Gå til innhold

Hadde standarden på norske veier blitt bedre hvis Norge var med i EU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (24 minutter siden):

Stemmer dårlig med det bildet jeg har etter å ha ferdes noen uker rundt i de landene. Har dog ikke vært i sør-italia.

Tenkte samme selv, har aldri vært i Italia, men har vært i Belgia, og jeg synes at de har bedre veier enn i Norge. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 10.4.2023 den 20.56):

Tenkte samme selv, har aldri vært i Italia, men har vært i Belgia, og jeg synes at de har bedre veier enn i Norge. 

Alle de dere nevner er sentral europeiske tett befolkede land. Landsbøgda i Sverige feks har dårlige veier, samme med distrikter i sør Italia som er fattigere enn storbyene og nord Italia som er rike. Bygdas veier i England og Skottland er også ikke så bra standard.

Norge er en eneste stor landsbøgd med en liten hovedstad og mye fjell. Til å være et knøttlite land med 5-6mill innbyggere så har vi ganske bra veistandard. 

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg var i Italia forrige sommer, kjære vene for et u-land når det gjelder vegstandard. Husker ikke om det var E45 eller A13 som var verst, men nyere motorveg her i landet holder mye høyere standard.

Kan også tillegge at Tyskland har mye dårlig motorveg. Østerrike, Danmark, Sverige og Norge var "høydepunktene" når vi skulle kjøre lenge av gangen.

Endret av Valmeth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Valmeth said:

Jeg var i Italia forrige sommer, kjære vene for et u-land når det gjelder vegstandard. Husker ikke om det var E45 eller A13 som var verst, men nyere motorveg her i landet holder mye høyere standard.

Kan også tillegge at Tyskland har mye dårlig motorveg. Østerrike, Danmark, Sverige og Norge var "høydepunktene" når vi skulle kjøre lenge av gangen.

Ja, for det som er motorvei, begynner man å innse at standarden i Norge er ganske bra. Erfaringen fra en deler av autobahn i Tyskland, er at det er veier - som med rette - ikke hadde hatt mer enn 80-sone i Norge.

Men har i ganske liten grad bevegd meg så veldig langt fra større hovedveier de etter hvert ganske så mange landene man har besøkt med bil i Europe. Ser man selv på en del av veiene i Norge som har ganske stor trafikkmengde (f.eks. E16), er det ganske så urovekkende.

Norske myndigheter har vel også en del mål når det gjelder forbedring av tunneller. Men det vil ta tid. Det er ikke bare snakk om penger, men også ressurser til å utføre jobbene og ganske mye prosjektering, eller at man ser på prosjekter hvor veier legges helt om. Og jeg vil tro at regler knyttet til dette vil være uavhengig av om vi er EU-medlem eller ikke - det er trolig regler som vil kunne være gjeldende som en del av EØS. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Standard mellom de største byene er greie. Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen.

Oslo Trondheim begynner også å ta seg opp.

Fra Trondheim er veiene "OK" Fra Trondheim til Steinkjer. Etter det begynner det å bli trasig.

Men er veg det beste å satse på for oss med så lang kystlinje? Kan det finnes et alternativ kombinert med veg?

Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

England rankes likt som Norge på veistandard. De var jo i EU...

At England rankes likt som Norge må være riv ruskende galt.
Eneste plassen jeg har kjørt på hovedveger med dårligere standard en England er Scotland og Sverige.
Jeg reiste mye før i storbritania og kan skrive under på at vegnettet dem har er mye dårligere en hva vi har i norge.

Og i min tid som langtransportsjåfør lærte jeg meg å slutte å sammenligne veiene rundt storbyene sør i svergie med norge.
Kjør på mellomriksvegen hele veien fra nord til sør.
Makan til elendig hovedfartståre har jeg aldri kjørt. (A82 som er hovedveg øst-vest i skotland er ikke så mye å skryte av den heller)
Tror ikke vi hadde fått bedre veier i Norge om vi ble med i EU, standarden vil være som i dag.
Det med tuneller er sikkerhet ved brann som det går på.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (På 10.4.2023 den 21.03):

men nyere motorveg her i landet holder mye høyere standard.

Ja, for det finnes det så mye av. 

