Gå til innhold

Scandic opplevelse. Dårlig erfaring med kundeservice.


plankeby

Anbefalte innlegg

Eskove skrev (1 time siden):

dette gjelder også flybiletter og togbiletter og alle andre biletter som svinger i pris.
Når man bestiller noe uten refusjonsmulighet er det alltid gambling.

 

 

jeg står fremdeles ved det jeg skrev tidligere.
Du skulle ikke vente til etter oppholde med å klage skriftlig.
Du kunne fått deg gratis oppgradering, resturangbonger eller andre ting om du hadde klaget under oppholdet.
Det er så mye mer man kan får om man ikke har forlatt hotellet.
Og som regel er det alltid en person med myndighet på jobb hos corporate også når det er påskeferie.
 

Jeg klaget rolig og saklig på stedet. Ble tilbudt frokostbonger som kun kunne brukes i Sverige. Dem hadde jeg ingen nytte av og tok ikke i mot. Hadde bongene vært for Norge kunne dem muligens ha blitt benyttet en morgen i Norge.

Det stod to flasker Cola, en pastilleske og en pose biler som stod på rommet etter en rengjøring... Det regner jeg bare er en liten standard hilsen for tre netter med familie til vanlig pris på overnatting.

Dette påvirket ikke turen i veldig stor grad. Bare skuffende at fasiliteter var stengt der.

Rent og pent rom og bra frokost. Men hadde definitivt tatt nabohotellet om vi visste hva vi kom til. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart at du bør få en kompensasjon. Du har ikke fått varen du har bestilt og bedt om, mtp avvik på rom og basseng ute av drift. Når det er nevnt; det er ikke rent sjeldent at bassenget er ute av drift. Så det kan være lurt å ta kontakt med hotellet på forhånd og få bekreftet at bassenget er i drift. Gjør det skriftelig via meldingstjensten til Booking, så stiller du sterkere til en annen gang.

Jeg hadde sendt inn en klage til Booking.com. Når du ikke frem der, kan du klage til Forbrukerrådet .

Da jeg var gullkunde på Hotels.com (samme eier som Booking) - hadde jeg et "vip-nummer" jeg kunne ringe til, dersom ikke rommet samsvarte med bestillingen. Ved et tilfelle fikk jeg refundert hele beløpet, samtidig som jeg fikk fortsette å bo på hotellet. Fordi rommet mitt ikke hadde balkong, noe jeg skulle hatt. (Fikk også alternativet om å bo på et annet hotell, uten ekstra kostnad). Har lignende erfaringer med Airbnb. Så det kan lønne seg å ta kontakt med booking-selskapet.

Personlig har jeg også "god" erfaring med å poste svært negative anmeldelser. Ikke sjelden tar de kontakt med meg i et forsøk på å få meg til å fjerne anmeldelsen. Men siden dette er Scandic så tror jeg ikke de bryr seg like mye som små, uavhengige hotell. 

Men det er nok Forbrukerrådet som blir rett vei å gå. 

Slike frokostkuponger og gratis dessert og lignende, syns jeg bare er flaut å ta i mot. Det gir meg en rar følelse å spise "gratis kake" fordi jeg er "sur" over noe... det blir litt som "dakkar gutt, her; få litt mat i deg... dakkar....". Men det er kansje bare meg. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Helt klart at du bør få en kompensasjon. Du har ikke fått varen du har bestilt og bedt om, mtp avvik på rom og basseng ute av drift. Når det er nevnt; det er ikke rent sjeldent at bassenget er ute av drift. Så det kan være lurt å ta kontakt med hotellet på forhånd og få bekreftet at bassenget er i drift. Gjør det skriftelig via meldingstjensten til Booking, så stiller du sterkere til en annen gang.

Jeg hadde sendt inn en klage til Booking.com. Når du ikke frem der, kan du klage til Forbrukerrådet .

Da jeg var gullkunde på Hotels.com (samme eier som Booking) - hadde jeg et "vip-nummer" jeg kunne ringe til, dersom ikke rommet samsvarte med bestillingen. Ved et tilfelle fikk jeg refundert hele beløpet, samtidig som jeg fikk fortsette å bo på hotellet. Fordi rommet mitt ikke hadde balkong, noe jeg skulle hatt. (Fikk også alternativet om å bo på et annet hotell, uten ekstra kostnad). Har lignende erfaringer med Airbnb. Så det kan lønne seg å ta kontakt med booking-selskapet.

Personlig har jeg også "god" erfaring med å poste svært negative anmeldelser. Ikke sjelden tar de kontakt med meg i et forsøk på å få meg til å fjerne anmeldelsen. Men siden dette er Scandic så tror jeg ikke de bryr seg like mye som små, uavhengige hotell. 

Men det er nok Forbrukerrådet som blir rett vei å gå. 

Slike frokostkuponger og gratis dessert og lignende, syns jeg bare er flaut å ta i mot. Det gir meg en rar følelse å spise "gratis kake" fordi jeg er "sur" over noe... det blir litt som "dakkar gutt, her; få litt mat i deg... dakkar....". Men det er kansje bare meg. 

Jeg booket direkte hos Scandic. Da prisen var lik der, så støtter jeg direkte til hotellet uten eksterne som booking.com....

Vi er bare på hotell to ganger i året for familietur og er ingen"gullkunder" eller medlem på høyere nivå. Kun basis medlem.

Forbrukerrådet gidder jeg ikke. Hotellet har nok sitt på det tørre (ikke basseng he, he...) 😊 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 minutter siden):

Ah..... Det pleier å lønne seg. Da får du vel også bonuspoeng hos Scandic. Kanskje du heller kan foreslå og få ekstra poeng i kompensasjon? 

Liker ikke å mase. Som nevnt burde dem fint tilbudt dette selv. Høflighet ved henvendelse bør da lønne seg. Dumt at kunden må kreve ditt og datt av kompensasjon.

Ja får bonuspoeng. Mulig det kan bli en natt gratis til slutt med mye vilkår... Man får 400 poeng pr natt. Med 20.000 poeng kan man få en gratis natt noen Scandic til visse datoer. Med 40.000 poeng kan man velge mer fritt på en natt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Liker ikke å mase. Som nevnt burde dem fint tilbudt dette selv. Høflighet ved henvendelse bør da lønne seg. Dumt at kunden må kreve ditt og datt av kompensasjon.

La du ikke frem noe konkret krav (eller ønske) da du tok kontakt med kundeservice? 

Mye av klagebehandling er basert på skjønn fra den enkelte kundebehandleren. Noen feil og mangler er det definerte regler/salgsbetingelser for, og da får man det man rettmessig har krav på, men når det glir over i "hva kan vi kompensere dette med da, tro?" er det mye vanskeligere for kundebehandler å gi flatt avslag hvis du skriver at du ønsker en delvis refusjon på X kr fordi produktet manglet Y og Z. Noen ganger får du det du ber om, andre ganger kanskje kundeservice prøver å forhandle med deg (gavekort, bonuspoeng osv). 

Om du gir dem muligheten til å bare si "beklager", så tar de den sjansen med begge hendene. 

Jeg har jobbet med klagebehandling selv, btw. Lenge siden, og i en annen bransje, men når jeg henvender meg til ulike kundeservicefolk får jeg inntrykk av at det er litt samme greia overalt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Har bare skumlest litt gjennom her, men for meg virker det åpenbart at du skal få en kompensasjon for at bassenget var ute av drift, når du ikke ble opplyst om dette på forhånd, og det var en viktig betingelse for bestillinga du gjorde. Ergo en mangel. Jeg ville sendt en mail til scandic om dette, og at du ber om å få en kompensasjon for dette, så kan du også skrive at du mener dette utgjør en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og at du er forberedt på å ta saken videre til forbrukertilsynet om enighet ikke oppnås på dette. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 minutter siden):

La du ikke frem noe konkret krav (eller ønske) da du tok kontakt med kundeservice? 

Mye av klagebehandling er basert på skjønn fra den enkelte kundebehandleren. Noen feil og mangler er det definerte regler/salgsbetingelser for, og da får man det man rettmessig har krav på, men når det glir over i "hva kan vi kompensere dette med da, tro?" er det mye vanskeligere for kundebehandler å gi flatt avslag hvis du skriver at du ønsker en delvis refusjon på X kr fordi produktet manglet Y og Z. Noen ganger får du det du ber om, andre ganger kanskje kundeservice prøver å forhandle med deg (gavekort, bonuspoeng osv). 

Om du gir dem muligheten til å bare si "beklager", så tar de den sjansen med begge hendene. 

Jeg har jobbet med klagebehandling selv, btw. Lenge siden, og i en annen bransje, men når jeg henvender meg til ulike kundeservicefolk får jeg inntrykk av at det er litt samme greia overalt. 

Kom ikke med klare krav. Spurte om mulighet for noe kompensasjon. At vi var skuffet, hadde betalt mye for å glede barna med basseng. At nabohotellet hadde vært bedre både prismessig og med øvrig tilbud, når det ikke var basseng.

Jeg er nok litt feig av meg og "slår ikke knyttneven i bordet". 

Prøver en henvendelse til, der jeg klart ber om kompensasjon i penger tilbake eller poeng.

Jeg trodde litt medlidenhet og forståelse for de ulike faktorer her fikk Scandic til å gi litt tilbake. Har jo historikk på mange år, uten noen klager før. 

Hotellet viste til hvor det var svømmehall i byen, så vi betalte oss inn der en dag for et par timer....

Ikke noe mer å kverne på her i tråden nå. En mail til skader jo ikke. Om de gir noen få poeng så er vi oppe i å kunne få en natt etter det vi har tjent av poeng fram til nå. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
plankeby skrev (12 minutter siden):

Kom ikke med klare krav. Spurte om mulighet for noe kompensasjon. At vi var skuffet, hadde betalt mye for å glede barna med basseng. At nabohotellet hadde vært bedre både prismessig og med øvrig tilbud, når det ikke var basseng.

Jeg er nok litt feig av meg og "slår ikke knyttneven i bordet". 

Prøver en henvendelse til, der jeg klart ber om kompensasjon i penger tilbake eller poeng.

Jeg trodde litt medlidenhet og forståelse for de ulike faktorer her fikk Scandic til å gi litt tilbake. Har jo historikk på mange år, uten noen klager før. 

Hotellet viste til hvor det var svømmehall i byen, så vi betalte oss inn der en dag for et par timer.... 

«Klag direkte til hotellet umiddelbart, hvis du mener noe er mangelfullt. Dette er viktig, slik at hotellet får mulighet til å rette opp i problemet. Dersom dere ikke finner en løsning, kan du ta saken til Forbrukertilsynet.» https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/hotell/

https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0014/Meklingsskjema

Endret av Kron
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Hotell med mangler utfra hva man forventet (Scandic). Klage?
plankeby skrev (12 minutter siden):

Kom ikke med klare krav. Spurte om mulighet for noe kompensasjon. At vi var skuffet, hadde betalt mye for å glede barna med basseng. At nabohotellet hadde vært bedre både prismessig og med øvrig tilbud, når det ikke var basseng.

Jeg er nok litt feig av meg og "slår ikke knyttneven i bordet". 

Prøver en henvendelse til, der jeg klart ber om kompensasjon i penger tilbake eller poeng.

Jeg trodde litt medlidenhet og forståelse for de ulike faktorer her fikk Scandic til å gi litt tilbake. Har jo historikk på mange år, uten noen klager før. 

Hotellet viste til hvor det var svømmehall i byen, så vi betalte oss inn der en dag for et par timer....

Ikke noe mer å kverne på her i tråden nå. En mail til skader jo ikke. Om de gir noen få poeng så er vi oppe i å kunne få en natt etter det vi har tjent av poeng fram til nå. 

Jeg skjønner godt at du er skuffet over tilbakemeldingen du fikk. Hvis du blir fornøyd med å få nok ekstrapoeng til å booke en natt til, så syns jeg du skal gå for det. 

- reisen ble ikke som forventet pga. stengt basseng osv.
- kundeforhold over mange år (hvis du bruker Scandic mye er dette verdt å nevne! Enhver kundebehandler med litt mellom øra skjønner at man tar vare på kunder som legger igjen en del penger. Rart de ikke sjekket historikken din i bookingsystemet)
- merutgifter til inngang til basseng i byen (denne utgiften kan du fint argumentere for at oppsto som en direkte konsekvens FORDI hotellets eget basseng var stengt, og dermed ikke urimelig å få refundert) 

Regn over hvor mange poeng du trenger for en gratis natt, og be om det? Eller X antall kroner. Problemet med kroneerstatning er at det er vanskelig å argumentere for hva den summen skal være. Hvor mye er et manglende basseng verdt? 1000 kr? Hvorfor ikke 800? 500? Det blir fort bare synsing, og det driver man ikke med. Inngangsbilletten til svømmehallen i byen er en konkret utgift, så hvis du kan dokumentere den er det sjans for å få igjen de pengene. 

Jeg tror jeg ville satset på poengene her, for å være ærlig. Det er sikkert lettere for kjeden å spandere noen bonuspoeng enn å betale ut penger ut fra en skjønnsmessig vurdering på hva de mener manglene er verdt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
:utakt skrev (1 minutt siden):

Regn over hvor mange poeng du trenger for en gratis natt, og be om det? Eller X antall kroner. Problemet med kroneerstatning er at det er vanskelig å argumentere for hva den summen skal være. Hvor mye er et manglende basseng verdt? 1000 kr? Hvorfor ikke 800? 500? Det blir fort bare synsing, og det driver man ikke med.

Joda, det er akkurat det som blir ett spørsmål her, hva kompensasjonen skal være på. Det er ikke synsing, det er forhandling. Og det vil jo være akkurat dette en mekling i forbrukertilsynet vil jobbe med. Og om saken må gå helt til forbrukertvistutvalget, om man ikke blir enige under mekling, så vil de måtte utmåle en passelig kompensasjon for dette, forutsatt en avgjørelse om at det forelå en mangel. Det kan fort bli en x prosent av det kunden betalte for hele oppholdet.

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 minutt siden):

Joda, det er akkurat det som blir ett spørsmål her, hva kompensasjonen skal være på. Det er ikke synsing, det er forhandling. Og det vil jo være akkurat dette en mekling i forbrukertilsynet vil jobbe med. Og om saken må gå helt til forbrukertvistutvalget, om man ikke blir enige under mekling, så vil de måtte utmåle en passelig kompensasjon for dette, forutsatt en avgjørelse om at det forelå en mangel. Det kan fort bli en x prosent av det kunden betalte for hele oppholdet.

Vel. Erfaringsmessig, jeg har diskutert med mange kunder som krevde X kroner fordi det syns de var en passende sum. Vi sa alltid nei, og hadde bedriftsadvokaten i ryggen på det.

Direkte, påregnelige, dokumenterte utgifter: ja.
Tilbakebetaling av pristillegg fordi tillegget ikke ble levert: ja. 
En tilfeldig sum fordi "det syns jeg er en passe erstatning for tort og svie"?: nei. 

Igjen, dette var en annen bransje, så mulig hotell tenker litt annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å dra inn Forbrukerrådet her. Gidder ikke så mye styr. 

Totalt har hotellet sitt på det tørre, steng basseng utenfor sin kontroll. At bilder av rom har en tekst gjemt et annet sted at bilder kan avvike, at nøkkelkortsystemet krasjet en dag (ansatte måtte låse folk inn på rom) osv. 

Takker for innspill. Sender en mail til Scandic og lar det så bli med det. Jeg vil ikke overdrive heller, var ikke sånn at alt gikk til helv... 

Konflikter hater jeg og klarer ikke...

Bedervet mat, skittent rom og byggestøy på hotellet hadde vært noe annet!

Gir en liten oppdatering senere. 

Har forøvrig fått svart belte i uflaks de siste årene... 😳

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Liker ikke å mase. Som nevnt burde dem fint tilbudt dette selv. Høflighet ved henvendelse bør da lønne seg. Dumt at kunden må kreve ditt og datt av kompensasjon.

Ja får bonuspoeng. Mulig det kan bli en natt gratis til slutt med mye vilkår... Man får 400 poeng pr natt. Med 20.000 poeng kan man få en gratis natt noen Scandic til visse datoer. Med 40.000 poeng kan man velge mer fritt på en natt. 

Synes det hørtes ut som et dårlig bonusprogram. Vurder lojaliteten din og eventuelt bytt kjede.

Ikke for å reklamere her, men jeg er stort sett lojal mot Choice. Her får man 1 poeng pr krone brukt på hotellet (samt litt ekstra for medlemsstatus) og bonusnetter fra 7500 poeng og opp til 40000 poeng. I tillegg har man gratis avbestilling frem til innsjekkingsdagen som hadde hjulpet deg i dette tilfellet om du så at prisen hadde forandret seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
:utakt skrev (1 time siden):

Vel. Erfaringsmessig, jeg har diskutert med mange kunder som krevde X kroner fordi det syns de var en passende sum. Vi sa alltid nei, og hadde bedriftsadvokaten i ryggen på det.

Direkte, påregnelige, dokumenterte utgifter: ja.
Tilbakebetaling av pristillegg fordi tillegget ikke ble levert: ja. 
En tilfeldig sum fordi "det syns jeg er en passe erstatning for tort og svie"?: nei. 

Igjen, dette var en annen bransje, så mulig hotell tenker litt annerledes.

Høres litt ut som du er i håndverkerbransjen. Tviler ikke på at du kan ha møtt mange kunder som kan ha vært urimelige i sine krav om «tort og svie». Kunden har langtfra alltid rett. Men det har definitivt heller ikke selger. Samtidig så har disse systemene stor nytteverdi. Det straffer og korrigerer aktører i markedet, og gir forbrukere ett viktig vern. Det beste i alle tilfeller er jo når man kan komme til enighet, men av og til er konstruktiv konflikt nødvendig. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 7.4.2023 den 12.17):

At bassenget er stengt, ja, kjipt, det skjer. Det tror jeg ikke du får noe for, hotellet må kunne stenge fasiliteter for nødvendig vedlikehold. Så lenge du ikke betalte noe ekstra for tilgang til basseng ser jeg ikke at dette er noen sak. 

Mener du da at det samme burde gjelde dersom dusjen er ute av drift? Man har jo ikke betalt noe ekstra for dusjen? 

Eller hva om det ikke var varme på rommet? Man har jo ikke betalt noe ekstra for varme på rommet? 

Med denne logikken kunne de jo bare gitt deg et telt og en sovepose. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Står i beskrivelsen av rommet hvor stort det er, i m².

Dem har nok gardert seg på rommet.

Bilder av superior Family vi bestilte

Select Rate | Scandic Hotels

Rommet vi fikk som heter Superior på nettet

Select Rate | Scandic Hotels

Håpløse bilder fordi det bare en gangpassasje rundt senga. Ved siden av senga er det køyeseng.

Mulig lenkene ikke virker. Ingen av bildene av Superior Family stemmer overhodet med tildelt rom, som heter Superior på nettet. Superiorrommet har ikke ordentlig bilde av rommet, kun bilde av en stol og seng.

Når jeg nå sammenligner bildene med Superior rom og Superior Family rom, blir det mer opplagt at noe skurrer med rommet. Akkurat det er nok tapt sak nå.....

Studerte nå bilder av standard rom. Det er prikk likt det vi fikk. Seng er nærmere vindu, da det er satt inn køyeseng mellom seng og innervegg. Så vi fikk det som på nettet heter standard rom der køyeseng (type man vipper ut) er satt inn.

Vi booket jo for måneder siden til full pris....

Jeg studerte ikke akkurat dette under oppholdet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...