Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vekt flyttegods


Anbefalte innlegg

HW1 skrev (På 10.4.2023 den 17.09):

Så bilen fra fabrikken er sannsynligvis bygget for mye mer enn 3500 kg. Registreringen til 3500 kg er en tilpassning til det norske regelverket.

Det europeiske, mener du. 3500kg på klasse B er vel felles i hele Europa. Men ja, både varebiler og bobiler av en viss størrelse kan ofte registreres både som B med lav nyttelast eller C1, avhengig av hvilket førerkort kjøperen (eller leierene, for utleieselskapenes del) har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man usikker på om man er over eller ikke, så kan man kjøre innom vektstasjon for lastebiler og veie bilen med innhold. Dessverre noen steder langt å kjøre for å komme dit.

Men skal man ut og kjøre langt, så er det lurt å kjøre innom for å sjekke. Er kjedelig å bli stoppet i kontroll og få kostnad på overvekt, og samtidig må sette igjen ting der for å komme under.

Lenke til kommentar

Som andre allerede har sagt, sjekk bilens vognkort for maks fraktvekt. Mellom førerkortet ditt og bilens vognkort så er det laveste tall som gjelder. I min 2008 VW Caddy kan jeg ha 750 Kg nyttelast.

Og ett tips: hvis du skal frakte last opp mot denne grensen, fyll på ekstra med luft i dekkene. Jeg hadde engang 770 Kg med steinheller (hageprosjekt - veide dem da jeg kom hjem for moro skyld) i Caddy'en, og hele bilen føltes som den "svømmet" inni dekkene når jeg svingte.

Måtte øke lufttrykket fra 2.7 Bar til 3.5 Bar før ting føltes mer stabilt. Og jeg kjente bremselengden ble økt med mange meter pga. den ekstra vekten, så vær obs på det og hold ekstra avstand til trafikk foran deg når du kjører med flyttelasset (ser forsatt ikke noe navn på bilen du skal kjøre).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 timer siden):

Er man usikker på om man er over eller ikke, så kan man kjøre innom vektstasjon for lastebiler og veie bilen med innhold. Dessverre noen steder langt å kjøre for å komme dit.

Men skal man ut og kjøre langt, så er det lurt å kjøre innom for å sjekke. Er kjedelig å bli stoppet i kontroll og få kostnad på overvekt, og samtidig må sette igjen ting der for å komme under.

hvem står for vektstasjon? 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (9 timer siden):

Som andre allerede har sagt, sjekk bilens vognkort for maks fraktvekt. Mellom førerkortet ditt og bilens vognkort så er det laveste tall som gjelder. I min 2008 VW Caddy kan jeg ha 750 Kg nyttelast.

Det har ingenting å si hva slags førerkort du har på hvor mye du har lov til å laste i en bil. 

Enten så har du førerkort som gir lov til å kjøre bilen eller så har du ikke det.

 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (9 timer siden):

Som andre allerede har sagt, sjekk bilens vognkort for maks fraktvekt. Mellom førerkortet ditt og bilens vognkort så er det laveste tall som gjelder. I min 2008 VW Caddy kan jeg ha 750 Kg nyttelast.

Og ett tips: hvis du skal frakte last opp mot denne grensen, fyll på ekstra med luft i dekkene. Jeg hadde engang 770 Kg med steinheller (hageprosjekt - veide dem da jeg kom hjem for moro skyld) i Caddy'en, og hele bilen føltes som den "svømmet" inni dekkene når jeg svingte.

Måtte øke lufttrykket fra 2.7 Bar til 3.5 Bar før ting føltes mer stabilt. Og jeg kjente bremselengden ble økt med mange meter pga. den ekstra vekten, så vær obs på det og hold ekstra avstand til trafikk foran deg når du kjører med flyttelasset (ser forsatt ikke noe navn på bilen du skal kjøre).

du mener bilen svømmet fordi det var så lite luft? jeg trodde det opplevdes når det var for mye luft... men mulig jeg tar feil. Hadde engang erfaring med tilhenger med litt flyttelass, der jeg fylte på mer luft slik beskrivelsen når bilen er full. Men da opplevde jeg bilen svømmet, dermed trodde jeg det var fordi jeg hadde for mye luft i henhold til last. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 timer siden):

Er man usikker på om man er over eller ikke, så kan man kjøre innom vektstasjon for lastebiler og veie bilen med innhold. Dessverre noen steder langt å kjøre for å komme dit.

Men skal man ut og kjøre langt, så er det lurt å kjøre innom for å sjekke. Er kjedelig å bli stoppet i kontroll og få kostnad på overvekt, og samtidig må sette igjen ting der for å komme under.

Finnes det kartoversikt på det hvor dem ligger?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

du mener bilen svømmet fordi det var så lite luft? jeg trodde det opplevdes når det var for mye luft.

Mulig jeg beskriver det feil, men det var slik jeg opplevde det før jeg fylte mer luft. Altså at vekten på bilen med den ekstra lasten gynget mer på bilen ved bevegelse. Because Physics™©­®

Kan sammenliknes med å sitte avslappet i et fyllt badekar og så flytte på overkroppen. Vannet vil fortsatt være i bevegelse og fortsette å dytte mot kroppen selv etter at man sitter stille, og det var slik bilen føltes.

Med mer luft i dekkene blir det mindre "svømming" pga. mer motstand (det ekstra lufttrykket vil presse mer mot felgene og være med på å stabilisere), og bilen føles stivere. For å fortsette badekaranalogien, mer luft vil være som å stramme musklene og å dytte overkroppen imot vannet.

Bonus med mer lufttrykk: man får en mer sportslig kjørefølelse (personlig preferanse) med den samme ekstra stivheten, fordi man kjenner underlaget bedre gjennom rattet. Men det kan også riste mer på grusveier, og det er større sjanse for skade på styring hvis man treffer et hull i veien pga. mindre demping i dekkene. Og for mye luft vil heve midten av dekkene opp fra veibanen, og gi både ujevn slitasje og dårligere bremseeffekt.

Mer luft i dekkene ved tom bil kan også få den til å føles "spretten" og ustabil ved høy fart på humpete veier, også pga. mindre demping fra gummien i dekkene fordi hele bilen i praksis blir stivere.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...