 

Bugle skrev (På 10.4.2023 den 22.07):

Standard mellom de største byene er greie. Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen.

Forsøker du deg på sarkasme, satire eller noe sånt? 

 

Opsat500 skrev (På 10.4.2023 den 23.37):

Veistandarden blir uansett ikke automatisk bedre av å bli med i EU. Noen må betale for det og det blir da enten via bompenger eller høyere skatt i Norge.

Eventuelt støtte fra EU. 

 

Det slår meg at de fleste som kommenterer i denne tråden ikke har vært mye utenfor det sentrale Østlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Forsøker du deg på sarkasme, satire eller noe sånt? 

Vet ikke.

Men hele Norge er en bygd og man kan ikke forvente topp veistandard overalt.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 10.4.2023 den 17.42):

EU allerede nå presser på Norge til å utbedre norske tunneler til å tilfredstille EU kravene. Men hvis Norge var medlem, hadde de kommet med krav om utbedring av stamveiene osv? 

Norge deltar allerede i EU's transportslovgivning gjennom EØS-avtalen, så det er lite sannsynlig. Vi kunne søkt om midler for å utbedringer, men det er ikke mangel på penger som gjør at norske veier er dårlige, det er dårlig prioritering fra politikernes side.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (50 minutter siden):

Ja, for det finnes det så mye av. 

 

Forsøker du deg på sarkasme, satire eller noe sånt? 

 

Eventuelt støtte fra EU. 

 

Det slår meg at de fleste som kommenterer i denne tråden ikke har vært mye utenfor det sentrale Østlandet. 

Det komme aldri til å skje at vi får påspandert bedre veier av EU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Sjørøver skrev (36 minutter siden):

Kan kanskje forvente gul stripe på alt som er europa-vei? Og gjerne at den ikke går gjennom bygder, med fartsgrense under 50.

Nå lurer jeg på om du driver med satire eller sarkasme? Og det lurer jeg på om andre i denne tråden også gjør??

Selvfølgelig kan man bygge veier igjennom fjell og skog og under vann, men det koster.

Joda, Norge har penger og kompetanse til å gjøre det.

Jeg mener, ut fra MINE behov, at Norge burde bygge motorvei med 100kmt standard fra sør til nord, og det har vi penger og kompetanse til. I tillegg til jernbane.

Man la oss være litt realistisk. Vi bot i et demokrati og det er mange hensyn man må ta, uansett hvor man bygger:

  • Grunneier (bonder, utleie av jaktmarker, skogbruk, mm.)
  • Berørte beboere (Støy, flytte/rive bolig, trafikk med høyere fart, mm.)
  • De som benytter berørt område (turfolk, jakt, fiske, sport, mm.)
  • Dyreliv og miljø (Alt fra insekter, fugl, fisk, storvilt, forurensning og nedbygging av myr)
  • Urbefolkningen (Som har krav på å drive reinbeite på 60% av Norges landareal)
  • Og sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta

En kostnad for bygging av disse veiene. En annen kostnad er alle rettsaker, byråkrati, konflikter, osv.

For å kunne bygge vei akkurat der man ønsker uten å ta hensyn, må vi ha et diktatur som styreform som driter i befolkningen.

Da vil jeg heller ha helt "Ok" veier i Norge frem til man finner en god løsning som alle blir "sånn passe" fornøyd eller misfornøyd med.

EU eller ikke: Nevnte hensyn må uansett tas, så tviler på at det blir bedre hverken som EU-medlem eller ikke.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Samene har mye større påvirkning på utbygging av veier (og annet) enn alle forstår... Grønt er samenes domene på reindrift, her er veier et hinder for for reindrift.

Ikke for å bare peke på reindrift, men det er en viktig faktor i hvordan veinett utbygges i hele Nord-Norge. SSB har mer om dette.

 

binary-437771-123338.png

Endret av plankeby
Forstår ikke hvorfor bildet kom opp ned her....
Lenke til kommentar
On 4/10/2023 at 11:37 PM, Opsat500 said:

Veistandarden blir uansett ikke automatisk bedre av å bli med i EU. Noen må betale for det og det blir da enten via bompenger eller høyere skatt i Norge.

Du glemmer alternativet annerledes prioritering. Å slutte med gigantiske vegprosjekter til øde plasser kan være en start.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...