Lyncs Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg har et eldre asus Z97-A hovedkort og lurte på om denne disken kan brukes? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Hovedkort og M.2 er kompatible, men ikke 100% hastighet. Det vil fremdeles være en solid forbedring fra mekanisk harddisk og en moderat forbedring fra SATA SSD. Du mister begge PCIe x1 sporene (se bilde under) så flytt eventuelt det som er koblet til disse til PCIeX16_2 og 3. Du må inn i BIOS for å slå på M.2 Mode Fra manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97-A_UG_V2_WEB.pdf?model=Z97-A Endret 5. april 2023 av Thor. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 Alle M.2 Pcie SSDer vil virke når hovedkortet har det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. april 2023 Del Skrevet 5. april 2023 5 hours ago, Svein M said: Alle M.2 Pcie SSDer vil virke når hovedkortet har det. Men vil være begrenset til ca. 1GB/s. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 6. april 2023 Forfatter Del Skrevet 6. april 2023 (endret) Thor. skrev (10 timer siden): Hovedkort og M.2 er kompatible, men ikke 100% hastighet. Det vil fremdeles være en solid forbedring fra mekanisk harddisk og en moderat forbedring fra SATA SSD. Du mister begge PCIe x1 sporene (se bilde under) så flytt eventuelt det som er koblet til disse til PCIeX16_2 og 3. Du må inn i BIOS for å slå på M.2 Mode Fra manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97-A_UG_V2_WEB.pdf?model=Z97-A Jeg har et skjermkort montert på PCIex16_1 Mener du at det vil bli deaktivert når jeg aktiverer M.2 i Setup? Endret 6. april 2023 av Lyncs Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 6. april 2023 Forfatter Del Skrevet 6. april 2023 (endret) sedsberg skrev (4 timer siden): Men vil være begrenset til ca. 1GB/s. OK. Men det vil da være et bedre valg enn f.eks denne som har steget kraftig i pris den siste tiden. Jeg så forøvrig at det stod følgende i manualen til hovedkortet. Hvorfor mener du da at hastigheten er begrenset til 1GB/s? --------------------------------- M.2 & SATA Express Onboard - The latest transfer technologies with up to 10 Gb/s data transfer speed. ----------------------------------- Endret 6. april 2023 av Lyncs Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 (endret) 10Gb/s er ca samme som 1GB/s. Nvme (M.2) er uansett å foretrekke framfor SATA ja. Endret 6. april 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 "Gamle" Z97 har en begrensning i båndbredde når det gjelder M.2. Var det første kortet med M.2. støtte i det hele tatt. Maks 1000/1000 MB les/skriv på Asssd test. Ikke før du kommer på Z270 det er litt mer "fart" i sakene. Men med 2 eller flere "vanlige" 2,5" SSD'er i Raid0 får du bedre hastigheter. Hadde på mitt gamle Asus Z97 DeLuxe 3 stk OCZ Vector 256 GB disker i Raid 0 og fikk ca 1700/1600 MB les/skriv... Selv med en "vanlig" 2,5" SSD er det som natt og dag fra gammel snurredisk.. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 (endret) Lyncs skrev (3 timer siden): Jeg har et skjermkort montert på PCIex16_1 Mener du at det vil bli deaktivert når jeg aktiverer M.2 i Setup? Nei det er de to små PCIex1 med rødt kryss over på tegningen som blir deaktivert om en aktiverer M.2. Hastigheten er bra nok for de fleste. Et alternativ er å bruke et PCIe kort med plass til M.2 SSD som f.eks dette: https://www.multicom.no/search?kw=Digitus+DS-33170 Endret 6. april 2023 av Svein M Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 6. april 2023 Forfatter Del Skrevet 6. april 2023 Svein M skrev (4 timer siden): Et alternativ er å bruke et PCIe kort med plass til M.2 SSD som f.eks dette: https://www.multicom.no/search?kw=Digitus+DS-33170 Kan jeg kjøre Raid om jeg monterer 2 stk. M.2 kort i et slikt adapter? Hvor høy hastighet er det da mulig å oppnå? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 (endret) Lyncs skrev (32 minutter siden): Kan jeg kjøre Raid om jeg monterer 2 stk. M.2 kort i et slikt adapter? Hvor høy hastighet er det da mulig å oppnå? Kortet støtter PCIe 3.0 X4. Du vil ikke oppnå noe høyere hastighet ved Raid. Endret 6. april 2023 av RRhoads Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 6. april 2023 Forfatter Del Skrevet 6. april 2023 Takker for alle svar. Et siste spørsmål vil da være om jeg kan bruke en vanlig sata ssd disk til å speilkopiere en M.2 disk ved å bruke f.eks Acronis True Image Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 (endret) Lyncs skrev (5 timer siden): Kan jeg kjøre Raid om jeg monterer 2 stk. M.2 kort i et slikt adapter? Hvor høy hastighet er det da mulig å oppnå? