Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte støtdemper bak


Anbefalte innlegg

Gikk forholdsvis greit. Fjernet metallkappa og fikk løsnet det mutteren. Satt veldig hardt.

Men er større problem på sjåførsiden. Får ikke ut bolten for den sitter bom fast i demperen. Vet ikke hva som har skjedd der.  Problemer er at jeg får ikke kappet vekk hodet på utsiden og banket bolten gjennom pga brønnen til reservedekk er for nærme. Må derfor kappe bolten på kanskje 2 steder på undersiden. Kommer ikke til med vinkelsliper så da er det vel bajonettsag som gjelder. Men er det noen som vet om noen bra blader som funker greit? Bolten er kjempehard. Prøvde litt med en liten baufil men så nesten ikke merke engang. 😄

Endret av Rune Pune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Rune Pune said:

Gikk forholdsvis greit. Fjernet metallkappa og fikk løsnet det mutteren. Satt veldig hardt.

Men er større problem på sjåførsiden. Får ikke ut bolten for den sitter bom fast i demperen. Vet ikke hva som har skjedd der.  Problemer er at jeg får ikke kappet vekk hodet på utsiden og banket bolten gjennom pga brønnen til reservedekk er for nærme. Må derfor kappe bolten på kanskje 2 steder på undersiden. Kommer ikke til med vinkelsliper så da er det vel bajonettsag som gjelder. Men er det noen som vet om noen bra blader som funker greit? Bolten er kjempehard. Prøvde litt med en liten baufil men så nesten ikke merke engang. 😄

Har sett videoer av denne operasjonen. Du trenger mer en ett blad for å si det sånn. Kjøp en pakke.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 timer siden):

Har sett videoer av denne operasjonen. Du trenger mer en ett blad for å si det sånn. Kjøp en pakke.

Ja men er vel noen blader som er bedre enn andre? Hadde ikke tenkt å kjøpe på Biltema for å si det sånn :D

Tenkte kanskje noen hadde noen erfaringer med blader som funker bra på hard stål.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt hell med mini kappeskive på type Dremel for å kappe bolter/åpne muttere som sitter trangt til (brukt bl. a. på mutter på bolt til lenkearm). Spesielt forlengeren som gjør at man kommer til de helt trange plassene har vært gull.

image.thumb.png.909d48baac1737b12bb34c0d8c942c9f.png

Lenke til kommentar

Gikk greit å kutte bolten, og det holdt å kutte den ett sted. Trodde kanskje jeg måtte kappe den på to steder.  Kanskje maks 10 minutter effektiv saging med bajonettsag. 

Hvordan er det med bremseskjold og pkk, får man mangel hvis de er rustne og begynner å gå i oppløsning? Mener jeg har lest et sted så enten må de være inntakte eller så må de fjernes helt.

Lenke til kommentar
Rune Pune skrev (2 timer siden):

Gikk greit å kutte bolten, og det holdt å kutte den ett sted. Trodde kanskje jeg måtte kappe den på to steder.  Kanskje maks 10 minutter effektiv saging med bajonettsag. 

Hvordan er det med bremseskjold og pkk, får man mangel hvis de er rustne og begynner å gå i oppløsning? Mener jeg har lest et sted så enten må de være inntakte eller så må de fjernes helt.

Bra! Ja, bremseskjold skal enten henge godt sammen (endel rust godtas, men må ikke være fare for å løsne), eller må de bare fjernes helt.

Nå er bremseskjold smart å ha, så vurder å sett på nye om de gamle er råtten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...