Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vekt flyttegods


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstod ikke helt spørsmålet. Du kan kjøre med inntil maksvekten i ditt førerkort.

Maksvekten for hva varebilen kan ta må heller ikke overskrides.

Varebiler kan f.eks. ha maks 800 kg last (se vognkort/bilens spesifikasjon).

Forsvarlig lasting er også viktig. Selv i lukket skapbiler kan feil idiotlasting (feil vektfordeling) gi bot og at førerkort mistes. Feil vektfordeling kan endre bilens kjøreegenskaper og sikkerhet dramatisk.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må sjekke kva som står i vognkortet for å finne maks vekt på lasta. 

Du må gjere eit overslag på vekta du lastar inn, for det er ditt ansvar å påsjå at du ikkje køyrer med overlast. Det blir fort nokre tusen i bot. 

Tipset om du er usikker er at du kan køyre innom ei vekt for å sjekke kva bilen veg. Dei fleste trafikkstasjonar og mange kontrollplassar langs vegen har vekt med display som er tilgjengeleg heile døgnet for å sjekke vekta. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Forstod ikke helt spørsmålet. Du kan kjøre med inntil maksvekten i ditt førerkort.

Maksvekten for hva varebilen kan ta må heller ikke overskrides.

Varebiler kan f.eks. ha maks 800 kg last (se vognkort/bilens spesifikasjon).

Forsvarlig lasting er også viktig. Selv i lukket skapbiler kan feil idiotlasting (feil vektfordeling) gi bot og at førerkort mistes. Feil vektfordeling kan endre bilens kjøreegenskaper og sikkerhet dramatisk.

så ting og tang må veies når det er snakk om 20 kubikk. For meg er det vanskelig å gjøre et overslag. Men finner man en stor vekt som kan ha med seg og summere opp x antall kasser, sykkel, møbler etc.

Lenke til kommentar

Det kjem jo litt an på kva du flytter, og type varebil. Har du VW Crafter er det reell fare for overlast. Er det Caddy du har er det vanskelig å få overlast med vanlig interiør som sofa, senger etc.

I praksis hadde ikkje eg bekymra meg for et flyttelass. Eg ville gått tom for plass før vekt vart ei reell bekymring.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (7 minutter siden):

Det kjem jo litt an på kva du flytter, og type varebil. Har du VW Crafter er det reell fare for overlast. Er det Caddy du har er det vanskelig å få overlast med vanlig interiør som sofa, senger etc.

I praksis hadde ikkje eg bekymra meg for et flyttelass. Eg ville gått tom for plass før vekt vart ei reell bekymring.

19 kubikk er varebilen... 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

3500 kg som maks tak i henhold til min sertifikat og skal kjøre varebil. 

Hva er tillat nyttelast på bilen?
Snakker vi en lite pizzabil? eller snakker vi en stor budbil med løftelem?
Eller noe i mellom.
Selv om du kan kjøre 3499 kg betyr det ikke at bilen kan ha det som total vekt.
du må også passe på vektfordelingen.
Ikke pakk alt det tunge bakerst i bilen sånn at all vekta havner på bakakslingen.
Du må heller ikke overlaste sånn at det blir overvekt på framakslingen.
I vognkortet har du tillat totalvekt, tillat nyttelast, og hvor mye vekt hver enkelt aksling tåler.

Om du vil slite med å beregne vekta på det du skal ha i bilen, skaff deg en baderomsvekt
Om ikke noen kan låne deg en får du kjøpe dem for en hundrelapp eller 2 på ikea og clas
 

Lenke til kommentar

Man må alltid klare å beregne ca vekt på det man frakter.

Det er noe man etterhvert lærer å kjenne på det man flytter. 

Du kan klare å få to tonn inn i en varebil når den er full, eller få inn 200 kilo og den er full. Alt kommer ann på hva som fraktes. 

Frakt er alltid en kombo av vekt og volum.

Varebil kjøpes inn til hva som skal flyttes. 

Pers Sten og sand kjøper kraftigere varebil enn Kåres isoporutsalg. 

En vekt er lurt om alle er ny i flytting og ikke har noen "feeling" på vekt.

På mindre varebil er bilens egen begrensing på vekt større risiko enn hva lappen din tillater totalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har 3500 kg totalvekt bil og 19 kubikk så kommer du nesten helt sikkert til å gå over vektgrensa med full bil. (spesielt om du har løftelem) 

At bilen er registrert til 3500 kg betyr at du har lov til å kjøre den på vanlig førerkort. 

Du kommer sannsynligvis til å kjøre med noen kilo overlast. 

Bil med 19 kubikk lastekapasitet kunne sannsynligvis vært registrert som liten lastebil med totalvekt på 4500 kg eller mer. 

Så bilen fra fabrikken er sannsynligvis bygget for mye mer enn 3500 kg. Registreringen til 3500 kg er en tilpassning til det norske regelverket. 

Straffen for å kjøre med litt overvekt er mye lavere enn straffen for å kjøre med feil førerkort. 

Jeg er litt usikker på hvor grensen til politiet går. Men for flyttelass så tror jeg ikke de vil gi bot under 1000 kg overlast. (Men hvis du blir kontrollert så vil du bli nektet å kjøre videre før du har redusert vekta til 3500 kg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (21 minutter siden):

 

Jeg er litt usikker på hvor grensen til politiet går. Men for flyttelass så tror jeg ikke de vil gi bot under 1000 kg overlast. (Men hvis du blir kontrollert så vil du bli nektet å kjøre videre før du har redusert vekta til 3500 kg)

Politiet driver fint lite med vektkontroll.
Vegvesenets utekontroll som har det som hovedoppgave.
Det er en uskreven regel som brukes.
Denne er på 10%
Så om du har tillat totalvekt på 3500kg slipper du med en advarsel om du har 350kg overlast, men du må laste av til du har rett vekt.

