mulig. Vi var verdens rikeste land i en årrekke, noe som mer enn kompenserer for komplisert terreng hvor det er dyrt å bygge.

Nå har de klimareligiøse fått all makt. Hvis vi bygger vei, risikerer vi at noen opplever økt bevegelsesfrihet, og slipper ut CO2 når de raskt og trygt kjører dit de vil. Dette må forhindres ved å gjøre veitransport minst like dårlig som toget. Altså motsette seg alle forbedringer i veistandard.

I tillegg til at alle pengene brukes til å subsidiere krafteksport til Tyskland og import av nye landsmenn fra Midtøsten og Afrika. Trafikken skal ned, selv om folketallet går opp. Da må nordmenn føde færre barn for å redde klimaet. Dette ordner man ved å øke boligprisene og senke kjøpekraften, så færre har råd til familieforøkelse og assosierte utgifter som større bil og hus med flere soverom.

Håper på regjeringsskifte, men samtidig ikke. Alle de store partiene er samme ulla. 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Veiene hadde vært vesentlig mye bedre om vi hadde vært okkupert av tyskerene i en del år mer enn vi var.

Norge har egentlig veldig gode veier, med både midtstripe og lys. 

Problemet er at vi ikke har skikkelige motorveier, spesielt på vestlandet. Det som vi kaller europaveier, er tilsvarende kjerreveiene i andre land lenger sør, veiene de kjører på om de vil spare penger ved å ikke kjøre på motorvei med bompenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...