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke hovedkortet kan kjøre RAID på PCIe. Fordelen med et PCIe kort er at det kan kjøre PCIe på 4 linjer, mens den på dette hovedkortet kjører bare halvparten (2) som gir halve hastigheten. Men uansett tror jeg hastigheten er bra. Det er mulig at de PCIe kortene også fordeler 4 linjer på to M.2 kort. Ble litt usikker på det. edit: Det er 4 linjer, så da har en 3.938 GB/s på PCIe M.2 på det kortet (ved PCIe versjon 3, og 2 GB/s på PCIe versjon 2). Endret 6. april 2023 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 (endret) 2 hours ago, Svein M said: Jeg vet ikke, men jeg tror ikke hovedkortet kan kjøre RAID på PCIe. Fordelen med et PCIe kort er at det kan kjøre PCIe på 4 linjer, mens den på dette hovedkortet kjører bare halvparten (2) som gir halve hastigheten. Men uansett tror jeg hastigheten er bra. Det er mulig at de PCIe kortene også fordeler 4 linjer på to M.2 kort. Ble litt usikker på det. Adapteren støtter kun én PCIe-SSD. Den andre er kun SATA. Derav SATA-tilkobling i bakkant. https://www.multicom.no/digitus-ds-33170-grensesnittsadapter-m2-card/cat-p/c/p1001485005 Edit: Jeg digger det norske ordet for SSD. Spoiler Endret 6. april 2023 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 19. april 2023 Forfatter Del Skrevet 19. april 2023 Jeg har nylig innstallert en ny M.2 ssd og speilkopiert innholdet fra en annen sata-disk. Diskene vises i windows filutforsker men i setup vises kun sata disken. Når jeg kobler fra sata disken og prøver å starte maskinen med bare M.2 disken tilkoblet, får jeg opp setup og ikke windows. I setup står det at det ikke finnes bootable devices. Er det mulig å fikse dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 Var Windows installert som UEFI-boot på SATA-disken? Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 19. april 2023 Forfatter Del Skrevet 19. april 2023 sedsberg skrev (1 time siden): Var Windows installert som UEFI-boot på SATA-disken? Det vet jeg ikke. Hvordan finner jeg ut av det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 (endret) 3 hours ago, Lyncs said: Det vet jeg ikke. Hvordan finner jeg ut av det? Quote Click the Search icon on the Taskbar and type in msinfo32 , then press Enter. System Information window will open. Click on the System Summary item. Then locate BIOS Mode and check the type of BIOS, Legacy or UEFI. Endret 19. april 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 19. april 2023 Forfatter Del Skrevet 19. april 2023 sedsberg skrev (6 minutter siden): Operativsystemnavn Microsoft Windows 10 Home Versjon xxxxxxxx Bygg Annen operativsystembeskrivelse Ikke tilgjengelig Operativsystemprodusent Microsoft Corporation Systemnavn xxxxxxxxx Systemprodusent ASUS Systemmodell All Series Systemtype x64-based PC System-SKU All Prosessor Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 kjerne(r), 4 logiske prosessor(er) BIOS-versjon/-dato American Megatrends Inc. 2012, 30.09.2014 SMBIOS-versjon 2.8 Versjon av innebygd kontroller 255.255 BIOS-modus Eldre Hovedkortprodusent ASUSTeK COMPUTER INC. Hovedkortprodukt Z97-A Hovedkortversjon Rev 1.xx Platformrolle Skrivebord Tilstand for sikker oppstart Støttes ikke PCR7-konfigurasjon Binding ikke mulig Windows-mappe C:\WINDOWS Systemmappe C:\WINDOWS\system32 Oppstartsenhet \Device\HarddiskVolume3 Nasjonal innstilling Norge Hardware Abstraction Layer Versjon = "" Brukernavn Tidssone Vest-Europa (sommertid) Installert fysisk minne (RAM) 32,0 GB Fysisk minne totalt 31,9 GB Fysisk minne tilgjengelig 24,9 GB Virtuelt minne totalt 63,9 GB Virtuelt minne tilgjengelig 53,8 GB Plass for sidevekslingsfil 32,0 GB Sidevekslingsfil C:\pagefile.sys DMA-beskyttelse av kjerne Av Virtualiseringsbasert sikkerhet Ikke aktivert Støtte for enhetskryptering Årsaker til mislykket automatisk enhetskryptering: TPM kan ikke brukes, PCR7-binding støttes ikke, Testgrensesnittet for maskinvaresikkerhet mislyktes og enheten er ikke i moderne ventemodus, Ikke tillatt buss/enhet(er) med DMA-funksjon oppdaget, TPM kan ikke brukes Hyper-V – VM-overvåkingsmodusutvidelser Ja Hyper-V – Second Level Address Translation-utvidelser Ja Hyper-V – Virtualisering aktivert i fastvare Nei Hyper-V – Datakjøringsforhindring Ja Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. april 2023 Del Skrevet 19. april 2023 (endret) BIOS-modus Eldre, det er nok det samme som Legacy. Den sata disken som ble kopiert fra, den inneholdt vel Windows installasjonen slik at det ble bootet fra den tidligere på denne maskinen om jeg forstår det rett. Spørsmålet blir da om boot partisjonen har blitt med over til den nye disken. Endret 19. april 2023 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå