Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Skattelistene skal åpnes helt igjen nå...

Anbefalte innlegg

Hva er fordelen med at man ikke får se hvem som har sett informasjonen din? Er det ikke ganske fair at man blir informert om det?

Som konsulent i det private så er det jo individuelle lønnsforhandlinger, og det vil være smått kleint om alle vet hverandres lønn. Og lykke til for de på rekruttering når kandidaten på forhånd har sjekket lønn til nye kollegaer 😝

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skeptikus skrev (11 timer siden):

Comma, - kan du nevne ett eneste eksempel der du utfra hva du har lest deg til i f.eks. disse  tabloide oversiktene som kommer i de store avisene hver høst når skatteoppgjøret er klart,  og hvor du da (et tenkt tilfelle) egentlig reagerer såpass sterkt at du mener du bør bidra med et tips til skattemyndighetene, bare liksom for å "få ut" ditt ev. "raseri" og tanker som at "dette kan da for pokker ikke stemme!"  (ref. f.eks. da Røkke  for noen få år tilbake var på pallen av de rikeste i landet, men han stod vel likevel oppført med kr. 0,-  i, ja, det var vel i rubrikken inntekt, såvidt jeg husker.

Jeg skjønner at det er et tenkt scenario, men nei jeg sitter ikke her og blir sint når jeg leser skattelistene. Jeg leser helt ærlig ikke de i det hele tatt. Må være minst 15 år siden jeg sjekket skattelistene sist. Jeg bare synes det er helt greit at de er tilgjengelig av prinsipp. Og jeg vet at det er folk som kan mer om det enn meg som kan gjøre noe med informasjonen, og da setter jeg pris på at de har muligheten til det. 

Tror du virkelig et "varsel" til ligningsmyndighetene vedr. noe "den lille mann" (unnskyld det generelle uttrykket, jeg kjenner jo ikke til din økonomiske tilstand sånn sett, men) finner gode grunner til å reagere negativt på, at et varsel f.eks. i slike tilfeller kan ha det minste for seg? 

Jeg tror at det er en mulighet for at noen kan fange opp svindel eller ulovlig inntekt hvis noen tipser der de ser at noen har mye mer penger enn det skattelistene (og evt. proff.no) skulle tilsi. Svart arbeid eller salg av ulovligheter.

Det var en gang en liten meningsutveksling rundt et café-bord (du vet der "verdensproblemer løses" ofte da blant litt aldrende "gubber" rundt bordet), og hvor én for sin del var ganske overbevist om at de som var/er mest ivrig på å studere slike skattelister, iallfall utfra hans erfaring med et par-tre stykker bekjente i sin omgangskrets, vel, felles for disse mennene  var at deres mor i sin tid var regnet som de største lokale sladrekjerringene, og utrolig nysgjerrige på sine omgivelser osv..  Ja, kanskje denne hverdagsfilosofen var inne på noe gitt, altså at de mest ivrige skatteliste-snokerne nok kan være litt "arvelig belastet" :)   Man skal vel ikke se helt bort fra det nei...

Det stemmer nok at det er mange "sladrekjerringer" og avkom derfra som elsker å snoke på familie, venner og personer i nærmiljøet. Godt mulig at den typen snoking er den mest vanlige på skattelistene, men jeg ser heller ikke det store problemet med det. 

Jeg ønsker ikke at skattelistene skal være åpne for at jeg skal kunne søke i de, mulig det er noe misforståelse der. Jeg ønsker kun at de skal være åpne av prinsipp. Det gjør det litt vanskeligere å skjule enkelte ulovlige forhold. I tillegg tydeliggjør det også hvilke forskjeller som er i samfunnet. Om sjefen later som han tjener lite og det går utover de ansatte, men egentlig drar inn flere millioner i året så er jo det bare fint at de i bedriften vet om det. Og det gjør det også lettere å sjekke hva andre i ditt eget yrke tjener for å se hva som er mulig. Det er en grunn til at NITO/Tekna bruker å publisere lønnsstatistikk. Skattelistene er bare litt mer spesifikke.

Phantom Software skrev (11 timer siden):

Hva er fordelen med at man ikke får se hvem som har sett informasjonen din? Er det ikke ganske fair at man blir informert om det?

Terskelen senkes for å bruke skattelistene, både på godt og vondt. For de som ikke ønsker å dele den informasjonen så er det vel synd, men det gjør også at nyttigheten ved at de er åpne økes. Regner med veldig få tør å snike

Jeg kan tenke at kanskje man burde logge hvem som ser på skattelistene til noen, men at det kun er tilgjengelig ved eventuelt kriminelle forhold (som tyveri-saken nevnt forrige siden), og da kun tilgjengelig for politiet i den perioden de etterforsker saken. 

Phantom Software skrev (11 timer siden):

Som konsulent i det private så er det jo individuelle lønnsforhandlinger, og det vil være smått kleint om alle vet hverandres lønn. Og lykke til for de på rekruttering når kandidaten på forhånd har sjekket lønn til nye kollegaer 😝

Jeg jobber også som konsulent i det private og er åpen om hva jeg tjener hvis noen spør. Jeg unner andre kollegaer å tjene mer, for da øker sjansen for at jeg også kan tjene mer. Jeg har også byttet jobb fordi kollegaer har sagt at jeg burde tjene mer når jeg har vært åpen om lønnen. Det har hjulpet meg nye.

Det kan bli kleint av og til, men hvis man normaliserer å være åpen om det så tjener i alle fall vi som ikke betaler ut lønnen på det, som egentlig er det viktigste. Fikk høre en gang at jeg ikke fikk lov å nevne hva jeg tjener til andre på kontoret fordi det var såpass mye over hva andre med samme erfaring hadde. Likte ikke den beskjeden. Valgte å gå videre med et annet firma i stedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Åpenhet rundt skattelister bak BankID ser jeg nesten ingen problemer med.

Skattelister bak BankID og logg på hvem som har søkt på meg, ser jeg på som en fordel!

Jeg har i denne tråden ikke lest et eneste godt argument for å skjule skattelister med logg på hvem som har søkt.

Om en kollega med samme stilling søker på meg og har høyere eller lavere lønn er helt OK.

Forskjellen kan man ta opp med leder. Enten er man bedre og gir bedre resultater, eller ikke.

Om det ikke stemmer, må man bevise det via økte resultater- eller senke resultater.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (10 timer siden):

Jeg ønsker ikke at skattelistene skal være åpne for at jeg skal kunne søke i de, mulig det er noe misforståelse der. Jeg ønsker kun at de skal være åpne av prinsipp. Det gjør det litt vanskeligere å skjule enkelte ulovlige forhold. I tillegg tydeliggjør det også hvilke forskjeller som er i samfunnet. Om sjefen later som han tjener lite og det går utover de ansatte, men egentlig drar inn flere millioner i året så er jo det bare fint at de i bedriften vet om det. Og det gjør det også lettere å sjekke hva andre i ditt eget yrke tjener for å se hva som er mulig. Det er en grunn til at NITO/Tekna bruker å publisere lønnsstatistikk. Skattelistene er bare litt mer spesifikke.

Einig. At det informasjonen skal være tilgjengeleg slik at det er openheit rundt skattebelastninga er eit bra prinsipp, og er etter min meining heilt avgjerande for at vi også i framtida skal kunne ha høg tillit til både regjeringa og statsforvaltninga. Blir kva ein betalar i skatt ei privatsak så opner det berre opp for mistenkeleggjering/anklaging på at alle andre virker å betale så mykje mindre skatt enn meg, dei undrar sikkert opplysningar frå skatteetaten og då er det berre rettferdig at eg også gjer det. Så vipps er det heilt sant at alle jukser på skattemeldinga og vi får ein større svart økonomi og mindre skatteinntekter. Mindre skatteinntekter vil medføre behov for å innføre andre typer skattar som til dømes meirverdiavgift.

Det som nok hadde vært ein viktigare debatt er korleis skattelistene skal tilgjengeleggjerast. At opplysningane er lett tilgjengelege på internett (sjølv om det er låst bak bankID og med maks 500 oppslag per månad) er ein heilt annan måte å tilgjengeleggjere opplysningane på enn det var "i gamle dagar" når skattelistene vart lagt fram som ein perm som ein måtte reise til serivcekontoret for å bla i.
For då kjem vi verkeleg inn på kost/nytte vurderingane. Digitale oppslag har den klare fordelen at fleire kan sjekke skattelistene og at det er mykje lettare å gjere samanlikningar både mellom personar som burde ha relativt lik inntekt, formue og gjeld, men også mellom personar med svært ulik økonomi for å sjekke om dei likevel betalar ein fornuftig mengde skatt utifrå sine forutsetningar. Den store ulempen med digital tilgang er at ein får tilgang til store mengder data samla satt så om nokon skulle ha mindre hederlege grunnar til å leite i skattelistene så er det raskare og enklare å sette opplysningane i system. I denne kategorien meinar eg at vi også finn journalistar som berre sorterer skattelista etter høgaste oppgitte formuar og tek det for god fisk til å lage oversikt over topp 10 rikaste i kvar kommune. Slik journalistikk synes eg er øydeleggande for vårt tillitsbaserte samfunn når opplysningar som blir gjort tilgjengelegheit for openheita si skuld blir brukt til underholdning og gapestokk.

Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (På 6.4.2023 den 22.04):

Kan noen forresten forklare meg  hvordan man skal gå frem (og sjansen til å oppnå noe med en ev. henvendelse til ligningsmyndighetene)

Heldigvis gir åpne skattelister resultater uten din innsats.

"Søkbare skattelister på internett øker rapportert inntekt" https://www.ssb.no/forskning/mikrookonomi/skatt/søkbare-skattelister-på-internett-øker-rapportert-inntekt

Lenke til kommentar
Bugle skrev (11 timer siden):

Om en kollega med samme stilling søker på meg og har høyere eller lavere lønn er helt OK.

Det vil ikke være like lett å snoke på den måten. Alminnelig inntekt som vises i skattelistene er inntekt etter fradrag. Har man store fradrag(typisk renter på lån) så vil det redusere alminnelig inntekt. Skal du sammenligne krone for krone må dere ha nøyaktig samme fradrag.

Phantom Software skrev (22 timer siden):

Hemmelig lønnsnivå er bra for én part og det er arbeidsgiver.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...