Har du over dette er det anmeldelse og da er gebyrene ganske høye.
grunnbeløpet er 2000kroner pluss gebyr pr 100kilo overlast


Om du er en gjenganger så er plutselig denne "regelen" borte og du får gebyr fra første kilo.
Er du idiot mot kontrollørene er det heller ikke noe å gå på

1000kg overvekt på 3500kg bil blir føreren anmeldt og risikerer personlig straff

HW1 skrev (26 minutter siden):

Så bilen fra fabrikken er sannsynligvis bygget for mye mer enn 3500 kg. Registreringen til 3500 kg er en tilpassning til det norske regelverket. 

dette er mer en tilpasning til norske førerkort. Vektreglene er de samme i hele eu/eøsregionen når det kommer til vektgrenser.
Det er bare ikke vanlig at folk har førerkort for å kjøre noe annet en B
Bilene lages for proffmarkedet men nedregistreres for privatmarkedet.
Det eksisterer masse Sprintere i norge registert på langt over 5000kg men da er det proffer som kjøper dem og da har dem som regel førerkortet i orden.

Lenke til kommentar

Usikker nå hva bilens egenvekt er og hva nyttelasten er. For min del handler det om å hente flyttelasset en gang. Men å bedømme vekt på flyttelasset er for meg umulig å si. Men jeg vil få alt inn i bilen med den størrelsen. 

Jeg tok førerkort før de endret reglene fra 7500 kg til 3500 kg. Rart statens vegvesenet ikke automatiserte det, men jeg måtte følge med i media for å gå selv til politistasjon med utvidet førerkort for inntil 7500 kg. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 timer siden):

Jeg tok førerkort før de endret reglene fra 7500 kg til 3500 kg. Rart statens vegvesenet ikke automatiserte det, men jeg måtte følge med i media for å gå selv til politistasjon med utvidet førerkort for inntil 7500 kg. 

Da hadde du sannsynlig førerkort for intill 7500 kg(c1). Disse måtte fornyes for mange år siden og krever også godkjent helseattest hvært 5 år. Dette skrev media mye om når reglene ble forandret. 

Lenke til kommentar
Odaln skrev (10 timer siden):

Da hadde du sannsynlig førerkort for intill 7500 kg(c1). Disse måtte fornyes for mange år siden og krever også godkjent helseattest hvært 5 år. Dette skrev media mye om når reglene ble forandret. 

Det kan du si, men allikevel, så mener jeg dette bør skje automatisk, og ikke at en 18 åring skal følge med på media.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
stamkunde skrev (23 timer siden):

Usikker nå hva bilens egenvekt er og hva nyttelasten er.

Det må du finne ut. Sjekk bilens vognkort eller på vegvesen.no hvis du har reg nr. Hvis bilens egenvekt uten fører er 1800 kg og max tillatt totalvekt er 3500 kg, kan du laste den med inntil 1700 kg (inkludert fører, passasjerer og annet). Sjekk også max vekt på for- og bakaksel. Hvis det er en stor bil er det lett å laste inn dobbelt så mye som bilen, og ditt førerkort, er godkjent for.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Det kan du si, men allikevel, så mener jeg dette bør skje automatisk, og ikke at en 18 åring skal følge med på media.

Det mange år siden det ble forandret, hvis jeg skal gjette så vil jeg si ihvertfall 15 år... Har aldri fått brev fra trafikkstasjonen om fornyelse av førerkortet. Du får heller ikke beskjed fra trafikkstasjonen om eu-kontroll av bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Odaln skrev (1 time siden):

Det mange år siden det ble forandret, hvis jeg skal gjette så vil jeg si ihvertfall 15 år...

Noe lenger siden. Den gamle norske førerkortklasse 1 ga rett til å kjøre inntil 7500 kg. I 1979 kom de første store rosa førerkortene, og førerkortklassene ble som i dag, med B inntil 3500 kg. Frem til 2002 kunne man, hvis man hadde dokumentert erfaring med å ha kjørt større bil, få et stempel i sitt førerkort hvor denne retten ble videreført selv om man hadde klasse B. Etter 2002 måtte man ha klasse C1(E) i sitt førerkort for å kunne kjøre bil med inntil 7500 kg totalvekt (ev 12000 kg vogntogvekt hvis man hadde C1E). Denne klassen må fornyes regelmessig, med legeattest.

Med forbehold om at jeg husker riktig.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (20 timer siden):

Noe lenger siden. Den gamle norske førerkortklasse 1 ga rett til å kjøre inntil 7500 kg. I 1979 kom de første store rosa førerkortene, og førerkortklassene ble som i dag, med B inntil 3500 kg. Frem til 2002 kunne man, hvis man hadde dokumentert erfaring med å ha kjørt større bil, få et stempel i sitt førerkort hvor denne retten ble videreført selv om man hadde klasse B. Etter 2002 måtte man ha klasse C1(E) i sitt førerkort for å kunne kjøre bil med inntil 7500 kg totalvekt (ev 12000 kg vogntogvekt hvis man hadde C1E). Denne klassen må fornyes regelmessig, med legeattest.

Med forbehold om at jeg husker riktig.

Jeg trengte ikke å dokumentere erfaring med c1 bil for å få stempel i førerkortet. Trodde det gikk på når en tok førerkort, tok i 91 men lillebror tok i 92 og han fikk ikke c1. Førerkortet måtte fornyes og helseattest leveres for å beholde c1. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...